نکات سلامتی مادران

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک+ بهترین روش از شیر گرفتن کودک وابسته

bestkid b

در بسیاری خانم ها بعد از اتمام دوره ی شیردهی ، درد سینه به مدت چند روز یا بیشتر ادامه دارد. مسدود شدن مجاری شیر و ورم پستان(ماستیت) ، از جمله عوارض دردناک از شیر گرفتن کودک است. این علایم به خصوص در مواقعی دیده می شود که قطع شیردهی بصورت ناگهانی و یکباره انجام شود. خوشبختانه درد پستان با از شیر گرفتن تدریجی کودک ، قابل پیشگیری است و با مراقبت خانگی و داروهای درمانی قابل درمان است.

علائم

  • Kelly Bonyata مشاور شیردهی میگوید: درد سینه ها بعد از شیر گرفتن در هر جای پستان ، از جمله آرئولا یا نوک پستان رخ می دهد.
  • درد در یک یا هر دو سینه ایجاد می شود ، که اغلب اوقات چند روز بعد از اتمام دوره ی شیردهی به اوج می رسد و سپس به آرامی کاهش می یابد.
  • احتمالا سینه ها بعد از شیر گرفتن کودک ، متورم می شود یا در آن ناحیه احساس سفتی دارید و همچنین ممکن است تب کنید.
  • نشت شیر ​​از نوک سینه ها به خصوص هنگام دوش گرفتن ، شنیدن گریه ی فرزند یا کودک دیگر و همچنین اصطکاک نوک سینه با لباس چندان غیر معمول نیست و در بسیاری افراد دیده می شود.

حتما بخوانید: اطلاعات بسیارمهم درباره زن شیرده و اشتباهات رایج مادران در این دوره

علل

شیر گرفتن ناگهانی باعث درد سینه ها می شود. این درد بخصوص در زمان هایی دیده می شود که از شیر گرفتن کودک بصورت ناگهانی باشد و تعداد دفعات شیردادن فرزند بصورت مکرر و زیاد انجام گرفته باشد. بدن شما به مدت چند هفته بعد از اتمام شیردهی، به تولید شیر ادامه می دهد. این شیر در مجاری شیر قرار گرفته و پس از مدتی ، موجب مسدود شدن این مجاری می شود.

ورم پستان یا ماستیت ، یک عفونت دردناک پستان است که ناشی از عدم درمان مجاری مسدود شده ی پستان می باشد و علائمی شبیه به آنفولانزا، همراه با تورم، رگه های قرمز و درد در سینه دارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

زمان از شیرگرفتن کودک

شیر گرفتن می تواند فرایندی طولانی و چالش برانگیز باشد ، هم برای مادر و هم برای کودک. در این زمان باید یک استراتژی مناسب در پیش بگیرید تا به راحتی از این دوره بگذرید.

در صورت عدم آمادگی ، نیازی به متوقف کردن ناگهانی شیردهی نیست و سعی کنید این کار را بصورت تدریجی و آهسته انجام دهید. با این وجود ، چند دستورالعمل ساده می تواند به مادران کمک کند تا تعیین کنند که هنوز نیازی به شیردهی هست یا نه.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که نوزادان در ۶ ماه اول زندگی منحصراً از شیر مادر تغذیه شوند. غذاهای جامد باید پس از اتمام ۶ ماهگی ، به کودک داده شود. پس از آن، شیردهی می تواند به مدت ۱ سال ادامه یابد یا تا زمانی که مادر و نوزاد مایل به ادامه آن باشند.

حتما بخوانید: راه حل درمان خانگی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

نوزادان بالای یک سال از شیر مادر در درجه اول به عنوان یک ماده غذایی مکمل، منبع آرامش و حمایت کننده ی سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند.

بعضی اوقات خانمها به دلیل درد سینه، فشارهای اجتماعی، امتناع کودک از غذا خوردن یا ترس از عادت و وابستگی شدید کودک، شیر مادر را متوقف می کنند. زنانی که مایل به ادامه شیردهی هستند اما نگران این مسائل هم می باشند، باید با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کنند.

از شیرگرفتن کودک را بصورت تدریجی و آهسته انجام دهید

ممکن است ترک شیر دادن بصورت ناگهانی ، وسوسه انگیز باشد ، اما انجام این کار می تواند باعث درد نوک پستان و پریشانی روانی هم برای مادر و هم برای نوزاد شود.

یک راهکار آسان تر کاهش دفعات شیردهی به آرامی و طی چند هفته است. ابتدا دفعاتی را کاهش دهید که کودک وابستگی کمتری به آن دارد یا کمتر شیر می خورد. قبل از قطع دفعات دیگر ، کمی به کودک وقت دهید تا به ترک شیرخوردن عادت کند. این پروسه را ادامه دهید تا شیردهی بطور کلی به اتمام برسد.

سخت ترین زمان ترک شیرمادر برای اکثر کودکان، اول صبح و آخر شب است. بهتر است برای پایان شیردهی در این زمان ها، کمی حوصله بخرج دهید. در بعضی افراد، ترک شیردهی در این دو زمان، حدود چند ماه طول می کشد.

به کودک آرامش دهید

شیر مادر فراتر از یک منبع تغذیه ای است. بهترین راه برای آرام کردن کودک در زمان های ترس و استرس ، شیر دادن است. بسیاری از نوزادان هنگام شیرخوردن به خواب می روند. راه های آرامش دادن به کودک از شیر گرفته شده ، عبارتنداز:

  • برقراری تماس پوستی با کودک
  • استفاده از پستانک
  • پرت کردن حواس کودک به بازی ، شعر یا پیاده روی در زمان هایی که بیقراری می کند
  • تکان دادن کودک
  • فریز کردن یا سرد کردن دندان گیر کودک در زمان دندان در آوردن
  • تغییر زمان و الگوی خواب کودک ، برای جلوگیری از بیقراری او در زمان خواب

وجود اشخاصی که به کودک آرامش می دهند(غیر از پدر و مادر) نیز می تواند کمک کننده باشد. کودکان در اوایل زمان از شیر گرفتن ، بشدت تقاضای شیر می کنند. حضور اشخاص دیگری که به کودک آرامش می دهند ، می تواند استرس و فشار مادر و کودک را کاهش دهد.

حتما بخوانید: چگونه کودک را به شیشه شیر عادت دهیم و با نوزادی که شیشه نمی گیرد چه کنیم؟

زمانیکه کودک از شیر گرفته می شود ، بدن تولید شیر را متوقف می کند و به اصطلاح شیر مادر خشک می شود. کاهش مقدار شیر تولید شده از سینه ها ، می تواند به کاهش تدریجی ترشح شیر کمک کند. این می تواند یک فرایند دردناک باشد و با برگشت شیر به عقب ، تورم و درد ایجاد شود. برخی راه حل های درمان درد سینه عبارتنداز:

  • می توان از پدهای سینه در سوتین استفاده کرد تا از هرگونه نشتی شیر جلوگیری شود.
  • داروهای مسکن و بسته های سرد یا ژلی که داخل سوتین قرار می گیرند ، می توانند به رفع ناراحتی یا درد کمک نمایند.
  • برگهای کلم سرد شده نیز تأثیر تسکین دهنده ای روی سینه ها می گذارد ، اما حتما آنها را در یخچال نگهداری کنید و پس از دیده شدن لکه ، آنها را تغییر دهید.
  • اگر هنگام خوابیدن در سینه احساس درد دارید ، از یک بالش استفاده کنید و آن را روی سینه هایتان قرار دهید.
  • مادران باید نسبت به نوزادانی که مایل به ترک شیر نیستند ، صبور باشند. کودک ممکن است به طور موقت در مراحل اولیه رشد ، دچار اضطراب شود یا بیشتر از حد معمول گریه کند.

بعد از چند هفته ، این مسائل بهبود می یابند.

درمان های طبیعی و خانگی درد سینه

علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شد ، در اینجا ۹ روش خانگی برای تسکین درد آورده شده است.

۱-سینه ها را سرد کنید

راه حل درد سینه های شما عبارتنداز: سبزیجات یخ زده! کافی است یک یا دو کیسه (در صورت دردناک بودن هر دو سینه) از سبزیجاتی مانند ذرت منجمد ، نخود فرنگی ، کلم بروکلی یا هر آنچه را که دست دارید ، تهیه کنید و کیسه ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سینه های خود قرار دهید. حتما کیسه ها را با یک حوله کاغذی یا پارچه تمیز بپوشانید تا به طور مستقیم با پوست تماس پیدا نکند. مواظب باشید که محتوای این کیسه ها را اشتباها بجای غذا مصرف نکنید.

۲- سینه ها را در وان یا حمام ماساژ دهید

سینه هایتان را در یک وان یا زیر دوش آب گرم به آرامی ماساژ دهید. ساده ترین روش برای انجام این کار ، زمانی ست که آن ها را صابونی کرده باشید. سپس با شروع دور نوک پستان را با حرکت دایره ای ماساژ دهید. این به بهبود گردش خون و تخلیه ی سینه ها کمک خواهد کرد و این باعث کاهش درد می شود.

۳- از روغن کرچک استفاده کنید

روغن کرچک یک داروی آزمایش شده برای درمان درد سینه است. یک پارچه تمیز را در روغن کرچک اشباع کرده و آن را روی سینه های دردناک قرار دهید. آن را با یک پارچه تمیز و خشک دیگر بپوشانید و سپس یک بالشتک گرم را در بالای آن قرار دهید. اگر وقت داشتید ، حداقل ۳۰ دقیقه بگذارید بماند. اینکار را چند روز تکرار کنید و به زودی احساس خیلی بهتری خواهید داشت!

۴- سویای بیشتری بخورید

بیشتر غذاهای حاوی سویا بخورید. در فرهنگ های آسیایی ، زنان درد پستان کمتری دارند و تصور می شود که رژیم غذایی غنی از سویا به همین دلیل است.

۵- غذاهای حاوی منیزیم بخورید

مطمئن شوید که غذاهای غنی از منیزیم مانند موز ، لوبیا ، برنج قهوه ای ، جو دوسر و سبزیجات برگ سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۶- مصرف نمک را کاهش دهید

نمک مصرفی خود را تا حد ممکن کاهش دهید. غذاهای شور می تواند منبع درد پستان باشد زیرا باعث نفخ می شود.

حتما بخوانید: ۵ تا از بهترین مارک های شیشه شیر نوزاد +لیست قیمت جدید

۷- سینه ها را بخوبی شست و شو دهید

اگر نوک پستان هایتان به خاطر شیردهی دردناک شده است ، آنها را با صابون بشویید. شستشو با آب بسیار خوب است. صابون نوک سینه ها را خشک می کند و مانند ضدعفونی کننده عمل می کند.

۸- کمی از شیر خودتان را روی نوک سینه قرار دهید

یکی دیگر از نکات عالی برای مادران شیرده: پس از اتمام تغذیه کودک ، مقداری از شیر خود را روی نوک سینه ها قرار دهید. این شیر حاوی روغنهای ضد عفونی کننده طبیعی است که پوست شما را مرطوب می کند. همچنین کودک می تواند با استفاده از بوی شیر ، مکان سینه را زودتر تشخیص دهد.

۹-  از روغنهای طبیعی استفاده کنید

اگر هیچکدام از موارد بالا به شما کمک نکرد ، می توانید برخی از مرطوب کننده های طبیعی مانند روغن آووکادو یا ویتامین E را امتحان کنید.

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید

  • مادر دچار تب می شود
  • سینه ها متورم ، قرمز یا داغ است
  • ترشحات سبز یا ناخوشایند از سینه دیده می شود
  • مادر علائم افسردگی یا اضطراب دارد
  • مادر دیگر با کودک احساس وابستگی نمی کند
  • پوشک کودک بندرت مرطوب و خیس می شود
  • کودک تغییر قابل توجهی در الگوهای خواب را تجربه می کند که بیشتر از یک یا دو هفته طول می کشد
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا