آموزش های نگهداری از نوزاد

12 روش حفظ دمای مناسب اتاق نوزاد تا 2 سالگی+ حفظ رطوبت مناسب

bestkid b

امنیت اولین ویژگی یک خانه ی خوب بخصوص برای کودکان است. به همین دلیل است که شما باید از محافظ پله استفاده کنید، پریزهای برق را بپوشانید، وسایل برقی را خاموش کنید و تلاش کنید تا مواد شیمیایی را از دسترس کودک خارج کنید. کودکان خطر را درک نمی کنند، بنابراین این وظیفه ی شماست که اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید و از آنها محافظت کنید.

به همین ترتیب، شما همچنین باید برای ایجاد محیط خواب ایمن، قدم بر دارید. این نه تنها استراحت خوب شب را برای کودک تضمین می کند، بلکه می تواند از بروز حوادث مرگبار در خواب و سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) نیز جلوگیری کند.

دمای ایده آل اتاق کودک چقدر است؟

گرمای بیش از حد محیط ممکن است خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) یک ماهه تا یک ساله را افزایش دهد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که دمای اتاق خواب کودک باید بین ۶۸ تا ۷۲ درجه فارنهایت (۲۲٫۲-۲۰ درجه سانتیگراد) حفظ شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

 

از آنجاییکه بیشتر اتاق های خواب ترموستات مخصوص به خود را ندارند، یک دماسنج داخلی می تواند به شما در اندازه گیری دمای اتاق کمک کند.

حتما بخوانید: لباسهای مورد نیاز نوزاد کدامند؟ چطور انتخاب خوبی داشته باشیم؟

یک قانون خوب برای نگه داشتن اتاق در دمای مناسب، این است که بزرگسالان با لباس نازک در این دما احساس سرما نکنند. اگر اتاق برای شما خیلی سرد است، برای کودک هم خیلی سرد است. اگر برای شما خیلی گرم است، پس برای کودک هم خیلی گرم است.

در اینجا چند نکته برای ایمن و راحت نگه داشتن کودک در زمان خواب آورده شده است:

  • مراقب علائم گرمای بیش از حد بدن باشید. علایمی مانند تعریق، مرطوب شدن موها، قرمز شدن گونه ها، ایجاد بثورات پوستی، تنفس سریع و یا بی قراری در خواب، همگی نشاندهنده ی بالا رفتن دمای بدن یا گرم بودن اتاق است.
  • از پوشیدن لباس های زیاد به کودک اجتناب کنید. لایه های زیاد لباس و استفاده از پتو، ملحفه و… می تواند باعث گرم شدن بدن کودک شود و خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد. اگر احساس می کنید لازم است که یک لایه ی دیگر روی کودک قرار گیرد، بجای پوشاندن لباس یا استفاده از پتوهای ضخیم، از یک ملحفه ی نازک استفاده کنید. اگر کودک شما مریض است، بسیار محتاط باشید. احتمال بروز تب در نوزادان بیمار بیشتر است و لباس زیاد ممکن است دمای بدن او را بیشتر کند.
  • گهواره کودک را خالی نگه دارید. حداقل تا یک سالگی، از قرار دادن وسایل اضافی در محل خواب کودک اجتناب کنید. این وسایل اضافی شامل عروسک های نرم و پشمی، پتو اضافه، بالش، کوسن های تزئینی و موارد دیگر است. اگر احساس می کنید باید از پتو استفاده کنید، از یک روتختی سبک و قابل تنفس استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که آن را تنها تا وسط قفسه سینه کودک خود بکشید.
  • استفاده از پنکه را در نظر بگیرید. استفاده از پنکه در اتاق کودک ممکن است با گردش هوا و پایین آمدن خطر “تنفس مجدد” کودک، خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد. (پنکه را در حالتی قرار دهید که باعث سرد شدن اتاق کودک نشود. از طرفی پنکه هوا را خنک نمی کند بلکه به راحتی آن را جابجا می کند. تا زمانی که فرزند شما عرق نکند، احساس سرماخوردگی نخواهد کرد.)
  • با کودک در یک اتاق بخوابید. کودک را برای شش ماه اول زندگی در نزدیکی خود بخوابانید. طبق گفته ی آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، این به کاهش خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد کمک می کند. در این مدت بسیاری از والدین، ​​گهواره کودک را در اتاق خواب خود قرار می دهند.
  • کودک را روی کمر بخوابانید. بهترین حالت برای خواب کودک، خوابیدن روی کمر است. AAP توصیه می کند که نوزادان سالم در سال اول زندگی برای خواب روی کمر خود قرار بگیرند. با این حال، این امر به ویژه در شش ماه اول که شیوع SIDS (سندروم مرگ ناگهانی) بیشتر است، اهمیت زیادتری دارد.

اتاق خیلی سرد هم خطرات خود را بهمراه دارد

وقتی بینی هوا سرد و خشک بیرون می دهد، غشاهای مخاط باید برای تولید مخاط بیشتر کار کنند. به اینصورت مخاط زیادی تولید می شود و تنفس کودک با مشکل مواجه می شود. این انسداد سینوس همچنین می تواند باعث سردرد، گلودرد، سرفه یا عفونت گوش شود.

اگر نگران این هستید که اتاق ممکن است برای کودک بسیار خنک باشد، بجای بررسی کردن دمای دست و پای کودک، دمای پشت گردن را در نظر بگیرید.

چگونه می توان دمای اتاق کودک را در حد ایدآل نگه داشت؟

بهترین راه برای حفظ دمای مناسب اتاق کودک، استفاده از ترموستات است. پایین آمدن دما به سردتر و بهتر شدن محیط اتاق کمک می کند. این می تواند به کودک کمک کند خواب بهتر و ایمن تری داشته باشد.

بخاطر داشته باشید که گرچه ترموستات منزل، دمای کل خانه را کنترل می کند، ممکن است دمای خانه در هر اتاق کمی متفاوت باشد. تعدادی از عوامل می توانند دمای اتاق را تحت تأثیر قرار دهند.

به عنوان مثال، یک اتاق خواب با پنجره های بزرگ یا پنجره های قدیمی تر ممکن است نتواند درجه حرارت کل خانه را حفظ کند. همچنین اگر داکت اتاق مناسب نباشد، ممکن است هوای گرم یا سرد به راحتی در اتاق جریان پیدا نکند. علاوه بر این عایق بندی ضعیف می تواند درجه حرارت را در بعضی اتاقها تغییر دهد.

حتما بخوانید: ۵۰ ایده بسیار زیبا و ساده تزیین اتاق کودک +نکات مهم طراحی

استفاده از یک دماسنج داخلی برای اندازه گیری دمای اتاق کودک، ایده ی خوبی است، به خصوص اگر دمای اتاق خواب شما سردتر یا گرمتر از دمای اتاق کودک باشد.

به همین دلیل، بهتر است که کودک تان را در ماههای اول، در اتاق خود اما در رختخواب جداگانه بخوابانید.

رطوبت مناسب در زمان خواب کودکان و نوزادان

تهویه هوا می تواند رطوبت اتاق را از بین ببرد و موجب خشک شدن دهان کودکان و نوزادان شود. به این ترتیب کودک پس از بیدار شدن از خواب، احساس تشنگی و بیقراری می کند. رطوبت کافی اتاق به این معنا نیست که کودک به شیر کمتری در شب نیاز دارد. اگر او گرسنه است، پس حتما نیاز به تغذیه دارد!

برای کودکانی که از دهان نفس می کشند یا با دهان باز می خوابند، یک اتاق خشک می تواند مسئله ساز باشد و خواب را مختل کند.

رطوبت ایدآل

دامنه رطوبت بین ۴۰-۶۰ درصد برای بدن سالم مناسب است چون در این محدوده باکتری ها رشد سختی دارند. EPA برای جلوگیری از رشد کپک در خانه، رطوبت ۳۰-۵۰٪ را توصیه می کند زیرا رطوبت بالاتر باعث افزایش رشد کپک ها می شود. بعضی از بیمارستان های کودکان رطوبت هوا را ۵۵٪ نگه می دارند. نحوه ساخت و عایق کاری اتاق نیز عاملی برای تقویت رشد کپک است. اگر دیوارها در شب سرد شوند، کپک به احتمال زیاد رشد می کند.

سعی کنید رطوبت اتاق را در حدی حفظ کنید که از رشد کپک هم جلوگیری شود. عوامل تاثیرگذار بر رشد کپک شامل فصل و ساختار اتاق است. می توانید یک دماسنج و رطوبت سنج ارزان قیمت خریداری کنید و آن را در اتاق کودک قرار دهید.

حتما بخوانید: ۷ ویژگی مهم که اتاق خواب کودک پسر شما باید داشته باشد!

اگر از یک مرطوب کننده یا دیفیوزر در اتاق کودک خود استفاده کنید، رطوبت هوا به میزان قابل توجهی بالا می رود، اما رطوبت کلی خانه به اندازه کافی نخواهد بود. این یک روش مؤثر برای حفظ رطوبت مناسب است و در عین حال خطر ایجاد کپک را نیز کاهش می دهد. با این حال، اگر از رطوبت سرد استفاده می کنید باید مطمئن باشید که بدن کودک گرم است.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا