سلامت نوزاد

زیبایی جنین در چه ماهی شکل میگیرد؟ روش داشتن فرزند زیباتر

bestkid b

همه مادران در دوران بارداری، واقعاً می خواهند فرزند سالم داشته باشند. اما مطمئناً، ظاهر و سلامت می توانند دست به دست هم دهند و یک فرزند بی نظیر نصیب شما کند. این موضوع را بهترین جراح پلاستیک تهران نیز بیان می کند.

البته ژنتیک بیشترین اثر را در شکل گیری ظاهر کودک دارد اما عوامل دیگری هم در این مورد دخیل هستند. در این مطلب با ما همراه باشید تا رازهای داشتن یک کودک زیبا را بیابید.

شکل گیری چهره جنین

صورت کودک شما کاملاً در سه ماهه اول شکل می گیرد. سپس تغییرات ملایم در سه ماهه دوم و سوم انجام می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۱-شروع رشد صورت کودک

  • ابتدا صورت از طرفین به سمت وسط شروع به شکل گیری می کند.
  • در روز ۲۲م، اندازه سر ۱ میلی متر است و صورت شروع به شکل گیری می کند. در روز ۲۸م، سر ۲ میلی متر است و فک پایین قابل مشاهده است.
  • روز ۳۱م نشان می دهد که سوراخ بینی در حال شکل گیری است و چشم ها در هر طرف سر ظاهر می شود.
  • چند روز بعد، سوراخ بینی به سمت مرکز صورت حرکت می کند و گوش ها در یک مکان عجیب و غریب مشاهده می شوند – زیر بینی و دهان!
  • در این مرحله چهره جنین شبیه “ماهی طلایی” است. نگران نباشید. خیلی از چیزها فقط در چند روز، تغییر می کنند.
  • سپس، سوراخ بینی نزدیک تر می شود و چشم ها برجسته تر می شوند. زیر چشم، گونه ها و لب فوقانی شکل می گیرد.

۲- صورت کودک در حال شکل گیری است

  • بین هفته پنجم تا ششم، پلک ها ایجاد شده اند و چشم ها به سمت مرکز سر در حال حرکت هستند. بینی نیز در مرکز صورت قرار می گیرد و ظاهر جنین انسانی تر به نظر می رسد. اندازه سر ۸٫۵ میلی متر است.
  • در حدود هفته هفتم حاملگی، لب فوقانی تشکیل می شود و سوراخ بینی در ناحیه کوچک بینی مشهود می شود. گردن بلند تر می شود و همین امر باعث می شود فک پایین حالت ایستاده به خود بگیرد. در این زمان گوش ها در حال توسعه هستند و اکنون به سمت سر حرکت کرده اند. آنها توسط یک پوسته کوچک پوست پوشانده می شوند.
  • چشمها هنوز از هم فاصله زیادی دارند و همچنان به سمت جلوی صورت در حرکت ند. پیشانی جنین با بزرگتر و مشخص شدن چهره کودک، برجسته تر می شود. گویی یک لبخند پنهانی در دهان کودک شکل می گیرد.
  • در نهایت عضلات صورت، سوراخ بینی و لب ها را شکل می دهد. تلفیق اسپرم و سلول تخم منجر به ایجاد مجموعه ای از ژنها خواهد شد که چهره ی نهایی کودک را مشخص می کنند. این ژن ها همچنان از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.
  • در هفته یازدهم حاملگی، جنین دارای چهره ی کودک است. یک پیشانی بزرگ گرد، یک بینی کوچک رو به به بالا و یک چانه که به خوبی مشخص است.

۳- صورت کودک در ۴ ماه و نیم بارداری

در چهار ماه و نیم، لب و زبان حرکات مکیدن خود را شروع می کنند. این حرکتی است که در بدو تولد وجود خواهد داشت و برای بقا ضروری است. نوزادان با چشم و مردمک بزرگ متولد می شوند که ظاهر جذابی به آنها می بخشد.

شکل گیری پوست

یک واقعیت جالب این است که پوست بزرگترین عضو بدن است. ابتدا اپیدرم کودک (یعنی پوست) از هفته پنجم تا هشتم بارداری شروع به تشکیل می کند. در این مرحله، پوست از دو لایه تشکیل شده است: سلول های پایه (لایه داخلی سلول ها) و سلول های پریدرم (لایه بیرونی سلول ها). موها به زودی پس از ۸ هفته، شروع به رشد می کنند.

هنگامی که در حدود هفته ی نهم تا دهم بارداری هستید، یک لایه سلولی واسطه جدید شروع به رشد می کند. این لایه درست بین لایه های بازال (سلولهای مکعبی شکل) و پریدرم (سلولهای سنگفرشی) قرار دارد و این همان جایی است که فولیکولهای موهای کودک ظاهر می شوند.

حتما بخوانید: طبق جدیدترین تحقیقات، زن باردار چه بخورد که فرزندش زیباتر شود؟

طی هفته های آینده رشد ادامه می یابد. به گونه ای که تا ۴ ماه آینده، تمام لایه های پوستی کودک توسعه یافته و به حالت پوست یک انسان بالغ نزدیک می شوند.

شکل گیری ناخن دست و پا

قبل از اینکه موهای کودک واقعاً شروع به رشد کند، اتفاق هیجان انگیزی رخ می دهد: ناخن دست و پای کودک در هفته یازدهم شروع به شکل گیری می کند و در هفته ی دوازدهم شروع به رشد می کنند.

شکل گیری موها

حدود هفته چهاردهم تا پانزدهم، موهای ریز و ظریف کودک، با زاویه ی خیلی کم شروع به بیرون زدن می کنند. در طول دوران بارداری، موهای کودک شما در واقع دو چرخه ریختن و رشد مجدد را پشت سر می گذارد.

رشد موها طبق یک الگوی دقیق رشد می کند بصورتیکه تمام فولیکول ها کاملاً و به طور مساوی نسبت به هم قرار گرفته اند (در حقیقت، حتی یک فولیکول هم پس از تولد تشکیل نمی شود). درست در هفته بیست و دوم بارداری، مژه و ابروهای کودک شکل می گیرد.

چه چیزهایی در دوران بارداری روی زیبایی کودک تأثیر می گذارد؟

مهمترین عامل اثرگذار بر ظاهر کودک، ژنتیک است. اما مواردی وجود دارد که مادران در دوران بارداری می توانند انجام دهند تا فرزند زیباتری داشته باشند. در اینجا لیستی از مواردی وجود دارد که می تواند روی ظاهر کودک تأثیر بگذارد.

۱-عدم مصرف نوشیدنی های الکلی

نوشیدن الکل در دوران بارداری می تواند روی ظاهر، اندام، مغز و رشد جسمی کودک تأثیر بگذارد. این نوشیدنی ها می توانند حالت غیر طبیعی به ظاهر کودک بدهند.

این حالتهای غیرعادی عبارتنداز: سر غیر طبیعی کوچک، قد کوتاه تر از حد طبیعی و وزن کم. خطرات دیگر عبارتند از: عدم یادگیری و ناتوانی ذهنی، مشکلات قلبی، مشکلات مربوط به کلیه ها و استخوان ها و همچنین بیش فعالی و پرتحرکی کودک.

۲- مصرف زیاد ویتامین A

ویتامین A آنتی اکسیدانی است که می تواند زنان باردار را از ابتلا به کم خونی محافظت کند، به رشد بافت کمک کند، از یک متابولیسم سالم حمایت کند، همچنین می تواند در رشد پوست، چشم، استخوان و دندان کودک تاثیر بگذارد. با این حال، چنین اثراتی با مصرف مقادیر بسیار زیاد این ویتامین حاصل می شود. منابع سرشار ویتامین A در اینجا توضیح داده شده اند!

حتما بخوانید: زیبایی جنین در چند هفتگی شکل می گیرد؟ نکاتی برای داشتن فرزندی زیباتر

۳- کنترل قند خون

اگر یک مادر قبل از بارداری به دیابت مبتلا شود یا دیابت حاملگی داشته باشد، باید مرتباً قند خون خود را کنترل کند. اگر سطح قند خون کنترل نشود، مادر و نوزاد متولدشده در معرض خطر عوارض جدی هستند. یکی از این عوارض، شامل ظاهر کودک است.

کودک ممکن است با بدن بزرگتر از حد طبیعی به دنیا بیاید. علاوه براین، قند خون می تواند موجب ایجاد شکاف کام شود، شکاف کام حالتی ست که لب کودک به درستی شکل نمی گیرد. سرانجام، کودک می تواند مبتلا به زردی شود که همان زرد شدن رنگ پوست است.

۴- عدم مصرف دارو، برای خلاص شدن از شر آکنه

در حال حاضر به خانمهای باردار توصیه می شود از داروهای آکنه با نام آکوتان (Accutane) استفاده نکنند، زیرا کودک متولد نشده را در معرض خطراتی مانند نقایص جدی در هنگام تولد قرار می دهد.

۵- مصرف ویتامین کافی در دوران بارداری

اگر مادر در دوران بارداری به اندازه کافی اسید فولیک مصرف نکند چه اتفاقی می افتد؟ اگر سطح اسید فولیک مادر خیلی کم باشد، ممکن است عوارض جدی در دوران بارداری ایجاد شود. یکی از عوارض کم خونی و کمبود اسید فولیک، ابتلای کودک به آنانسفالی است. آنانسفالی نقصی است که بر روی صورت و سر کودک تأثیر می گذارد.

۶- پیشگیری از بارداری در سنین بالا

برخی مطالعات نشان می دهد که یکی از عوامل خطر ابتلای کودک به سندرم داون، این است که مادر بالای ۳۵ سال و پدر بالای ۴۰ سال باشد. سندرم داون می تواند بر روی ظاهر کودک تأثیر بگذارد، باعث ناتوانی ذهنی شود و منجر به ایجاد مشکلات و بیماری های دیگر شود.

۷- پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان

ابتلای مادر به آبله مرغان بین هفته هشتم تا بیستم بارداری، ممکن است منجر به نقص تولد نادری به نام آبله مرغان مادرزادی (واریسلا زیستر) شود. نوزادی که به این سندروم مبتلا می شود می تواند با مشکلاتی مانند زخم شدن پوست، بازوها و پاهای ناقص و التهاب چشم مواجه شود.

حتما بخوانید: ۵۰ عکس بسیار زیبا و متفاوت از نوزادان تازه متولد شده دختر و پسر که باید ببینید!

۸- ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند بر روی ظاهر کودک در دوران بارداری تأثیر بگذارد. اگر مادر سیگار را بطور کلی ترک نکند، احتمال زایمان زودرس افزایش میابد و این باعث می شود کودک وزن کمتری داشته باشد و به نوبه خود، کودک را از حد متوسط ​​کوچکتر جلوه دهد.

کودک همچنین می تواند به شکاف کام یا لب شکری مبتلا شود، یعنی لب به درستی شکل نمی گیرد. مشکل بودن ترک سیگار قابل درک است، اما شما به عنوان یک مادر، باید کودک خود را در اولویت قرار دهید.

کدام خوراکی در کدام ماه؟

خوردن گیاه کاسنی در ماه اول بارداری، خوردن کاهو در ماه دوم بارداری، خوردن کنجد و نخود در ماه سوم بارداری، خوردن خربزه در ماه چهارم، خوردن میوه گلابی در ماه پنجم، خوردن میوه به در ماه ششم، نوشیدن شیر گاو در ماه هفتم، جویدن کندر در ماه هشتم (هفته‌ای یک نخود کندر)، خوردن خرما در ماه نهم بارداری در زیبایی مولود بسیار بسیار مؤثر است.

پرتقال، قد بچه را بلند می‌کند؛ مربای شقاقل در استخوان‌بندی بهتر جنین مؤثر است؛ سبزی خرفه خام یا پخته‌، جنین را گیسوبلند و پر‌مو می‌کند؛ گلابی فرزندتان را بردبار می‌کند؛ هویج ایرانی (زردک) چشمان کودکتان را زیبا می‌کند.

چنانچه شما خوراکی های بهتری می شناسید در بخش نظرات به ما معرفی کنید تا لیست بالا را تکمیل نماییم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خوردن کاسنی در ماه اول بارداری تا هفته ۳۸ ممنوعه. چون باعث سقط جنین میشه. لطفا اطلاعات غلطتون رو اصلاح کنید هر سقطی از رو پیج شما صورت بگیره شما در گناهش دخیل هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا