تغذیه کودک

۸ غذای پرکالری برای کودکان کم وزن که آنها را سریع تپل می کند!

کودکان کم وزن طبیعتاً تمایل چندانی به خوردن غذا ندارند پس باید با ترفندهای مختلف به آنها غذا داد و همچنین در وعده ها و میان وعده های آنها از خوراکی های مقوی به جای خوراکی های با ارزش غذایی کم استفاده کرد. در این مطلب می خواهیم ۸ غذای پرکالری برای کودکان کم وزن به شما معرفی کنیم که آنها را سریع تپل می کند!

مقدمه:

همه کودکان در سالهای اول زندگی خود اشتهای یکسانی ندارند برخی کودکان دارای اشتهای خوب و برخی دیگر فوق العاده کم اشتها هستند. حتی کودکانی که اشتهای خوبی دارند هم در دوره ای از سال اشتهای بهتر و در دوره دیگر میلی به خوردن غذا ندارند. اگر شما در حال تلاش به منظور به دست آوردن رژیم غذایی مناسب برای افزایش وزن کودک خود هستید، توصیه می شود تمام گروه های مواد غذایی را در برنامه غذایی کودک بگنجانید. غذاهای متنوع و غیر تکراری با تزیین های جدید باعث افزایش اشتهای کودکان می شود.

عصرانه مقوی برای کودکان(ویدئو):

همچنین بخوانید: ۵ عصرانه بسیار مقوی برای کودکان که آنها را تپل و زیبا می کند!

۱- شیر، کره و خامه:

شیر یکی از منابع اصلی پروتئین و کربوهیدرات است. مطمئن باشید که کودکان در روز حداقل ۲ لیوان شیر یا به صورت مستقیم یا موجود در غلات و شیرینی جات و کوکی ها مصرف میکنند. کره یکی بهترین گزینه ها برای غذای کودکان لاغر است. توجه داشته باشید که کودک شما برای رسیدن به وزن ایده ال، چربی را در حد اعتدال مصرف کند و با این کار از مبتلا شدن کودک خود به اسهال جلوگیری کنید. همچنین، شما می توانید کره را به تمام غذاهای کودکتان، اضافه کنید. خامه هم در تپل شدن کودکان تأثیر بسزایی دارد ضمن اینکه کلسیم موجود در آن به استخوان سازی آنها کمک می کند.

۲- گوشت قرمز

گوشت+گاو

حتی الامکان مقداری گوشت بصورت تکه ای یا چرخ کرده (مانند:گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله ) به غذای کودک اضافه کنید. گوشت قرمز خوب، مانند گوشت گوساله یا گاو یک منبع طبیعی از آهن و چربی است که برای رشد و تکامل مناسب هستند. انواع گوشت‌های پخته شده با میکس کرده و به غذاهای دیگر فرزندتان اضافه کنید. به این صورت او بدون آنکه متوجه شود مقداری گوشت خورده است. غذاهایی مثل سوپ، پوره سیب زمینی، برنج له شده و… می تواند گزینه مناسبی برای اینکار باشد. اگر بازهم موفق نشدید گوشت به فرزندتان بدهید حتی استفاده از آب گوشت هم تا حدی نیازهای او را تأمین می‌کند. آب گوشت را به غذای کودک اضافه کنید و هم طعم آن را بهتر کرده و هم کودک را از ویتامین‌های گوشت تغذیه کرده‌اید. بهترین گوشت هم برای وزن گیری و تقویت فرزندتان، گوشت با استخوان مثل ماهیچه، قلم، ران و… است چرا که مواد مغذی بیشتری دارد.

۳- سیب زمینی

اگر به دنبال اضافه وزن هستید، باید رژیم غذایتان ۴۰ درصد کربو هیدرات داشته باشد که سیب زمینی بهترین گزینه است زیرا حاوی مواد مغذی نیز میباشد. همچنین حاوی اسید امینه ای مانند آرژینین و گلوتامین است که به وزن اضافه کردن سالم در کودکان کمک میکند.

۴- تخم مرغ برای چاق شدن کودکان

تخم مرغ منبعی ترکیبی از پروتئین‌ های مختلف و متنوع مورد نیاز بدن است. علاوه بر آن زرده تخم مرغ یکی از منابع ویتامین D است، این ماده اساسی برای استحکام استخوان‌ها و رشد کودک مناسب است. تخم مرغ ها منبع خوبی از پروتئین هستند. ۱۰۰ گرم تخم مرغ حدود ۱۳ گرم پروتئین دارد همچنین حاوی ویتامین A و B12 میباشد که برای رشد کودک ضروری است. یک عدد تخم مرغ در روز، در واقع نیاز به ویتامین ها اضافی را از بین میبرد.

۵- استفاده از سبزیجات در غذای کودک

سبزی-کودک

سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مثل: کدو حلوایی، هویج و گوجه فرنگی دارای ویتامین A هستند و استفاده از این سبزیجات در غذای کودک به تأمین ویتامین A مورد نیاز برای رشد کودک کمک میکند. سبزیجات منابع غنی از ویتامینها هستند. استفاده از سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، جعفری، شبت و گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری که در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذاهایی که به کودک داده می شود ویتامینها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد کودک مثل آهن را تأمین میکند

۶- گوشت مرغ و ماهی سالمون:

شاید با تأثیر مرغ در میزان افزایش وزن افراد آشنا نباشید. مرغ به راحتی در دسترس بوده و کاربرد فراوانی در تهیه انواع غذاها دارد. پروتئین، برای ساخت عضله بسیار مهم است به همین دلیل مرغ یک گزینه عالی برای کودکان نوپا است. طعم خوشمزه مرغ باعث شده است که شما بتوانید آنرا به برنج، سوپ، خورش و غذاهای دیگر اضافه کنید. به عنوان یک مادر سعی کنید برخی از دستورالعمل های آنلاین برای تهیه غذاهای متنوع با مرغ را یاد گرفته و تنقلات خوشمزه ای همراه با مرغ در غذای کودک خود آماده کنید.

ماهی+سالمون

ماهی سالامون که سرشار از چربی‌های سالم است در عضله سازی نقش مهمی بازی می‌کند. این ماهی سرشار از پروتئین‌های با‌کیفیت و چربی‌های امگا۳ و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) و ایکوساپنتانوییک اسید (EPA) است. سالمون در از بین بردن التهابات مزمنی نقش دارد که اکثر افرادی که در وضعیت سلامتی نامناسبی قرار دارند را آزار می‌دهند. چربی‌های امگا۳ با منشاء حیوانی در عضله‌سازی نیز مؤثر هستند. همینطور که فیلیپون می‌گوید: «این چربی‌ها مانع از تجزیه‌ی عضلات شده و جریان خون را تقویت می‌کنند.» علاوه بر چربی‌های مفید و پروتئین، سالمون حاوی لوسین نیز هست. ۱۰۰ گرم سالمون حدود ۱.۶ گرم لوسین دارد. خیلی سخت می‌شود ۸ گرم لوسینی را که روزانه به آن نیاز دارید از ماهی سالمون به دست آورید، اما مطمئنا این نوع ماهی از غذاهای دیگر بیشتر حاوی لوسین است. در ضمن ماهی سالمون مقدار کمی جیوه‌ دارد و می‌توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید.

حتماً بخوانید: ۳ تا از جدیدترین و بهترین راههای افزایش وزن و تپل شدن نوزاد شما

۷- شیره توت، خرما یا انگور بهمراه روغن ارده

برای وزن گیری کودکان می توانید شیره انگور توت، خرما یا انگور بهمراه روغن ارده به آنها بدهید تا شاهد تأثیر فوق العاده آن باشید. این مواد غذایی علاوه بر تأمین انرژی لازم برای فعالیت کودکان می تواند به افزایش وزن و تپل شدنشان کمک کند.

۸- اشکنه

اشکنه غذای سالمی است که بعلت داشتن روغن حیوانی، انواع مغزها (گردو، بادام، پسته، فندق) به سلامت نوزادان و کودکان و تأمین انرژی آنها کمک می کند و همچنین زعفران موجود در آن برای شادابی کودکان مؤثر است.

طرز تهیه یک نمونه غذای پر کالری برای وزن گیری کودکان کم وزن:

  1. گوشت چرخ شده ۲ قاشق غذا خوری
  2. یک عدد پیاز کوچک
  3. پاستا ۲ قاشق غذا خوری
  4. برنج ۱ قاشق غذا خوری
  5. کره و نمک مقدار کمی
  6. جو پرک ۱ قاشق غذا خوری
  7. سیب زمینی یک عدد کوچک
  8. آرد حبوبات

طرز تهیه این غذا:

پیاز خرد شده رو با کره و گوشت و کمی زردچوبه تفت دهید. کمی آب بریزید. سپس برنج و پاستا و جو پرک و سیب زمینی رو اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آرد حبوبات و در آخر نمک رو اضافه کردم که اینجور در اومد.

مواد غذایی که برای چاق شدن کودک سالم است:

بنابراین شما به لیستی از مواد غذایی با پروتئین خوب و چربی و سایر مواد غذایی نیاز دارید که شامل :

  • شیر پر چرب یا ۲ درصد چربی
  • پنیر یا ماست
  • مخلوط موز و کره بادام زمینی
  • پاپایا، انبه، آناناس، نارگیل
    کره بادام زمینی
  • غلات با شیر پر چرب
  • آب پرتقال
  • میوه های خشک، آجیل و دانه ها
  • همچنین میتوانید انواع میوه ها و سبزیجات و غذا ها را از هم گروه های غذایی نیز به آنها بدهید

چنانچه سؤال مرتبطی دارید در بخش نظرات مطرح کنید تا پاسخ دهیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن