نکات سلامتی مادران

علایم بارداری در هفته های اولیه+ روش تشخیص بارداری در هفته های اول

bestkid b

معمولاً اولین روز پس از آخرین عادت ماهیانه به‌عنوان اولین روز بارداری در نظر گرفته می‌شود، زمانی که سلول تخم به دیواره رحم متصل شده اصطلاحا لانه گزینی رخ میدهد و سپس بارداری اتفاق می‌افتد. زمان تقریبی این فرآیند در افراد بین ۶ تا ۱۰ روز بعد از تخمک‌گذاری و بارور شدن سلول تخم تخمین زده می‌شود.

هفته دوم بارداری درواقع زمانی است که تخمک از طریق لوله فالوپ به سمت رحم می‌رود تا با اسپرم ملاقات کند و بارور شود. ۳ تا ۵ روز پس از بارور شدن تخم است که این توده سلولی یا بلاستویست به رویان تبدیل می‌شود. در این هنگام هورمون استروژن موجب بالا رفتن ضخامت و پرخون شدن آندومتر یا همان دیواره رحم می‌شود. این اتفاق به این منظور می‌افتد که بلاستویست بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذی را از آن تغذیه کند.

در هفته سوم و چهارم بارداری است که علائم اولیه بارداری خود را نشان می‌دهد. در این زمان اولین علائم بارداری مانند حساس شدن سینه‌ها یا احساس خستگی و به‌طور مشخص لکه بینی اتفاق می‌افتد. در این مقاله به بررسی تمامی علائم بارداری خواهیم پرداخت و روش های تشخیص را خواهیم گفت.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علائم اولیه بارداری

علائم بارداری در هفته های اولیه

۱- لکه بینی

حدود ۱۰ تا ۱۴ روز (دو هفته) پس از نزدیکی، بلاستوسیست در اندومتر یا آستر رحم لانه گزینی خواهد کرد. این عمل باعث خونریزی هنگام لانه گزینی خواهد شد که ممکن است با یک قاعدگی خفیف اشتباه گرفته شود. معمولا رنگ خون در این دوران صورتی روشن است و مقدار خون بسیار کم است، همچنین ممکن است شما دردهای خفیف را تجربه کنید.

۲- قطع قاعدگی

وقتی لانه گزینی کامل شد بدن شروع به تولید گونادوتروپین کوریونیک انسانی یا hcg می‌کند. این هورمون به بدن برای حفظ بارداری کمک می کند. همچنین به تخمدانها فرمان می دهد که رهاسازی تخمک بالغ را در هر ماه متوقف کنند.

۳- افزایش دمای بدن

دمای پایه بالاتر از حد طبیعی ممکن است نشانه بارداری باشد. دمای مرکزی بدن ممکن است درحال فعالیت فیزیکی یا هوای گرم خیلی راحت تر بالا برود.

۴- خستگی در اوایل بارداری

در اوایل بارداری سطح پروژسترون اوج خواهد گرفت که باعث می‌شود حس خواب‌آلودگی کنید.

۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید!

۵- افزایش ضربان قلب

حدود هفته های ۸ تا ۱۰ قلب شما ممکن است تندتر و قوی تر شروع به تپیدن کند. تپش قلب و آریتمی در بارداری شایع هستند که به علت تاثیر هورمون ها به وجود می آیند و طبیعی هستند.

۶- حساسیت و تورم سینه ها

تغییرات سینه ها بین هفته های ۴ تا ۶ رخ می‌دهد. افزایش حساسیت و تورم سینه ها به علت هورمون ها محتمل است. این نشانه ها احتمالا بعد از چند هفته و وقتی که بدن با هورمون‌ها تطابق یافت ناپدید می‌شوند.هاله پستان (ناحیه دور تا دور نوک سینه) ممکن است تیره تر و بزرگتر شود.

۷- تغییرات رفتاری

سطح استروژن و پروژسترون در اوایل بارداری بالا می رود. این افزایش می تواند خلق را تحت تاثیر قرار دهد و شما را احساساتی تر و تحریک پذیرتر از حد معمول کند. افسردگی، تحریک‌پذیری، اضطراب و سرخوشی میتوانند از جمله تغییرات خلقی این دوران باشند.

۸- تکرر ادرار

در طول بارداری مقدار خونی که به سراسر بدن پمپ می شود، افزایش می یابد که این عمل باعث می شود کلیه ها مایع بیشتری را تصفیه کنند و در نهایت مایع بیشتری در مثانه جمع می شود.

۹- یبوست

تغییرات هورمونی، به ویژه سطوح بالای پروژسترون، میتواند بر سیستم گوارشی تاثیر بگذارد و حرکات روده را سخت‌تر کند. اگر به طور منظم احساس یبوست می‌کنید، از یک تست حاملگی استفاده کنید یبوست یکی از علائم بارداری است.

آموزش ۲۰ نکات مهم قبل از بارداری برای زنان

۱۰- حالت تهوع

برای برخی از زنان شروع اولین نشانه های لقاح و علایم حاملگی قبل از موعد پریود شدن، حالت تهوع است. معمولا حالت تهوع که همراه با سرگیجه، احساس نیاز به استراحت و گاهی احساس ضعیف است.

۱۱- ویار

ویار غذایی به همراه حالت تهوع صبحگاهی از نشانه های جدی بارداری هستند. مردم از قدیم فکر می کردند که ویار های عجیب و شدید به همه مواد غذایی از علائم جدی بارداری است. اگر ویار را نسبت به غذاهای خاصی دارید و شدت آن طوری است که عصبی شده اید، حتما تست بارداری بدهید.

۱۲- سردرد

در بسیاری از زنان، هنگامیکه هورمون های بدنشان تغییر می کند، سردرد بسیار شایع است. این سردرد های دوره ای به دلیل پاسخ به تغییرات هورمونی در هر سیکل قاعدگی است.

عوامل موثر بر بارداری

۱۱ تا از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری

علائم بارداری با توجه به جنسیت جنین

فرزند دختر فرزند پسر
شکم گرد و روبه بالا در مادران جوش و آکنه بر روی پوست صورت
حالت تهوع شدید در صبح ویار نسبت به غذاهای تند و شور
ضربان قلب شدید سرد شدن پاها
چرب شدن پوست افزایش سرعت رشد موهای سر
افزایش وزن در تمام قسمت‌های بدن و صورت افزایش وزن در ناحیه شکم

روش تشخیص بارداری در هفته های اولیه

۱- بی بی چک

بی بی چک از میزان غلظت هورمون HCG در ادرار بارداری را تشخیص میدهد. بهترین زمان برای انجام این آزمایش اول صبح است. چرا که غلظت هورمون HCG در صورت بارداری در پایین‌ترین بالاترین سطح قرار دارد. بهترین زمان استفاده از بی بی چک ۷ تا ۱۰ روز بعد از لقاح است. یعنی حدود چند روز که پریود به تعویق افتاده است. شما متیوانید بی بی چک را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید.

۲- آزمایش خون

در آزمایش تست بارداری، میزان هورمون HCG به طور دقیق‌تر بررسی می‌شود. نتیجه این روش نسبت به بی بی چک زمانبر بوده اما از اطمینان بیشتری برخوردار است.

نتیجه

گاهی علائم بارداری شباهت زیادی به شروع دوره قاعدگی و یا حتی وجود یک بیماری در بدن دارد. در صورتی که با آزمایش خون و یا بیبی چک از بارداری خود اطمینان حاصل کردید، به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا آزمایشات و معاینات لازم برای اطمینان از سلامت شما و جنین انجام دهد.

برنامه غذایی روزانه برای زنان باردار +غذاهای کاملا ضروری

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا