آموزش های نگهداری از نوزاد

مرکبات برای کودکان 4 ماهه تا 12 ماهه: خوب یا بد؟ و جایگزین مرکبات چیست؟

bestkid b

هنگامی که کودک کوچک شما شروع به خوردن غذاهای جامد کرد، انتخاب غذاهای مناسب برای او کمی دشوار بنظر می رسد. نوزادان اغلب به هر چیزی در دست و روی بشقاب شما دست می زنند و می خواهند آن را امتحان کنند. اما کودک چه غذاهایی را می تواند با خیال راحت بخورد بدون اینکه با مشکل مواجه شود؟

اکنون کارشناسان عقیده دارند که بهتر است غذاهای جامد را به ترتیب معرفی کنید، حتی اگر ممکن است این مواد غذایی به طور بالقوه باعث حساسیت شوند. مرکبات یکی از مواد غذایی است که شروع آن برای کودکان احتمالا نیاز به کمی صبر دارد.

حتما بخوانید: آزمایش های لازم یک سالگی کودک که حتما باید انجام دهید

مرکبات برای سلامتی بسیار مفید هستند و در عین حال میوه های خوشمزه ای می باشند. آنها علاوه بر طعم دلپذیری که دارند، دارای ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی هم هستند. شاید دوست داشته باشید کودک تان از تمام ویتامین C موجود در مرکبات بهره مند شود، اما آیا دادن میوه مرکبات به نوزادان مناسب است؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بدن کودک بسیار حساس و لطیف است و معده او نمی تواند خوراکی ها را مانند معده یک فرد بزرگسال هضم کند. هر نوع رژیم غذایی که به کودک معرفی می شود باید به آرامی و به تدریج انجام گردد. به همین دلیل، نوزادان باید در ۴ ماه اول زندگی (ترجیحا تا ۶ ماهگی) بطور انحصاری از شیر مادر تغذیه شوند و سپس به آرامی مصرف غذاهای نیمه جامد به همراه شیر و در نهایت غذای جامد را شروع کنند.

هضم مرکبات برای نوزادان نسبت به آنچه فکر می کنید می تواند سخت تر باشد. بنابراین نباید میوه هایی را که معده کودک نمی تواند هضم کند، به فرزندتان بدهید.

کودکان از چه زمانی می توانند مرکبات بخورند؟

از نظر فنی، کودک شما می تواند خوردن مرکبات را از حدود ۶ ماهگی شروع کند، اگرچه بسیاری از والدین تا حدود ۱۲ ماهگی از دادن آن به فرزندشان اجتناب می کنند.

قبل از اینکه کودک یک ساله شود، او فقط به حدود ۳۵mg ویتامین C در روز نیاز دارد. برخی منابع غنی از ویتامین C به غیر از مرکبات شامل کلم بروکلی، کلم، اسفناج، سیب زمینی پخته شده، پاپایا رسیده، طالبی و غیره هستند. بهتر است بجای مرکبات از این منابع جایگزین ویتامین C استفاده کنید زیرا میوه مرکبات ممکن است باعث ایجاد آلرژی یا واکنش حساسیت غذایی در کودکان شود.

حتما بخوانید: شعر لالایی برای کودکان یک ساله

این واکنشهای آلرژیک در کودکان کمتر از یک سال متداول است و معمولاً بصورت بثورات پوستی، کهیر یا خس خس سینه دیده می شود.

برای جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیک در کودکان نسبت به میوه مرکبات، باید از مقادیر کم شروع کنید و آن را در مدت زمان چند روز به تدریج در رژیم غذایی فرزندتان جای دهید. همانطور که مصرف مرکبات را آغاز می کنید، به علائم آلرژی در کودک توجه کنید. اگر فرزند شما حساسیت دارد، از دادن هر نوع میوه مرکبات از جمله توت فرنگی، گوجه فرنگی و حتی آب مرکبات خودداری کنید.

بعضی اوقات کودکان به دلیل پوشش سطحی روی میوه، نمی توانند مرکبات بخورند. به جای اینکه با زحمت زیاد همه لایه ی سطحی موجود در میوه را جدا کنید می توانید از پرتقال های کنسرو شده که دارای غشای ظریف هستند و به راحتی جویده می شوند استفاده کنید.

بعد از یک سالگی، احتمال بروز آلرژی نسبت به مرکبات کاهش می یابد. سپس می توانید مرکبات را به عنوان میان وعده یا در ترکیب با سایر دسرها به فرزندتان معرفی کنید.

چگونه می توانیم مرکبات را در رژیم غذایی کودک جای دهیم؟

برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیک، مرکبات را بصورت زیر به رژیم غذایی فرزندتان معرفی کنید:

از مقادیر کم شروع کنید: میوه‌های مرکبات را به آرامی به کودک معرفی کنید. اسید موجود در مرکبات اگر به کودک کمتر از یک سال داده شود، ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود.

مراقب واکنش های آلرژی باشید: پس از دادن میوه مرکبات به کودک، مراقب هرگونه علائم یا نشانه هایی از واکنش آلرژیک باشید. واکنشهای آلرژیک به مرکبات می توانند به صورت بثورات، تورم در داخل و اطراف دهان، خس خس سینه، کهیر، حالت تهوع یا استفراغ ظاهر شوند. واکنش های حساسیت غذایی به میوه مرکبات به عنوان بثورات پوشکی هم دیده می شوند و در کودکان کمتر از ۱۲ ماه نسبتاً شایع است.

مرکبات را به قطعات ریز خرد کنید: میوه را به قسمت هایی به اندازه بند انگشت برش بزنید. تکه های کوچک، بلعیدن را آسان تر می کند و خطر خفگی را کاهش می دهد.

حتما بخوانید: کم خونی در کودکان زیر یک سال: علائم و بهترین درمانهای موجود

مرکبات را با یک غذای دیگر مخلوط کنید: بعضی اوقات کودکان طعم تلخ آب مرکبات را دوست ندارند. اگر این اتفاق بیفتد، می توانید میوه را با غذای دیگری مخلوط کنید. مخلوط میوه مرکبات با غذاهایی مانند ماست طعم مطلوبی به آن می بخشد. با این حال، اطمینان حاصل کنید که آب مرکبات را با غذایی مخلوط کنید که کودک به آن حساسیت نداشته باشد و قبلاً نیز خورده باشد. این امر برای اطمینان از این است که در صورت بروز حساسیت، می دانید کدام مواد غذایی باعث ایجاد آن شده است.

صبر کنید تا کودک شما آماده شود: از آنجا که مرکبات حاوی اسید سیتریک هستند، بعضی اوقات می تواند معده کودک را ناراحت کند. این امر به ویژه در کودکانی که مشکلات معده مانند بیماری ریفلاکس اسید و سایر حساسیت ها دارند، دیده می شود. برای این بهتر است قبل از معرفی مرکبات به کودکان، صبر کنید تا انها کمی بزرگتر شوند.

قبل از دادن وعده ی دیگر مرکبات، سه روز صبر کنید: وقتی غذای جدیدی را به کودک معرفی می کنید، حداقل سه روز صبر کنید تا غذای جدید دیگری امتحان شود. این به شما امکان می دهد کودک را از هرگونه عارضه جانبی ناشی از مواد غذایی بررسی کنید و می توانید به راحتی از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری نمایید. جدا از آلرژی و واکنشهای حساسیت غذایی مانند بثورات پوشکی، مرکبات می توانند در کودک باعث بروز اسیدیته به دلیل بیماری ریفلاکس معده و مری شوند.

یک برنامه ی غذایی داشته باشید: تهیه ی یک برنامه ی غذایی می تواند به شما کمک کند تا آنچه را که کودک می خورد، واکنش هایی که به غذاهای جدید می دهد، آنچه را که دوست دارد یا ندارد و چیزهایی که برای او بی خطر است را به خاطر بسپارید. این یک روش عالی برای پیگیری رژیم غذایی کودک است.

حتما بخوانید: وزن و قد استاندارد نوزاد از یک ماهگی تا یک سالگی طبق جدیدترین تحقیقات

چه چیزهایی می توانند جایگزین مرکبات باشند؟

غذاهای زیادی به غیر از مرکبات وجود دارند که می توانند نیاز روزانه ویتامین C کودک را برآورده کنند و این نیاز توسط غذاهای زیر به راحتی برآورده می شود.

  • ملون ها مانند طالبی منبع خوبی از ویتامین C می باشند که هم شیرین هستند و هم جویدن آن برای کودک آسان است. همچنین احتمال بروز آلرژی غذایی و واکنشهای حساسیت ناشی از آن ها کمتر است.
  • سیب زمینی های پخته شده، پاپایای رسیده و اسفناج برخی جایگزین های دیگر برای میوه مرکبات هستند که می توانید به کودک بدهید. فقط بخاطر داشته باشید که غذا را به اندازه ی درشت ندهید تا خطر خفگی کاهش یابد.

حتما بخوانید: اسباب بازی مناسب کودکان زیر یک سال

اگر هنوز نگران هستید با پزشک صحبت کنید

اگر هنوز از معرفی مرکبات به رژیم غذایی نوزادان اطمینان ندارید، کافیست از پزشک متخصص اطفال خود بپرسید. این واکنش ها حتی می تواند در کودکانی اتفاق بیفتد که قبلاً هیچگونه واکنش آلرژیک یا حساسیت غذایی نسبت به مواد غذایی دیگر نشان نداده اند. اگر تصمیم دارید برای اولین بار مرکبات به کودک خود بدهید، فقط از علائم آلرژیک آگاه باشید و به آنها توجه نمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا