آموزش های نگهداری از نوزاد

نگرفتن سینه مادر برای شیر توسط نوزاد: علت و روشهای ساده درمان

bestkid b

به نقل از بهترین جراح سینه امتناع کودک از گرفتن سینه، می تواند برای مادر بسیار ناراحت کننده باشد. این زمانی سختتر می شود که دلیل آن را ندانید. ممکن است خیلی به علت این موضوع فکر کنید و این شما را پریشان کند، حتی شاید فکر کنید که فرزندتان شما را دوست ندارد و به همین علت از شما دوری می کند.

داشتن این احساسات کاملاً طبیعی است اما سعی کنید علت نگرفتن سینه را بفهمید. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، نگرفتن سینه موقتی است و معمولا علتی برای اینکار وجود دارد.

دانستن کارهایی که می توانید برای تشویق و حمایت از کودک برای خوردن شیر انجام دهید، بسیار حیاتی است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آیا امتناع ناگهانی کودک از خوردن شیر مادر، نشانه ی زمان از شیر گرفتن او است؟

نوزادی که واقعاً آماده از شیر گرفتن است، تقریباً همیشه به تدریج و در طی هفته ها یا ماه ها این کار را انجام می دهد. اگر نوزاد یا کودک نوپای شما به خوبی شیر می خورد اما ناگهان از گرفتن سینه ی مادر امتناع ورزید، به معنی زمان شیر گرفتن نیست.

ترک ناگهانی شیر مادر که اعتصاب شیرخوار هم نامیده می شود، هم برای شما و هم برای کودکتان می تواند ترسناک و ناراحت کننده باشد، اما تقریباً همیشه موقتی است و در اکثر مواقع کودک به مدت چند روز دوباره خواستار شیر مادر می شود.

چه عواملی باعث اعتصاب شیرخوار (امتناع کودک از خوردن شیرمادر) می شود؟

امتناع کودک از خوردن شیرمادر به دلایل زیادی اتفاق می افتد. این تقریباً همیشه یک واکنش موقتی نسبت به یک عامل خارجی است، اگرچه گاهی اوقات علت آن مشخص نمی شود. در اینجا برخی از متداولترین علل اعتصاب شیرخوار آورده شده است:

علل جسمی

  • عفونت گوش، سرماخوردگی یا بیماری دیگر
  • بیماری ریفلاکس که باعث می شود خوردن شیر مادر دردناک باشد
  • تولید شیر فراوان با یک جریان سریع و زیاد
  • حساسیت یا آلرژی به غذای مادر یا داروئی که مصرف می کند
  • درد بعد از جراحت، درمان پزشکی یا تزریق
  • درد دندان درآوردن، برآمدگی یا آسیب دیدگی دهان
  • واکنش به محصولاتی مانند دئودورانت، لوسیون یا مواد شوینده لباسشویی

علل محیطی

  • استرس، ناراحتی یا تحریک بیش از حد
  • تغذیه شیر مادر با یک برنامه دقیق و منظم (تغذیه ای که طی ساعات مشخص انجام می شود)
  • گریه کردن کودک برای مدت طولانی
  • تغییر عمده در امور روزمره، مانند مسافرت، اسباب کشی یا بازگشت مادر به کار
  • فریاد زدن در طی زمان شیردهی
  • نشان دادن واکنش منفی شدید هنگام گاز گرفتن سینه ی مادر توسط کودک
  • جدایی غیرمعمول طولانی
  • تغییر دئودورانت، صابون، عطر، لوسیون و غیره توسط مادر (تغییر بوی مادر)
  • تخمک گذاری مادر که ممکن است میزان شیر به طور موقت کاهش دهد

دانستن علت اعتصاب شیرخوار، انتخاب استراتژی مؤثر را آسانتر می کند. به عنوان مثال، اگر علت این امر عفونت گوش باشد، درمان مناسب و موثر ممکن است بهترین راه حل باشد.

اعتصاب شیرخوار استرس زا است، اما غلبه بر آن و بازگشت مجدد به شیر مادر تقریباً همیشه ممکن است.

راه هایی برای کمک به شیر خوردن نوزاد

نقش شما این است که کودک خود را آرام کنید، دسترسی به سینه را آسان کنید و محیط مناسبی برای او فراهم کنید. در اینجا بهترین راهکارهای تشویق کودک به گرفتن سینه ی مادر آورده شده است:

۱- یک محیط آرام فراهم کنید

شما و کودکتان باید گرم، راحت و آرام باشید – اما نه خیلی گرم. کودکانی که بیش از حد گرم هستند، خواب آلود هستند و تمایلی به خوردن شیر ندارند. دمای اتاق باید حدود ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. نورپردازی ملایم می تواند به برخی از نوزادان کمک کند تا در زمان شیر خوردن تمرکز کنند.

ممکن است هنگامی که در خانه هستید، اوضاع بهبود یابد. بهتر است که در ابتدا رفت و آمد را محدود کنید تا فضای مناسب و حفظ حریم خصوصی کودک شما حفظ شود. شریک زندگی شما می تواند در این زمینه کمک کند.

۲- کودک خود را نوازش کنید و تماس پوستی برقرار کنید

هنگام شیر دادن به کودک او را نوزاش کنید و پوست خود را در تماس با پوست او قرار دهید. این برای هر دو شما آرامش بخش است و هورمون های ترشح شده باعث می شوند کودک بیشتر به شیر خوردن علاقه نشان دهد. در صورت لزوم می توانید یک پتو دور خود بپیچانید. با کودک خود حمام کنید و او را نزدیک خود نگه دارید.

۳- شیر خوردن را لذت بخش کنید

اجازه دهید کودک مطابق میل خود و با سرعت دلخوه شیر بخورد تا آرامش و احساس کنترل داشته باشد. شما باید شیر خوردن را به یک تجربه ی لذت بخش برای کودک تبدیل کنید. فشار آوردن روی پستان احتمالاً تأثیر متضادی خواهد داشت، زیرا او به طور غریزی با آن مبارزه خواهد کرد.

۴- کودک را بطور مکرر شیر دهید

قبل از اینکه کودک شما خیلی گرسنه شود، به او شیر دهید. کودک شما ممکن است خیلی زود بعد از اینکه مقداری شیر خورد احساس آرامش کند. علائم اولیه تغذیه شامل حرکت سریع چشم هنگام خواب، سفت کردن مشت ها، چرخش سر، مکیدن دست ها و حرکت کلی بدن است. سعی کنید بیش از حد صبر نکنید زیرا گریه باعث می شود تغذیه خوب برای کودک سخت تر شود. پیشنهاد می شود کودک را به طور مکرر تغذیه کنید مگر اینکه خود مایل به اینکار نباشد.

۵- سینه را در حالیکه کودک خواب آلود یا در خواب سبک است پیشنهاد دهید

بسیاری از نوزادان هنگام خواب یا در حالت آرام و خواب آلود، سینه را می پذیرند. هنگام چرت زدن نوزاد، شیردهی را امتحان کنید. از موقعیتهایی برای تغذیه استفاده کنید که کودک آن را دوست دارد.

برای شیردهی صحیح با استفاده از یک دست، سر و نیمه بالایی بدن نوزاد را حمایت کنید و با کمک دست دیگر پاها و نیمه پایینی بدن او را نگه دارید. مراقب دست نوزاد باشید تا تحت فشار قرار نگیرد. برای جلوگیری از بروز رفلاکس زاویه ملایمی به سمت بالا ایجاد کنید.

۶- در مقابل گاز گرفتن سینه توسط کودک، آرامش خود را حفظ کنید

اگر کودک در حین شیردهی شما را گاز می زند، آرام بمانید و انگشت خود را به دهان کودک بکشید تا شیردهی متوقف شود. از نشان دادن واکنش های شدید در این زمان اجتناب کنید چون این ممکن است موجب بی علاقگی کودک به خوردن شیر و گرفتن سینه شود.

۷- بعد از تولد نوزاد، هر چه سریعتر شیر دهی را شروع کنید

هرچه زودتر دادن شیر مادر را شروع کنید. این به تقویت توانایی های ذاتی کودک کمک می کند. علاوه بر این موجب می شود که شیردهی برای شما آسانتر شود و شیر زیادتری تولید کنید. همچنین این موجب علاقه ی فرزند شما به شیرخوردن می شود.

۸- چیزهای دیگر را امتحان کنید

  • تغذیه کودک را با پوزیشن های شیردهی مختلف آزمایش کنید. کودک شما ممکن است در بعضی از موقعیت ها ناراحت باشد یا موقعیت دیگری را ترجیح دهد. از پوزیشنی استفاده کنید که در آن کودک شما خوشحال تر باشد.
  • گاهی اوقات ارائه کمی مکمل یا غذای کمکی در ابتدای تغذیه می تواند مفید باشد. این می تواند گرسنگی کودک را از بین ببرد، بنابراین او صبر بیشتری در شیر خوردن خواهد داشت.

اگر اعتصاب شیرخوار بیش از چند روز ادامه داشته باشد و کودک شما نیاز کمتری به تعویض پوشک داشته باشد، لازم است با پزشک کودک خود مشورت کنید. پزشک میتواند راه حل های مناسبی برای حل این مشکل پیشنهاد دهد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا