آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

اعتیاد به اینترنت و موبایل در کودکان، عوارض و 7 روش درمان موثر

bestkid b

نگران استفاده از تلفن یا اینترنت خود هستید؟ نکات گفته شده در این مطلب می تواند به شما در خلاص شدن از عادت موبایل و اینترنت و تعادل بهتر زندگی، کمک کند.

اعتیاد به موبایل چیست؟

همه ی ما می دانیم که تلفن های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها می توانند ابزاری کاملاً مفید باشند، اما استفاده اجباری از این دستگاه ها می تواند باعث ایجاد اختلال در کار، مدرسه و روابط شود. هنگامی که بیشتر از زمان تعامل با افراد واقعی، وقت خود را در رسانه های اجتماعی و یا بازی کردن می گذرانید، یا بطور مکرر اکانت ها و ایمیل های خود را چک می کنید، با پیامدهای منفی در زندگی تان روبرو می شوید. در این زمان بهتر است در مورد استفاده از فضای مجازی و تلفن همراه، تجدید نظری داشته باشید.

اعتیاد به تلفن های هوشمند، که به عنوان “نوموفوبیا” (احساس اضطراب و نگرانی شدید در صورت دور بودن از تلفن همراه) نیز شناخته می شوند، اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت یا اختلال اعتیاد به اینترنت ایجاد می شود. از این گذشته، به ندرت خود تلفن یا تبلت است که چنین اعتیادی ایجاد می کند، بلکه بازی ها، برنامه ها و فضای مجازی است که موجب این اختلال می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: آشنایی با ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

اعتیاد به تلفن های هوشمند می تواند مشکلات زیادی از جمله موارد زیر را ایجاد کند:

روابط مجازی. اعتیاد به شبکه های اجتماعی، برنامه های دوستیابی، چت ها و اپلیکیشن ها می تواند تا جایی گسترش پیدا کند که دوستان مجازی و آنلاین از زندگی واقعی هم مهم تر شوند. همه ما دیده ایم که زوج ها در یک رستوران در کنار هم نشسته اند و به جای آنکه با هم صحبت کنند با تلفن های هوشمند خود سرگرم هستند. این وضعیت در جمع های دوستانه و خانوادگی نیز به وفور دیده می شود. در حالی که اینترنت می تواند مکانی عالی برای دیدار با افراد جدید، ارتباط مجدد با دوستان قدیمی و یا حتی شروع روابط عاشقانه باشد، اما جایگزین سالمی برای تعامل در زندگی واقعی نیست.

دوستی های آنلاین می توانند جذاب باشند زیرا فقط جلوه های مثبت زندگی و افراد را نشان می دهند، همچنین به اندازه ی روابط واقعی استرس آور و گیج کننده نیستند و حدود و فاصله ی افراد را از هم حفظ می کند. استفاده اجباری از برنامه های دوستیابی می تواند به جای ایجاد روابط طولانی مدت، به رابطه های کوتاه مدت و نافرجامی بینجامد.

اتلاف وقت بیش ازحد. گشت و گذار در وب و سایت های مختلف، تماشای فیلم، بازی، یا بررسی فیدهای خبری می تواند منجر به بهره‌ وری پایین در محل کار یا مدرسه شود و شما را برای ساعتها در یک محیط محصور کند. استفاده اجباری از اینترنت و برنامه های تلفن های هوشمند می تواند باعث شود شما از سایر جنبه های زندگی خود، از روابط دنیای واقعی گرفته تا سرگرمی ها و تعاملات اجتماعی غفلت کنید.

اعتیاد به سایبرسکس. سکس کامپیوتری یا اینترنتی که به عنوان سایبرسکس هم شناخته می شود، نوعی روابط عاطفی است که در آن افراد بدون برقراری تماس های واقعی درگیر روابط صمیمی جنسی می شوند. این روابط می توانند بر روابط صمیمی زندگی واقعی و سلامت عاطفی کلی تان تأثیر منفی بگذارد. در حالی که پورنوگرافی آنلاین و اعتیاد به سایبرکس از انواع اعتیاد جنسی محسوب می شود، اینترنت آن را در دسترس، ناشناس و بسیار راحت تر می کند. گذراندن ساعت ها خیال پردازی در زندگی واقعی آسان است. استفاده بیش از حد از برنامه های دوست یابی که رابطه جنسی گاه به گاه را تسهیل می کند، ایجاد روابط صمیمی طولانی مدت را دشوارتر می کند و به روابط موجود آسیب میزند.

فعالیت های آنلاین. مانند بازی آنلاین، قمار، تجارت سهام، خرید آنلاین یا پیشنهاد قیمت در سایتهای حراج مانند eBay، اغلب می تواند منجر به مشکلات مالی و شغلی شود. در حالی که اعتیاد به قمار سالهاست که یک مشکل کاملاً مشهود است، در دسترس بودن قمار اینترنتی باعث شده قمار به مراتب قابل دسترسی تر و آسانتر باشد. معاملات سهام اجباری یا خریدهای آنلاین نیز می توانند به همان اندازه آسیب های اقتصادی و اجتماعی داشته باشند. طرفداران eBay ممکن است در ساعتهایی از نیکه شب بیدار شوند تا در آخرین لحظات باقی مانده در حراج آنلاین شوند. ممکن است چیزهایی را که لازم ندارید خریداری کنید و اینکار را فقط برای هیجان انجام دهید.

علل و تأثیر اعتیاد به تلفن های هوشمند و اینترنت

جدا شدن از تلفن همراه برای کسانی که به آن اعتیاد دارند بسیار مشکل است. این اعتیاد در بسیاری از افراد جوامع امروزی دیده می شود و باید راهی برای حل آن اندیشیده شود. شاید تا بحال متوجه این امر شده باشید که اکثر ما به ندرت بیش از پنج دقیقه از تلفن های هوشمند خود فاصله می گیریم.

تلفن های همراه هم مانند استفاده از مواد مخدر و الکل، می توانند باعث آزاد شدن دوپامین شیمیایی در مغز شوند و روحیه شما را تغییر دهند. این اعتیاد می تواند پیش رونده و تشدیده شونده باشد به طوری که باید بتدریج ساعت های بیشتری را با وسایل هوشمند بگذرانید تا همان پاداش لذت بخش را بدست آورید.

بیماری قند در کودکان (۳ تا ۹ سال): همه نکات مهم (تحقیقات جدید)

استفاده ی بسیار زیاد از تلفن های هوشمند اغلب می تواند نشانه ای از سایر مشکلات اساسی مانند استرس، اضطراب، افسردگی یا تنهایی باشد و در عین حال، می تواند این مشکلات را نیز تشدید کند. بیشتر افراد از گوشی های هوشمند خود به عنوان یک “پتو امنیتی” استفاده می کنند تا اضطراب، تنهایی یا بی حوصلگی های خود را کاهش دهند.

در واقع آن ها فقط می خواهند با این روش خودشان را از اطرافیان دور کنند، چون خیره شدن به موبایل باعث از بین رفتن تعاملات چهره به چهره می شود و تا حدودی اضطراب را کاهش می دهد. اما واقعیت این است که درگیر شدن با تلفن هوشمند اضطراب را بدتر می کند. متاسفانه بسیاری از افراد از این موضوع آگاه نیستند و این موجب بدتر شدن اوضاع می شود.

اعتیاد به تلفن های هوشمند یا اینترنت همچنین می تواند از طرق زیر بر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد:

افزایش تنهایی و افسردگی. در حالی که ممکن است به نظر برسد که حضور در شبکه های اجتماعی می تواند موقتاً احساساتی مانند تنهایی، افسردگی و کسالت را از بین ببرد ولی در واقع می تواند موجب تشدید این اوضاع شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ارتباط بین استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی و افسردگی و اضطراب را نشان داد. کاربران، به ویژه نوجوانان تمایل دارند خود را با همسالانشان در شبکه های مجازی مقایسه کنند و احساساساتی مانند تنهایی و افسردگی را ترویج دهند.

ایجاد اضطراب. یکی از محققان دریافت که داشتن تلفن در محل کار باعث اضطراب بیشتر کارکنان و عملکرد ضعیف آنها در کارها می شود. هرچه استفاده از تلفن شخص بیش تر باشد، اضطراب آنها به همان میزان افزایش میابد. بنابراین برای پیشگیری از اضطراب، نیروی کار باید تا جاییکه ممکن است، از تلفن های هوشمند خود فاصله بگیرند.

افزایش استرس. استفاده از تلفن هوشمند بعنوان بخشی از کار روزمره، می تواند احساس استرس را در افراد بالا ببرد. در اینصورت برای انجام کارها باید بطور مداوم آنلاین باشید و این موجب احساس فشار بر افراد می شود. نیاز به بررسی مداوم و پاسخ به ایمیل ها می تواند به افزایش استرس و حتی فرسودگی شغلی کمک کند.

تشدید اختلالات کمبود توجه. جریان مداوم پیام ها و اطلاعات از تلفن های هوشمند می تواند مغز شما را تحت الشعاع خود قرار دهد و تمرکز و توجه بیش از چند دقیقه بر روی هر چیز را غیرممکن کند. به این صورت توجه و تمرکز روی کارها کاهش پیدا می کند و این اختلال تشدید می یابد.

کاهش توانایی تمرکز و تفکر عمیق یا خلاقانه. صدای زنگ، پیام و ویبره گوشی هوشمند می تواند شما را از کارهای مهم دور کند، عملکردتان را کند کرده و لحظه های آرام و تفکر عمیق را مختل کند. به این ترتیب به جای اینکه در خلوت خود آرامش داشته باشیم، تمایل داریم که آنلاین شویم و به برقراری ارتباط با دیگران بپردازیم.

مختل کردن خواب. استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند ممکن است خواب شما را مختل کند و این می تواند تأثیر جدی بر سلامت روانی کلی تان بگذارد. علاوه بر این می تواند بر حافظه شما تأثیر بگذارد، تفکر عمیق و موثر را از شما بگیرد و مهارت های شناختی و یادگیری تان را کاهش دهد.

افزایش خود شیفتگی. یک مطالعه ی بریتانیایی نشان داد افرادی که زمان زیادی را در رسانه های اجتماعی می گذرانند، بیشتر احتمال دارد که خصوصیات منفی شخصیتی مانند خودشیفتگی را نشان دهند. گرفتن سلفی های بی پایان، به اشتراک گذاشتن همه ی افکار یا جزئیات زندگی می تواند شخصیتی ناسالم ایجاد کند و شما را از روابط واقعی زندگی تان دور کند. همچنین مقابله با استرس در این وضعیت سختتر می شود.

علائم و نشانه های اعتیاد به تلفن های هوشمند

چک کردن مداوم پیام ها و اکانت ها در تلفن همراه و تعداد مسیج هایی که دریافت یا ارسال می کنید، زمان زیادی به خود اختصاص می دهد. اما این گذر زمان برای شخصی که به فضای مجازی اعتیاد دارد، احساس نمی شود.

صرف وقت زیاد در شبکه های اجتماعی زمانی موجب ایجاد مشکل می شود که باعث شود شما از روابط چهره به چهره، کار، مدرسه، سرگرمی ها یا سایر موارد مهم زندگی خود غافل شوید. اگر متوجه شدید که تلفن همراه و اینترنت موجب دوری از دوستان و اعضای خانواده و همچنین از دست دادن دورهمی های دوستانه می شود، یا باعث شده که شما در زمان رانندگی یا حتی کلاس درس نیز به تلفن تان احساس وابستگی کنید، بهتر است از آن صرف نظر کنید و به دنبال اقداماتی باشید تا از اعتیاد بیشترتان جلوگیری کند.

علائم هشدار دهنده اعتیاد و وابستگی شدید به تلفن هوشمند یا اینترنت شامل موارد زیر است:

مشکل در انجام وظایف در محل کار یا خانه. اگر بدلیل استفاده ی بیش از حد از تلفن همراه لباس های شسته و تمیز کمی دارید و وقت کافی برای آماده کردن وعده های غذایی ندارید، به معنای این است که شما به اینترنت و فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده اید. حتی ممکن است بدلیل عدم انجام کارها سر وقت، نتوانید به ظایف خود در کار یا خانه رسیدگی کنید و اغلب دیرتر به محل کار برسید.

جدایی از خانواده و دوستان. آیا زندگی اجتماعی شما به دلیل استفاده ی بیش از حد از تلفن یا رسانه های اجتماعی دچار مشکل شده است؟ ممکن است در یک جلسه ی کاری مهم باشید اما بدلیل مسیج ها و پیام هایی که دریافت می کنید، نتوانید بطور کامل اظهار نظر کنید و ایده هایتان را بیان نمایید. آیا دوستان و خانواده تان از مدت زمانی که با موبایل می گذرانید ابراز نگرانی کرده اند؟ آیا احساس می کنید هیچ کس در زندگی “واقعی” (حتی همسرتان) شما را مانند دوستان آنلاین درک نمی کند؟ همه ی اینها موجب جدایی از دوستان و خانواده می شود که یکی از نشانه های اعتیاد به اینترنت است.

استفاده از تلفن هوشمند بصورت مخفیانه و دور از چشم دیگران. اگر برای استفاده از تلفن خود به مکانی خلوت می روید، استفاده از تلفن هوشمند خود را پنهان می کنید، در مورد مدت زمانی که بصورت آنلاین می گذرانید به رئیس و خانواده تان دروغ می گویید یا اگر اینترنت شما قطع شود و احساس دلهره ی شدیدی پیدا می کنید، در این صورت بهتر است فکری برای از بین بردن وابستگی تان به اینترنت و تلفن همراه کنید.

ابتلا به بیماری فومو یا ترس از دست دادن (FOMO). اگر فکر می کنید با چک نکرن مکرر گوشی و اینترنت خود اخبار و مطالب مهمی را از دست می دهید، یا نیاز دارید که رسانه های اجتماعی را به اجبار بررسی کنید، همچنین نیاز شدیدی به چک کردن پروفایل های خود احساس می کنید یا باید نصف شب ها برای بررسی تلفن خود از خواب بلند شوید، احتمالا به بیماری فومو یا ترس از دست دادن مبتلا شده اید.

احساس ترس، اضطراب یا وحشت در صورت رها کردن تلفن همراه در خانه. این می تواند برای معتادان به اینترنت یک کابوس باشد. جدا شدن این افراد از گوشی موجب ایجاد ترس و وحشت می شود. همین حالت در زمان به اتمام رسیدن باتری تلفن نیز دیده می شود. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که تلفن شما در حال ویبره است اما وقتی آن را چک می کنید متوجه می شوید که پیام جدیدی دریافت نشده است.

علائم ترک اعتیاد به تلفن های هوشمند

یک علامت هشدار مشترک در مورد اعتیاد به تلفن های هوشمند یا اینترنت این است که در زمان عدم استفاده از تلفن یا جدایی از اینترنت، علائم ترک را تجربه می کنید. این علایم شامل موارد زیر است:

  • بی قراری
  • عصبانیت یا تحریک پذیری
  • مشکل در تمرکز
  • اختلالات خواب
  • میل شدید برای دسترسی به تلفن هوشمند یا دستگاه های دیگر

برای ترک اعتیاد به گوشی همراه چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

چندین نکته وجود دارد که می توانید برای کنترل استفاده از تلفن هوشمند و اینترنت خود انجام دهید. شما می توانید بسیاری از این اقدامات را خودتان شروع کنید و این اعتیاد را از بین ببرید. انجام این نکات در موارد وابستگی شدید اهمیت زیادی دارد. با رعایت نکات زیر خیلی راحت می توانید به روزهای قبل از اعتیاد برگردید. به دنبال کسی باشید که از شما حمایت کند، این فرد می تواند یکی از اعضای خانواده، دوستان یا یک درمانگر حرفه ای باشد.

برای کمک به حل مشکل تان، یادداشت کنید که چه زمان و چقدر از تلفن هوشمند خود برای فعالیت های غیر کاری یا غیر ضروری استفاده می کنید. برنامه های خاصی وجود دارد که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. این برنامه ها شما را قادر می سازد زمانی را که در تلفن خود می گذرانید ثبت کنید. آیا اوقاتی در روز وجود دارد که بیشتر از تلفن خود استفاده کنید؟ آیا کارهای دیگری وجود دارد که می توانید به جای آن انجام دهید؟ هرچه بیشتر به میزان استفاده ی خود از تلفن همراهتان پی ببرید، مهار عادات خود و بازیابی مجدد وقت آسان تر خواهد شد.

محرک هایی که باعث استفاده از تلفن همراه می شود را تشخیص دهید. آیا زمانی به سمت گوشی می روید که تنها هستید یا حوصله ندارید؟ به عنوان مثال اگر با افسردگی، استرس یا اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، استفاده بیش از حد از تلفن هوشمند می تواند راهی برای آرامش روحیه ی تان باشد. درعوض، روش های سالم تر و مؤثر تری مانند تمرین تکنیک های آرامش بخش برای مدیریت روحیه خود، پیدا کنید.

تفاوت بین تعامل حضوری و آنلاین را درک کنید. انسان ها موجودات اجتماعی هستند. بسیاری از افراد برای فرار از تنهایی و تعامل با افراد دیگر، به تکنولوژی و شبکه های اجتماعی روی می آورند. تعامل اجتماعی با فرد دیگر (به صورت رو در رو) برقراری تماس چشمی و پاسخ دادن به زبان بدن، می تواند باعث شود شما احساس آرامش، امنیت و درک بیشتری داشته باشید و اضطراب را کاهش دهد. تعامل از طریق چت کردن، ایمیل و یا اپلیکیشن های پیام رسانی این مزایا را ندارد و بنابراین تأثیر مثبتی بر روی سلامت عاطفی شما نخواهد گذاشت. علاوه بر این، دوستان آنلاین نمی توانند شما را در زمان بحران در آغوش بگیرند و بغل کنند، وقتی بیمار هستید به عیادت تان بیایند یا یک مناسبت خوب را با شما جشن بگیرند.

حتما بخوانید: چطور کودکان را با اینترنت آشنا کنیم؟

مهارت های مقابله با استرس را بیاموزید. شاید صدای مسیج، پیام کوتاه یا تماس های مجازی، راهی برای مقابله با استرس یا عصبانیت باشد. یا شاید شما در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید و ارتباط آنلاین آن را آسانتر می کند. ایجاد مهارت های کنترل استرس و اضطراب به شما کمک می کند استرس و فشارهای زندگی روزمره را بدون تکیه به تلفن هوشمند خود کنترل کنید.

مشکلات اساسی را که ممکن است اعتیاد شما را تشدید کند، تشخیص دهید. اگر در گذشته با مصرف الکل یا مواد مخدر مشکل داشته اید و اینترنت باعث تسکین و بهبودی شما می شود یا اگر تلفن همراه شما باعث می شود مشکلی را که در گذشته داشته اید فراموش کنید، اینها ممکن است باعث وابستگی شما به تلفن یا اینترنت شده باشد.

فعالیت های اجتماعی خود را تقویت کنید. هر هفته زمان خاصی را برای دیدار با دوستان و خانواده اختصاص دهید. اگر خجالتی هستید، روشهایی پیدا کنید که این موضوع را حل نمایید و بتوانید در جمع دوستان باقی بمانید. برای پیدا کردن افراد با علاقه های مشابه، سعی کنید با همکاران در محل کار یا دوستانتان، برای پیوستن به یک تیم ورزشی یا باشگاه، ثبت نام در کلاس آموزشی یا داوطلب شدن برای یک هدف خوب یا کارهای خیر، تلاش کنید. شما قادر خواهید بود با افراد مشابه خود تعامل برقرار کنید، اجازه دهید روابط دوستی به طور طبیعی توسعه پیدا کند و آن را ادامه دهید تا زندگی شما را بهبود بخشد و سلامت تان را تقویت کند.

استفاده از تلفن هوشمند خود را مرحله به مرحله اصلاح کنید

برای اکثر مردم، ترک کامل استفاده از تلفن های هوشمند و اینترنت نمی تواند راه مناسبی برای مقابله با این معظل باشد. چون بسیاری از افراد برای انجام کارهای خود به تلفن و اینترنت نیاز دارند و ترک کامل آن امکانپذیر نیست. پس باید راهی پیدا کنید که در کنار استفاده ی به اندازه، از وابستگی شدید شما نیز جلوگیری کند. احتمالاً هنوز هم باید از تلفن خود برای کار، مدرسه یا برای برقراری ارتباط با دوستان تان استفاده کنید. هدف شما باید این باشد که به اندازه ی مورد نیاز و تنها در موارد ضروری از تلفن استفاده کنید.

۱- برای استفاده از تلفن هوشمند خود، هدف مشخصی داشته باشید. به عنوان مثال در موارد غیر ضروری از موبایل استفاده نکنید یا می توانید پس از تکمیل تکالیف یا انجام کارهای سخت، بعنوان پاداش به خودتان، زمان مشخصی از موبایل و اینترنت استفاده نمایید.

۲- تلفن خود را در ساعات مشخصی از روز خاموش کنید. این زمان می تواند زمانهایی مانند رانندگی، شرکت در یک جلسه، رفتن به سالن بدنسازی، صرف شام یا بازی با فرزندانتان باشد. همچنین سعی کنید موبایل تان را بهمراه خود به دستشویی یا حمام نبرید.

۳- تلفن یا رایانه لوحی خود را به رختخواب نبرید. چراغ آبی ساطع شده از صفحه نمایش می تواند در صورت استفاده بیش از دو ساعت، خواب شما را مختل کند. دستگاه ها را خاموش کنید و آنها را در یک اتاق دیگر در طول شب شارژ کنید. به جای خواندن کتاب های الکترونیکی در تلفن یا تب لت در طول شب، یک کتاب انتخاب کنید. این موجب می شود که نه تنها بهتر بخوابید بلکه تحقیقات نشان می دهد که آنچه را که خوانده اید نیز بیشتر به خاطر خواهید آورد.

۴- استفاده از تلفن هوشمند خود را با فعالیتهای سالم تر جایگزین کنید. اگر بی حوصله و تنها هستید، مقاومت در برابر استفاده از تلفن هوشمند می تواند برایتان بسیار مشکل باشد. برنامه ای تنظیم کنید و وقت خود را با مواردی مانند مدیتیشن، خواندن کتاب یا گفتگو با دوستان به صورت حضوری پر کنید.

۵- یک بازی ترتیب دهید. اگر وقت خود را با دیگر معتادان گوشی های هوشمند سپری می کنید، می توانید یک بازی انجام دهید. هنگامی که ناهار، شام یا یک نوشیدنی را در کنار هم هستید، به همه اجازه دهید تلفن های هوشمند خود را روی میز قرار دهند. حتی وقتی تلفن ها صدا می کنند و بوق می زنند، هیچ کس مجاز به برداشتن گوشی خود نیست. اگر کسی نتواند در مقابل چک کردن تلفن خود مقاومت کند، آن شخص باید تلفن همه را چک کند و به پیام ها پاسخ دهد.

حتما بخوانید: چطور اثرات منفی استفاده از موبایل و تبلت برای کودکان را به مثبت تبدیل کنیم؟

۶- برنامه های شبکه های اجتماعی را از تلفن خود حذف کنید. شما می توانید فقط Facebook ، Twitter و موارد مشابه را در رایانه خود بررسی کنید. این را همیشه به یاد داشته باشید: آنچه دیگران در رسانه های اجتماعی به نمایش می گذارند، به ندرت بازتاب دقیقی از زندگی آنها است (مردم در مورد جنبه های مثبت زندگی خود اغراق می کنند). بنابراین زندگی واقعی خود را با پروفایل های مجازی دیگران مقایسه نکنید. سعی کنید وقت خود را بجای سپری کردن در رسانه های مجازی، به خود اختصاص دهید این می تواند به تقویت روحیه و احساس ارزشمندی شما کمک کند.

۷- دفعات چک کردن تلفن همراه را محدود کنید. اگر بصورت اجباری تلفن خود را هر چند دقیقه یکبار چک می کنید، سعی کنید اینکار را ترک کنید و تنها هر ۱۵ دقیقه یکبار به گوشی خود سر بزنید. سپس هر ۳۰ دقیقه یک بار و در نهایت هر یک ساعت یکبار! به این ترتیب بتدریج فواصل چک کردن گوشی را بالا ببرید. اگر به کمک نیاز دارید، برنامه هایی وجود دارند که می توانند بطور خودکار دسترسی شما را به اپلیکیشن ها محدود کنند.

۸- ترس از دست دادن یا یبماری فومو را مهار کنید. برای اینکه از این ترس رهایی یابید، باید توهماتی را که بر روی تصمیم‌ گیری‌ هایتان سایه افکنده‌ اند، از بین ببرید. بدانید که هیچ‌ جایی و هیچ رابطه‌ ای نمی ‌تواند کامل و بی ‌عیب ‌و نقص باشد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که وابستگی شدید به اینترنت و موبایل تا چه اندازه می تواند بر پیشرفت تحصیلی و کاری تان تاثیر منفی بگذارد. پذیرش این امر می تواند رهایی بخش باشد و به از بین بردن اعتماد شما به فناوری کمک کند.

درمان اعتیاد به موبایل و اینترنت

اگر برای مهار گوشی های هوشمند یا استفاده از اینترنت به کمک بیشتری نیاز دارید، اکنون مراکز درمانی ویژه ای وجود دارند که برنامه های سم زدایی دیجیتال (دیجیتال دیتاکس) را ارائه می دهند تا به شما در قطع ارتباط از رسانه های دیجیتال کمک کنند. درمان فردی و گروهی هم می توانند باعث کنترل چشمگیری در استفاده از فناوری ها و اینترنت شوند.

درمان شناختی-رفتاری. روشهای گام به گام برای متوقف کردن رفتارهای اجباری و تغییر تصورات درباره تلفن های هوشمند و اینترنت را فراهم می کند. این روش های درمانی همچنین می تواند به شما در یادگیری روشهای سالم تر مقابله با احساسات ناراحت کننده (مانند استرس، اضطراب یا افسردگی) که ممکن است باعث استفاده از تلفن هوشمند می شود، کمک کند.

مشاوره ازدواج یا زوجین. اگر استفاده بیش از حد از کلیپ های مستهجن در اینترنت یا شبکه های آنلاین بر روابط زناشویی تان تأثیر می گذارد، انجام یک مشاوره می تواند به شما کمک کند بر روی این مسائل چالش برانگیز کار کنید و دوباره با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید.

حتما بخوانید: تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ روش علمی موثر

گروه های پشتیبانی. سازمان هایی مانند انجمن اعتیاد به اینترنت و فناوری گمنام (ITAA) و دیگر سازمان های پشتیبانی آنلاین و جلسات حضوری وجود دارند که می توانند راه هایی را برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از فناوری ارائه دهند. البته، شما به افراد واقعی نیاز دارید تا از پشتیبانی کامل بهره مند شوند. گروه های پشتیبانی آنلاین می توانند در یافتن منابع کمک کننده مفید باشند، اما استفاده از آنها می تواند به عنوان بهانه ای برای گذراندن زمان بیشتر در تلفن هوشمند محسوب شود. در صورت وابستگی شدید به اینترنت می توانید از یک مشاور هم کمک بگیرید. برخی مشاوران می توانند راههایی برای کاهش وابستگی به شما ارایه دهند.

کمک به کودک یا نوجوان معتاد به تلفن های هوشمند

هر والدی که سعی کرده است کودک یا نوجوان خود را از تلفن هوشمند یا رایانه لوحی خود دور کند، می داند که اینکار چقدر سخت است. جدا کردن بچه ها از رسانه های اجتماعی، برنامه های پیام رسانی یا بازی ها و فیلم های آنلاین بسیار چالش برانگیز است. نوجوانانی که به بلوغ فکری نرسیده اند، نمی توانند استفاده از تلفن هوشمند را به تنهایی مهار کنند، اما برداشتن گوشی یا مخفی کردن آن از کودک اغلب می تواند مشکل آفرین باشد و باعث ایجاد اضطراب و علائم ترک در کودک شود. درعوض، روشهای زیادی برای کمک به فرزندتان وجود دارد تا بتوانید تعادل سالم تری برقرار کنید:

برای فرزندتان یک الگوی خوب باشید. کودکان یک انگیزه قوی برای تقلید دیگران بخصوص والدین دارند، بنابراین مهم است که استفاده از تلفن هوشمند و اینترنت خود را مدیریت کنید. درست نیست با وجود زمان زیادی که خود در اینترنت می گذرانید، از فرزندتان بخواهید اینکار را انجام ندهد. اگر می خواهید وابستگی فرزندتان را از بین ببرید، بهتر است ابتدا از خود شروع کنید.

از اپلیکیشن هایی برای نظارت و محدود کردن استفاده از تلفن هوشمند فرزندتان استفاده کنید. اپلیکیشن هایی در دسترس است که می تواند استفاده فرزند شما از اینترنت را محدود کرده یا چت کردن و چک کردن اکانت ها را در ساعات خاصی از روز محدود کند. سایر برنامه ها می توانند قابلیت های پیام رسانی را هنگام حرکت از بین ببرند، بنابراین می توان مانع استفاده نوجوان از تلفن هوشمند در هنگام رانندگی شد.

در خانه مناطق ” تلفن ممنوع” ایجاد کنید. استفاده از تلفن های هوشمند یا رایانه های لوحی را در برخی قسمت های خانه محدود کنید. در قسمت ها و زمان های مشخصی، استفاده از اینترنت و تلفن را ممنوع کنید. استفاده از موبایل ها را سر میز شام و اتاق خواب ممنوع کنید و به فرزندتان توضیح دهید که در ساعات مشخصی از شب باید دستگاه خود را خاموش کند.

حتما بخوانید: تاثیرات منفی استفاده از موبایل، تبلت و لپتاب در کودکان (ویدیوی ۱ دقیقه ای)

سایر علایق و فعالیتهای اجتماعی را تشویق کنید. با شرکت کردن در سرگرمی ها و فعالیت های دیگر، از جمله ورزش های تیمی، گروه های سرود و موسیقی و باشگاه های بعد از مدرسه، کودک خود را از صفحه نمایش تلفن همراه دور کنید. وقت خود را به عنوان یک خانواده بدون اینترنت در کنار هم بگذرانید.

با فرزندتان در مورد مسائل اساسی صحبت کنید. استفاده بیش ازحد از تلفن هوشمند می تواند نشانه مشکلات عمیق تری باشد. آیا کودک شما مشکل دیگری دارد؟ آیا مشکلات اخیر مانند جابجایی یا طلاق باعث استرس او شده است؟ آیا فرزند شما در مدرسه یا خانه از مسائل دیگری رنج می برد؟ این موارد ممکن است موجب شود کودک شما برای رهایی از استرس و اضطراب، به موبایل و اینترنت روی بیاورد.

حتما بخوانید: چگونه به فردی که دچار افسردگی است کمک کنیم؟ (بایدها و نبایدها)

از دیگران کمک بگیرید. نوجوانان غالباً در برابر والدین خود مقاومت می کنند اما اگر همین نصایح و اطلاعات را از یک شخص دیگر بشنوند، ممکن است تمایل بیشتری به گوش دادن داشته باشند. یک مربی ورزشی، پزشک یا یک دوست خانوادگی خوب را امتحان کنید. اگر نگران استفاده از تلفن هوشمند فرزندتان هستید، از یک مشاوره حرفه ای استفاده کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. با سلام
    واقعا با این راهکارها نمیتوان به یک نوجوان سرکش معتاد به گوشی و اینترنت کمک کرد . متاسفانه مجازی شدن مدارس این بلا رو سر بچه ها اورد. مادرها این وسط قربانی شدند . یک سال و نیم پسر من فقط پای گوشیه. شب بیدار و روز میخوابه. یه وعده غذا میخوره وزنش به شدت کاهش پیدا کرده .من کاری نمیتونم انجام بدم فقط خسته ام چون سیستم من رو هم به شدت بهم ریخته. راهنمایی کنید از کجا باید کمک بگیرم

    1. سلام. روشی که خودم برای فرزندم استفاده کردم که بشدت هم به گوشی و اینترنت اعتیاد داشت، توضیح منطقی عوارضش بود. بعد گوشی و تبلت ش رو به بهانه تعمیر کردن از دسترس خارج کردم و اون رو تشویق به فعالیت های فیزیکی مثل دوچرخه سواری، ورش و شطرنج کردم. در حال حاضر بعد از 3 ماه سراغی از گوشی و اینترنت نمی گیره

  2. سلام .پسر من ۱۴ ساله هست .و با اینکه تایم اسکرین رو‌گوشی نصب هست ولی راه هایی برای دور زدن ما پیدا می کنه و گوشی رو باز می کنه .با قوانیم مختلف نتونستم مشکل رو حل کنم .وقتی یک هفته پیش گوشی رو ازش گرفته بودیم مثل معتادها به آب و آتیش می زد که بهش بدیم .خیلی افسرده شده همش تو اتاقش پای گوشیه و حرف هم گوش نمی ده .به نظر شما گرفتن کامل گوشی و مثلا دادن اون فقط دو ساعت تو روز می تونه کمک کنه یا بدتر میشه اوضاع

    1. قبل از هر چیز خودتان باید الگوی خوبی در این زمینه باشید. ریاکاری (اعتیاد والدین به گوشی و توصیه فرزند به عدم استفاده) بدترین الگوی موجود است. اگر می خواهید شروع به کاهش زمان استفاده از گوشی فرزندتان کنید، ابتدا باید خودتان فکر کنید. به‌عنوان مثال، این که به آن‌ها بگویید نمی‌توانند هنگام صرف غذا از تلفن خود استفاده کنند، در حالی که ایمیل‌های خود را ورق می‌زنید، بدون شک منجر به یک دوگانگی و عدم پذیرش در فرزند می‌شود. در درجه دوم با آنها مانند بزرگسالان رفتار کنید نوجوانان برای بزرگ شدن عجله دارند/ رفتار با نوجوانان مانند کودکان (با ناله کردن بر روی آنها) فقط به آنها انگیزه بیشتری می دهد تا شما را نادیده بگیرند و به دنیای آنلاین عقب نشینی کنند. توضیح دهید که چرا مهم است که از فناوری صرف نظر کنید، با وجودیکه بزرگ شده اید (مثلا حافظه ت بعد از چند وقت از کار میفته و …). در درجه سوم ایجاد مرزهای خانوادگی در حول و حوش استفاده از موبایل: از همه اعضای خانواده (از جمله خودتان!) بخواهید از تلفن خود در رختخواب، هنگام شام یا در حمام استفاده نکنند. مرزهای مشابه در زمان نیز به خوبی کار می کنند. مثلاً بعد از ساعت 9 شب موبایل ممنوع است. در درجه چهارم هفته ای یک روز را با همه خانواده بیرون بگذرانید و در آن روز کسی حق استفاده از فضای مجازی را نداشته باشید. این 4 روش بعد از 1 ماه به طرز شگفت آوری جواب میدهند

  3. سلام دخترم ۱۵ ساله دارم یک بازی هست انلاین به اسم پرسی سیتی که در اون بازی بقیه که انلاین هستن پیام های بد وجنسی می زنن چندین بار این بازی را حذف کردم از دخترم گفت که پشیمان است والی دوباره سراع اون بازی می ره چند بار هم گفتم اگه دیدم نصب کردی موبایل بر میدارم باز هم دباره تکرار کرد وموبایل قایم کردم بعد چند ماه دادم والی باز بعد چند روز میبینم نصف شب بیداره می شه میره سراع بازی یواشکی چه کار کنم موبایل گرفتم ازش فعلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا