سلامت نوزاد

۴ علت کار نکردن شکم نوزاد و ۴ درمان خانگی موثر

bestkid b

روده نوزادان شیرخوار دارای انواع باکتری‌های مفید است که می توانند پروتئین های پیچیده درون شیر را هضم کنند، در نتیجه در این کودکان مدفوع نرم‌تر و حرکات روده راحت‌تر است. همچنین میزان هورمون موتیلین که حرکات روده را افزایش می‌دهد در نوزادان شیرخوار بیشتر است.گاهی اوقات تغییر شرایط محیطی همچون مسافرت، جابجایی و یا تغییر شیر میتواند بر فعالیت روده نوزاد تاثیر بگذارد و او را به یبوست مبتلا کند. میزان دفع مدفوع در نوزادان ازروزی چندبار شروع و به یکبار در هفته میرسد، حال اگر این میزان از یک بار در هفته بیشتر شود نوزاد دچار یبوست شده است. در ادامه دلایل کار نکردن شکم نوزاد و روش های کنترل آن را خواهیم گفت.

علائم کار نکردن شکم (یبوست) نوزاد

علت کار نکردن شکم نوزاد

کم‌آبی بدن نوزاد دندان درآوردن، برفک زدن دهان نوزاد، عفونت گلو، سرماخوردگی یا عفونت گوش باعث بی‌اشتهایی نوزاد و بی‌میلی به شیر و البته بی آبی بدن می شود. خشک شدن بدن باعث سفت شدن مدفوع و کار نکردن شکم نوزاد می شود.
شیر خشک نوزادانی که شیر خشک می خورند بیشتر از نوزادان دیگر به یبوست مبتلا می شوند. هضم شیر خشک سخت تر از هضم شیر مادر است.
مواد غذایی جامد وقتی نوزاد می تواند غذای جامد بخورد کم کم یبوست هم بیشتر می شود. مدتی طول می‌کشد تا بدن روش هضم غذاهای جدید را یاد بگیرد، به همین دلیل نوزادان معمولاً در این مرحله دچار یبوست می‌شوند.
بیماری آلرژی غذایی، مسمومیت‌های غذایی مانند بوتولیسم یا ابتلا به اختلال‌های متابولیسم از بیماریهایی است که می توان با یبوست نوزاد تشخیص داد.

۶ علت تب نوزاد، علائم خطرناک و ۱۲ روش درمان موثر

درمان یبوست نوزاد

۱- تغییر شیر خشک

هضم برخی فاکتورهای موجود در شیرخشک ممکن است برای نوزاد شما سخت باشد بنابراین توصیه ما به شما این است شیر خشک نوزاد خود را تغییر دهید و در صورتی که هیچی تغییری را مشاهده نکردید با پزشک متخصص مشورت کنید.

۲- غذای کمکی نوزاد

بعضی غذاهای جامد باعث کار نکردن شکم نوزاد می‌شود و او را دچار یبوست میکند، اما استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا وهضم آسان به رفع مشکل یبوست نوزاد کمک زیادی میکند، لازم به ذکر است این شیوه درمانی برای کودکان بالا ۶ ماه نتیجه بخش خواهد بود. مواد غذایی زیر حاوی فیبر زیادی است و به نوزاد شما کمک زیادی میکند:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آلو جو
هلو جو دوسر
گلابی نان کامل سبوس‌دار
کلم بروکلی کراکر
سیب بدون پوست برشتوک سبوس‌دار

۳- افزایش مصرف مایعات

مصرف آب و شیر برای دفع منظم ضروری است. آلو و آب گلابی نیز انقباض‌های روده و در نتیجه دفع را سریع‌تر می‌کند. بهتر است استفاده از آبمیوه های غلیظ را کنار بگذارید و با مقداری آب آن را رقیق کنید. هرچه بدن کودک هیدراته تر باشد، دفع برای نوزاد راحتتر است.

۴-ماساژ و ورزش شکم نوزاد

روش اول

در انگشت شست یکی از دست‌هایتان را نزدیک ناف قرار دهید آن‌ها را به آرامی فشار دهید و یک حرکت چرخشی ایجاد کنید و سپس فشار را‌ رها سازید. انگشتانتان را به آرامی دور ناف بکشید و این کار را تکرار کنید. دست را به شکل فنری در جهت حرکت عقربه‌ای ساعت تا زمانی که به ران سمت راست برسد حرکت دهید. این کار باعث تحریک روده کوچک می‌شود و همچنین باعث می‌شود محتویات روده در طول آن به حرکت درآید.

روش دوم

از قسمت داخلی ران سمت راست شروع کنید. سطح انگشت و کف دستتان را به طرف بالا و سمت راست قفسه سینه حرکت دهید و سپس به سوی نقطه مشابه در سمت چپ این کار را انجام دهید. حرکات ماساژ را به طرف پایین یعنی درست تا قسمت داخلی کشاله ران سمت چپ ادامه دهید. سپس طول قسمت زیر شکم حرکت را ادامه دهید تا به ران سمت راست برسید. این کار را چندین بار تکرار کنید. این عمل باعث جابجا شدن و حرکت محتویات روده بزرگ می‌شود.

سن دندان درآوردن نوزادان دختر و پسر +همه نکات مهم

روش سوم

مچ پاهای کودکتان را بگیرید و یک زانوی او را خم کنید. زانو را به طرف شکم نوزاد بالا بیاورید. حالا پا را آرام بکشید تا صاف شود و زانوی دیگر را درست قبل از اینکه پای دیگر کاملاً صاف شود روی شکم خم کنید. این حرکت دوچرخه‌ای را آرام و به طور موزون چندین بار تکرار کنید. این‌کار حرکت روده‌ای را افزایش خواهد داد.

روش چهارم

مچ‌ پاهای کودکتان را بگیرید و هر دو زانوی او را در یک زمان خم کنید. آنگاه آن‌ها را تا روی شکم بالا بیاورید و چند لحظه او را در این حالت نگه‌دارید. سپس پاها را به آرامی تا زمانی که صاف شود به پایین بکشید. این‌کار را به آرامی چند بار تکرار کنید. این روش می‌تواند به باز شدن روده کودک کمک کند.

ویدیوی آموزشی

 

نتیجه

هرگونه تغییر در مدفوع و وضعیت روده های نوزاد را جدی بگیرید، یبوست و کار نکردن شکم نوزاد گاهی نشان از یک بیماری و گاهی به به دلایل ساده تری همچون شیرخشک ناسازگار با روده کودک است. اما توصیه ما به شما این است اگر نوزادتان بیشتر از ۱۰ روز اجابت مزاج نداشت به یک متخصص مراجعه کنید و تاز مصرف داروهای ملین به صورت خودسر خودداری کنید.

اطلاعات مهم درباره زن شیرده و اشتباهات رایج مادران در این دوره

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا