سلامت نوزاد

جلوگیری از زردی نوزاد قبل از تولد با چند روش ساده

bestkid b

زردی رنگ زردی است که در پوست و چشم بسیاری از نوزادان دیده می شود. زردی نوزادان زمانی ایجاد می شود که سطح بیلی روبین خون آنها بالا رود. بیلی روبین ماده ای زرد رنگ است که بدن هنگام تعویض گلبول های قرمز قدیمی، ایجاد می کند. کبد به تجزیه این مواد کمک می کند تا بتواند آن ها را از طریق مدفوع، از بدن خارج سازد. زمانی که کبد نتواند بیلی روبین را از بدن دفع کند، زردی ایجاد میشود.

نکاتی راجب زردی نوزاد

سطح بالای بیلی روبین خون، باعث می شود پوست و سفیدی چشم های کودک زرد به نظر برسد. به این شرایط زردی گفته می شود. در دوران بارداری، کبد مادر بیلی روبین بدن کودک را دفع می کند، اما پس از تولد کبد نوزاد باید خود بیلی روبین را خارج کند. کبد کودکان و بزرگسالان، بیلی روبین را پردازش می کند و سپس آن را از طریق دستگاه روده عبور می دهد.

با این حال کبد در حال رشد یک نوزاد، ممکن است به اندازه کافی برای از بین بردن بیلی روبین بالغ نباشد. هنگامی که مقادیر بیش از حد بیلی روبین در بدن کودک تجمع یابد، پوست و سفیدی چشم ها ممکن است زرد به نظر برسند. به این حالت زردی گفته می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

هنگامی که زردی شدید در زمان طولانی درمان نشود، می تواند به بیماری به نام “کرن ایکتروس” منجر شود. کرن ایکتروس نوعی آسیب مغزی است که می تواند ناشی از مقادیر بالای بیلی روبین در خون کودک باشد. این بیماری می تواند باعث فلج مغزی آتتوئید (اشکال در کنترل و هماهنگی حرکات) و کاهش شنوایی شود.

کرن ایکتروس همچنین باعث ایجاد مشکل در بینایی و دندان ها می شود و بعضی اوقات می تواند باعث ناتوانی ذهنی شود. تشخیص زودرس و مدیریت زردی می تواند از ابتلا به بیماری کرن ایکتروس جلوگیری کند.

در دوران بارداری چگونه می توان از زردی جلوگیری کرد؟

زردی در ۵۰-۷۰ درصد نوزادان رخ می دهد، بنابراین در واقع هیچ راهی برای جلوگیری از بروز آن وجود ندارد. اما در دوران بارداری روش هایی برای جلوگیری از شدید شدن آن وجود دارد که می توانید انجام دهید.

برخی از مراقبت های اولیه و ارزیابی های قبل از تولد می توانند خطر ابتلای نوزاد به زردی را کاهش دهند:

۱- از زایمان زودرس جلوگیری کنید

زایمان زودرس یک عامل خطر جدی برای زردی است. در دوران بارداری از خود مراقبت کنید، تغذیه ی صحیحی داشته باشید و استراحت کنید، همچنین از خستگی و فعالیت زیاد به خصوص در سه ماهه سوم خودداری کنید.

۲- خون خود و همسرتان را از نظر فاکتور Rh آزمایش کنید

فاکتور Rh آنزیمی است که بر روی سطح گلبول های قرمز خون قرار دارد. اگر مادر Rh منفی و پدر Rh مثبت باشد، نوزاد به طور بالقوه می تواند Rh مثبت شود. این امر باعث می شود آنتی بادی های موجود در خون مادر با فاکتور Rh در نوزاد مبارزه کنند یا بعبارت دیگر با هم ناسازگار باشند. مادر برای جلوگیری از زردی جدی نوزاد، در دوران بارداری به ایمونوگلوبولین Rh یا آمپول رگام احتیاج دارد.

۳- زردی را در دوران بارداری مدیریت کنید

از راههای زیر می توانید شدت زردی را در نوزاد کاهش دهید:

  • استراحت کنید و مایعات زیادی مصرف کنید.
  • از مکمل های تغذیه کننده ی جنین در دوران بارداری استفاده کنید.
  • رژیم غذایی مغذی و متعادلی داشته باشید که می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند تا با ویروس ها بهتر مبارزه کند.

۴- رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و از وزن سالم برای حفظ سلامت کبد خود استفاده کنید.

شما باید محصولات چرب مانند لبنیات و گوشت را فقط در مقادیر توصیه شده مصرف کنید زیرا مصرف بیش از حد ممکن است بر کبد شما تأثیر بگذارد.

وزن سالم را حفظ کرده و سطح کلسترول خون را تنظیم کنید.

۵- بهداشت فردی خوبی داشته باشید

  • دست ها را قبل از غذا بشویید و همیشه مواد غذایی پخته شده و سالم بخورید.
  • در طول دوره بارداری از اشتراک وسایل شخصی مانند حوله خودداری کنید.
  • با واکسیناسیون مؤثر می توان از هپاتیت جلوگیری کرد. متخصص زنان و زایمان شما را در مورد زمان دریافت واکسن راهنمایی می کند.
  • اگر هنوز باردار نشده اید و مبتلا به بیماری مزمن کبدی هستید، قبل از برنامه ریزی برای بارداری، با یک پزشک معالج یا متخصص مشورت کنید.

۶- مصرف مواد مخدر و الکل را محدود کنید

از مصرف داروها یا ترکیباتی که برای کبد سمی هستند، خودداری کنید. قبل از مصرف هرگونه قرص در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این موارد می تواند برای کودک شما مضر باشد. همچنین، اگر الکلی هستید باید الکل را ترک کنید.

۷- هنگام مسافرت مواظب باشید

از سفر کردن به مناطقی که بیماری هایی مانند مالاریا دارند، خودداری کنید. انگل مالاریایی گلبول های قرمز خون را از بین می برد و این ممکن است منجر به زردی شود. قبل از رفتن به کشور یا منطقه ی دیگر، بیماری های شایع در آن محل را بررسی کنید و در مورد مسافرت خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا خوردن غذای رنگ زرد در دوران بارداری باعث زردی نوزاد می شود؟

آیا توصیه هایی از این قبیل را شنیده اید که در صورت خوردن غذای زردرنگ به میزان زیاد، کودک شما دچار زردی می شود؟ موز، زردآلو، فلفل زرد رنگ، ذرت شیرین و غیره از این قبیل مواد هستند.

باید بدانید که این فقط یک اعتقاد بی اساس و قدیمی است. برخی از این غذاها منبع عالی ویتامین ها هستند که در دوران بارداری مورد نیاز می باشند.

زردی (یا زرد شدن چشم و پوست) در بین نوزادان کاملاً طبیعی است. همانطور که گفته شد این شرایط زمانی اتفاق می افتد که کبد به اندازه کافی بالغ نشده است تا بیلی روبین (محصول طبیعی حاصل از تجزیه ی گلبول های قرمز) را پردازش کند.

در زمانی که نوزاد داخل رحم است، جفت این کار را برای او انجام می دهد. اما پس از تولد، کبد در حال رشد، ممکن است به اندازه کافی برای از بین بردن بیلی روبین بالغ نباشد و تجمع این ماده باعث بروز زردی شود.

ویدیوی کاربردی پیشگیری از زردی نوزاد

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا