سلامت نوزاد

شیر دادن بچه در خواب چه مشکلاتی دارد؟ و راه حل درمان

bestkid b

نوزادان برنامه ی مشخصی برای خواب ندارند. آنها هر موقع که مایل باشند شیر می خورند و می خوابند. وقتی سرانجام نوزاد پس از گریه های زیاد به خواب رفت، والدین شرایطی فراهم می کنند که فرزندشان بتواند خوب بخوابد.

بسیاری از کودکان نیاز دارند که در زمان خوابیدن، از شیرمادر یا بطری تغذیه کنند. اما بهترین راه انجام اینکار چیست؟ اگر فرزندتان فقط با شیر خوردن می خوابد یا می خواهید این روش را برای کودک خود امتحان کنید، در این مطلب با ما همراه شوید.

حتما بخوانید: نگرفتن سینه مادر برای شیر توسط نوزاد: علت و روشهای ساده درمان

شیر دادن بچه در خواب چه مشکلاتی بهمراه دارد؟

بیشتر نوزادان گاه و بیگاه و بدون هیچ گونه مشکلی می خوابند. اما برخی دیگر از کودکان تنها با شیر خوردن می توانند بخوابند. اینکار مشکلات زیر را بهمراه دارد:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • کمبود خواب: خواباندن کودک با شیر، می تواند موجب کمبود خواب کودک شود. خواب ناکافی می تواند موجب ناراحتی فرزند شما شود.
  • کمبود تغذیه: کودکی که کمبود خواب دارد، ممکن است قبل از تغذیه ی کافی به خواب برود. این موجب کاهش میزان شیر مصرفی کودک می شود.
  • تغذیه بیش از حد: نوزادان تازه متولد شده مستعد ابتلا به تغذیه بیش از حد هستند زیرا رفلکس مکیدن دارند. شیر دادن به کودک در زمان هایی که او تقاضای شیر نکرده است می تواند موجب تغذیه ی بیش از حد و مشکلاتی مانند اضافه وزن شود.
  • پوسیدگی دندان: شیر دادن طولانی مدت به کودک، احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. شیر می تواند در دهان کودک بماند و غذای باکتری های عامل پوسیدگی دندان را فراهم کند.
  • آسپیراسیون: آسپیراسیون به معنای ورود هر نوع مایع (بزاق، خلط، مایعات و…) به درون مجرای تنفسی است. شیر خوردن کودک در حالت خواب آلودگی، خطر خفگی نوزاد و ورود شیر به ریه ها را افزایش می دهد.
  • عفونت های تنفسی: مطالعات نشان می دهد کودکانی که در زمان خوابیدن شیر می خورند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های تنفسی قرار دارند.
  • استرس والدین: وقتی کودک در زمان خواب و برای به خواب رفتن شیر می خورد، والدین باید اطمینان حاصل کنند که تغذیه ی کودک به مقدار مورد نیاز است. شیر خوردن باید دقیقا زمانی انجام شود که کودک به تازگی خوابیده یا بیدار شده است.

از آنجا که نوزادان برای مدت کوتاهی در خواب سبک هستند، ممکن است مقدار شیر دریافتی در هر بار تغذیه اندک باشد، این بدان معناست که کودک به دفعات تغذیه ی بیشتری نیاز دارد. به این ترتیب مادر مجبور است بیشتر وقت خود را در خانه باشد تا به فرزند خود به اندازه ی کافی شیر دهد. بنابراین فرصت بیرون رفتن در بسیاری اوقات از دست میرود.

استرس ناشی از ساعتها بیداری برای شیر دادن به کودک، خستگی ناشی از بیدار شدن های مکرر از خواب، مشکلات سلامتی و بیخوابی، می تواند عوارض قابل توجهی بر سلامت جسمی و عاطفی والدین داشته باشد.

حتما بخوانید: خوش طعم شدن شیرمادر آیا ممکن است؟ ۳ راه حل اصولی متخصصان

در حین شیردهی به کودک خواب آلود، بهتر است هشیاری خود را حفظ کنید. بسیاری از مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، در زمان شیر دادن به فرزندشان، به خواب می روند. کودکان در زمانی که کاملا بیدار نیستند هم می توانند شیر بخورند.

توجه: همیشه آروغ کودک را بعد از شیر خوردن بگیرید تا شیر به درستی پایین بیاید. این مسئله در زمان خواب اهمیت بیشتری دارد چون وضعیت بدنی کودک در این زمان ممکن است صحیح نباشد.

چگونه می توانم کودک خود را برای شیر خوردن بیدار کنم؟

بیدار کردن نوزاد برای شیر خوردن همیشه آسان نیست. اینکار ممکن است بخصوص برای خانم هایی که به تازگی مادر شده اند مشکل باشد. خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که می توانید این کار را ساده تر انجام دهید. در اینجا چند نکته برای بیدار کردن کودک برای شیر خوردن آورده شده است.

  • کودک را در وضعیت شیرخوردن در آغوش بگیرید. گاهی اوقات فقط بلند کردن و نگه داشتن کودک در وضعیت شیردهی، موجب گرفتن سینه می شود. اینکار موجب می شود کودک بیشتر از شیرمادر استفاده کند و لحظات بیشتری در خواب سبک بماند.
  • تماس پوستی برقرار کنید. لباس های کودک خود را طوری تعویض کنید که پوست آن با پوست مادر در تماس باشد یا به راحتی در مقابل سینه مادرش باشد. اینکار موجب تحریک رفلکس مکیدن می شود. در این موقعیت، نوزادان اغلب با استفاده از دست و دهان خود به طور فعال سینه ی مادر را جستجو می کنند حتی اگر بیدار نباشند.
  • با فرزندتان صحبت کنید: فقط شنیدن صدای شما ممکن است برای بیدار کردن کودک تان کافی باشد.
  • محیط آرامی فراهم کنید. سعی کنید محیط آرامی برای فرزندتان فراهم کنید تا از تحریک بیش ازحد او جلوگیری شود. گاهی اوقات کودکان برای فرار از شلوغی و سر و صدای زیاد، تلاش می کنند تا بخواب بروند و از این موقعیت رهایی یابند.
  • پتوی کودک را بردارید یا لباس ها را در بیاورید: می توانید پتوهای فرزندتان را برداشته و حتی لباس هایش را در بیاورید تا از محیط نرم و گرم خود خارج شود. با این حال به خاطر داشته باشید که نوزادان خیلی سریع گرمای بدن را از دست می دهند. بنابراین اینکار را در یک اتاق سرد انجام ندهید.
  • پوشک را تعویض کنید: حرکات و احساس تغییر پوشک، گاهی اوقات برای بیدار شدن کودک و آماده سازی او برای غذا خوردن کافی است.
  • از یک دستمال مرطوب استفاده کنید: به آرامی صورت کودک خود را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.
  • حمام را امتحان کنید: احساس تماس با آب و تغییر دما ممکن است بیداری را آسانتر کند.
  • آروغ کودک را بگیرید: ضربه زدن آرام و مالیدن پشت کودک می تواند به بیدار شدن او کمک کند. آروغ زدن همچنین هوای به دام افتاده در معده کودک، که باعث احساس سیری یا ناراحتی می شود را خارج می سازد.
  • چراغها را روشن کنید. چراغ های خاموش باعث می شود کودک چشم خود را ببندد و خواب را عمیق تر می کند، به جای آن سعی کنید چراغ ها را روشن کنید تا به بیداری کودک کمک شود.
  • کودک را به سمت سینه خود قرار دهید: رفلکس مکیدن که کودک شما با آن متولد شده ممکن است باعث شود که او حتی در خواب هم سینه ی مادر را بگیرد. همچنین می توانید چند قطره از شیر مادر را روی دهان کودک بریزید. بو و طعم شیر مادر ممکن است به مکیدن کودک کمک کند.
  • گونه کودک خود را نوازش کنید: اگر کودک را در مقابل سینه تان قرار دادید اما به شیر خوردن او کمکی نشد، سعی کنید گونه اش را نوازش کنید تا هشیاری بیشتری بدست آورد.
  • وضعیت های مختلف را امتحان کنید. سعی کنید کودک خود را در وضعیت های مختلف شیردهی قرار دهید تا ببینید آیا به بیداری اش کمکی می کند یا خیر. بعضی نوزادان ممکن است در حالت قائم نسبت به حالت خوابیده، هشیاری بیشتری بدست آورند. برخی ممکن است در موقعیتهای تکیه دادن فعال تر شوند در حالی که برخی ممکن است به خواب عمیق تری بروند.
  • از پستانک استفاده نکنید: استفاده از پستانک می تواند کودک شما را ساکت و خواب او را عمیق تر کند. این می تواند گرسنگی فرزندتان را تشدید کند. دادن پستانک به نوزادان شیرخوار بلامانع است اما توصیه می شود که پس از ۴ تا ۶ هفتگی از آن استفاده کنید.

حتما بخوانید: اطلاعات بسیارمهم درباره زن شیرده و اشتباهات رایج مادران در این دوره

راههای تقویت مکیدن در نوزادان

اگر فرزندتان به خوبی مک نمیزند، سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید:

به کودک اجازه دهید تا حدوداً ۱۵ ثانیه به روش دلخواه خود مکیدن را آغاز کند. اگر اینکار به روش فعال و درست انجام نگرفت، سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید:

  • نفس عمیق بکشید. گاهی اوقات فقط حرکت سینه، باعث می شود کودک مکیده را دوباره آغاز کند.

اگر اینکار موثر واقع نبود، بهتر است مورد زیر را امتحان کنید:

  • سینه خود را ماساژ دهید. سینه را با کل کف دست بگیرید و ماساژ دهید. سعی کنید نوک سینه را فشار دهید و به محض اینکه کودک مکیدن را آغاز کرد، ماساژ دادن را متوقف کنید.

اگر این هم موثر واقع نشد، گزینه ی زیر را امتحان کنید:

  • از زیر چانه ی کودک تا آمدگی حنجره در جلو گردن را بطور ملایم ماساژ دهید.

اگر هر سه روش را امتحان کرده اید و کودک مکیدن را آغاز نکرد، سعی کنید اینکار را به ده دقیقه ی بعد موکول کنید.

اگر کودک بی حال است، به پزشک مراجعه کنید…

نوزادان به خصوص در چند ماه اول نیاز به تغذیه زیاد و مکرر دارند. آنها به سرعت رشد می کنند و سریع شیر می خورند. به همین دلیل است که غالباً در طول شب یا هنگام خواب برای شیر خوردن گریه می کنند.

حتما بخوانید: چه مقدار شیر برای نوزاد کافی ست؟ از کجا بفهمیم کی شیر بدهیم؟

با این حال اگر کودک شما بی حال به نظر می رسد و تمایلی به بیدار شدن از خواب ندارد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد . اگر گمان می کنید که کودک شما انرژی کمی دارد و کمتر از حد معمول شیر می خورد، بهتر است با پزشک متخصص کودک صحبت کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا