سلامت نوزاد

۸ تا از بهترین داروهای گیاهی برای درمان نفخ نوزاد در منزل

bestkid b

نفخ نوزاد ممکن است موضوعی جزئی و ساده بنظر برسد. اما برای والدینی که فرزندانشان با این مشکل مواجه ند، اینطور نیست. گریه های مداوم، ناراحتی و بیخوابی و مواردی از این قبیل، جزء کوچکی از پیامدهای این مشکل بشمار می آیند.

واقعیت این است که بیشتر نوزادان، به ویژه در سنین ۱ تا ۴ ماهگی، از نفخ رنج می برند. روده های نابالغ کودک هنوز در حال رشد است و این موضوع هضم شیر را دشوار می کند. نفخ شیرخوار تبعیض آمیز نیست و فرقی نمی کند که کودک شما از شیر مادر تغذیه شود یا از شیر خشک استفاده کند.

حتما بخوانید: اطلاعات بسیارمهم درباره زن شیرده و اشتباهات رایج مادران در این دوره

هنگامی که کودک نفخ دارد، حباب های ریزی در معده یا روده او ایجاد می شود و گاهی باعث فشار و درد معده می شود. بسیاری از نوزادان نفخی با این موضوع کنار می آیند اما بعضی از آنها بی قرار هستند و تا زمانی که گاز معده ی آنها خارج نشود، نمی توانند بخوابند. برخی دیگر ساعت ها گریه می کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

در اینجا چند داروی گیاهی و طبیعی وجود دارد که ممکن است به کاهش ناراحتی کودک کمک کند. بنابراین اگر فرزند شما با این مشکل مواجه است، در این مطلب با ما همراه شوید.

علائم نفخ نوزاد

شایع ترین علائم نفخ معده کودک شامل موارد زیر است:

  • گریه در هنگام خروج گاز از معده و یا بلافاصله پس از آن، به خصوص اگر گریه هنگامی اتفاق بیفتد که کودک گرسنه یا خسته نیست
  • قوس دادن شکم و کمر
  • بلند کردن پاها
  • متورم به نظر رسیدن معده
  • خروج گاز از معده یا آروغ زدن

رژیم غذایی کودک چگونه بر نفخ تأثیر می گذارد؟

شیر مادر، ماده غذایی بیولوژیکی طبیعی نوزادان و معمولاً سالم ترین انتخاب برای آنها است. اگر متوجه نفخ نوزاد شدید، نیازی به قطع شیردهی وجود ندارد. سعی کنید غذاهایی که می خورید را یادداشت کنید و ببنید کدام یک از آنها باعث ایجاد نفخ معده می شود.

شیرخشک نوزاد نیز ممکن است در ایجاد نفخ معده دخیل باشد. مخلوط کردن و بهم زدن شیرخشک ممکن است باعث ایجاد حباب در غذا یا شیر شود و خطر نفخ را افزایش دهد. به جای آن می توانید یک شیرخشک مایع از قبل مخلوط شده را امتحان کنید یا چند دقیقه پس از مخلوط کردن شیر صبر کنید تا حباب ها برطرف شوند.

حتما بخوانید: خوردن عسل برای کودکان خوب است یا بد؟ تحقیقات جدید چه می گویند؟

برخی از نوزادان ممکن است نسبت به ترکیبات شیرخشک مانند سویا یا لاکتوز حساس باشند. یک مطالعه انجام شده در مقیاس کوچک در سال ۲۰۱۱ نشان داد که تغذیه نوزادان با شیرخشک کم لاکتوزی که به راحتی هضم می شود، ممکن است نفخ و قولنج را کاهش دهد. قبل از تغییر شیرخشک با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

وقتی کودک شروع به خوردن مواد جامد کرد، غذاهای مصرفی او را مد نظر داشته باشید. این می تواند به شناسایی حساسیت های غذایی که باعث نفخ می شود، کمک کند.

داروهای گیاهی برای درمان نفخ

داروهای گیاهی و طبیعی مختلفی وجود دارد که می توانید برای تسکین معده ی فرزندتان از آنها استفاده کنید. اما باید تا زمان اثرگذای، صبر و تحمل زیادی داشته باشید. لازم است قبل از دادن هر گونه داروی گیاهی به کودک، ابتدا با پزشک مشورت کنید. بهترین داروهای گیاهی درمان نفخ نوزاد عبارتنداز:

۱-چای بابونه

مقداری چای بابونه گرم به کودک خود بدهید (به ازای یک فنجان آب، از یک چای کیسه ای استفاده کنید). پزشکان می گویند که خاصیت ضد التهابی بابونه به تسکین درد معده کمک می کند زیرا باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش فوقانی، تسکین انقباضات و کاهش گرفتگی شکم می شود.

حتما بخوانید: علت یبوست کودکان زیر ۳ سال و جدیدترین روش درمان سریع خانگی آن چیست؟

۲-ماساژ شکم با استفاده از روغن خردل

کودک خود را روی کمر بخوابانید و با استفاده از روغن خردل شکم او را به آرامی ماساژ دهید. آن را در اطراف ناف کودک و در خلاف جهت عقربه های ساعت بمالید. این به تحریک دستگاه گوارش و حرکت گازهای به دام افتاده در معده کودک کمک می کند. ماساژ دادن روزانه ی کودک بسیار مهم است.

برای گرفتن نتیجه بهتر، چند حبه سیر را در روغن خردل گرم کنید تا رنگ آن قهوه ای شود و بعد از خنک شدن روغن، آن را روی پوست کودک بمالید. همچنین انجام حرکت دوچرخه با پاهای کودک نیز می تواند خروج گاز را تسهیل کند.

۳-آنغوزه

آنغوزه یک گیاه دارویی با خاصیت فراوان است. کمی از این گیاه را بردارید و آن را در آب گرم حل کنید. محلول بدست آمده را به آرامی در اطراف ناف کودک خود بمالید. اینکار نفخ را تسکین داده و درد معده کودک را بهبود می بخشد.

حتما بخوانید: علت حساسیت نوزاد به شیر مادر و جدیدترین راه حل آن چیست؟

۴-دمنوش رازیانه و زنجبیل

دمنوش رازیانه و زنجبیل ترکیبی کاملاً طبیعی از گیاهانی مانند رازیانه و زنجبیل است که برای رفع ناراحتی معده شناخته شده است. در حالی که از مواد اصلی موجود در این دمنوش برای رفع ناراحتی معده استفاده می شود، ترکیب کلی آن به خودی خود به عنوان یک درمان قابل اطمینان در برابر قولنج و نفخ اثبات نشده است. این دمنوش یک جایگزین طبیعی برای قطره های سایمتیکون است و بنابراین می تواند بعنوان داروی طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

۵-با برگ های ریحان، یک معجون بسازید!

برگ ریحان خاصیت ضد اسپاسم دارد بنابراین، می تواند در تسکین مشکلات گوارشی به نوزاد کمک کند. چند برگ ریحان را به آب اضافه کنید و بجوشانید. بعد از خنک شدن، آن را به کودک خود بدهید تا نوش جان کند. از طرف دیگر می توانید برگ ها را خرد کنید و آن را در اطراف ناف بمالید، آن را نگه دارید تا خشک شود و سپس با آب و پارچه پاک کنید.

۶-از دانه رازیانه استفاده کنید

یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و بذرها را خارج کنید. این محلول را برای تسکین نفخ معده به کودک خود بدهید.

۷-نعناع

نعناع خاصیت آرام بخش و ضد اسپاسم دارد و بنابراین می تواند به تسکین معده درد کودک کمک کند.

یک قطره روغن نعنا را به یک قاشق چایخوری روغن ماساژ کودک اضافه کنید و آن را بین کف دست خود مالش دهید تا گرم شود. حالا شکم کودک را به آرامی با روغن ماساژ دهید.

حتما بخوانید: عرق نعناع برای نوزاد: خواص و مضرات و همه نکات مهم

۸-چای نعنا

نعنا باعث تسکین گرفتگی روده می شود. یک قاشق چای خوری نعنا را درون یک فنجان آب گرم بریزید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس آن را صاف کنید و چند قاشق چایخوری به کودک خود بدهید.

چه موقع لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

نفخ به ندرت یک اورژانس پزشکی محسوب می شود. با این حال، خوب است که در موارد زیر اجازه دهید پزشک فرزندتان را معاینه کند:

  • کودک دارای قولنج مزمن است و حداقل سه ساعت در روز و به مدت سه روز در هفته گریه می کند.
  • کودک مبتلا به اسهال و یبوست شدید است، به حدی که بمدت یک هفته مدفوع نکرده است.
  • کودک قادر به خوردن شیر نیست و از بی اشتهایی رنج می برد.
  • فشار گاز، در خوابیدن کودک اختلال ایجاد می کند و باعث خستگی شدید او می شود.
  • کودک اغلب دچار سرخوردگی می شود و به بازی و سایر فعالیت ها علاقه خود را از دست می دهد.
  • کودک تب دارد.

علائم فوق می تواند نشاندهنده ی شرایط دیگری مانند آلرژی غذایی، ریفلاکس معده و عفونت های دستگاه گوارش باشد. بنابراین اگر نفخ فرزندتان مزمن است، لازم است کودک توسط پزشک معاینه شود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا