آموزش های نگهداری از نوزاد

بهترین حالت خوابیدن نوزاد به چه صورت است؟ بهمراه فیلم آموزشی

bestkid b

اینکه نوزاد به حالتی باید به چه حالتی بخوابد تا موقع خواب اذیت نشود، راحت نفس بکشد، زود از خواب بیدار نشود، در خواب غلت نخورد و راه تنفسی وی مسدود نشود و … از نکاتی است که والدین و بخصوص مادران موقع خواب نوزاد باید به آنها توجه نمایند. در ادامه به شما خواهیم گفت که بهترین حالت خوابیدن نوزاد به چه صورت است؟ همچنین یک نمونه فیلم آموزشی در این خصوص تهیه کرده ایم که برای دانلود رایگان در اختیار شما قرار می دهیم.

فیلم آموزش بهترین حالت خواباندن نوزاد :

 

مطلب کاربردی : علت بی خوابی کودکان ۱-۴ ساله و روش درمان خانگی بسیار ساده آن!

point icoبهترین حالت خوابیدن نوزاد :

والدینی که برای اولین بار تجربه بچه داری را کسب می کنند حتما با نحوه صحیح خواباندن نوزاد آشنا نیستند. پس برای این منظور بهتر است کودک را عادت دهید به جهات مختلف خوابانده شود چون استخوان‌های جمجمه نرم است، به خصوص اگر نوزاد نارس باشد. اگر نوزاد همیشه به یک طرف بخوابد، بعد از مدتی عضلات او به همان حالت عادت کرده و حالت شل یا سفت پیدا می‌کنند. فشار روی یک نقطه سر کمی استخوان را صاف‌تر می‌کند. خواباندن نوزاد به جهات مختلف خوب است اما اگر والدین فکر کنند خواباندن به یک جهت سبب برطرف شدن شکل نامناسب سر میشود و میتوانند به سر بچه شکل دهند، اینطور نیست و باید بدانند که این یک عقیده غلط است. چنانچه نوزاد به شکل غلط و نادرست خوابانده شود احتمال سندروم مرگ ناگهانی وجود دارد. موثرترین راه برای جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد خوابیدن به پشت است.

  وضعیتهای نامناسب خوابیدن نوزاد که باعث مرگ ناگهانی میشود :

خواب-نادرست-نوزادان

شکل-نادرست-خوابیدن

  1. خواباندن نوزاد بر روی شکم یا پهلو
  2. خواباندن نوزاد بر روی سطوح نرم مانند تشک، مبل، تشک آبی، بالش با یا بدون حضور والدین
  3. پوشاندن نوزاد که منجر به خفگی او می شود
  4. سیگار کشیدن در بارداری یا پس از زایمان
  5. استفاده از تخت ساده و بدون محافظ
  6. پوشاندن سر نوزاد موقع خواب
  7. گرم شدن بیش از حد نوزاد موقع خواب
  8. استفاده از تخت مشترک

روش های مناسب برای صاف شدن استخوان سر نوزاد :

  • خواباندن نوزاد بر روی شکم در هنگام بیداری
  • خواباندن نوزاد به سمت دیگر سر
  • کاهش زمان قرار دادن نوزاد در صندلی ماشین یا کریر
  • تغییر جهت سر نوزاد در گهواره به طوری که مجبور نباشد همیشه یک منظره را ببیند.

point icoچند دلیل موجه برای عدم خوابیدن نوزاد بر روی شکم:

پزشکان با ارائه چندین دلیل مطمئن و موجه، به والدین پیشنهاد می کنند تا نوزادان خود را به هیچ وجه روی شکم نخوابانند. برخی از این دلایل عبارتند از :


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  1. هنگامی که نوزاد بر روی شکم می خوابد، به فکش فشار وارد میشود بنابراین باعث محدود شدن راه تنفسی و هوای ورودی می شود.
  2. هنگامی که نوزاد بر روی شکم می خوابد، صورتش به زمین خیلی نزدیک است بنابراین هوای ثابتی را تنفس می کند.
  3. هنگامی که نوزاد بر روی تشکی نرم قرار گرفته است و بر روی شکم خوابیده است امکان خفگی افزایش می یابد.
  4. هنگامی که نوزاد بر روی شکم خوابیده است میکروب های تشک را تنفس می کند.

در چه شرایطی نوزاد می تواند بر روی شکم بخوابد؟

خوابیدن بر روی شکم همیشه هم برای نوزادان ممنوع نیست. در برخی موارد که نوزاد مشکلی دارد پزشک توصیه می کند خوابیدن بر روی شکم برای او بهتر است.
برخی پزشکان معتقدند نوزادی که از ریفلاکس شدید معده یا ناهنجاری راه تنفسی فوقانی مانند سندروم رابین پیر رنج می برد که منجر به حملات حاد انسداد راه تنفسی می شود، می تواند بر روی شکم بخوابد. اما پیش از توصیه این حالت خوابیدن، باید مزایا و معایب آن را بررسی و سبک سنگین کرد.
برخی پزشکان یکی از دلایل خوابیدن بر روی شکم را جلوگیری از خفگی ناشی از استفراغ می دانند. آن ها معتقدند نوزاد به دلیل ضعیف بودن نمی تواند سرش را در هنگام استفراغ بچرخاند و هنگامی که به پشت خوابیده است، در اثر استفراغ خفه می شود. اما حتی اگر نوزاد مریض باشد، چرخاندن سر کار دشواری برایش نیست.

والدین بخوانند : ۷ ویژگی مهم که اتاق خواب کودک پسر شما باید داشته باشد!

point icoنکات مهم در مورد نحوه صحیح خوابیدن نوزاد:

شکل-صحیح-خوابیدن

  1. همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید.  به پشت خوابیدن باعث کاهش خطر خفگی میشود زیرا راه تنفسی باز می باشد. به پشت خوابیدن نوزاد به مدت طولانی منجر به صاف شدن پشت سر او و جمجمه می شود. البته این امر پس از حدود یک سال برطرف می شود و نیازی به درمان ندارد.
  2.  نوزاد را به پهلو یا روی شکم نخوابانید. زیرا منجر به سندروم مرگ ناگهانی می شود.
  3. هرگز نوزاد خود را روی جای نرم و غیرایمن و مرتفع مانند مبل راحتی، سطح اپن آشپزخانه و صندلی قرار ندهید. همچنین خواباندن نوزاد روی تشک، تشک آبی، مبل، بالش یا پشم گوسفند بدون حضور پدر و مادر خیلی خطرناک است.
  4. هرگز نوزاد خود را روی تخت بزرگسالان رها نکنید و بروید. ممکن است دیگران در اثر بی توجهی بر روی او بنشینند و یا پارچه ای روی او قرار دهند و دچار خفگی شود.
  5. نوزاد بهتر است با پستانک چرت بزند یا بخوابد. دادن پستانک به نوزاد (در صورتیکه شما آگاهانه تشخیص می دهید که به نفع اوست نه به نفع خودتان!) اشکالی ندارد ولی پستانک نباید جایگزین شیر دادن و نوازش کردن نوزاد شود.
  6.  هنگام خواب نوزاد وسایل نرم مانند ضربه گیر، متکا، کوسن و پتوهای اضافی را از داخل تخت کودک خارج کنید.
  7. در هنگام خواب نوزاد زیر او باید سفت، صاف و بدون حرکت باشد. بنابراین تخت هایی که تشت آنها از آب پر می شود هرگز برای خواب کودک مناسب نیستند.
  8. همواره کودک خود را در هنگام چرت های روزانه یا خواب شب، به پشت بخوابانید. اما اگر کودک شما آنقدر بزرگ شده که خودش بچرخد به روی شکم، نگرانی لازم نیست. چون کودک دیگر می تواند موقعیت خود را تنظیم کند.
  9. کودک باید تخت خواب مخصوص کودک یا در سبد کودک بخوابد. امن ترین جا برای خواب نوزاد در داخل تخت محافظ دار خودش است. و بهتر است تخت را در اتاق خواب خودتان قرار دهید تا در صورت گریه کودک، سریع به کنارش بروید.
  10. روی دیوار اتاق نوزاد یک دماسنج نصب کنیم تا در طول مدت خواب، دمای اتاق او را کنترل کنیم و اگر هوا خیلی گرم شده و بدن نوزاد عرق کرده است، دما را کمتر کنیم و اگر هوای اتاق سرد شده و نوزاد سردش شده است، دما را افزایش دهیم.

point ico اگر نوزاد هنگام خوابیدن به پشت راحت نباشد چه کاری باید انجام داد؟

این سؤال اکثر والدین است که میگویند : اگر نوزاد هنگام خوابیدن به پشت راحت نباشد چه کاری باید انجام دهم؟ در پاسخ به این سؤال توجه به ۲ نکته زیر ضروریست !!!

  • برخی از نوزادان با خوابیدن به پشت، به خواب عمیق فرو نمی روند. حتی ممکن است گریه و بی تابی کنند. اما کم خوابی و نداشتن خواب عمیق ارزش پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را دارد. نوزاد با خوابیدن روی شکم خواب عمیق تری دارد، کمتر حرکت می کند و واکنش کمتری نسبت به برخی صداها نشان می دهد همه موارد ذکر شده احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی جنین را افزایش می دهد بنابراین توصیه می شود نوزاد روی شکم نخوابد.
  • برخی از نوزادان به دلیل گرفتگی بینی تمایلی به خوابیدن به پشت ندارند، در این صورت دستگاه تهویه هوا برای مرطوب نگه داشتن هوا، در اتاق نوزاد قرار دهید. رطوبت هوا باعث کم شدن گرفتگی بینی نوزاد می شود. سر نوزاد را کمی بالاتر از سطح قرار دهید تا ناراحتی ناشی از گرفتگی بینی او کاهش یابد.

میانگین زمان خواب نوزاد چقدر است؟

خوابیدن-نوزاد

چنانچه از میزان خواب نوزادان اطلاع دقیقی ندارید بهتر است بدانید که به طور متوسط نوزادان در حدود ۸ تا ۹ ساعت در روز و حدود ۸ ساعت در شب می خوابند. البته اکثر نوزادان در ابتدا نمی توانند در طول شب بطور پیوسته در حدود ۶ تا ۸ ساعت بخوابند و معمولاً تا سن ۳ ماهگی چندین بار در طول شب بیدار می شوند. در اغلب نوزادان آنها هر ۳ تا ۴ ساعت برای شیر خوردن بیدار می شوند. اگر نوزاد شما خود برای شیر خوردن در طول شب بیدار نمی شود، لازم نیست که برای شیر خوردن نوزاد بیدار کنید مگر آنکه پزشک او به شما این را توصیه کرده باشد. البته تا هفته پنجم و ششم اجازه ندهید نوزادتان بیش از ۵ ساعت بدون شیر بخوابد.

خلاصه مطلب : تا زمانی که مادر آرامش نداشته باشه بچه هم به آرامش نمیرسد پس سعی کنید خودتون آروم و صبور باشید تا نوزادتان هم خواب خوبی داشته باشد. چنانچه پیشنهاد و یا سؤالی در زمینه خواب نوزادان دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی آن باشیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    فرزند دختری ۲ساله ای دارم که خواب بسیار کمی دارد و بسیار بسیار بی خواب هست در تمام طول روز شاید ۱ ساعت بخوابد از ساعت ۱۱ شب معمولا اگر بخابد و تا ساعت ۸ صبح که بیدار میشود و تا ساعت ۱۱ شب اگر بخوابد فقط یک ساعت
    حال ایا این خوابیدن کودک مناسب هست یا خیر و برای خواب بیشتر جهت رشد بهتر فرزند چه باید کرد
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا