تربیت تخصصی نوزادان (دختر و پسر)

چگونه با فرزندم در مورد بلوغ صحبت کنم و توضیح دهم؟

bestkid b

اکثر کودکان نوپا یا کودکان پیش دبستانی، شروع به پرسیدن سؤال درباره بدن خود و حتی بدن شما می کنند. عدم آمادگی یا اطمینان در مورد جواب ها می تواند برای والدین استرس زا باشد، اما جای هیچگونه نگرانی نیست! اگر آموزش فرزند خود را زود شروع کنید و غالباً با او در مورد بلوغ و تغییرات آن صحبت کنید، کار برای شما و حتی خود کودک آسانتر خواهد شد.

حتما بخوانید: چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

برای کمک به شما، در اینجا چندین واقعیت در مورد تغییر بدن کودکان از خردسالی تا رسیدن به سن بلوغ آورده شده است. با دادن جواب های صحیح به کودک هم شما راحتتر خواهید بود و هم فرزندتان. پس با ما همراه باشید.

بلوغ چیست؟

بلوغ مرحله ای از زندگی است که بدن کودکی به بدن بزرگسالی تبدیل می گردد و فرد قادر به تولید مثل جنسی می شود. بلوغ یک مرحله ی طبیعی و نرمال در رشد دختران و پسران است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برای اکثر دختران تغییرات بلوغ بین ۸ تا ۱۲ سالگی شروع می شود. این تغییرات با رشد سینه و سپس رشد موهای پوست و زیر بغل آغاز خواهد شد. به طور متوسط ​، دختران در حدود ۱۲ سالگی رسیدن به بلوغ را تجربه می کنند. اما بلوغ در سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی نیز طبیعی محسوب می شود.

حتما بخوانید: چطور بصورت اصولی، جنسیت را به کودکان آموزش دهیم؟

برای اکثر پسران، رسیدن به بلوغ کمی دیرتر خواهد بود. بلوغ پسرها از سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی آغاز می شود. موها در اطراف دستگاه تناسلی، زیر بغل و صورت شروع به رشد می کنند. با پیشرفت بلوغ در پسران، آلت تناسلی طولانی تر و بزرگتر می شود، بیضه ها همچنان بزرگ می شوند و صدا ضخیم و مردانه می شود. نعوظ های شبانه در پایان این تغییرات اتفاق می افتد، زیرا بدن مرد در حال بلوغ جنسی است و قادر به تولید اسپرم و مایع منی می باشد.

چگونه با فرزندم در مورد بلوغ صحبت کنم؟

اکنون که با واقعیت ها بیشتر آشنا هستید، از پیشنهادات زیر استفاده کنید تا صحبت در مورد بلوغ با فرزندتان راحتتر انجام شود:

  • سعی کنید اسم های واقعی اعضای بدن را به فرزندتان یاد دهید. اصطلاحات مشخصی را که برای اندام های جنسی استفاده می شود، بکار ببرید.
  • هنگام صحبت با فرزندان کوچکتر، بحث خود را به مسائل پیش پا افتاده محدود کنید.
  • برای برقراری مکالمات از موقعیت های روزانه استفاده کنید. بهتر است بحث های مربوط به بلوغ را زمانی شروع کنید که بچه ها سؤال می کنند.
  • برای شروع در مورد بلوغ و مسایلی از این قبیل خیلی صبر نکنید. بچه ها خیلی زودتر از آنچه فکر می کنید در مدرسه و تلویزیون در معرض این مباحث قرار می گیرند!
  • بلوغ یک قسمت طبیعی رشد است. این را به یاد داشته باشید و به بچه های خود یادآوری کنید که همه ی انسان ها با آن روبرو می شوند و جای هیچ نگرانی نیست.
  • سعی کنید هنگام بحث در مورد مسایل این چنینی، خود را خجالت زده و ناراحت نشان ندهید.

حتما بخوانید: جدیدترین تحقیقات در زمینه بلوغ پسران و ۸ نکته بسیار مهمی که باید بدانید!

پاسخ به سؤالات متداول کودکان در مورد بلوغ

۱-چرا بدن پدر(یا بطور کلی بزرگترها) پر مو است؟

  • جواب مناسب برای کودک خردسال: رشد موهای بدن بخصوص اطراف آلت تناسلی، یک مرحله ی طبیعی رشد در پسرها است.
  • جواب مناسب برای یک کودک بزرگتر: رشد موهای بدن بخصوص در اطراف آلت تناسلی، یک مرحله ی طبیعی رشد در پسرها است. یک سری تغییرات وجود دارد که با رسیدن به سن بزرگسالی در بدن اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات، رشد موها بخصوص در ناحیه ی تناسلی و زیر بلغ است. با رسیدن به بلوغ، قد شما بلندتر می شود و عضلات نیز رشد می کنند.

۲-این چیزهایی که شما در زیر بغل خود می زنید چیست؟

  • پاسخ کوتاه: این دئودورانت است. افراد بالغ از آن استفاده می کنند تا زیر بغل آنها بد بو نشود. گاهی اوقات نیز از آن استفاده نمی کنند.

حتما بخوانید: فیلم آموزش نحوه تربیت جنسی نوجوانان

۳-چرا مادر چیزهای عجیب در لباس زیر خود دارد که روی آن خون است؟

  • جواب مناسب برای کودکان کوچک: نگران نباش، مادر هیچ مشکلی ندارد. خونریزی به دلیل صدمه یا ضربه نیست بلکه خونریزی از واژن برای زنان بالغ کاملا طبیعی است. این پد، مانند باند مخصوصی است که مامان هنگام خونریزی از آن استفاده می کند.

بسته به علاقه کودک می توانید این نوع مکالمات را ادامه دهید یا فقط در زمان پرسیدن سوال به آن پاسخ دهید. سعی کنید بجای اینکه کودک پاسخ به سوالات خود را از طریق دوستان یا اینترنت بگیرد، خودتان آموزش او را برعهده بگیرید. به این ترتیب از وارد آمدن آسیب های ناخواسته و باورهای غلط نیز جلوگیری می شود.

ویدیوی آموزشی (حتما ببینید)

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

یک دیدگاه

  1. عالی بود در مورد اینکه با پسرمون صحبت کنیم و چگونه بعد از بلوغ به خودش آسیب نزند و آسیب های دوران بلوغ را هم شرح دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا