سلامت نوزاد

درمان خانگی اسهال کودکان 1 ساله و 2 ساله (و نشانه های اسهال)

bestkid b

در مطالب قبلی نتایج جدیدترین تحقیقات دنیا درباره اسهال کودکان و درمان خانگی آن (قطعی) را برای شما بیان کردیم. در این پست می خواهیم درمان خانگی سریع برای اسهال کودکان زیر دو سال با جدیدترین روش را به شما مادران گرامی آموزش دهیم.

مقدمه:

چنانچه نوزاد شما هم دچار اسهال و دلپیچه شده است می توانید بدون مراجعه به پزشک خودتان در منزل وی را درمان نمایید البته اگر اسهال شدیدی نداشته باشد. مهمترین مشکلی که اسهال در پی دارد کاهش آب بدن است که می توان با مصرف مایعات زیاد این کمبود آب را جبران کرد. در ادامه راهکارهایی برای درمان خانگی اسهال کودکان را به شما معرفی می کنیم.

فیلم آموزش درمان فوری اسهال کودکان:

همچنین بخوانید : علت دل پیچه در کودکان و جدیدترین روش درمان سریع آن چیست؟

اسهال معمولا در کودکان ۱ تا ۵ سال بسیار رایج بوده و گاهی در هر هفته کودک ممکن است چند روز اسهال باشد. اسهال در کودکان هشداری است برای مراقبت بیشتر مادر. اسهال به تنهایی نگران کننده نیست مگر اینکه باعث دهیدراته شدن بدن کودک شود. در حقیقت هیدراسیون عارضه اصلی اسهال است. اگر کودک شما فعال است و مدام دور خانه می چرخد و آب می خورد کمتر نگران خواهید بود. اسهال معمولا در چند روز اولیه بهبود یافته و همه چیز مانند سابق میشود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اسهال در کودکان با تب و استفراغ همراه است و به دو شکل در کودکان دیده می شود خفیف و شدید. کودکانی که اسهال خفیف دارند حالت طبیعی داشته و طی مراقبت در منزل، استراحت و مصرف مایعات طی چند روز رفع می‌شود. کودکی که دچار اسهال خفیف شده و دچار کمبود آب نشده است می‌تواند مواد غذایی و مایعات ازجمله شیر مادر یا شیر خشک مصرف کند. آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی برای اسهال براثر باکتری یا ویروس تجویز نمی‌شود زیرا کودکان خودبه‌خود خوب می‌شوند. اما آنتی‌بیوتیک برای کودکان خیلی کم سن و سال یا کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، تجویز می شود تا عفونت در بدن منتشر نشود.

نشانه های اسهال در کودکان زیر دوسال:

  1. ۵ تا ۱۰ مدفوع آبکی، شل در یک روز
  2.  مدفوع حاوی اجزای غذایی جامد است
  3.  اسهال برای یکی دو هفته ادامه دار است و سپس به حالت اولیه باز میگردد.
  4. معمولا این نوع اسهال علائم خاص دیگری ندارد از قبیل تب، درد شکمی یا گرفتگی

اگر کودک شما عفونت داشته باشد، این علائم را خواهد داشت:

  1. تب بالا
  2. خون در مدفوع
  3. کاهش وزن
  4. استفراغ ( درمان استفراغ در کودکان)
  5. درد شدید شکمی
  6. مدفوع چرب

اسهال ممکن است به دلایل مختلفی در نوزادان ایجاد شود از جمله این دلایل می توان به عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی، عفونت گوش، آنتی بیوتیک، انگل، نوشیدنی های شیرین شده، آلرژی غذایی و … اشاره نمود.

از دادن چه غذاهایی به کودکان باید خود داری نمود؟

بعضی غذاها در درمان اسهال کودکان تأثیر مثبتی دارند ولی بعضی دیگر باعث تشدید این بیماری می گردند. در ادامه با غذاهایی که نباید به کودک مبتلا به اسهال داده شود آشنا می شویم.

  1. غذاهای چرب و سرخ شده
  2. سوسیس و کالباس
  3. دونات
  4. پاستیل
  5. آب سیب
  6. نوشابه
  7. سبزیجاتی مانند بروکلی، فلفل، نخود و لوبیا، آلو، نخود فرنگی، تمشک

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان واکسن جدید مؤثر و ایمنی ابداع کرده‌اند که آزمایش‌های انجام‌شده روی کودکان آفریقایی نشان می‌دهد این واکسن مانع از بروز بیماری کشنده اسهال در کودکان می‌شود. اسهال کودکان هر روزه صدها کودک را در دنیا از بین می‌برد. موفقیت این واکسن در کشورهای آفریقایی نشان می‌دهد که می‌توان از آن برای جلوگیری از مرگ و میر هزاران کودک به ویژه در کشورهای فقیر و کم‌درآمد استفاده کرد.

مدفوع-خونی

درمان خانگی اسهال کودکان زیر ۲ سال:

از موادی استفاده کنید که از کاهش آب بدن کودکان جلوگیری می‌کند. ماده‌ای مانند پدیالیت که کودک باید هر ۴ تا ۶ ساعت، آن را مصرف کند. این عمل، یکی از مهم‌ترین کار‌ها در جلوگیری از کاهش آب بدن کودکان است. همچنین می‌توانید زمان شیردهی به کودک را برنامه ریزی کنید. در این مرحله، باید مراقب عکس العمل کودک نسبت به شیر باشید و اگر کودک رغبتی به ادامه خوردن شیر نداشت، شیر دادن را متوقف کنید. در عوض، از پدیالیت استفاده کنید.

بهترین مواد غذایی برای درمان اسهال کودکان زیر ۲ سال:

رعایت کردن رژیم غذایی کمک زیادی به درمان اسهال کودکان می کند. کودکی که اسهال دارد بهتر است مواد زیر را مصرف کند. لیست غذاهای زیر باید بدون مواد افزودنی باشند. این غذاها، از تحریک‌شدن سیستم گوارشی کودک جلوگیری می‌کنند.

  • موز له شده
  • کدو له شده
  • سیب زمینی له شده
  • برنج و بلغور جو
  • کلوچه
  • بیسکوییت
  • پاستا
  • نان تست
  • نان معمولی
  • چوب شور (بیسکوییت نمکی)
  • تخم مرغ پخته
  • سس سیب
  • ماهی، مرغ، گوشت
  • سبزیجاتی مانند هویج، قارچ، چغندر (بصورت  له شده)
  • ماست و پنیر( اگر مصرف ماست و پنیر اسهال را بدتر کرد حذف کنید)

Foods-For-Diarrhea-

نحوه درمان خانگی اسهال کودکان زیر ۲ سال:

علاوه بر مواد غذایی که در قسمت بالا به خوردن آنها برای ردمان اسهال کودکان سفارش کردیم راه‌های دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توان کودک را در خانه درمان کرد. در ادامه این موارد را بیان می کنیم.
۱- مصرف مایعات: مهم‌ترین نکته استفاده از مایعات برای برای جلوگیری از کاهش آب بدن کودک است.
۲- استراحت کردن: استراحت کردن اولین قدم برای درمان اسهال کودکان زیر ۲ سال است. سعی کنید مایعات زیادی مانند آب کدو به کودک بدهید. اگر نوزاد شیرخوار شما دچار اسهال شد، به شیردادن ادامه دهید. اگر مریضی ادامه پیدا کرد، غذا‌های کوچک له شده به او بدهید (البته در صورتی‌که بالای ۶ ماه سن دارد). اگر می‌خواهید از غذاهای جامد به او بدهید، آب را همراه این غذاها به او بخورانید. دارو‌هایی مثل پاراستامول برای کاهش علائم و درد مفید هستند. قبل از دادن هر گونه قرص یا دارو به کودک باید با دکتر خود مشورت کنید.

۳- هیدراته نگه داشتن کودک: کم آب شدن بدن یکی از عوارض اصلی اسهال است. برای جلوگیری از آن، شما باید مایعات سبک به کودک‌تان بدهید نوشیدنی‌هایی مثل آب گوشت رقیق، آب انگور سفید و آب. اگر کودک شما در سنی است که از شیر مادر تغذیه می‌کند، باید به طور مرتب شیر بخورد. برای جلوگیری از کم شدن الکترولیت بدن کودک، می‌توانید نوشیدنی الکترولیتی به کودک‌تان بدهید. از دادن نوشیدنی‌های شیرین به کودک باید پرهیز کنید، زیرا اسهال ممکن است بدتر شود.

۴- رژیم BRAT: اگر اسهال بیش از یک بار در هر چهار ساعت اتفاق می‌افتد، مصرف مایعات و رژیم BRAT (موز، برنج، سیب زمینی، نان تست) را دنبال کنید. این‌ مواد غذا‌هایی هستند که به راحتی قابل هضم اند و به تسریع بهبودی کمک می‌کنند. اگر در عرض ۲۴ ساعت هیچ تغییری در وضعیت درمان اسهال کودکان زیر ۲ سال رخ ندهد، با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف چربی ها، حداقل برای چند روز اجتناب کنید. چربی‌ها مدت بیشتری لازم دارند که در روده بمانند تا هضم شوند. در حالی که مصرف آن‌ها مضر نیست، این هضم نشدن غذا، به تحریک حرکات روده منجر می‌شود.

۵- دارو: دارو معمولا مورد نیاز نیست. دارو‌ها به طور معمول برای درمان اسهال کودکان زیر ۲ سال داده نمی‌شود. به دلیل عوارض جدی ناشی از مصرف، کودکان آسیب می‌‌بینند. با این حال، می‌توانید پاراستامول یا ایبوپروفن را برای تسکین دمای بالا (تب) یا سردرد استفاده کنید.

گاهی اوقات به علت عفونت، آنتی بیوتیک یا درمان‌های دیگر مورد نیاز است. دارو‌هایی مانند ملین یا آنتی بیوتیک می‌تواند به اسهال در کودکان زیر ۲ سال و بزرگسالان منجر شود. برای اسهال خفیف ناشی از دارو، کودک خود را هیدراته کرده و مایعات زیادی به او بدهید. اگر یک دوره آنتی بیوتیک باعث اسهال کودکان زیر ۲ سال شما شود، مصرف دارو را ادامه دهید و با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک ممکن است کاهش دوز دارویی، تغییر رژیم غذایی، اضافه کردن یک پروبیوتیک یا تغییر آنتی بیوتیک‌های مختلف را توصیه کند.

نکات دیگر درمانی:

  • مصرف غذاهای چرب و سنگین را بلافاصله متوقف کنید.
  • مایعات سبک به کودکتان بدهید: نوشیدنی‌هایی مثل آب گوشت رقیق، آب انگور سفید و آب
  • خوراکی هایی که دارای فیبر و چربی بالایی هستند به آانها بدهید شما می‌توانید لوبیا، غلات، نان کامل، سبزیجات تازه، میوه‌ها و غیره را برای فرزندتان تهیه کنید.
  • مصرف لبنیات مثل شیر و پنیر را فورا متوقف کنید.
  • تخم شنبلیله توانایی افزایش حجم مدفوع را دارد. تخم شنبلیله حاوی مقدار زیادی موسیلاژ است، که به عنوان یک درمان طبیعی بسیار مفید برای اسهال در نظر گرفته می‌شود.
  • شیرینی جات مثل کیک و کلوچه و نوشابه را ممنوع کنید.

خوراکی های مضر برای اسهال کودکان زیر ۲ سال:

کودکان باید از نوشیدن نوشابه‌های گازدار، در زمانی که اسهال دارند، خودداری کنند. مصرف این نوع نوشیدنی‌ها باعث و خیم شدن وضعیت اسهال کودکان زیر ۲ سال می‌شود. بهتر است کودک را با شیر مادر تغذیه کنید. به هیچ عنوان از موادی مانند، لبنیات، آب سیب و غذا‌های شیرین در تغذیه کودک استفاده نکنید. از روغن، کره، غذا‌های تند و سس نباید استفاده کنید.
مدفوع-خونی۱

والدین بخوانند : علت مدفوع خونی در کودکان و جدیدترین روش درمان سریع آن چیست؟

در صورت مشاهده علائم زیر در کودک خود حتما باید به دکتر مراجعه کنید :

  • کودک بیش از چهار دفع اسهال در هشت ساعت داشته و به اندازه کافی مایعات مصرف نمی‌کند.
  • نوزاد طی ۶ ساعت و کودک طی ۱۲ ساعت گذشته دفع ادرار نداشته است.
  • اگر سن فرزند شما کمتر از ۱۲ ماه باشد و دچار اسهال و استفراغ شده باشد.
  • داشتن بیش از ۵ بار در روز اسهال و ۳ بار در روز استفراغ
  • در صورت داشتن دلپیچه همراه با اسهال در کودکان زیر ۲ سال
  • احساس گیجی و یا سرگیجه برای کودک ایجاد شده است.
  • استفراغ همراه با خونریزی بوده، سبز رنگ یا مایع زرد است.
  • کودک نمی‌تواند مایعات را نگه دارد و استفراغ می‌کند.
  • کودک دارای مدفوع خونی است.
  • اسهال سیاه یا خونی
  • بدن کودک خیلی ضعیف است.
  • درد معده کودک بیش از دو ساعت است.
  • کودک دارای یک سیستم ایمنی ضعیف است. روش تقویت سیستم ایمنی کودک در اینجا

♥ کاربران گرامی شما می توانید سؤالات مرتبط خود را در بخش نظرات مطرح نمایید تا به آنها پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا