آموزش های نگهداری از نوزاد

بلند قد شدن جنین: عوامل تاثیرگذار، تاثیر وراثت و بهترین راهکارها

bestkid b

وقتی کسی میفهمند که به زودی قرار است پدر یا مادر شود، سوالات زیادی ذهن او را مشغول می کند. اینکه فرزند من چه شکلی خواهد بود، موهای چه رنگی دارد، وزن و قد او به چه صورت خواهد بود و از همه مهمتر اینکه سالم است یا خیر؟

چه عواملی می تواند بر قد کودک تاثیرگذار باشد؟

عوامل زیادی از جمله قد والدین، خانواده، ژنتیک و عوامل محیطی می تواند بر قد کودک اثر بگذارد. تجزیه و تحلیل ژنتیکی شامل تجزیه و تحلیل همه عواملی است که می تواند بر قد کودک اثر گذار باشد.

قد متوسط ​​یک نوزاد تازه متولد شده حدود ۴۹-۵۰ سانتی متر است. با این حال، قد ۴۷-۵۳ سانتی متر نیز طبیعی است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نوزادان پسر کمی بلندتر از دخترها هستند. پزشکان قد کودک را از بالای سر تا پاشنه پا اندازه گیری می کنند.

حتما بخوانید: راه حل های جدید طب سنتی برای افزایش قد کودکان زیر ۳ سال

قد والدین چه تاثیری روی قد کودک می گذارد؟

از آنجایی که کودکان ویژگی ها و ظاهر خود را تا حدود زیادی از والدین دریافت میکنند، قد والدین می تواند تاثیر زیادی بر قد کودک بگذارد.

اگر شما یا شریک زندگی تان قد بلندی داشته باشید، احتمال قد بلند شدن کودکتان هم زیاد است. والدین کوتاه قد هم به همین صورت قد کوتاهی خواهند داشت.

دکتر Swati Sharma، متخصص غدد درون ریز در نیویورک می گوید: “قد والدین بر اندازه ی قد کودک تأثیر دارد. فرمول های بسیاری در مورد پیش بینی قد نهایی کودک پیشنهاد شده است.”

طبق گفته ی این پزشک، متداول ترین فرمول برای پیش بینی قد کودک این است که قد پدر (به سانتی متر) را بعلاوه ی قد مادر (به سانتی متر) کنیم، سپس عدد بدست آمده را بر ۲ تقسیم کرده و در نهایت با عدد ۵/۶ سانتی متر جمع نماییم.

نوشیدن شیر در دوران بارداری، به بلند قد شدن فرزند کمک می کند

یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف شیر در دوران بارداری به نفع کودکان در بزرگسالی است. مصرف شیر زیاد کمک می کند تا کودکان نسبت به کودکان دیگر، قد بلندتری داشته باشند.

مطالعات اولیه نشان داده که اگر مادران باردار شیر زیادی بنوشند، فرزاندانشان وزن بهتر و رشد سریعتری خواهند داشت. همچنین تحقیقات جدید به این پی برده که این کودکان در آینده قد بلندتری خواهند داشت.

حتما بخوانید: افزایش قد در نوجوانی به چه عواملی بستگی دارد؟ (جدیدترین تحقیقات)

نتایج این مطالعه، که در ژورنال اروپایی بالینی تغذیه منتشر شد، نشان می دهد که اگر مادران باردار روزانه بیش از ۱۵۰ میلی لیتر شیر یا تقریباً یک چهارم پیمانه شیر بنوشند، فرزندان آنها در مقایسه با کودکان دیگر، قد بلندتری خواهند داشت.

یک مطالعه جدید دیگر نشان داده است که کودکان زنانی که در دوران بارداری حداقل یک لیوان شیر در روز می نوشند، احتمالاً در آینده قد بلندتری خواهند داشت. در یک مطالعه بیش از ۸۰۰ زن و فرزندان آنها در طی یک دوره ی ۲۰ ساله مورد بررسی قرار گرفتند.

آنچه محققان دریافته اند این بود که کودکان زنانی که روزانه یک چهارم پیمانه شیر می نوشند (حدود یک لیوان) نسبت به کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری شیر کمی نوشیدند، قد بلندتری خواهند داشت.

تاثیر فصل تولد بر قد کودکان

نوزادان متولد تابستان به طور متوسط ​​نیم سانتی متر قد بلندتر از نوزادانی هستند که در زمستان متولد می شوند.

براساس نتایج یک مطالعه بزرگ، نوزادان متولد شده از مادران بارداری که از خورشید زیادی در تابستان بهره مند شده اند، قد بلندتر و قوی تری دارند. محققان دلیل این امر را دریافت کافی ویتامین D که بهمراه کلسیم برای ساخت استخوان ها بکار می رود، عنوان کردند.

نوزادان نیز در اواخر تابستان و اوایل پاییز دارای استخوانهای متراکم تر و محکم تری هستند که آنها را برای بزرگسالی سالم تر آماده می کند.

حتما بخوانید: شربت افزایش قد کودکان: همه نکات مهم که باید بدانید!

بدن بیشتر ویتامین D را از نور خورشید می گیرد تا رژیم غذایی. محققان توصیه می کنند که خانمهای باردار در تابستان با پیاده روی در بیرون یا حتی آفتاب گرفتن، در معرض نور خورشید قرار بگیرند. کسانی که به اندازه ی کافی در معرض آفتاب قرار نمی گیرند، باید مصرف مکمل ها را مد نظر قرار دهند.

مادران مسن تر، فرزندان قدبلندتری خواهند داشت!

همه ی ما چیزهای زیادی در مورد خطرات بارداری در سنین بالا برای مادر و کودک شنیده ایم. این می تواند برای این افراد کمی دلهره آور باشد.

اما اکنون یک مطالعه نشان داده است کودکانی که از مادران مسن تر به دنیا می آیند، در واقع قد بلندتر و بدن قوی تر خواهند شد و همچنین در آینده تحصیلات بالاتری نسبت به کودکان دیگر خواهند داشت.

جالب اینجاست که این هیچ ارتباطی با سن مادران ندارد بلکه همه مربوط به میزان پیشرفت جامعه است. در حقیقت، معلوم می شود که جامعه صنعتی آنقدر سریع پیشرفت کرده است که کسانی که دیرتر متولد می شوند، از سطح سلامتی و تحصیلات بهتری در آینده بهره مند خواهند شد و همچنین خطرات نقایص مادرزادی هم کاهش پیدا می کند.

حتما بخوانید: قد و وزن کودکان زیر ۴ سال به تفکیک سن و جنس چقدر باید باشد؟

برای بلندتر شدن قد فرزندم چه کاری می توانم انجام دهم؟

برای قد بلند شدن فرزندتان، انجام موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید. سیگار به جفت که تنها راه جنین برای تغذیه است، صدمه می زند.
  • نوشیدن الکل را ترک کنید. حتی یک نوشیدنی در روز باعث کوتاه قد شدن کودک می شود. نوشیدن الکل حتی می تواند به آسیب مغزی کودک منجر شود. این می تواند در تمام ماه های بارداری اتفاق بیفتد.
  • در صورت مصرف مواد مخدر، هر چه سریعتر آن را ترک کنید. تقریباً تمام مواد مخدر غیرقانونی باعث می شود نوزادان بسیار کوچک و کوتاه قد شوند. ممکن است شما برای ترک، به کمک پزشک و مراکز ترک اعتیاد نیاز داشته باشید.
  • رژیم غذایی خوبی داشته باشید. از پزشک خود بخواهید بهترین غذاها را به شما معرفی کند.
  • تمام ملاقاتهای خود را برای مراجعه به پزشک و آزمایشات، انجام دهید.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا