آموزش های نگهداری از نوزاد

لرزش چانه نوزاد: علت و بهترین روشهای درمان توسط مادر

bestkid b

اگر گاهی اوقات متوجه لرزش چانه ی کودک خود می شوید، نگران نباشید. لرزش همیشه نشانه ی سرما یا تشنج نیست. لرزش شامل نوسانات پی در پی و غیرارادی است.

نکات مهم

علل لرزش در کودکان کاملا شناخته شده نیست.

ممکن است اکثر مادران متوجه شوند که گاهی اوقات چانه ی نوزادشان بخصوص قبل از شیر خوردن و بعد از گریه کردن می لرزد. اما آیا این نگران کننده است؟ درحقیقت اینها رفلکسهای بدوی و معمولی سیستم عصبی نابالغ هستند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: اندازه بالش نوزاد چقدر باید باشد؟ چند نکته مهم

همچنین ممکن است در هنگام گریه مشاهده کنید که دست و پای کودک می لرزد. جالب است بدانید که این نیز در نوزادان طبیعی است. اما لرزش چانه و قسمت های بدن نوزاد ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، در این مطلب همراه ما باشید.

علت لرزش چانه ی نوزاد چیست؟

زمانی که جنین در رحم است، توسط مایع آمنیوتیک رحم محافظت می شوند و به محض تولد مجبور می شوند به سرعت با زندگی خارج از رحم، خود را سازگار کند. بعد از به دنیا آمدن نوزاد، سیستم عصبی او هنوز نابالغ است. سیستم عصبی آنها در طی چند ماه اول زندگی، رشد و پیشرفت خواهد کرد.

به احتمال زیاد علت لرزش لب و چانه نوزادان، سیستم عصبی درحال توسعه آنها است و این یک اتفاق کاملاً طبیعی در نوزاد است. این امر به ویژه در مورد نوزاد تازه متولد شده یا کودکان بسیار کم سن صادق است زیرا در این مرحله آنها بیشترین مراحل رشد خود را طی می کنند. اگر علت لرزش چانه این باشد، ممکن است گاه به گاه این لرزش به قسمتهای دیگری مانند برخی اندام های بدن نیز سرایت کند.

در حالی که کودک در حال رشد است، سیگنالهای الکتریکی که از مغز به سراسر بدن منتشر می شوند، می توانند به صورت نامنظم ارسال شوند و یک سیستم عصبی نابالغ را تحت الشعاع خود قرار دهند که در نهایت منجر به لرزش و لرزیدن چانه یا بعبارت دیگر حرکات تصادفی بدن می شود.

حتما بخوانید: دادن نشاسته به نوزاد ۴ تا ۹ ماهه: مضرات و چند نکته مهم

این یک چیز عادی و کاملاً نرمال است که در بسیاری از نوزادان مشاهده می شود و اصلا دلیلی برای نگرانی ندارد، حتی اگر نوزاد شما فقط چند روزه یا چند ماهه است. هرچه زمان می گذرد و سیستم عصبی آنها بیشتر رشد می کند، این اتفاق کمتر رخ می دهد تا اینکه به طور کامل متوقف شود. این نکته را در نظر داشته باشید که سیستم عصبی نابالغ نباید باعث شود کودک شما بمدت طولانی بلرزد. لرزش هایی که ناشی از نابالع بودن سیستم عصبی است، به طور پراکنده در طول روز دیده می شوند.

چگونه می توانم به کودک خود کمک کنم؟

بهترین کاری که می توانید برای کودک خود انجام دهید این است که آنها را تا حد امکان آرام کنید. اگر کودک شما گرم باشد، بخوبی تغذیه شود و آرام باشد، ممکن است به میزان کمتری علائم و نشانه های سیستم عصبی توسعه نیافته را نشان دهد.

بهترین کاری که می توانید برای کودک خود انجام دهید این است که تا جایی که می توانید با او تماس پوستی برقرار کنید. این موجب آرامش فرزند شما می شود. کارهای دیگری که می توانید انجام دهید عبارتنداز:

  • یک محیط راحت و ایمن برای فرزندتان ایجاد کنید.
  • نوزاد خود را در آغوش بگیرید، بغل کنید و به اطراف بروید.
  • محیط آرامی را برای کودک خود فراهم کنید.
  • چراغ های اتاقی را که کودک شما در آن استراحت می کند، کم نور کنید.
  • به کودک آرامش داده و از آشفته شدن او در زمان خواب جلوگیری کنید.
  • شیرخوار خود را نوازش کرده و با او ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • پوشک مرطوب شیرخوار را تعویض کنید و در صورت لزوم لباس تمیز و خشک به او بپوشانید.
  • برای تأمین راحتی کودک او را لمس کنید.
  • موقعیت کودک را تغییر دهید.
  • نوزاد خود را در پتو بپیچید.
  • پشت کودک خود را با حرکات مداوم و آهسته ماساژ دهید.
  • دست نوزاد خود را بگیرید.
  • توجه داشته باشید که برخی از نوزادان تماس چشمی، صحبت کردن و سر و صدای کمتری را ترجیح می دهند. توجه کنید که چه چیزی کودک شما را خوشحال می کند.

حتما بخوانید: دمای مناسب اتاق کودک چقدر باید باشد؟ چطور آن را در حد استاندارد نگه داریم؟

گاهی اوقات برای توقف لرزش در کودکان می توانید حواس او را پرت کنید:

  • می توانید در زمان آشفتگی کودک (که منجر به لرزش چانه میشود)، او را شیر دهید.
  • با صدای آرامش بخش با کودک خود صحبت کنید یا او را بخوابانید.

اگر سؤال یا مشکلی در این زمینه دارید، لطفاً با پزشک یا پرستار شیرخوار خود مشورت کنید. پزشک می تواند با استفاده از تجربیات خود راهکارهای دیگری هم به شما ارایه دهد.

نکاتی درباره آرام کردن کودک برای کاهش لرزش چانه

  • اگر همه چیز طبیعی به نظر برسد و لرزش چانه بدون علایم دیگر رخ دهد، این وضعیت پس از چهار ماهگی کودک به خودی خود از بین می رود. اگر کودک از همه لحاط از جمله اشتها و هوشیاری نرمال است و در این زمینه ها مشکلی ندارد، نیازی به نگرانی نیست.
  • اگر می بینید که کودک به طرز عجیب و غریبی عمل می کند و رفتارهای غیرنرمالی دارد، یا حتی در صورت داشتن سابقه تشنج در خانواده، توصیه می شود به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. دیدن پزشک و مشورت با او هیچ ضرری نخواهد داشت. این باعث آسودگی خاطر شما خواهد شد.
  • اگر فرزند شما بعد از سن سه یا چهار ماهگی هنوز علائم لرزش دارد، لطفاً با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید تا احتمال وجود دلایل دیگر را رد کند.
  • اگر کودک شما هنگام گریه کردن بشدت می لرزد، ممکن است غیر طبیعی باشد. سعی کنید چیزی را برای مکیدن به او بدهید زیرا لرزیدن طبیعی باید پس از مکیدن متوقف شود. در صورت آرام بودن کودک یا در صورت مشاهده حرکات تند و تیز ریتمیک و اگر لرزش ادامه یابد، فوراً با مراقب کودک خود تماس بگیرید.

لرزش با توجه به میزان تکرار، گسترش و محل آن، تعداد دفعات در روز و یا اینکه در زمان استراحت رخ می دهد یا هنگام فعالیت، دسته بندی می شود. حرکات لرزش دارای حالت یکسان، مکرر و ریتمیک است و در هر ثانیه ۶ تا ۱۰ بار تکرار می شود.

نشانه های مهم لرزش شامل نبود آن در طول خواب، نحوه ی پخش (یک طرفه یا دو طرفه بودن در بدن)، عوامل ایجاد کننده (فعالیت، ارادی، یا در حالت خاصی از بدن) و ترکیب نا به هنجاری های عصبی می باشد.

حتما بخوانید: معایب استفاده از پستانک برای نوزادان +فیلم آموزشی

اگر در حین لرزش در اعضای بدن کودک مثلا چشم حرکت غیر طبیعی احساس کردید ممکن است نشانه تشنج باشد و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت جای نگرانی وجود ندارد و همانطور که گفته شد این احتمالا بدلیل عدم تکامل کامل سیستم عصبی نوزادان است که بتدریج و با مرور زمان (پس از ۴ ماهگی) متوقف خواهد شد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام آقای دکتر.ممنون که وقت میذارین. اقای دکتر عزیز ، نوزاد ۲۰روزه من در هنگام شیر خوردن چانه اش گاهی میلرزد… در حالیکه در حین خوردن شیر است و چشمان او بسته است و آرامش دارد…علتش چیست؟

  2. سلام وقت بخیر نوزاد من ۳۵روزه هست تقریبا در طول روز۴یا۵بار در روز لرزش دارد در حد یک ثانیه خیلی نگران شدم حرکت غیر عادی دیگه ای ندیدم ازش بنظر شما این تشنجه؟

  3. سلام وقت بخیر ،اقای دکتر پسرم دو‌ماهشه از بدو تولدش چونش میلرزه در حالت عادی یعنی در حالت گریه اینا نه چند ثانیه میلرزه اروم میشه خصوصا بغلمون بودنی ویا برای شستن پاهاش میبرم حموم علت چیه ؟ هیچ علاعم چشمی یا علاعم دیگه ای نداره خدارو شکر

  4. ااقای دکتر پسرمو بردم ده روزگیش واسه زردی گفتن ۹ درصده نیازی به خوابوندن نیس یه قرص دادن داخلش روغنی بود گفتن اینو بدین ولی الان که دو‌ماهشه هنوز زردیش رو ۸ چیکار کنیم ازمایش ادرار اینام بردیم ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا