سلامت نوزاد

مراقبت های بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد (همه نکات مهم)

bestkid b

در سراسر جهان، گوش کودکان را در سنین بسیار کم سوراخ می کنند. برخی کارشناسان توصیه می کنند والدین قبل از سوراخ کردن گوش کودک، تا اولین واکسیناسیون DPT صبر کنند. با این حال، این یک تصمیم شخصی است و توصیه می کنیم در مورد وضعیت خاص خود با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

سن و واکسیناسیون تنها عواملی نیستند که باید در نظر گرفته شوند. قبل از سوراخ کردن گوش شیرخوار، باید گوشهای او به اندازه کافی رشد کرده باشند تا به درستی سوراخ شوند. تکنسین سوراخ کردن گوش یا متخصص اطفال می تواند گوش کودک را ارزیابی کند و به شما اطلاع دهد که گوش های وی به اندازه کافی بزرگ هستند تا با خیال راحت سوراخ شوند یا خیر.

بهترین زمان برای سوراخ کردن گوش های کودک

طبق گفته ی آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، سن مشخصی برای سوراخ کردن گوش کودک وجود ندارد و صرف نظر از سن، سوراخ کردن گوش تا زمانی که به طور صحیح و بهداشتی انجام شود، خطر جدی بدنبال نخواهد داشت.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

برخی والدین این کار را هنگامی انجام می دهند که کودک تازه ۱۴ روز تا ۱ ماه دارد، در حالی که برخی ترجیح می دهند تا اولین روز تولد کودک یعنی تا یک سالگی صبر کنند. اکثر متخصصان با سوارخ کردن گوش نوزادان (۱ تا ۳ ماه) مخالف هستند.

حتما بخوانید: بهترین درمان خانگی گوش درد کودکان + همه نکات مهم

عوارض بالقوه

برخی از عوارضی که به دلیل سوراخ کردن گوش ممکن است بوجود آید عبارتنداز:

۱- عفونت

در صورت استریل نکردن تجهیزات سوراخ کردن گوش، بستن گوشواره خیلی تنگ یا استفاده از گوشواره های کثیف، ممکن است محل سوراخ عفونی شود. اگر گوش نوزاد شما متورم و قرمز شده یا کودک تب دارد، با پزشک خود تماس بگیرید.

۲- تشکیل کلوئید

برآمدگی های گوشتی و قرمز روی پوست که در اثر زخم یا بریدن ایجاد می شود، کلوئید می گویند. بدن کودک تمایل دارد تا محل زخم را ترمیم کند. اما گاهی اوقات در اثر زخم، کلوئید ایجاد می شود. درمان کلوئیدها اغلب به مداخله پزشکی یا جراحی نیاز دارند.

۳- واکنشهای آلرژیک

ممکن است کودک شما نسبت به فلز مورد استفاده در گوشواره واکنش آلرژیک داشته باشد. پیشنهاد می شود برای کودک از گوشواره های طلا، نقره یا استیل استفاده کنید چون گوشواره های ساخته شده از فلزات دیگر مانند نیکل ممکن است باعث عفونت شوند.

۴- پارگی لاله ی گوش

در صورت استفاده از گوشواره های سنگین، خطر پارگی لاله ی گوش وجود دارد. استفاده از گوشواره های خیلی تنگ هم ممکن است باعث ایجاد عوارضی برای گوش کودک شود.

حتما بخوانید: علت گوش درد کودکان زیر ۳ سال و بهترین روش درمان آن چیست؟

۵- کشیدن گوشواره و خطر پارگی

اگر کودک شما گوشواره های حلق آویز یا آویزان استفاده می کند، احتمال دارد آن را به بیرون بکشد یا به چیزی که کودک شما با آن بازی می کند، گیر کند. این وضعیت ممکن است منجر به پاره شدن لاله گوش کودک شود.

آیا سوراخ کردن گوش دردناک است؟

بله، سوراخ کردن گوش برای کودک دردناک است. ممکن است سوراخ کردن گوش کودک با استفاده از وسیله ی مخصوص اینکار و در مطب پزشک انجام شود، اما این روش هم باعث ایجاد درد می شود. درد ناشی از سوزن، بیشتر شبیه تزریق خواهد بود و باعث عبور از لاله ی گوش و سوراخ شدن آن می شود.

روش های تسکین درد گوش کودک چیست؟

  • از پزشک خود بخواهید که یک کرم بی حسی موضعی حاوی لیدوکائین تجویز کند که می تواند به بیحس شدن گوش کمک کند. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از سوراخ کردن گوش، یک لایه ضخیم از کرم را روی لاله ی گوش بمالید.
  • کارشناسان همچنین می گویند که استفاده از یخ ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از سوراخ کردن گوش، ممکن است به بی حس شدن گیرنده های درد کمک کند. اگر مایل به انجام اینکار هستید، سعی کنید یخ را با یک پارچه یا دستمال تمیز بپوشانید، زیرا استفاده مستقیم از یخ در گوش می تواند باعث ناراحتی شود. این روش ها، درد را به طور کامل از بین نمی برد.
  • با فرزندتان در مورد سوراخ کردن گوش به همان روشی که در مورد تزریق در مطب پزشک حرف می زنید، صحبت کنید. به او بگویید که اینکار بسیار سریع انجام می شود و کافی ست چند نفس عمیق بکشد. به این ترتیب اضطراب او کاهش میابد.

حتما بخوانید: حتما بخوانید! منظور از بدفرمی گوش نوزاد چیست و چه باید کرد؟

نحوه پیشگیری از عوارض ناشی از سوراخ کردن گوش نوزاد

مراقبت از سوراخ گوش در کودک یا نوزاد فرقی با مراقبت در افراد بزرگسال ندارد. مدت زمان بهبودی پس از سوراخ کردن گوش حدود ۶ هفته است. والدین باید دستورالعمل های مراقبت های گوش را رعایت کنند و موارد زیر را به خاطر بسپارند:

  • گوشهای کودک خود را دو بار در روز با مایع ضد عفونی کننده، لوسیون آنتی بیوتیک یا الکل تمیز کنید.
  • توصیه می شود حداقل شش هفته بعد از عمل سوراخ کردن گوش، گوشواره های کودک خود را تعویض یا خارج نکنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه چرک، تورم یا تب، که ممکن است به دلیل عفونت باشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • بعد از سوراخ شدن گوش کودک، از رفتن به استخرها، وان، آب بازی و سایر ورزش های آبی خودداری کنید. ناخالصی آب ممکن است باعث ایجاد عفونت در گوش کودک شما شود.
  • همیشه دست های خود را قبل از لمس کردن گوش های کودک یا گوشواره های او بشویید.
  • ممکن است تصمیم بگیرید گوش های کودک را خودتان سوراخ کنید، اما باید قبل و پس از عمل سوراخ کردن، احتیاط کنید. در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • بعد از حمام کردن کودک، گوشواره های او را با یک سواب پنبه ای آغشته به محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید تا هر نوع صابون یا شامپوی باقی مانده از بین برود.
  • اغلب گوشواره های کودک را به خصوص بعد از تمیز کردن و قبل از خواب بررسی کنید تا مطمئن شوید که قفل هستند.

پس از پایان دوره بهبودی ۶ هفته ای، می توانید گوشواره های کودک خود را به سبک های جدید تغییر دهید.

  • توصیه می کنیم سبک های گل میخ ساده را امتحان کنید.
  • از گوشواره های راحت استفاده کنید تا از اذیت شدن گوش کودک جلوگیری شود.
  • از گوشواره های خیلی بلند یا خیلی تنگ که باعث زخم شدن گوش می شوند، استفاده نکنید.

چه اقدامات ایمنی دیگری لازم است صورت گیرد؟

  • برای سوراخ کردن گوش های دخترتان، از سوراخ شدن غضروف جلوگیری کنید. انجام این کار خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به عفونت و تشکیل کلوئید دارد.
  • وقتی کودک شما لباس خود را عوض می کند یا موهای خود را شانه می کند، مطمئن شوید که گوشهای تازه سوراخ شده اش، او را اذیت نمی کند.
  • موهای او را بالا و بصورت دم اسبی ببندید.
  • سعی کنید موهای زائد، شامپو، عطر و محصولات مشابه را از گوشواره ها دور نگه دارید.

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

آیا فرزند من بعد از سوراخ شدن گوش خود مجبور است از ورزش یا فعالیتهای خاصی دوری کند؟

برخی از کارشناسان می گویند نه؛ اما برخی دیگر هشدار می دهند که کودکان باید به خصوص در طی دو هفته اول پس از سوراخ کردن گوش، هنگامی که محل زخم بیشتر مستعد عفونت است، مراقب باشند.

  • برای آن دو هفته از شنا در دریاچه یا رودخانه، که ممکن است حاوی باکتری های ناشناخته باشد، جلوگیری کنید.
  • برای انجام ورزش، اسب سواری و سافت بال به کلاه ایمنی نیاز است تا از آسیب به گوش جلوگیری شود.
  • قبل از ورزش، گوشواره ها را خارج کنید اما اگر می خواهید در طول شش ماه پس از سوراخ کردن گوش، گوشواره ها را بیرون نیاورید، بهتر است از یک باند کوچک برروی گوشواره استفاده کنید تا مانع آسیب رسیدن به گوش شود.
  • قبل از اینکه گوش های دخترتان را سوراخ کنید، با مربی ورزش او مشورت کنید تا ببینید استفاده از گوشواره مجاز است یا خیر. به اینصورت ممکن است مجبور باشید صبر کنید تا دوره ی آموزشی کودک به پایان برسد.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا