نکات سلامتی مادران

نکات زایمان طبیعی که مادران باردار باید بدانند

bestkid b

بسیاری از بانوان در کشورمان اطلاعات ناقص یا نادرستی نسبت به زایمان طبیعی دارند. در این مطلب بخاطر اهمیت این موضوع ۲۰ نکته مهم که همه بانوان باید بدانند را آموزش می دهیم.

20 نکته درباره زایمان طبیعی

۱-مطمئن باشید که کیسه آب هنگام ترکیدن به پای شما ترشح نمی کند. برعکس همه فیلم هایی که تا به حال دیدید، وقتی که یک کیسه آب واقعی در بدن خانمی بترکد، اصلاً شبیه به یک بادکنک پر از آب نیست. بلکه جریان بسیار آهسته تری دارد.

۲-ممکن است کیسه آب فقط یک بار نترکد. مایع اطراف جنین داخل کیسه آب یک هاله محافظتی را در اطراف کودک ایجاد می‌ کند که بسیار اعجاب انگیز است. همچنین مقداری چربی هم با آن مخلوط است که قطعاً فقط از دست خداوند بر می آید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۳-اگر کیسه آب خودش نترکد، پزشکان آن را می ترکانند. این کار را از طریق یک قلاب بلند انجام می دهند که به هیچ چیز آسیب نمی زند اما ممکن است فقط کمی احساس ناراحتی برای مادر ایجاد کند.

۴-این که کیسه آب فرد بترکد، اصلا به این معنی است که همان دقیقه باید در بیمارستان باشید و نه ماه شما کاملا پر شده است. ممکن است کیسه آب چند ساعت یا حتی یک روز کامل قبل از زایمان و منقبض شدن رحم برای به دنیا آمدن فرزند ترکیده باشد. مثلاً کیسه آب بسیاری صبح ترکیده بوده است و آن ها چند ساعت بعد متوجه آن شده بودند.

۵- نمی‌ توانید با کیسه آب ترکیده رابطه جنسی داشته باشید یا خیلی تند قدم بزنید. بلکه باید به بیمارستان مراجعه کنید. زیرا هنگامی که کیسه آب وجود نداشته باشد، چیزی اطراف جنین نیست که از او محافظت کند و ممکن است عفونت وارد بدن کودک شود که این اتفاق از طریق واژن خانم ها رخ می دهد. بعد از ۲۴ ساعت از ترکیدن کیسه آب، باید زایمان اتفاق بیفتد.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

۶-ممکن است انقباضات شکم سخت ترین قسمت ماجرا باشد. فکر کنید که کودک در حال هول دادن برای بیرون آمدن است. انگار چیزی به اندازه یک هندوانه در حال بیرون آمدن از چیزی به اندازه یک لیمو است. بسیاری از افراد انقباض ها را در عمیق ترین قسمت ممکن احساس می‌ کنند . انگار که درد های قاعدگی دوباره برای آن ها تکرار شده است اما بعضی از افراد اصلاً آن را درد خیلی بدی نمی دانند. معمولاً پزشک در این شرایط دست خود را در قسمت پایین شکم قرار می‌ دهد و آن را فشار می دهد تا بتواند کودک را به جایی که باید هل دهد که درد زیادی توسط مادر احساس خواهد شد . این انقباض های رحمی می تواند دردناک ترین قسمت زایمان طبیعی باشد.

۷-داروی بی حسی در این زمان استفاده می شود که اصلا آسیب زننده نخواهد بود. به این صورت است که متخصص بیهوشی یا پزشک یک سوزن نسبتاً بلند را مستقیماً به ستون فقرات می زند تا این قسمت را بی حس کند. در نتیجه یک بی حسی بسیار عالی در این ناحیه ایجاد می شود. گاهی اوقات نیز به مادر ها مسکن می زنند. مسکن ها تا حدی قوی هستند که آن ها نمی توانند قسمت پایین تنه خود را احساس کنند اما بعد از زایمان به راحتی می خوابند، انگار که از یک دو ماراتون برگشتند.

۸-در این مرحله احساس می کنید که مدفوع دارید. دقیقاً مثل زمان‌ هایی که نیاز بسیار شدیدی به دستشویی رفتن دارید تا مدفوع را دفع کنید، علت آن هم کودک سه کیلویی است که داخل رحم قرار دارد و اکنون به این ناحیه فشار آورده است که باسن را نیز شامل می‌ شود. او سعی دارد بیرون بیاید. در این زمان از پرستارها خواهش می کنیم که اجازه دهند به دستشویی بروید اما اجازه این کار را ندارید. به هر حال مانند هر انقباض دیگری آماده شدن برای بیرون آوردن کودک با فشار و ناراحتی همراه خواهد بود اما زمانی که به دنیا می آید، کاملا قضیه فرق می کند.

۹-ممکن است شخصی که کودک شما را به دنیا می آورد، پزشکتان نباشد. در بعضی از موارد مانند خود من، پزشک بالا سر من نبود و سه نفر دیگر در کنار من حضور داشتند. پس اگر دکتر اصلی خودتان هنگام‌ زایمان بالا سرتان نبود، اصلا مسئله مهمی نیست. اکنون فقط زمان این است که کودک از بدن شما خارج شود و هر کس می‌ تواند در این موضوع به شما کمک کند. پس از این که پرستار و دستیار پزشک پیش شما نیست نترسید.

حتما بخوانید: ۶ نوع غذا و میوه ای که بعد از زایمان طبیعی باید بخورید!

۱۰-پزشک با یک قیچی کوچک بریدگی را ایجاد می کند که به آن اپیزیوتومی می گویند و علت آن هم راحت‌ تر خارج شدن نوزاد است. بسیاری از افراد اصلا این لحظه را احساس نمی کنند. زیرا آدرنالین آن ها در آن لحظه مانند یک مسکن طبیعی عمل می کند.

۱۱-ممکن است که پزشک جنین را برای بیرون آوردن وکیوم کند . به عنوان مثال دختر خود من با کاهش ضربان قلب رو به رو بود و من هم فشار خون بالا داشتم. به همین دلیل احتمال مرگ نوزاد وجود داشت. بنابراین پزشکان تصمیم گرفتند که عمل ساکشن را با استفاده از وکیوم انجام دهند تا او را سریع تر بیرون بیاورند. انجام دادن وکیوم اصلاً قابل احساس کردن نبود اما بعداً به من گفتند که کودک وکیوم شده است که همان روزهای اول باعث تغییر شکل بسیار کمی در سرش شده بود.

۱۲-اگر کودک شما وکیوم داشته باشد و سرش کمی مخروطی شکل شود ، شاید احساس بسیار بدی برایش داشته باشید اما به نظر من این اتفاق بسیار قابل ستایش است , و باید بابت زنده و سالم ماندنش خدا رو شکر کرد.

۱۳-هنگام زایمان، جفت هم باید بیرون بیاید. بعد از زایمان کودک، حتما باید جفت هم خارج شود. جفت فقط به یک هل دادن اضافه‌ تر نیاز دارد زیرا بعد از به دنیا آمدن یک انسان کوچک ، قطعا به دنیا اوردن جفت بسیار راحت است زیرا حجم بسیار کمی دارد.

حتما بخوانید: ۶ تا از بهترین راههای گیاهی موثر کوچک شدن شکم بعد از زایمان

۱۴-ممکن است واژن بخیه زده شود. علت آن استفاده از همان برش کوچکی بود که پزشک استفاده می کرد اما حتی اگر آن برش هم وجود نداشته باشد، ممکن است مقدار کمی از آن نواحی پاره شود. علت آن هم همان قضیه هندوانه و لیمو است. بخیه بعد از زایمان با کمی سوزش همراه‌است و احساس ناراحتی کمی را ایجاد می کند. این بخیه ها مانند بخیه های دیگر سیاه و بسیار سفت و محکم نیستند. بخیه های آن مانند زمانی است که دست خود را با چاقوی مخصوص نان می برید. بخیه واژن در عرض یک هفته یا کمی بیشتر جذب می شود و محو می گردد.

۱۵-و خونریزی که یک احساس رایج است. البته که خونریزی وجود دارد اما بیش از حد فکرتان را درگیر آن نکنید. مطمئن باشید هنگام‌ زایمان هیچ کدام از این ها را نخواهید دید اما ممکن است با خودتان فکر کنید که اتاق زایمان شبیه به اتاق صحنه جرم شده است و مدام افراد دارند زمین را از خون های شما طی می کشند. بله. دقیقا همین طور است!

۱۶-ممکن است نیاز به استفاده از نوار بهداشتی داشته باشید. یک پرستار بسیار مهربان این کار را برای شما انجام می دهد. این نوار بهداشتی های مخصوص مادران شبیه نوار بهداشتی معمولی هستند که باید آن ها را زیر لباس زیر خود بعد از زایمان قرار دهید. ممکن است به دو عدد از این پدها نیاز داشته باشید تا پاسخگوی خونریزی زیاد باشد.

حتما بخوانید: گن بعد از زایمان: فواید، انواع و نکات مهم موقع خرید

۱۷-شش هفته بعد از زایمان نیز پریود خواهید شد. پس نیاز به پد ها و نوار بهداشتی های بیشتری دارید .

۱۸-بهتر است هنگام رفتن به توالت یک بطری دم دستتان باشد. معمولا این بطری را در دستشویی بیمارستان هم پیدا می کنید که آب گرم داخل آن است که سوزش ایجاد نمی کند و بدون این که نیاز به استفاده از دستمال کاغذی داشته باشید، می تواند بدن شما را تمیز کند .

۱۹-بعد از زایمان دیگر نمی توانید لباس های مخصوص خودتان را بپوشید و با آن ها به خانه بروید. به جای آن باید یک عدد شلوار پسرانه به پا کنید که بیمارستان به شما می دهد که باعث می شود نوار بهداشتی سر جای خودش باقی بماند . البته ممکن است این لباس زیر ها با وجود سفت و محکمی، باز هم آغشته به خون شوند.

حتما بخوانید: نکات ضروری مراقبت نوزاد بعد از تولد که والدین باید بدانند

۲۰-همه این ماجراها سه ماه بعد از زایمان به پایان می رسد؛ مگر این که فرزند دوم در راه باشد. یکی از بهترین دوستان من که مادر یک کودک دوساله بود، دوباره به زودی باردار شده بود و لحظه های سخت زایمان را فراموش کرده بود. اما زمانی که به عقب نگاه کنید، متوجه می‌ شوید که زایمان شبیه به یک رویای واقعی است. هاله ای از ابهام را در مورد آن به خاطر دارید . آدرنالین شما در آن لحظه قطعا بالا خواهد بود ، انگار که روی یک صحنه بزرگ در حال اجرای نمایش هستید . چیزی که از آن باقی می ماند، فرزندتان و عشق شما به او است.

یک ویدیوی جالب و دوست داشتنی

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا