آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

چگونه به کمک بازی های سرگرم کننده، ریاضی را به کودکان آموزش دهیم؟

bestkid b

ریاضی و تدریس آن برای پیش دبستانی ها یک موضوع سرگرم کننده است. این مبحث نیز به آموزش آسان ریاضی اختصاص دارد زیرا در فعالیت های روزانه موارد زیادی برای کار با ریاضی وجود دارد. در کودکان پیش دبستانی کاربردهای زیادی برای ریاضی لازم نیست. در عوض باید از طریق بازی و فعالیت های علمی این آموزش ها را کسب کنند. امروز من قصد دارم در مورد مبانی آموزش ریاضی پیش دبستانی کار کنم.


۱-بازی های عمومی

مواردی مانند: مرتب سازی بر اساس رنگ، شکل و اندازه. منظم کردن اشیاء بر اساس یک ویژگی و الگوهای ساده یادگیری. مرتب سازی از روی الگو یک فعالیت سرگرم کننده برای کار با کودکان پیش دبستانی است.

نکته مرتبط!۲۰ نکته بسیار مهم برای آموزش آسان ریاضی به کودکان پیش دبستانی و دبستان

در این جا چند ایده برای این گونه فعالیت ها مطرح می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مرتب کردن با استفاده از اشیاعی که در خانه وجود دارند. مانند مرتب کردن سیب های رنگی.

آموزش ریاضی با بازی

شما می توانید با استفاده از پوم پوم ها، خرس های رنگی، یا حتی برگه های روکش برای ساخت الگو این کار را انجام دهید.

  • شمارش اعداد تا ۲۰
  • شمارش اشیاء با معنی تا ۱۰
  • مسابقه اعداد
  • شناسایی و نام گذاری اعداد ۰ تا ۱۰

بعضی از بچه ها خیلی زودتر و هنگامی که نو پا هستند شمارش را یاد می گیرند ولی بعضی از آنها در سال های پیش دبستانی نیاز به کمک بیشتری دارند. من فکر می کنم بزرگ ترین مفهوم برای کارکردن در ریاضیات پیش دبستانی مکالمه یک به یک است. مکالمات یک به یک مهارتی است که در ریاضی پایه پیش دبستانی به کار می رود. این مهارت می تواند در طی ماهها و یا حتی در طی یکسال تمام برای پیش دبستانی ها باشد تا این مهارت را مد نظر داشته باشند؛ به همین دلیل مهم است که تمرین به طور مداوم انجام شود. مکالمات یک به یک به معنای شمارش اشیاء با معنا و یا توانایی مطابقت یک شی با شی دیگر است.

نکته مهم ! ۱۰ مهارت مهم زندگی که باید قبل از ۱۰ سالگی به کودک تان بیاموزید!

من عاشق استفاده از اسباب بازی کرم ابریشم شمارش (تصویر زیر) برای تدریس مفاهیم تعداد هستم. مفاهیم یادگیری را به صورت سرگرم کننده به وسیله بازی ها انجام می دهیم. ۴ شکل را به طور مشخص معرفی می کند: دایره، موبع، مثلث و مستطیل. مفاهیم جهت ها یعنی بالا، پایین، چپ، راست، زیر، داخل، خارج، پشت، کتار، بین، جلو، دور و نزدیک را نشان می دهد.

caterpillar math game

اشکال در آموزش کودکان پیش دبستانی بسیار سرگرم کننده هستند. آنها نیازی به دانستن این اشکال ندارند و تنها باید قادر به شناسایی آنها باشند. برای آموزش مفاهیم هدایت می توانید این فعالیت سرگرم کننده را با استفاده از یک روزنامه امتحان کنید.

درک و استفاده از کلمات مقایسه ای مانند بزرگ، کوچک، کوتاه، بلند، آهسته،‌سریع،‌خالی، پر و کامل باید آموزش داده شود. اندازه گیری برای کودکان پیش دبستانی بسیار ساده است. من دوست دارم برای این نوع آموزش از آب استفاده کنم.

برای آموزش و تربیت اصولی کودکان تان در همه زمینه ها، حتما این بسته های آموزشی فوق العاده علمی را ببینید!

 


۲-بازی های دیگر

۱-خواندن داستانهای ریاضی

از کتابهایی استفاده کنید که به کودک‌تان نشان دهد که چگونه ریاضی در زندگی ما نقش دارد و بطور زنده این مسئله را بهتر درک کنند.شعر‌ها و داستانهایی که مورد علاقه کودک‌تان است و مفاهیمی مانند اندازه‌گیری و یا با کمک اشکال موجود مفاهیم هندسی را سعی کنید، آموزش دهید.

۲-استفاده از فلش کارتها

برای تمرین اصول ریاضی.فلش کارتهایی با عملیات ریاضی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را به کودک‌تان نشان داده و به رقابت دعوتش کنید.یک بازی ریاضی با این فلش کارت ترتیب داده و بخواهید در سریع ترین زمان محاسبه کرده و جواب را اعلان کند.می‌توانید مشخص کنید در کوتاهترین زمان چند مسئله را می تواند حل کند و یا می‌توانید امتحان کنید چقدر زمان طول می‌کشد تا ۱۰ مسئله را حل کند.
برای هیجان بیشتر هردفعه که بازی را از اول شروع می‌کنید به پیشرفت بهتر و سرعت‌العمل بیشتری تشویقش کنید.

آموزش-ریاضی-به-کودک

۳-بازی‌های ریاضی با کودک‌تان داشته باشید

این بازی یک راه سرگرم کننده برای آموزش عملیات ریاضی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم است.با گچ بر روی پیاده رو یک جدول بکشید و یا با نوارهایی بر روی فرش جدولی بسازید که ۱۰ تا خانه داشته باشد(۳ سطر در ۳ سطر و یک خانه اضافه در وسط پایین)و اعداد ۰ تا ۹ را داخل هر خانه یک عدد بنویسید.حالا مسئله ریاضی را بخوانید کودک شما باید داخل خانه‌ای که جواب مسئله است بپرد.برای اینکه کمی شادتر هم شود بعد از اینکه جواب را پیدا کرد داخل خانه، جواب پریده و دستهایش را بهم زده و یا پاها را به زمین بکوبد و با صدای بلند جواب را تکرار کند.

۳-استفاده از اشیایی که به تقویت ریاضی کمک می‌کند

برای اینکه بصورت بصری مسئله ریاضی را حل کند از اشیایی مانند لوبیا، گیره کاغذ،لگوها… استفاده کنید.
نشان دهید چطوری دو دسته از اشیاء را بوسیله عملیات جمع بهم اضافه می‌کنید و آموزش دهید که تعداد اشیا ۲ گروه را برای بدست آوردن جواب نهایی بشمارد.برای عملیات تفریق هم یک گروه از اشیا به تعداد معادل عدد بزرگتر مسئله ریاضی بسازید و بعد به تعداد عدد کمترۀ مسئله ریاضی، از آن کم کنید.حالا بخواهید تعداد باقی مانده را برای بدست آوردن جواب بشمارد.

نکته بسیار مهم ! آموزش سریع ریاضی به کودکان با ۴نرم افزار رایگان اندروید و آیفون


۳-ویدیو نحوه آموزش ریاضی به کودکان به کمک بازی

اگر سوالی در این زمینه دارید با بهترین کودک در میان بگذارید.

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا