آموزش های نگهداری از نوزاد

روش انتخاب پوشک سایز مناسب نوزاد+ زمان تغییر سایز پوشک

bestkid b

والدینی که فرزند دارند، می دانند که روزانه باید حدود ۱۰ بار پوشک کودک را عوض کنند! این به معنی ۷۰ پوشک در هفته، ۲۸۰ (یا بیشتر) پوشک در ماه و نزدیک به ۳،۳۶۰ پوشک در طول سال است! پوشاک کودک هزینه ی زیادی به والدین تحمیل می کند و این هزینه بخصوص در سال های اخیر محسوس تر شده است.

در حیطه ی مراقبت از نوزاد، پوشک ها نقش مهمی ایفا می کنند. استفاده از پوشک های مناسب و استاندارد، اهمیت زیادی بر سلامت کودک دارد. اگر پوشک کودک شما مناسب نباشد، ممکن است برخی از موقعیت های ناخوشایند و غیرقابل کنترلی را تجربه کنید. همچنین ممکن است کودک شما در پوشک هایی که اندازه نیستند (بزرگ یا کوچک هستند)، احساس راحتی نکنند. در این مطلب نکات مهمی در مورد انتخاب پوشک مناسب برای کودکان وجود دارد که توجه به آنها ضروری است.

پوشکی با سایز مناسب برای فرزندتان انتخاب کنید.

سایز پوشک، مهم ترین نکته در انتخاب پوشک مناسب برای کودک است. همانطور که می دانید نوزادان در سایزها و اندازه های مختلفی هستند. پوشک های متناسب با هر کودک هم دقیقاً مانند لباس، متفاوت هستند. باید سعی کنید با توجه به اندازه ی کمر و پاهای فرزندتان، سایز مناسب او را انتخاب کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علاوه بر اندازه ی کمر و پا، سایز پوشک را می توانید از روی وزن کودک نیز تخمین بزنید اما از آنجایی که هر نوزاد منحصر بفرد است، می بینید که بین سایزها تفاوت های زیادی وجود دارد. در بیشتر موارد سایز انتخابی پوشک به وزن کودک بستگی دارد. محدوده وزن را برای هر اندازه پوشک بررسی کنید.

حتما بخوانید: تاثیر استرس بر شیر مادر چیست؟ توضیح همراه با فیلم آموزشی

پس از پوشاندن پوشک به کودک، به علایمی تنگی و گشادی آن دقت کنید. نشت مداوم، بجای ماندن قرمزی بر روی پوست کودک یا درزها، نشانه ی اندازه ی نامناسب پوشک است.

اطمینان حاصل کنید که بخشی از پوشک بین پاهای کودک شما به اندازه ی است که راحت به نظر برسد. تنگی زیاد در آن قسمت می تواند باعث ایجاد ناراحتی و نارضایتی فرزند شما شود.

نکات مربوط به اندازه پوشک:

    • بیشتر نوزادان به مدت طولانی تری از سایز مدیوم استفاده می کنند.
    • بعضی از کودکان در حدود ۸ ماهگی، به پوشک سایز بزرگ نیاز دارند و با افزایش تحرک و لاغر شدن، دوباره به سایز مدیوم برمی گردند.
    • بسیاری از کودکان قبل از اینکه به سایز Extra Large برسند، استفاده از پوشک را کنار می گذارند.

مطلبی برای مادران : طریقه صحیح پوشاندن لباس نوزاد + فیلم

چه زمانی به تغییر سایز پوشک نیاز است؟

علامت هایی که نشان می دهد پوشک مورد استفاده کوچک است و به پوشک بزرگتری نیاز است عبارتنداز:

۱-نشت یا بیرون زدگی مکرر مدفوع و ادرار

یکی از بارزترین علامت های کوچک بودن پوشک، بیرون زدن مدفوع یا ادرار از آن است. برخی والدین ممکن است گاهی اوقات تصور کنند که مشکل از مارک پوشک مورد استفاده است، اما در واقعیت اندازه ی پوشک باعث بروز چنین مشکلاتی می شود نه مارک آن. اندازه را امتحان کنید و ببینید که آیا این مشکل از بین می رود یا خیر.

۲- جعبه پوشک را بخوانید

اندازه ی پوشک مناسب ممکن است کاملاً واضح به نظر برسد، اما اگر فرزند شما به حد بالای دامنه وزن پوشک نزدیک شده است (پوشک ها براساس وزن نوزادان طراحی می شوند و مثل لباس های نوزادی، پوشک یکبار مصرف هم هر کدام اندازه های متفاوتی دارند)، ممکن است زمان آن رسیده باشد که تغییر سایز را در نظر بگیرید.

محدوده ی وزنی مبتنی بر اندازه متوسط نوزادان ​​است، اما همه نوزادان به یک اندازه نیستند و جثه های متفاوتی دارند. بهترین کار این است که اندازه های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای فرزند شما بهتر است.

۳- به جای ماندن علامت های قرمزی روی پوست نوزاد

علائم قرمز رنگ روی پوست کودک در امتداد ران ها، نشاندهنده ی کوچک بودن سایز پوشک است. الاستیک اطراف پا باید کشش داشته باشد، اما اگر پوشک خیلی کوچک باشد، به درستی مناسب نخواهد بود و این علائم قرمز ایجاد می شود. مشاهده ی این قرمزی ها، قطعاً نشاندهنده ی زمان افزایش سایز پوشک است.

۴- کمر را چک کنید

مشکل در بهم رساندن زبانه پوشک در دو طرف کمر کودک، نشاندهنده ی کوچک شدن پوشک است. بنابراین این علامتی ست که نشان می دهد زمان افزایش سایز پوشک فرا رسیده است. پوشک باید به راحتی بسته شود و نیازی به فشار و کشیدن آن برای اتصال نباشد. همچنین، طول پوشک را نیز در نظر بگیرید. پوشک مناسب باید درست زیر ناف کودک قرار بگیرد. اگر کمی پایین تر بسته می شود، پوشک بزرگتری انتخاب کنید!

حتما بخوانید: ۳ روش از پوشک گرفتن کودک به سادگی هرچه تمام تر +بهترین زمان

سالم نگه داشتن کودک

برخی حساسیت های شیمیایی، آلرژی به عطر یا لاتکس و… می تواند والدین را کمی نگران کند. برخی والدین می خواهند تماس فرزندشان را با مواد شیمیایی مصنوعی به حداقل برسانند. اما راهکار آن چیست؟ همه ی ما می دانیم که سلامتی کودک در اولویت است.

توصیه های ما این است:

  • پوشک های عاری از کلر را انتخاب کنید. پوشک های حاوی کلر می توانند مقدار کمی مواد شیمیایی خطرناکی به نام دیوکسین رها کند. والدین از این مواد شیمایی خطرناک مطلع نیستند اما خبر خوب این است که پوشک های عاری از کلر نیز در دسترس هستند.
  • پوشک های بدون عطر و بدون رنگ را تهیه کنید. وجود عطر و رنگها در پوشک کودک غیرضروری هستند و ممکن است برخی از نوزادان به آن حساسیت نشان دهند. بهترین راه این است که آنها را کنار بگذارید. بهترین راه مقابله با بوهای کثیف پوشک، تعویض پوشک است، نه اضافه کردن رایحه به آن!
  • استفاده از پوشک های پارچه ای را در نظر بگیرید: بدون شک پوشک پارچه ای بهتر از گذشته است و یک انتخاب برتر متناسب با معیارهای بهداشت محیط را نشان می دهد. آنها هزینه بسیار کمتری دارند، تأثیرات زیست محیطی کمی دارند، الگوهای زیبا و خوش رنگی دارند و حاوی موادی نیستند که باعث نگرانی والدین شود. علاوه بر این کار با پوشک های پارچه ای مدرن نسبت به آنچه والدین تصور می کنند، بسیار ساده تر است.
  • پوشکی را انتخاب کنید که جذب بالایی داشته باشد: جذب، حساس ترین ویژگی پوشک های یکبار مصرف یا پارچه ای است. پوشک هایی که جذب بالایی دارند، ظرفیت بالاتری نیز دارند و همچنین مواد دفعی را کمتر در تماس با بدن کودک قرار می دهند. این پوشک ها بسیار خوب، رطوبت را از پوست کودک دور نگه می دارد. جذب ضعیف می تواند پوست کودک را در معرض رطوبت مداوم قرار دهد و این می تواند منجر به بثورات پوشک شود.

حتما بخوانید: آموزش تصویری نحوه تعویض آسان پوشک نوزاد و کودک

به چه تعداد پوشک بچه احتیاج دارید؟

تخمین اکثر مادران، پدران و متخصصان در یک محدوده است: انتظار می رود که برای اولین ماه زندگی، هر روز حدود ۱۰ تا ۱۲ پوشک استفاده شود. البته این مقدار در هر کودک متفاوت است. برخی نوزادان ادرار و مدفوع زیادی دارند و برخی دیگر خیر. بنابراین این به میزان استفاده ی مورد نیاز فرزندتان بستگی دارد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا