آموزش های نگهداری از نوزاد

بهترین روش گرفتن باد گلوی نوزاد تازه متولد شده +فیلم

bestkid b

آروغ گرفتن از هر نوزاد با دیگری متفاوت است. بسیاری از نوزادان ممکن است هنگام تغذیه یا گریه، هوای زیادی ببلعند و بنابراین باید برای تخلیه ی این هوای بلعیده شده، آروغ بزنند. ممکن است همه ی نوزادان نیازی به آروغ زدن نداشته باشند.

موقعیتهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای اروغ زدن کودک امتحان کنید. تا زمانی که صدای آروغ زدن را نشنیدید، باید پشت کودک را ماساژ دهید یا به آرامی بمالید. هنگام انجام اینکار حتماً سر و گردن کودک را بگیرید.

ویدیوی آموزش گرفتن آروغ نوزاد

 

دانلود ویدیو


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر ویدیوی بالا کمکی نکرد به خواندن ادامه دهید تا تکنیک های بیشتری برای گرفتن باد گلوی نوزاد یاد بگیرید:

چرا نوزادان نیاز به آروغ زدن دارند؟

قبل از یادگیری نحوه ی آروغ گرفتن از کودک، ابتدا باید بدانید که چرا انجام اینکار لازم است. پاسخ کوتاه به این سوال این است “زیرا کودکان خودشان نمی توانند این کار را انجام دهند!”

اما چرا نوزادان نمی توانند خودشان آروغ بزنند؟ ماهیچه ای به نام اسفنکتر فوقانی مری وجود دارد که در نوزادان هنوز بطور کامل رشد و توسعه نیافته است. این ماهیچه در افراد بزرگسال معمولاً هنگام بلعیدن شل می شود تا غذا و بزاق و غیره را عبور دهد و هنگام آروغ زدن هم اجازه عبور گاز را می دهد.

حتما بخوانید: ماساژ نوزاد تازه متولد شده را از چه زمانی شروع کنیم؟ نکات مهم

اما در نوزادان و کودکان، هنگامی که نیاز به خروج گاز است، این عضله به تنهایی شل نمی شود و به همین دلیل کودک به کمک شما نیاز دارد. اگر گاز به خوبی آزاد نشود، وارد روده ها می شود و باعث ایجاد درد معده می گردد. برای جلوگیری از این درد باید آروغ کودک را بگیرید.

علاوه بر این، نوزادان معده های بسیار کوچکی دارند. در حقیقت شکم یک نوزاد فقط به اندازه یک فندق است و تا دو هفتگی تقریباً به اندازه ی یک تخم مرغ رشد می کند. احتمالاً می توانید تصور کنید که حتی یک حباب کوچک هوا یا گاز، چقدر از حجم معده ی نوزاد را اشغال می کند. به این ترتیب با گرفتن آروغ نوزاد، حجم زیادی از معده ی او خالی می شود و می تواند به راحتی شیر بخورد یا بخوابد.

چند بار در روز باید آروغ کودک گرفته شود؟

تعداد دفعات آروغ گرفتن، به نحوه تغذیه ی کودک بستگی دارد:

  • هنگام تغذیه با بطری، حداقل یکبار در اواسط تغذیه (یا بیشتر) و زمان هایی که کودک ناراحت بنظر می رسد، آروغ او را بگیرید.
  • هنگام شیر دادن به نوزاد، وقتی می خواهید سینه را تغییر دهید، آروغ کودک را بگیرید تا فضای بیشتری برای شیر خوردن فراهم شود (به خاطر داشته باشید کودکی که هوا را بلعیده است ممکن است هنگام تعویض پستان ها از شیر خوردن امتناع ورزد چون احساس ناراحتی می کند). اگر نوزاد فقط از یک سینه تغذیه می کند، سعی کنید در اواسط شیر خوردن از همان سینه، آروغ او را بگیرید.

تکنیک های موثر برای آروغ گرفتن از نوزاد

در واقع راه های زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید آروغ کودک را بگیرید و برخی از آنها بسیار مؤثرتر از سایرین هستند. با استفاده از تکنیک های زیر، بهترین روش آروغ گرفتن از نوزاد خود را پیدا کنید:

۱-آروغ گرفتن از نوزاد با قرار دادن او روی شکم

یکی از موثرترین روش های آروغ گرفتن از کودک، گذاشتن او روی شکم در دامان شما (مانند حالت تنبیه کردن کودک) است. مطمئن شوید که از یک دست برای حمایت از بدن کودک و سر او (بخصوص زیر فک و چانه) استفاده می کنید. سپس پشت کمر کودک را به آرامی مالش دهید. این روش اغلب برای آزادسازی گاز داخلی شکم کافی است، اما اگر کارساز نبود از دیگر تکنیک های گفته شده در زیر استفاده کنید.

۲-آروغ گرفتن از کودک روی شانه ی مادر

یکی دیگر از روشهای معمول و بسیار موثر، قرار دادن سر کودک روی شانه هایتان است. به این ترتیب سر کودک به طور خودکار توسط شانه پشتیبانی می شود و یکی از دستها هم باید برای پشتیبانی از قسمت پایین و پشت کمر استفاده شود و در همان زمان به آرامی به کمر کودک ضربه بزند یا آن را مالش دهد.

بهتر است این روش در حالت ایستاده انجام شود. اینکار بسیار موثر است زیرا شکم کودک با استفاده از شانه های شما، تحت فشار ملایمی قرار می گیرد و خروج گاز را تسهیل می کند.

حتما بخوانید: قنداق کردن نوزاد خوب یا بد؟ آموزش تصویری روش قنداق کردن

۳-آروغ گرفتن از نوزاد بصورت نشسته

این یک جایگزین مناسب برای روش اول است. به جای اینکه کودک را از دامان خود روی شکم بخوابانید، او را در حالت عمودی قرار دهید. توجه کنید که نوزاد باید کمی به جلو خم شود.

برای اطمینان بیشتر، از یک دست برای حمایت از قفسه ی سینه استفاده کنید و انگشتان خود را برای پشتیبانی از سر، زیر چانه ی نوزاد قرار دهید. سپس از دست دیگر خود استفاده کنید تا به آرامی کمر کودک را مالش دهید یا به پشت او ضربه بزنید. این روش بسیار اثربخش است.

۴-نوزاد را مقابل بدن خود قرار دهید

این کار بهترین راه برای نوزادانی است که خواب سنگین دارند و یا کودکانی که دوست دارند بصورت دمر بخوابند.

روی یک صندلی بنشینید و تکیه دهید و زاویه حدودا ۱۳۰ درجه به خود بگیرید، همچنین می توانید یک بالش برای حفظ تعادل زیر دستتان بگذارید، برای نگه داشتن نوزاد دستتان را پشت کمرش قرار دهید و به آرامی مالش دهید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که صدای آروغ نوزادتان را بشنوید. می توانید کمی کمر کودک را مالش دهید و پس از آن ماساژ دهید و به ترتیب هر دو روش را پشت سر هم امتحان کنید.

راههای دیگر آروغ گرفتن از کودک، استفاده از حمام آب گرم یا ماساژ شکم کودک بصورت دایره ای در جهت عقربه های ساعت است.

اگر کودک شما پس از آروغ زدن هنوز ناراحت است، ممکن است مشکل دیگری غیر از باد شکم داشته باشد.

چگونه آروغ کودک را حین خواب بگیریم؟

خوابیدن نوزادان در زمان شیرخوردن معمول است. هرچه شکم آنها پر می شود و حرکات مکیدن تسکین دهنده را شروع می کنند، آرامش بیشتری پیدا می کنند و می خوابند.

خوابیدن کودک به خصوص در شب بیشتر دیده می شود. اما آروغ گرفتن از نوزاد در زمان خواب هم اهمیت زیادی دارد. پس بهتر است قبل از اینکه کودک را در تخت خود بخوابانید، ابتدا آروغ او را در حین خواب بگیرید.

حتما بخوانید: چه مقدار شیر برای نوزاد کافی ست؟ از کجا بفهمیم کی شیر بدهیم؟

آروغ گرفتن کودک در خواب تقریبا شبیه زمان بیداری است. فقط باید کمی ملایم تر و آرام تر اینکار را انجام دهید.

در اینجا برخی تکنیک های موثر برای آروغ گرفتن نوزاد در زمان خواب وجود دارد:

۱-آروغ کودک را حین تعویض سینه یا در اواسط تغذیه با بطری بگیرید

یک کودک خواب آلود ممکن است آنقدر از شیرخوردن لذت ببرد که پرخوری کند و متوجه نشود که برای مکیدن به کمی مکث احتیاج دارد. به کودک خود کمک کنید تا آروغ بزند و به این ترتیب سرعت شیر خوردن را هم کاهش دهید.

حین تعویض سینه، آروغ کودک را بگیرید یا اگر کودک با بطری تغذیه می شود، قبل از اتمام تغذیه یا در اواسط آن، آروغ او را بگیرید. این امر همچنین به کودک شما کمک می کند تا به جای اینکه شیر خورده شده را با آروغ یا استفراغ بیرون بریزد، شیر بیشتری بخورد.

۲-کودک را روی شانه ی خود نگه دارید

اگر کودک خود را در حالت نیمه قائم تغذیه می کنید، می توانید او را به آرامی به سمت شانه ی خود حرکت دهید. نوزاد می تواند در این حالت راحت بخوابد و در همین حال فشار شانه ی شما روی شکم او موجب می شود تا گاز معده خارج شود. اگر کودک شما تف می کند یا شیر را بیرون می ریزد، یک پارچه روی شانه ی خود قرار دهید تا از کثیف شدن لباس تان جلوگیری شود.

حتما بخوانید: آموزش ماساژ برای رفع کولیک نوزادان تازه متولد شده (گام به گام)

۳-نوزاد را کمی پایین تر از قفسه ی سینه ی خود نگه دارید

مشابه موقعیت قبلی، شما می توانید کودک خود را از حالت نیمه قائم بالا ببرید تا کاملاً قائم شوند و او را روی ناحیه قفسه سینه تان نگه دارید. اگر روی صندلی هستید، این حالت ممکن است راحت تر باشد. در این حالت به آرامی به پشت فرزندتان ضربه بزنید یا آن را مالش دهید تا آروغ بزند.

۴-نوزاد را روی زانوهایتان قرار دهید

اگر روی یک صندلی نشسته اید، کودک خود را به راحتی در وضعیت دراز کش روی شکم خود روی زانوهایتان قرار دهید. می توانید پاهای خود را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید و همزمان کمر کودک را مالش دهید تا زمانیکه آروغ بزند. کودک را تا زمانیکه احساس راحتی می کنید در همین حالت نگه دارید.

آروغ زدن کودک چقدر طول می کشد؟

اگر کودک به مدت ۱ دقیقه آروغ نزد، احتمالا به اینکار نیازی ندارد. گاهی اوقات بیرون آمدن هوا از معده کمی طول می کشد. اگر چهره ی کودک ناخوشایند و ناراحت است، بهتر است وضعیت او را تغییر دهید. تا زمانیکه کودک بخواب برود، مدتی او را به حالت قائم نگه دارید. نشستن و حالت عمودی، باعث می شود گاز مسیر طبیعی خود را طی کند.

حتما بخوانید: نکات ضروری مراقبت نوزاد بعد از تولد که والدین باید بدانند

آیا آروغ گرفتن از کودک عوارضی هم دارد؟

در صورتی که آروغ گرفتن به شکل نادرست انجام شود، عوارض ناشی از آن ممکن است باعث تجمع گاز در معده و در نهایت ناراحتی کودک شود. اگر این ناراحتی منجر به طولانی شدن گریه ها (و قولنج) شود، این وضعیت بدتر می شود زیرا کودک شما هوای زیادتری می بلعد.

هر کودک با دیگری متفاوت است و همه ی والدین باید از نحوه ی آروغ گرفتن کودک پس از تغذیه آگاه باشند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا