آموزش های نگهداری از نوزاد

زمان شروع غلت زدن بچه+ روش آموزش غلت زدن به کودک

bestkid b

“چه زمانی کودک من شروع به غلت زدن می کند؟” بیشتر والدین به این موضوع فکر می کنند بخصوص هنگامیکه نوزادان هم سن فرزندشان شروع به غلت زدن کرده اند.

زمان خاصی برای غلت زدن نوزادان در نظر گرفته نمی شود. چون رشد و توسعه ی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است.

حتما بخوانید: بهترین حالت خوابیدن نوزاد به چه صورت است؟ بهمراه فیلم آموزشی

غلتیدن مهارت مهمی است که به تدریج آموخته می شود و ممکن است در برخی کودکان کمی طول بکشد. همچنین بین غلت زدن از شکم به کمر و کمر به شکم (که مهارت ها و ماهیچه های مختلفی دارند) تفاوت وجود دارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چه زمانی بچه ها شروع به غلت زدن می کنند؟

همه نوزادان منحصر به فرد هستند و با سرعت خاص خود به نقاط عطف مختلف خواهند رسید. به عنوان یک راهنما عمومی، کودک شما ممکن است در حدود ۵ ماهگی شروع به غلت زدن روی شکم، لگد زدن با پا، و حرکت بازوهای خود کند. ایجاد این نوع مهارت های حرکتی برای کودک شما ضروری است که در نهایت بتواند غلت بزند.

  • وقتی کودک شما حدود ۷ ماهه است، او ممکن است بتواند از هر جهت غلت بزند – از شکم به کمر و کمر به شکم.
  • بیشتر نوزادان ابتدا از شکم به کمر می روند و سپس در جهت مخالف غلت می زنند.
  • به خاطر داشته باشید که زمان شروع غلتیدن نوزادان متفاوت است، بنابراین اگر کودک ۷ ماهه شما هنوز این مهارت را به دست نیاورده است، صبور باشید.
  • در حدود ۸ ماهگی، احتمالاً کودک شما با سهولت در حال غلت است. تمام این فعالیتها پیشگام یک نقطه عطف دیگر، یعنی خزیدن یا سینه خیز رفتن است.

در حین اینکه کودک شما روی این مهارت های جدید هیجان انگیز کار می کند، مراقب او باشید، به خصوص هنگامی که او را روی یک سطح بالا مانند میز تعویض، تختخواب یا مبل قرار داده اید. با گرفتن و مراقبت از کودک، از سقوط یا افتادن او جلوگیری کنید.

 

چگونه می توانم به کودکم غلت زدن را بیاموزم؟

رایج ترین روش برای تشویق کودک به غلت زدن، آموزش از طریق بازی است. سعی کنید یک اسباب بازی را از دسترس کودک دور نگه دارید تا او سعی کند از طریق غلتیدن به آن اسباب بازی برسد. در این زمان سعی کنید کودک را تشویق کنید و هیاهو کنید، زیرا این می تواند حرکت جسورانه کودک را تقویت کند.

به یاد داشته باشید که اولین غلت کودک ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، بنابراین همیشه یک دست خود را برای حمایت از کودک نگه دارید تا مطمئن شوید که سر آن به اطراف برخورد نمی کند. این نکات به غلت زدن کودک شما کمک می کند:

۱- هر روز وقت زیادی را برای بازی کردن با کودک اختصاص دهید. از اسباب بازی هایی استفاده کنید که پر سر و صدا هستند و حاوی رنگ های روشن و چراغ های چشمک زن هستند. آنها را کمی دور از دسترس کودک قرار دهید تا او را تشویق به حرکت کنند. به کودک فرصت زیادی برای تمرین دهید، او را روی کمر و شکم خود قرار دهید و به او کمک کنید تا غلت بزند.

حتما بخوانید: ۴ علت وول خوردن (غلطیدن) کودکان در خواب و راه درمان سریع آن

۲- هنگامی که کودک شما شروع به غلت زدن کرد، سعی کنید او را تشویق کنید که از هر دو جهت بچرخد. این به او کمک می کند عضلات متعادلی در هر طرف بدن خود ایجاد کند. از یک اسباب بازی دوست داشتنی برای ایجاد انگیزه در کودک خود استفاده کنید تا در مسیری که غلت می زند، حرکت کند.

۳- غلت زدن نقطه عطفی است که احتمالاً کودک شما را سرگرم می کند و تماشای کودک در کشف این توانایی جدید می تواند شگفت انگیز باشد. البته، در حالی که غلت زدن برای او سرگرم کننده است، همچنان به حمایت و مراقبت شما احتیاج دارد.

غلت زدن کودک در زمان خواب

اگر کودک در زمان خواب می غلتد، بدان معنی است که او برای نگه داشتن سرش به اندازه ی کافی قوی است و می تواند روی کمر خود غلت بزند. او معمولاً شروع به چرخیدن روی شکم، سپس کمر و سرانجام در هر چهار موقعیت می کند.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته مهم مراقبت نوزاد از ۵ تا ۱۲ ماهگی که حتما والدین باید بدانند!

در طول سال اول، باید کودک را فقط روی کمر بخوابانید تا از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) جلوگیری شود. وقتی متوجه شدید کودک شما در حین خواب بیش از حد می غلتد، سعی کنید او را روی کمر قرار دهید. خطر SIDS در کودکان پس از چهار ماه کاهش می یابد. هنگامی که کودک یک ساله شد، این خطر تقریباً به صفر می رسد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید،، کودک 5 ماه و 10 روزه دارم که تمام حرکات و کاراش نرماله منتها غلت نمیزند چند بار تو چهار ماهگی به پهلو شد که الان هم به پهلو نمیشود مشکلی دارد تا کی صبر کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا