روانشناسی نوجوانان پسر و دختر

آیا افسردگی درمان قطعی دارد؟ (نتیجه 3 تحقیق جدید تا 2023)

bestkid b

یکی از اختلالات روانی که متأسفانه در کل دنیا آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است بیماری افسردگی است که حالتهای آن از ضعیف تا شدید متفاوت است. در ادامه اطلاعاتی را در مورد نتایج جدیدترین تحقیقات در دنیا را درخصوص اینکه آیا افسردگی درمان قطعی دارد؟ در اختیار شما قرار می دهیم.

مقدمه :

نقش سبک زندگی در بروز افسردگی بر کسی پوشیده نیست؛ به همین دلیل افزایش آگاهی عمومی در مورد افسردگی بین افراد مختلف جامعه ضروری است.  عوامل متعددی در بروی افسردگی در افراد دخیل هستند که از مهمترین آنها فقر و مشکلات اقتصادی، عدم توجه و کمبود محبت، وراثت و زمینه های ژنتیکی، کمال گرایی و حس برتری جویی، مشکلات عاطفی، نقل مکان، فارغ‌التحصیلی، تغییر شغل، بازنشستگی، ورشکستگی ، فشار خانواده و … را میتوان نام برد.

فیلم روند درمان برای بیماری افسردگی :

پست مشابه : آیا افسردگی ارثی است و اگر درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

point icon افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی بیماری و اختلال روانی است و فرد افسرده بسیار کم حرف و گاهی هم پرخاشگر ، گوشه گیر و منزوی می شود که در کار یا سایر فعالیتهای روزانه تمرکز ندارد و زود خسته و عصبی می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آمارها نشان می دهد در سطح جهان حدود ۳۵۰ میلیون نفر مبتلا به درجاتی از بیماری افسردگی هستند و از این تعداد تنها ۲۰ درصد افراد درمان موفقی دارند و ۸۰ درصد آمار ثبت شده یا اصلا درمان نمی‌شوند و یا درمان ناقص دارند. علت اینکه تعداد بالایی از افراد افسرده درمان کامل نمی شوند این است که آنها انتظار دارند در مدت کوتاهی درمان شوند و با مصرف داروهای خود در طی یک دو هفته انتظار دارند که کاملا درمان شوند.

با عدم تغییر در وضعیت بهبودی خود از مصرف دارو خودداری می کنند. اما واقعیت این است که افسردگی جزو بیماری هایی است که دوره درمان آن طولانی است و در موارد حاد سالها طول می کشد تا یک فرد افسرده درمان شود. پس بهتر است اینگونه افراد با آگاهی کامل نسبت به دوره درمان افسردگی داروهای خود را طبق دستور روانپزشکتان مصرف نمایید.

درمان-افسردگی۱

۱- نتایج تحقیقات جدید:

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان دانشمندان موفق شده‌اند با استفاده از شبیه‌سازی مغزی، با موفقیت، افسردگی را در موش‌ها درمان کنند و راه را برای روش‌های جایگزین درمان مشکلات روانی بدون استفاده از دارو هموار سازند. گروهی از پژوهشگران ” بیمارستان کودکان فیلادلفیا”(CHOP) در آمریکا، نشان داده‌اند که برای ایجاد رفتار “ضد افسردگی” در حیوانات، می‌توان مسیری را در مدار مغز، شبیه‌سازی کرد.

آنها کارشان را با بررسی استرس در موش‌ها آغاز کردند و دریافتند در این مسیر، پروتئینی وجود دارد که هنگام استرس، افزایش می‌یابد و سیگنال‌ها را متوقف می‌کند. طی یک آزمایش شنا، یکی از پژوهشگران، چگونگی رفتار یک موش را پس از قرار گرفتن در ظرف آب، مشاهده کرد. هر موش، حرکت خود را تا جایی ادامه می‌داد که بی‌حرکت و شناور شود اما موش‌هایی که رفتار ضد افسردگی در آن‌ها وجود داشت، شنا را تا زمان طولانی‌تری پیش از تسلیم شدن، ادامه دادند.

اکثر داروهای موجود برای درمان افسردگی سطح سروتونین را در مغز دستکاری می کنند. اما پزشکانی که از این داروها برای بیمار استفاده می کنند باید میزان درست و متعادل دارو را برای هر بیمار بدست بیاورند. درمان‌های موجود شبیه‌سازی مغزی برای درمان افسردگی، برای بسیاری از بیماران مفید هستند اما برای همه آنها کاربرد ندارند و موجب عوارضی چون فراموشی و نقص شناختی می‌شوند. افزایش تعداد ابزار در دسترس برای درمان افسردگی و یافتن ابزاری که عوارض جانبی کمتری دارند، موضوع بسیار مهمی است.

افسردگی 1

۲- نتایج تحقیقات دیگر:

در تحقیقات نوین انجام شده داروی جدیدی را بر روی موش ها امتحان کرده اند و نتایج امیدوار کننده ای نیز بدست آورده اند. به گفته ی سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ماریلند (دکتر اسکات تامسون، استاد گروه روانشناسی) این ترکیبات می توانند اثرات مخرب افسردگی را طی ۲۴ ساعت در بدن بیمار کاهش دهند و مضرات داروهای متداول دیگر را نیز ندارند.

تیم محقق بجای کار بر روی سروتونین بر روی پیام رسان عصبی دیگری بنام “GABA” تمرکز کرده است. GABA یک ترکیب شیمیایی بازدارنده و مسئول متعادل سازی ارتباطات محرک و بازدارنده در مغز می باشد. به گفته ی محققان راه کاری امن وجود ندارد که بتوان بدون آسیب رساندن به مغز میزان پیام های محرک را افزایش داد.

بنابراین به جای افرایش میزان پیام های محرک بر روی کاهش پیام های بازدارنده تمرکز شده است. ترکیب ساخته شده “GABA-NAMs” نام دارد و بسیار دقیق است و تنها بر روی وضعیت افسردگی بیمار اثر می گذارد. دانشمندان این ترکیب را بر روی موش های مضطرب آزمایش کرده اند و پس از ۲۴ ساعت از آغاز درمان علائم افسردگی موش ها (عدم احساس خوشحالی) بشدت کاهش یافت.

بعلاوه میزان ارسال پیام های محرک در بخش هایی از مغز که بخاطر استرس ضعیف شده بودند، افزایش یافت. به گفته ی سرپرست تحقیقات، این دارو می تواند افسردگی را درمان کند اما پیش از اینکه وارد بازار شود باید تحقیقات گسترده تری بر روی آن صورت بگیرد. در صورتی که این دارو بتواند با سرعت مورد انتظار علائم افسردگی بیماران (مانند فکر به خودکشی) را کاهش دهد، می تواند در روش درمان بیماران مبتلا به افسردگی انقلابی بزرگ ایجاد کند.

افسردگی

حتماً بخوانید : معرفی ۴ راهکار آسان و عملی برای درمان افسردگی در نوجوانان +فیلم

روشهای طبیعی برای درمان افسردگی

مجله معتبر سلامتی آنلاین معتقد است که چیزی حدود ۴۰ درصد از موارد ابتلا به افسردگی توسط ژن های وراثتی منتقل می شوند. همچنین تحقیقات دانشگاه استندفورد نشان می دهد که کسانی که پدر و مادر افسرده ای دارند، احتمال ابتلا به افسردگی شان ۳ برابر بیش از سایر افراد است. این تحقیقات ثابت کرده است که در کنار عامل ارثی بودن، موضوع محیط رشد و پرورش هم بسیار مهم است. شرکت در فعالیت های گروهی، محیط شاد و افراد امیدوار و سرزنده پیرامون شما می توانند احتمال افسردگی را بسیار کاهش دهند.

۱- خندیدن و شاد بودن : بیشتر افراد افسرده انگیزه ای برای شاد بودن و خندیدن ندارند اما باید بدانند که بهترین دارو برای درمان افسردگی خندیدن و شاد بودن است مهم نیست که خنده‌های عمیق شما کودکانه، احمقانه و یا عجیب و غریب قلمداد شود. پس دقایقی را در طول روز برای خندیدن لحاظ کنید تا از بسیاری از آسیب‌های روحی و روانی دور بمانید.

خندیدن۱  ۲- بالا بردن ارتباطات اجتماعی : برای درمان و جلوگیری از گوشه گیری و منزوی شدن خود در دوران افسردگی با دوستان و اطرافیان قابل اعتماد خود معاشرت کنید و اجازه دهید که درگذر از این بحران به شما کمک کنند. اما مراقب باشید با افرادی که افکار منفی شما را بیشتر می‌کنند ارتباط نداشته باشید.

روابط-اجتماعی-قوی-و-موثر۱

۳- ورزش، مدیتیشن و یوگا : طبق تحقیقات صورت گرفته ثابت شده است که فعالیت جسمی به اندازه داروهای ضد افسردگی یا حتی بیشتر از آن‌ها به درمان افسردگی کمک کند. همچنین ورزش منظم می‌تواند سبب تخفیف نشانه‌های برخی اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی و مانع عود بعد از درمان شود. تحقیقات امیدبخشی نشان می‌دهد که مدیتیشن در جلوگیری از بازگشت بیماری و درمان قطعی افسردگی موثر است. یوگا نیز در افرادی که دچار آشفتگی و افسردگی‌های حاد هستند استرس، خشم و افسردگی را کاهش داده و انرژی، خواب آرام و شادابی را به آنها برمی‌گرداند.

ورزش-یوگا

۴- ایمان به خدا : محققان بیمارستان مک لین ایالات‌متحده در یک پژوهش دریافتند که آدم‌های باایمان کمتر دچار افسردگی می‌شوند یا پس از بیماری زودتر بهبود می‌یابند.

۵- پرورش گل و گیاه : با اینکه باغبانی در حیاط‌های با صفا و باغچه‌های زیبا برای همه افراد میسر نیست اما پرورش گل و گیاه در آپارتمان هم می‌تواند تاثیر مثبت خود را داشته باشد

۶- تغذیه مناسب و کافی : افرادی که سطح ویتامین D بدن آنها کمتر از میزان طبیعی است بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. علاوه بر ویتامین D که می‌تواند افسردگی، زوال عقل و دیابت را کاهش دهد، روغن ماهی نیز در درمان افسردگی نقش بسزایی را ایفا می‌کند. همچنین برای درمان افسردگی مصرف مواد مغذی دیگری نظیر اسیدهای آمینه، فولات، ید، آهن، منیزیم، اسیدهای چرب، امگا۳، سلنیوم، ویتامین B و روی نیز کمک کننده‌اند.

 

مواد-غذایی-مفید-برای-پیشگیری-و-درمان-افسردگی

۷- خواب کافی : تحقیقات پزشکی نشان داده بچه‌هایی که زودتر می‌خوابند، خواب کافی داشته و کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. متخصصان انجمن خواب آمریکا اعلام کرده اند۸ تا ۹ ساعت خواب برای نوجوان شما لازم است. پس برنامه‌ای بریزید که فرزندتان شبها زود و به موقع به خواب برود.

خواب-کافی

توجه ! صرف مصرف داروهای ضد افسردگی دلیل بر این نمی شود که فرد افسرده را به حال خود رها کنید چون کسانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند ممکن است بیشتر به خودکشی فکر کنند و لازم است رفتار و اخلاق او را زیر نظر داشته باشید و مراقب علائم میل به خودکشی باشید تا بتوانیدبا پزشک درمیان گذاشته و به موقع از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

چنانچه سؤالی در مورد افسردگی و درمان آن دارید دربخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به آن پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا