آموزش های نگهداری از نوزاد

طریقه صحیح پوشاندن لباس نوزاد + فیلم

bestkid b

همواره یکی از مهمترین موارد لباس نحوه لباس پوشیدن و انتخاب نوع لباس برای پوست لطیف نوزاد میباشد.لذا سعی کنید روزهای اول با احتیاط اینکار را انجام دهید زیر بدن نوزاد نرم و ضعیف میباشد.در ضمن سعی کنید لباس اول نوزاد را یادگاری نگهدارید !

اگر به تازگی صاحب فرزند شده اید باید در نظر داشته باشید به خاطر نرم بودن استخوان ها و حساس بودن بیش از حد پوست کودک،لباس پوشاندن به کودک و همچنین بیرون آوردن لباس کودک نیازمند دقت بسیار زیادی است و اگر در انجام این کار عجله به خرج داده و به قدر کافی دقت نکنید ممکن است خدای نکرده به کودک خود صدمات جبران ناپذیری وارد سازید.به همین جهت قصد داریم در این مطلب شما را با روش صحیح لباس پوشاندن به کودک و خارج کردن لباس از تن او آشنا کنیم.

ملاک، پوشش خود شماست

هر لباسی که خودتان در خانه می پوشید می توانید به نوزاد هم بپوشانید. اگر آستین بلند می پوشید برای نوزاد هم همین لباس را بپوشانید. اگر او را بیرون می برید یک لایه بیشتر باید تنش کنید چون به این ترتیب خیالتان راحت است که با تغییر شرایط آب و هوایی نوزاد سردش نمی شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

لباس راحت انتخاب کنید

لباس کودک باید بزرگ راحت و به اندازه‌ای گشاد باشد که برای پوشکش جا باشد. برخی از لباسها هستند که از جلو یک تکه باز دارند که بند ناف نوزاد میتواند در جریان هوا قرار بگیرد و نوزاد اذیت نشود. البته این نوع لباس بیشتر در روزهای گرم مناسب است.

جنس لباس نوزاد حتما از پنبه یا نخ باشد.برای نوزاد پوشش مناسب فصل استفاده نمائید و موقعیت آب و هوایی را در نظر بگیرید، در فصل گرم پوشیدن یک تی شرت، پوشک و یک پتو روی نوزاد بدونن کلاه کافی است. در فصل سرد یک لباس ضخیم تر اضافه کنید دو تا پتو روی نوزاد بیندازید و کلاه حتما پوشانده شود.

برای خروج از محیط اتاق در سرما از پتو و در غیر این صورت اضافه کردن یک لباس نازک ضروری است.از لباس های دکمه دار استفاده کنید( لباس های زیپ دار توصیه نمی شود.)

مراحل صحیح لباس پوشاندن به کودک

هنگام لباس پوشاندن به کودک، او را روی پای خود قرار داده و به وسیله دو دست یقه ی لباس را کش آورده و باز کنید و به آرامی سر کودک را در یقه ی لباس جای دهید.با استفاده از انگشتان از کشیده شدن پارچه به پوست و سر کودک جلوگیری کنید.

سعی نکنید با فشار، بازوی کودک را از آستین لباس عبور دهید. در این مرحله از لباس پوشاندن به کودک باید دست خود را از بیرون داخل آستین کرده و دست کودک را گرفته و آنرا از آستین لباس عبور دهید.
حال که لباس پوشاندن به کودک را به خوبی یاد گرفتید نوبت می رسد به یاد گرفتن بیرون آوردن لباس از تن کودک.

این مطلب هم بسیار برای شما کاربردی است: آموزش طریقه صحیح بغل کردن نوزاد به صورت تصویری

بیرون آوردن لباس از تن کودک

  1. برای این کار کودک را روی پایتان گذاشته و از سر و پشت کودک محافظت کنید.
  2. از آستین ها شروع کرده و دست کودک را از داخل لباس گرفته و به آرامی از آستین بیرون بیاورید.
  3. سپس با هر دو دست دو طرف یقه را گرفته و آنرا کش بیاورید و خیلی آرام سر کودک را از لباس خارج کنید.
  4. در هنگام خارج کردن یقه، مراقب باشید لباس با چانه، بینی و صورت کودک در تماس نباشد.

    نکته مهم:

  •     برای جلوگیری از خطر افتادن کودک در هنگام تعویض لباس، از قرار دادن کودک در بلندی خودداری نموده
  •     و همیشه برای پوشاندن لباس به کودک یا بیرون آوردن لباس از تن کودک،
  •     خودتان روی زمین نشسته و کودک را روی پای خود قرار دهید

چند اصول اولیه درباره پوشاندن لباس نوزاد

  •  برای روزهای اول بهتر است از لباسهای سر هم که دگمه‌های قابلمه‌ای دارند استفاده کنید. به این ترتیب خیلی راحت لباس را روی تشک پهن میکنید و نوزاد را روی آن قرار میدهید.
  •  با جمع کردن آستین خیلی راحت دست نوزاد را در آستین قرار داده و پاها را هم در صورتی که لباس سرهمی پادار باشد با احتیاط در آن قرار داده و دگمه‌ها را میبندید. حواستان باشد که سرهمی زیپ دار نباشد چون خطرناک است.
  •  اگر خواستید بلوز تن نوزاد کنید بهتر است یقه آن گشاد باشد که سر نوزاد راحت از آن رد شود. بهتر است لباس را توی دستتان جمع کنید و بعد آن را از سر نوزاد رد کنید. بعد از آن آستینها را هم جمع کرد و دست نوزاد را راحت از آن رد کنید. پوشاندن شلوار هم به همین ترتیب است و باید هر کدام از پاچه‌های آن را جمع کرد و پا را داخل آن کنید. سپس با احتیاط نوزاد را بلند کرد و آن را از زیرش رد کنید.

با این مجموعه کاربردی خیالتان از بابت تربیت راحت خواهد بود: جامع ترین پک آموزشی تربیت کودک

لباس نوزاد را با صابون بشویید

بثورات در نوزادان شایع است چون پوست حساسی دارند بنابراین باید لباسها را با صابون جدید بشویید. برای کمک به پیشگیری از بثورات بهتر است همه لباسها و حوله هایی که نوزاد میخواهد استفاده کند قبل از استفاده بشویید.

فیلم آموزشی نحوه صحیح لباس پوشیدن به نوزاد یک روزه

فیلم شماره ۲ طریقه صحیح پوشاندن لباس نوزاد

پاسخ به سوالات متداول

از چه زمانی شروع به خرید لباس های نوزادی کنیم؟

لباس ها و وسایل ضروری نوزاد را چند ماه قبل از زایمان خریداری کنید. برای خرید لباس های بزرگتر بهتر است کمی صبور باشید. چون ممکن است پس از زایمان، لباس های کودک زیادی از دوستان و خانواده ی خود بعنوان کادو دریافت کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از لباس های نوزادی، تنها یک یا دو بار مورد استفاده قرار می گیرند و سریعا تنگ و بی استفاده می شوند.

روش صحیح شست و شوی لباس های نوزادی چگونه است؟

توجه به بهداشت کودک بخصوص در ماه های اول بسیار مهم است زیرا سیستم ایمنی بدن نوزاد هنوز کامل نیست و بعبارت دیگر ضعیف است. اما این به معنای زیاده روی و وسواس داشتن هم نیست. سعی کنید در حفظ بهداشت کودک، تعادل داشته باشید.

برای شست و شوی لباس نوزادان از شوینده های مخصوص کودکان و فاقد ترکیبات تحریک کننده استفاده کنید تا بدون رنگ و بو باشند و از بروز حساسیت های پوستی جلوگیری کنند. در صورت مقاوم بودن لباس ها، از آب گرم و داغ برای شستن آنها استفاده کنید تا تمام میکروب ها از بین بروند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا