سلامت نوزاد

علت مدفوع سبز نوزاد چیست؟ بهترین روش درمان خانگی

bestkid b

مدفوع نوزاد با رشد، نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک و شروع مصرف غذا های جامد تغییرات مختلفی می کند. توجه به مدفوع و چیزی که وارد پوشک می شود؛ بسیار مهم است زیرا رنگ و قوام آن می تواند چیز های زیادی در مورد سلامت کودک به شما بگوید. مدفوع سبز ، زرد یا قهوه ای هر کدام معنای خاصی دارند که در ادامه با هم بررسی می کنیم.

انواع مدفوع نوزاد

مدفوع نوزاد تازه متولد شده : بعد از تولد، اولین اجابت مزاج نوزاد سیاه، قیری و چسبناک است . این نوع مدفوع به نام مکونیوم شناخته می شود و از مایع آمنیوتیک، مخاط، سلول های پوستی و سایر مواردی که در دوران بارداری بلعیده می شود، تشکیل شده است . دو تا چهار روز بعد از تولد، باید شاهد تغییر رنگ مدفوع به سبز باشید که چسبندگی کم تری هم نسبت به مکونیوم دارد.

مدفوع نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود : با شروع هضم شیر مادر ، مکونیوم با مدفوع زرد خردلی، سبز یا قهوه ای جایگزین می شود. معمولا بافت دانه ای و خمیری دارد و ممکن است مثل اسهال شل باشد. مدفوع سالمی که با شیر مادر تغذیه می شود ؛ برخلاف بوی معمول، بوی شیرینی دارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

چه کنیم که نوزاد زردی نگیرد؟ ۶ راهکار کاملا موثر

مدفوع کودکی که شیر خشک می خورد : وقتی دادن شیر خشک را شروع می کنید، رنگ مدفوع معمولا به رنگ سبز یا قهوه ای می زند، قوام خمیری دارد و سفت تر از کره بادام زمینی نیست . کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند هم مدفوع کم تر، اما حجیم تر و بدبوتری را نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ، دفع می کنند.

غذای نیمه هضم شده ای که با مدفوع دفع می شود : برخی از غذا ها آن قدر سریع در روده ها حرکت می کنند که به طور کامل تجزیه نمی شوند. این اتفاق می تواند باعث شود که تکه های غذا در مدفوع کودک شما ظاهر شده یا رنگ عجیبی پیدا کند.

راهنمای مدفوع نوزاد بر اساس رنگ

مدفوع سبز نوزاد : نوزادانی که مکمل آهن مصرف می کنند ؛ معمولا مدفوع سبز رنگی دارند. مدفوع سبز می تواند در 4 تا 6 ماهگی کودک یعنی هنگامی که شروع به خوردن غذا های جامد و سبز رنگ مثل نخود، اسفناج و لوبیا می کند، هم ایجاد شود.

مدفوع نارنجی، زرد و قهوه‌ ای : این رنگ‌ ها در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌ شوند و با شیشه شیر می ‌خورند، طبیعی است.

ترس کودک از مدفوع: روش ساده رفع مشکل + نکات مهم

خون سیاه در مدفوع نوزاد : اگر در مدفوع نوزاد لکه های خون سیاه وجود داشته باشد، به این معناست که خون در حین شیر خوردن از نوک سینه های ترک خورده و زخم شده مادر، وارد معده نوزاد شده است. البته خطری برای کودک شما ندارد، اما بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که خون نشانه مشکل جدی تری نیست .

وقتی که کودک شما شروع به خوردن غذای جامد می کند، مدفوع او ممکن است رنگ های مختلفی داشته باشد.

علائم هشدار دهنده در مورد مدفوع

اگر در مورد رنگ یا قوام حرکات روده کودک تان نگران هستید، به پزشک کودک مراجعه کنید . این مسئله مخصوصا اگر مدفوع کودک شما ویژگی های زیر را داشته باشد، اهمیت پیدا می کند:

شل یا آبکی : اسهال نوزاد سبز، زرد یا قهوه ای و شل است . این حالت می تواند نشانه عفونت یا آلرژی باشد. اگر به مدت طولانی بدون درمان رها شود، می تواند باعث کم آبی بدن کودک شود.

سفت و کلوخ مانند : وقتی نوزادان خوردن غذاهای جامد را شروع می کنند، ممکن است دچار یبوست شوند. مدفوع کلوخی می تواند نشانه حساسیت به شیر یا سویا یا قابل هضم نبودن چیزی در شیر مادر یا شیر خشک باشد.

قرمز یا خونی : با این که مدفوع نوزاد به دلیل خوردن یا نوشیدن چیزی مثل گوجه فرنگی یا میوه می تواند قرمز شود، اما این قرمزی کودک ممکن است که نشانه وجود خون هم باشد. خون قرمز موجود در مدفوع می تواند نشانه حساسیت به پروتئین شیر باشد ، در حالی که خون قرمز در اسهال می تواند به این معنا باشد که کودک شما عفونت باکتریایی دارد.

مخاطی و لزج : رگه های لزج و سبز رنگ با رشته های براق در مدفوع کودک شما به معنای وجود مخاط است. با این که ممکن است شاهد این علائم در آب دهان کودک تان هم باشید، اما وجود مخاط در مدفوع نوزاد نشانه عفونت خواهد بود .

سفید: مدفوع سفید گچی می تواند یک هشدار باشد که یعنی کودک شما به درستی غذا را هضم نمی کند. رنگ سفید ممکن است نشان دهنده ترشح کم صفرا از کبد در حین هضم غذا باشد .

مهمترین دلایل سبز شدن مدفوع نوزاد

مدفوع-نوزاد۱

همانطور که گفته شد رنگ سبز و قهوه‌ای مدفوع عادی است و اگر نوزاد به نظر سالم و خوب و در حال افزایش وزن است، هیچ جای نگرانی نیست، اما چه چیزهایی باعث ایجاد مدفوع سبز رنگ نوزاد می‌‌شود:

  • مصرف قطره آهن: مصرف قطره آهن سبب می شود که رنگ مدفوع نوزاد سبز شود.
  • مصرف شیر خشک: مصرف شیر خشک هم دلیل دیگری برای سبز بودن رنگ مدفوع نوزاد است و این بخاطر آهن موجود در شیرخشک اتفاق می افتد.
  • غذای کمکی: کودکان ۶ ماهه و بالاتر که خوردن غذای کمکی را شروع کرده اند بیشتر مدفوع سبز دارند که ویتامین های موجود در غذا مسبب این اتفاق هستند. در نتیجه، مدفوع از رنگ زرد خارج شده و به سبز پررنگ تبدیل میشود.
  • اشکالات خفیف: هنگامی که کودک بیمار باشد، تغییر رنگی در مدفوع نمایان می شود. تغذیه با شیر مادر را ادامه دهید. این بهترین راه برای درمان کودک است.
  • خوردن شیر زیاد: اگر کودک شیر زیاد، کم چرب و با قند بالا دریافت کند ممکن است مدفوع آبکی و سبز رنگ داشته باشد.
  • شیر کم چرب و با قند بالا: اگر روز پنجم مدفوع کودک به جای زرد، سبز شود، مانند دریافت شیر بیش از حد، ممکن است نشانه‌ای باشد که کودک نمی‌تواند به طور کامل سینه را تخلیه کند و از شیر کم چرب و با قند بالا استفاده می‌کند. در این حالت بر خلاف دریافت بیش از حد شیر، ممکن است وزن کودک کمتر از حد متوسط باشد.
  • حساسیت نسبت به غذا و یا دارو: هنگامی که یک کودک نسبت به داروهای مصرفی، رژیم غذایی مادر و یا رژیم غذایی خود کودک حساسیت نشان دهد، ممکن است باعث مدفوع سبزرنگ نوزاد شود. حتی ممکن است که خون در مدفوع مشاهده کنید که باز هم جای نگرانی نیست. حساسیت‌های غذایی اغلب در خانواده‌هایی با سابقه آلرژیک رخ می‌دهد. هنگامی که به این دلیل مدفوع تغییر رنگ پیدا کند، نشانه‌های فیزیکی مانند مشکلات پوستی (اگزما، جوش و تاول، تکه های خشک)، ناراحتی شکم (اسهال، استفراغ) یا مسائل تنفسی (گرفتگی، آبریزش بینی، خس خس، سرفه) نیز مشاهده می‌گردد.

حتماً بخوانید: علت یبوست کودکان زیر ۳ سال و جدیدترین روش درمان سریع خانگی آن چیست؟

خلاصه کلام

به هر حال خیلی طبیعی است که کودک شما هر کدام از این نوع مدفوع ها را داشته باشد. این نشان می دهد که نوزاد سالم و در حال رشد است . در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار دهنده به پزشک مراجعه کنید و از نظر رنگ، قوام، حجم و دفعات آن اطلاعات کافی را در اختیار او قرار بدهید. هر چه جزئیات بیشتری ارائه کنید، پزشک بهتر می تواند به شما کمک کند تا تشخیص بدهید چه چیزی طبیعی است و چه چیزی نشان دهنده مشکلی در سلامتی است و کودک تان چه زمانی باید درمان شود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا