تغذیه کودک

۸ غذا و مکمل پرکالری برای کودکان کم وزن که آنها را سریع تپل میکند!

با وجود همه صحبت های مربوط به اپیدمی چاقی کودکان ، بسیاری از والدین به احتمال زیاد شگفت زده میشوند که برخی به دنبال راههایی برای افزایش وزن کودکشان هستند.

افزایش وزن بنظر کار آسانی است! برخی افراد فکر میکنند، راه افزایش وزن این است که فقط تمام مواردی را که متخصصان برای لاغری توصیه می کنند انجام ندهند. اما این واقعاً مؤثر نیست. بچه هایی که در اضافه وزن مشکل دارند، اشتهای کمی دارند و بنابراین زیاد غذا نمی خورند. در این زمان، تلاش برای پرخوری یا خوردن هر آنچه به افزایش وزن کمک میکند، لزوماً سالم نخواهد بود.

افزایش وزن

بسیاری از والدین فکر می کنند که بچه هایشان به اندازه ی کافی غذا نمی خورند ،اما این تصور غلطی است. اگر فرزندتان لاغر است و غذاهای بی ارزش زیادی می خورد ، او را به خوردن غذای سالم تر ترغیب کنید و اگر واقعاً فکر می کنید که از مواد مغذی ضروری به اندازه استفاده نمیکند ، از مولتی ویتامین ها استفاده کنید.

کودکانی که واقعاً برای افزایش وزن به کمک نیاز دارند عبارتنداز: کودکان کم وزن ، کودکانی که دارای یک بیماری مزمن هستند و ممکن است به رژیم غذایی خاصی احتیاج داشته باشند و کودکانی که از داروهایی استفاده می کنند که ممکن است در اشتهای آنها اختلال ایجاد کند.

افزایش وزن به ویژه در کودکانی که از داروهایی مانند آدرال ، متیل فنیدات یا ریتالین برای درمان ADHD (اختلال کم توجهی-بیش فعالی) استفاده می کنند، مشکل است.

برخی از نکات کلی برای افزایش وزن سالم شامل موارد زیر است:

  • دریافت همه ی وعده های غذایی
  • به جای اینکه سه وعده غذایی بزرگ در روز بخورید ، خود را به خوردن چهار یا پنج وعده غذایی کوچک عادت دهید ، زیرا احتمالاً فرزند شما همه آنها را نخواهد خورد.
  • هر روز یک یا دو میان وعده معمولی سالم امتحان کنید.
  • از خوردن غذاهای بی ارزش مانند آب نبات ، چیپس و نوشابه اجتناب کنید.
  • از غذاهای پر ارزش و پر انرژی ، که کالری بالایی دارند و دارای ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند مانند شیر کامل ، ماست تهیه شده با شیر کامل ، کره بادام زمینی و غیره استفاده کنید.
  • از خوردن نوشیدنی های کم ارزش یا بدون انرژی مانند نوشابه و نوشیدنی های میوه ای خودداری کنید.
  • خوردن نوشیدنی ها را در وعده های غذایی محدود کنید ، در اینصورت کودک شما سریع سیر نمی شود و ممکن است غذای بیشتری بخورد.
  • برای کمک بیشتر با پزشک متخصص مشورت کنید ، به خصوص اگر کودک شما به سوء جذب موادغذایی یا بیماری های مزمنی که باعث کمبود وزن میشود، مبتلا است.

مهمتر از همه ، کودک خود را تشویق کنید هنگام گرسنگی بیشتر بخورد ، و از همه ی وعده های غذایی استفاده کند.

مواد غذایی برای اضافه وزن

به طور کلی ، برای افزایش وزن کودک باید از غذاهای پرانرژی و مقوی استفاده کرد نه غذاهای بی ارزش. بنابراین از مواد غذایی با مقدار مناسب پروتئین و چربی و سایر مواد مغذی مانند موارد زیر استفاده کنید:

  • شیر کامل یا شیر ۲٪
  • پنیر یا ماست تهیه شده با شیر کامل یا شیر ۲٪
  • تخم مرغ
  • کره بادام زمینی
  • غلات با شیر کامل
  • آب پرتقال
  • میوه های خشک ، دانه ها و آجیل

شما همچنین میتوانید لیست غذاهای مورد علاقه فرزندتان را تهیه کرده و مواد غذایی با ارزش دیگری(مانند آجیلها و سبزیجات) به آن بیفزایید.

مکمل های افزایش وزن

اگرچه متخصصان تغذیه معمولاً مصرف مکمل ها را جهت کمک به افزایش وزن بچه ها توصیه نمی کنند ، اما در بعضی موارد و با تجویز پزشک میتوانند کمک کننده باشند. سعی کنید از موادغذایی پرارزش زیر برای تغذیه ی کودکتان استفاده کنید:

  • شیرخشک
  • مارگارین
  • پنیر
  • جوانه گندم
  • کره بادام زمینی
  • صبحانه
  • عسل
  • آووکادو
  • خامه ترش
  • سس مایونز
  • سالاد

به عنوان مثال ، اضافه کردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شیرخشک به ۲۲۰گرم شیر کامل (۱۵۰ کالری) می تواند ۳۰ تا ۶۰ کالری به لیوان شیر فرزند شما اضافه کند.

شما همچنین می توانید برای تهیه ی شیرینی، بجای ریختن آب از شیر استفاده کنید.

راه دیگر، اضافه کردن کمی پنیر به بعضی غذاهای مورد علاقه فرزندتان است که تا حدود ۶۰ کالری به آن اضافه میکند.

۶ غذای بسیار مقوی و چاق کننده برای کودکان کمتر از ۴ سال

خصوصیات و توانایی انجام کارها در کودکان ۱ تا ۴ ساله به تفکیک

۸ غذای پرکالری برای کودکان کم وزن که آنها را سریع تپل می کند!

۵ عصرانه بسیار مقوی برای کودکان که آنها را تپل و زیبا می کند!

حتی با ترکیب کردن یک موز و یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی می توانید باعث افزایش کالری دریافتی شویدبه این ترتیب کودک شما ۱۰۰ کالری اضافی در این میان وعده دریافت می کند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از این نکات برای افزایش وزن معمولاً برای کودکان نوپا که فقط یک وعده غذایی در روز مصرف می کنند ضروری نیست. این می تواند در این سن از نظر رشدی طبیعی باشد ، زیرا بسیاری از کودکان نو پا و برخی از کودکان ممکن است روزانه فقط یک وعده غذایی خوب بخورند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن