سلامت نوزاد

۶ علت تب نوزاد، علائم خطرناک و ۱۲ روش درمان موثر

bestkid b

دمای طبیعی بدن ۳۷ درجه سانتی گراد است، در صورتی که دمای بدن از این میزان بالاتر رود اصطلاحا فرد تب کرده است. در نوزادان مبتلا به تب علائمی همچون داغی پیشانی و بدن، بی حالی، خستگی و بدخلقی بروز میکند. در صورتی که تب در نوزادان و کودکان کنترل نشود، تشنج و ناهنجاری‌های مغزی بروز میکند. در واقع برخی افراد تب نوزاد را نشانه مبارزه سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا میدانند، اما لازم است تا علت آن را متوجه شوید و هرچه سریع تر تب نوزاد را درمان و کنترل کنید. در این مقاله علل اصلی تب نوزادان را بررسی کردیم و شیوه های کنترل آن را گفتیم.

علت تب در نوزاد

۱- عفونت: تب به بدن کمک می کند با تحریک مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن، با عفونت ها مقابله کند. سیستم ایمنی بدن با تب نشان میدهد در مقابل یک عامل بیماری زا مقابله میکند.

۲- پوشش زیاد: پوشاندن لباس زیاد به نوزادان تازه متولد شده و یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم ممکن است موجب ایجاد علائم تب شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۳- واکسیناسیون: تزریق برخی از واکسن ها موجب بروز تب میشود.

۴- در آوردن دندان: در آوردن دندان درجه حرارت بدن را بیشتر می کند اما تب بچه از ۳۸ درجه بیشتر نمی رود.

۵- بیماری های ویروسی: تب ویروسی زمانی اتفاق می افتد که بدن کودک در معرض بیماری ناشی از ویروس است، از جمله عفونت روده، آنفلوآنزا یا سرماخوردگی. تب های ویروسی در عرض سه روز از بین می روند.

۶- بیماری های باکتریایی: تب های باکتریایی به علت عفونت باکتریایی مانند عفونت گوش (که می تواند باکتریایی یا ویروسی باشد)، عفونت مجاری ادراری، مننژیت باکتریایی یا پنومونی باکتری ایجاد می شود. عفونت های باکتریایی نسبت به ویروس ها کمتر رایج هستند اما اگر درمان نشوند، می توانند به بیماری جدی منجر شوند. آنتی بیوتیک ها معمولا برای درمان بیماری های باکتریایی مورد نیاز هستند.

علائم اورژانسی تب (مراجعه به پزشک)

اطلاعات مهم درباره زن شیرده و اشتباهات رایج مادران در این دوره

کنترل تب نوزاد

۱- قرار دادن یک دستمال مرطوب خیس بر روی پیشانی نوزاد موجب بهبود تب میشود زمانی که آب از پوستش تبخیر شد، تب کاهش پیدا می کند و درجه حرارتش به سرعت کاهش می یابد هیچ وقت از آب خیلی سرد یا یخ استفاده نکنید، زیرا ممکن است دمای داخلی بدن افزایش یابد و یا موجب شوک نوزاد میشود.

۲- حمام آب ولرم موجب تنظیم دمای بدن نوزاد میشود و خستگی و بی حالی را برطرف میکند. شما میتوانید روزی ۳ بار نوزاد را حمام کنید تا علائم تب کاهش یابد.

۳- شیر شما میتواند بدن نوزادتان را هیدرته نگه دارد و با مواد مغذی که در خود دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. حتی اگر نوزاد سینه شما را نمیگیرد شیوه خود را تغییر دهید ولی تغذیه با شیر خود را کنار نگذارید.

۴- شیر سرد، آبمیوه و ماست سرد در نوزادان بالای ۶ ماه موجب هیدراته شدن بدن میشود. هیدراته نگه داشتن بدن و جبران آب از دست رفته از طریق عرق کردن بسیار حائز اهمیت است.

۵- دمای اتاق کودک را چک کنید، اتاق ن زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد. همچنین درجه سطح رطوبت اتاق را متعادل نگه دارید.

۶- از پوشاندن لباس زیاد به نوزاد خودداری کنید، لباس پوشاندن بیش از حد از جریان یافتن هوا و گردش هوا به بدن او، جلوگیری میکند و تب بدن به سختی کاهش می یابد.

۷- خوابیدن نوزاد یک پتوی نازک رویش بندازید همچنین، کودک خود را در یک اتاق راحت نگه دارید، که در آن درجه حرارت بیش از حد گرم و یا خیلی سرد نباشد.

۸- مالش کف پا نوزاد با بعضی از روغن های گرم یکی از راه های کاهش تب است ،صرف نظر از آرامش، خواب بهتری به آنها می دهد ، به تنظیم دمای بدن کمک می کند. مقداری روغن زیتون گرم را روی پای نوزاد مالش دهید ،با انگشتان دستتان ، انگشتان پاهایشان را به آرامی فشار دهید در پایان، تمام پاها را به خوبی ماساژ دهید این کار را فقط چند دقیقه انجام دهید، و درصورت نیاز، تکرار کنید.

۸ تا از بهترین داروهای گیاهی برای درمان نفخ نوزاد در منزل

تشنج در صورت عدم کنترل تب

بالا رفتن ناگهانی تب (مثلاً از ۳۸٫۹ به ۴۰٫۵ درجه سانتی گراد) ممکن است سبب تشنج شود.

این نوع تشنج بی خطر است اما لازم تا توسط پزشک کنترل شود.

تشنج نوزاد با علائم زیر خود را نشان میدهد:

  • تنگی نفس
  • ریختن آب دهن
  • بالا رفتن سیاهی چشم
  • تکان خوردن دست و پا

شما میتوانید تشنج نوزاد را با این شیوه کنترل کنید:

  • بلافاصله او را به پشت یا به پهلو و دور از اجسام سخت و تیز بخوابانید.
  • سر نوزاد را به آرامی به یک طرف برگردانید تا استفراغ یا بزاق براحتی از دهانش خارج شود.
  • مطمئن شوید چیزی در دهانش نیست و تا زمانی هم که در حال تشنج است چیزی در دهانش نگذارید.
  • سعی کنید مدت زمان طول کشیدن تشنج را بخاطر بسپارید.
  • این نوع تشنج ها معمولاً بین ده ثانیه تا سه یا چهار دقیقه طول می کشند.

داروهای تب بر نوزاد

  • با تأیید پزشک می توانید از استامینوفن و ایبوپروفن کودکان برای پایین آوردن تب استفاده کنید. (استفاده از ایبوپروفن در نوزاد زیر ۶ ماه توصیه نمی شود.)
  • دوز صحیح دارو بستگی به وزن نوزاد دارد.
  • هیچگاه هیچ داروی تب بری را بیش از تعداد دفعات توصیه شده به نوزاد ندهید. تعداد دفعات معمول تجویز استامینوفن هر ۴ ساعت و ایبوپروفن هر ۶ ساعت است.
  • هیچگاه به نوزاد خود آسپیرین ندهید. آسپیرین ممکن است نوزاد را مستعد سندرم Reye کند. این بیماری نادر است ولی می تواند کشنده باشد.
  • بسیاری از داروهای ضد سرماخوردگی و سرفه، حاوی ترکیبات تب بر نظیر ایبوپروفن یا استامینوفن نیز هستند.

نتیجه

تب در نوزادان دلایل مختلفی دارد از بیماری های ویروسی گرفته تا پوشش زیاد و گاهی گرمی هوا همگی میتوانند دلایل تب باشند، اما گاهی تب همراه با دیگر علائمی است که میتواند نشانه هایی از یک بیماری جدی در نوزاد شما باشد. سعی کنید در زمان تب نوزاد خونسردی خود را حفظ کنید، تمام علائم را بررسی کنید و در صورت مشاهده علائمی مانند تشنج سریعا به پزشک مراجعه کنید. توصیه ما به شما این است زمانی که نوزادتان تب دارد، در طول خواب دائما تب او را بررسی کنید تا از بالا رفتن ناگهانی آن پیشگیری کنید.

سن دندان درآوردن نوزادان دختر و پسر +همه نکات مهم

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا