روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

دلیل ترس از حیوانات در کودکان و ۲۱ روش درمان موثر

bestkid b

بسیاری از کودکان عاشق حیوانات خانگی هستند اما برخی دیگر بشدت از حیوانات می ترسند! به حدی که با دیدن حیواناتی مثل سگ در خیابان بشدت می ترسند و سعی می کنند فرار کنند.

اگر فرزندتان از مشکل فوبیای حیوانی یا “زوفوبیا” و ترس شدید از حشرات، خزندگان یا پرندگان رنج می برد، در این مطلب با ما همراه شوید. در اینجا نکاتی به شما آموزش داده می شود که ترس کودک از حیوانات را از بین ببرید و به آنها کمک کنید که با حیوانات دوست باشند.

ترس کودکان از حیوانات

کودکان معمولاً از یک حیوان خاص می ترسند زیرا ظاهر و یا طرز رفتار آن حیوان، برای آنها عجیب یا به نوعی تهدیدآمیز به نظر می رسد. بنابراین ممکن است بچه ها از حیواناتی بترسند که برای بزرگسالان بسیار عادی و معمولی هستند. به عنوان مثال ممکن است کودک از خرگوش ها بترسد چون حرکاتی مانند خاراندن بینی و حرکت سریع، از نظر یک کودک بسیار عجیب و مرموز به نظر می رسد. همانطور که دلقک ها به دلیل داشتن ظاهر عجیب و غریب، ممکن است برای کودک ترسناک بنظر برسند، حیوانات نیز برای کودک ناآشنا و وحشت انگیز هستند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

از طرفی حیوانات قابل پیش بینی نیستند و این می تواند کودکان مضطرب را بیشتر آزار دهد. دادن اطلاعات غلط و نادرست به کودک، عامل دیگری برای ترسیدن آنهاست. به عنوان مثال ممکن است به آنها گفته شود که گربه ها، حیوانات دست آموز جادوگران هستند و یا حیوانات شرور انیمیشن ها، حقیقی و واقعی هستند. علاوه بر این احتمال دارد که کودک در گذشته تجربه بدی با یک حیوان داشته باشد و ممکن است شما از آن بی اطلاع باشید.

چگونه با بچه ها بازی کنیم؟ آموزش ۸ تا از بهترین بازهای سرگرم کننده

درجه ترس کودکان از حیوانات متفاوت است. برای مثال ترس کودکان زیر ۵ سال از حیوانات، ساده و طبیعی است و بدلیل ناشناخته و عجیب بودن حیوان برای آنها است. بنابراین ترس های کم و کوتاه مدت کودکان از حیوانات طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اما لازم است با حالت هایی مانند زوفوبیا یا ترس شدید کودکان از حیوانات، مقابله شود و به دنبال راه هایی برای برطرف کردن آنها بود.

در ابتدا باید مشخص کنید که فرزندتان از چه حیوانی می ترسد و دلیل ترس او چیست. پس از آن از ترفندهای ارایه شده در این مطلب استفاده کنید تا به کودک کمک کنید که بر ترس خود غلبه کند.

دلایل ترس کودکان از سگ: اندازه بزرگ، دندانهای تیز و ظاهر وحشتناک سگ ها برای کودکان، ترسناک و دلهره آور است. به همین دلیل است که برخی از کودکان از نگاه کردن یا راه رفتن کنار سگ ها وحشت دارند.

دلایل ترس کودکان از گربه: حرکات ناگهانی گربه ها و ناخن های تیز آنها، باعث ترس کودکان می شود. این بدین دلیل است که کودک نمی تواند حرکات و عکس العمل های گربه را پیش بینی کند و تصور می کند که هر لحظه ممکن است به سمت او حمله کند.

دلایل ترس کودکان از حشرات: پوست ناهموار و ظاهر منزجر کننده برخی از حشرات و خزندگان برای برخی از کودکان ترسناک است و ممکن است باعث احساس ترس و دلهره شود. کودک می ترسد که این حشرات سریع، به سمت او بیایند و از بدنش بالا بروند.

در این قسمت دیگر دلایل ترس کودکان از حیوانات بصورت جزئی تر آورده شده است.

دلایل ترس کودکان از حیوانات

۱- وقتی روانشناسان علل ترس کودکان از حیوانات را بررسی کردند، دریافتند که برخی از تفاوتهای شخصیتی می تواند دلیل این امر باشد. شخصیت هر انسانی منحصر بفرد است و قرار نیست تمام بچه ها مثل هم رفتار کنند. برای مثال برخی از کودکان عاشق ماجراجویی و دیدن چیزهای جدید هستند و برخی دیگر به هر چیز عجیب و غریب حساسیت دارند و حیوانات هم از این قاعده مستثنی نیستند. از آنجاییکه این کودکان نمی توانند رفتار حیوانات را پیش بینی کنند، از آنها می ترسند و فرار می کنند.

۲- بسیاری از مادران و پدران به فرزندانشان توصیه می کنند برای محافظت از خود، به حیوانات خیابانی خصوصاً سگ ها و گربه ها نزدیک نشوند. این باعث می شود که کودکان از حیوانات بترسند و از آنها دوری کنند.

 تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

۳- واکنش ها و حرکات غیرمنتظره برخی از حیوانات مانند سگ، گربه یا موش باعث می شود که کودک احساس ناامنی و ترس کند. کودکانی که از برخی حیوانات و حشرات مانند موش، سوسک و عنکبوت می ترسند، با دیدن حرکت ناگهانی این حشرات و جانوران در کنار خود، وحشت می کنند و این باعث تشدید ترس آنها از حیوانات می شود.

۴- کودکان در حضور حیوانات احساس خطر می کنند چون از نظر آنها حیوانات عجیب و غریب هستند و هر لحظه ممکن است به آنها آسیب برسانند. همچنین در مقابل حیوانات احساس ناتوانی می کنند و در صورت مورد حمله قرار گرفتن، قادر به فرار کردن نیستند.

۵- اندازه بزرگ برخی از حیوانات نیز موجب ترس کودکان می شود. به عنوان مثال اگر با کودک خود به باغ وحش بروید، ممکن است متوجه شوید که کودک از دیدن اندازه بزرگ حیواناتی مانند شیر، فیل یا خرس می ترسد. اولین چیزی که به ذهن کودک خطور می کند این است که این حیوان بزرگ ممکن است او را بخورد.

۶- کارتون های حیوانی بویژه حیوانات خشن انیمیشنی هم می تواند دلیل دیگری برای ترس کودکان باشد.

چگونه ترس کودک از حیوانات را برطرف کنیم؟

شما می توانید از راهکارهای زیر به فرزندتان کمک کنید تا بر ترس خود از حیوانات غلبه کند و با آن کنار بیاید:

۱- اولین قدم این است که فرزندتان را درک کنید و ترس او از حیوانات را دست کم نگیرید. افکار خودتان را با کودک مقایسه نکنید. چیزی که از نظر شما بسیار کوچک و پیش پا افتاده است، ممکن است برای کودک ترسناک و وحشتناک بنظر برسد.

۲- اگر کودک فکر می کند که در معرض خطر است، دستتان را بر روی شانه ها و سر او قرار دهید و با لحن های آرام و ملایم، به او اطمینان دهید که حیوانات خانگی بیخطر هستند و این کار را تا زمان آرام شدن فرزندتان ادامه دهید.

۳- به او بیاموزید که چگونه با حیوانات رفتار کند. به او توصیه نکنید که به محض دیدن حیوانات بدود یا از آنها دوری کند. اینکار ترس کودک را افزایش می دهد.

۴- به فرزندتان کمک کنید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و بر ترس هایش غلبه کند.

نکات انتخاب اسباب بازی کودکان: برای هر سن چه اسباب بازی بخریم؟

۵- ترس از حیوانات در بسیاری از کودکان مدتی طول میکشد، بنابراین برای برطرف کردن آن صبور باشد و انتظار نداشته باشید فرزندتان طی یکی دو بار بر آن غلبه کند.

۶- فرزندتان را برای برقراری تعامل با حیوانات تشویق کنید. تشویق کودک موجب می شود که با گذشت زمان اعتماد به نفس او بیشتر شود و برای غلبه بر ترسها به شما وابسته نماند.

۷- با حیوانات یا حشرات به طرز خنده دار و بامزه ای صحبت کنید. به عنوان مثال اگر حشره ای به کودک شما نزدیک شد و باعث ترس او شد، به او بگویید: “برو حشره ی بامزه، بچه ی من را اذیت نکن.”

۸- اگر فرزند شما برای بازی با حیوانات آماده نیست، او را مجبور به اینکار نکنید.

۹- با استفاده از برنامه های تلویزیونی، کلیپ های ویدیویی آنلاین و یا اپلیکیشن های مختلف انواع حیوانات را به کودک معرفی کنید.

۱۰- اگر حیوانات خانگی دارید، برای آنها لباس های رنگارنگ و بامزه بخرید که توجه کودک را به خود جلب کند. اینکار باعث می شود حیوان زیباتر بنظر برسد و ترس کودک کمتر شود.

۱۱- سعی کنید با سگ ها، گربه ها یا دیگر حیوانات خانگی بازی کنید تا کودک نیز از حضور آنها در خانه لذت ببرد.

۱۲- حیوان آزاری و خشونت با حیوانات را به کودک یاد ندهید. برای دور کردن حیوانات، رفتارهای خشونت آمیزی از خود بروز ندهید. به فرزندتان یاد دهید که نسبت به حیوانات، مهربان و ملایم باشد.

۱۳- تا زمانی که کودک آمادگی لازم را پیدا نکرده است، هیچ حیوانی را در خانه نگهداری نکنید. این امر بر روان کودک تأثیر می گذارد و میزان خواب راحت او را کاهش می دهد.

۱۴- اگر با گذشت زمان وضعیت کودک بهبود نیافت و ترس او بطور کلی به حیوان هراسی تبدیل شد و هیچ یک از روش ها و تکنیک ها موثر واقع نشد، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

۱۵- اگر فرزندتان به اندازه ای بزرگ است و می تواند بخوبی ارتباط برقرار کند، سعی کنید بفهمید که چه چیزی باعث ترس او شده است. از او بپرسید که چه چیزی در مورد این حیوان می داند؟ همچنین سوال کنید که چه چیزی او را می ترساند؟ تکنیک دیگری که معمولاً توسط درمانگران استفاده می شود، کمک گرفتن از فلش کارت های حیوانات (یا چاپ تصاویر ساده حیوانات مختلف از اینترنت) است. می توانید حیواناتی که کودک از آنها می ترسد را هم در میان آنها قرار دهید. سپس یکی یکی تصویر هر حیوان را به کودک نشان دهید و در مورد خوب یا بد بودن حیوانات سوال کنید و از او بخواهید که دلیل آن را توضیح دهند. نظرات کودک در مورد هر حیوان به شما کمک می کند تا طرز فکر او در مورد حیوانات را بهتر درک کنید. این می تواند سرنخ های ارزشمندی درباره ترس از یک حیوان خاص به شما ارائه دهد.

۱۶- از آنجا که ترس های اکثر کودکان از یک حیوان، مربوط به رفتار آن حیوان است، یکی از بهترین راه های مقابله با این مسئله این است که در مورد آن حیوان خاص تحقیق کنید و تمام چیزهایی که میدانید را به کودک بیاموزید. سپس این اطلاعات را در زمان های مناسب و در طول زندگی روزمره به کودک منتقل کنید. هرچه بچه ها بیشتر در مورد یک موجود خاص اطلاع داشته باشند، ابهامات آنها کمتر خواهد بود و این می تواند ترس کودک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با ادامه دادن این اطلاع رسانی ها، ممکن است به چیزی برخورد کنید که دیدگاه کودک را کاملاً تغییر دهد. به طور خاص در مورد چیزهایی که حیوان می خورد، محل زندگی، الگوهای خواب و نحوه مراقبت از بچه ها، رفتار و یا نوع بدن حیوان اطلاعات کافی کسب کنید و به فرزندتان انتقال دهید.

۹ تا از بهترین حیوان های خانگی برای کودکان (سالم بی خطر)

۱۷- بازی با حیوانات را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید. مجموعه ای از حیوانات اسباب بازی تهیه کنید و شروع به بازی کنید. در طول بازی، حیوانات (بخصوص حیواناتی که کودک از آنها می ترسد) را مهربان و بامزه نشان دهید و برای آنها صداگذاری کنید. راه بهتر این است که خودتان نقش حیوانات را بازی کنید! هر یک از شما حیواناتی که دوست دارید در نقش آنها بازی کنید را انتخاب کنید و بازی را ادامه دهید. هر چند وقت یکبار نقش های خود را عوض کنید و بعد از چند بار، نقش حیوانی را که کودک از آن می ترسد، بازی کنید. البته مواظب باشید که اینکار باعث وحشت کودک نشود. از کودک خود بپرسید که چه رفتاری باعث می شود احساس آرامش بیشتری داشته باشد. در نقش حیوان مورد نظر، ملایم و مهربان بازی کنید. همین کار را می توانید از طریق نمایش های عروسکی هم انجام دهید.

۱۸- شوخ طبع و بامزه باشید. صداهای حیوانات، بخصوص حیواناتی که کودک از آنها می ترسد را تقلید کنید. جوک های مربوط به حیوانات را تعریف کنید و از فرزندتان بخواهید تا با شما صحبت کند.

۱۹- مطمئن شوید که فرزندتان به حیوانات خانگی آلرژی ندارد. گاهی اوقات ممکن است کودکان از حیوانی که باعث احساس بیماری می شود بترسند و با گریه کردن، علایم خود را مخفی کنند.

۲۰- برای فرزندتان کتاب های مربوط به حیوانات را بخوانید. اگر از کتاب داستان استفاده می کنید، صدا گذاری های بامزه انجام دهید تا کودک با حیوانات احساس صمیمیت بیشتری پیدا کند.

۲۱- الگوی فرزندتان باشید. اگر شما فردی هستید که از حیوانات بیزارید و بشدت از آنها می ترسید، چطور انتظار دارید که فرزند شجاعی داشته باشید؟ اگر واقعا از حیوانات می ترسید، سعی کنید این ترس خود را جلوی فرزندتان نشان ندهید. در غیراینصورت کودک یقین پیدا می کند که حیوانات موجودات خطرناکی هستند و ترس آنها بی دلیل نیست. بنابراین هیچگاه انزجار و وحشت خود را در مقابل چشمان فرزندتان به نمایش نگذارید.

مضرات موبایل برای چشم کودکان + ۱۰ روش حل مشکل

سعی کنید بر نگرانی های خود غلبه کنید و آنها را درمان کنید، حتی اگر لازم باشد با روانپزشک مشورت کنید. سعی کنید از افکار هراس آمیز در مورد حیوانات و نگرش منفی نسبت به آنها بپرهیزید. هر مشکلی یک راه حل دارد و ترس بچه ها از حیوانات نیز زمان بر است. پس نگران نباشید و فقط به توصیه های ذکر شده در این مطلب عمل کنید. به این ترتیب کودک بر ترس خود غلبه می کند و به فردی دوستار حیوانات تبدیل خواهد شد.

منبع ۱ منبع ۲

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا