سلامت نوزاد

ماه گرفتگی در دوران بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟ (جدیدترین تحقیقات)

bestkid b

برخی از افراد بر این باورند که ماه گرفتگی باعث ایجاد تغییراتی در جنین می گردد! به همین منظور در این مطلب به بررسی تاثیر ماه گرفتگی در دوران بارداری بر جنین می پردازیم تا درستی یا عدم صحت این ادعا را بررسی کنیم.

مقدمه:

در طول یک ماه گرفتگی یا خورشیدگرفتگی از زنان خواسته می شود تا در خانه بمانند و از منزل خارج نشوند! شاید شنیدن این حرف شما را در دوران بارداری نگران کند و به فکر فرو بروید که چگونه ممکن است ماه گرفتگی بر جنین تأثیر بگذارد و اینکه آیا واقعا این گفته صحت دارد و ماه گرفتگی اثرات نامطلوبی بر روی چنین دارد یا نه؟ از نظر ستاره شناسان و اکثر مردمماه گرفتگی پدیده ی زیبایی است. اما گاهی اوقات ماه گرفتگی با ابهامات زیادی در بین مادران باردار همراه است و آنها در هر موقعیت و شرایطی به دنبال پاسخ درست و مطمئنی هستند.

گفته هایی که ممکن است از اجدادتان شنیده باشید وجود دارد و ممکن است سعی کنید دلیل دیگری را پیدا کنید، در حالی که برخی از آنها ممکن است فقط خرافات باشند. در اینجا به برخی از سوالات پرسیده شده در مورد گرفتگی ماه، پاسخ های مطمئن و دقیق کارشناسان را آماده کرده ایم .


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

با وجود اینکه کارشناسان هنوز نتوانسته اند ارتباط مستقیمی بین بروز این پدیده نجومی و ابتلای جنین به بیماری‌های مختلف پیدا کنند، اما در بیشتر تمدن‌های باستانی هشدار به بانوان باردار در این زمان وجود دارد. کارشناسان اعلام کرده اند ماه یکی از عناصر فوق العاده اثرگذار در زندگی انسان بر کره زمین است که می‌تواند بر رشد گیاهان، جزر و مد آب، زندگی ماهی ها، رفتار حیوان‌ها و حتی قدرت باروری انسان اثر بگذارد.

اگر هنگام ماه گرفتگی خواب باشیم چه باید بکنیم؟(ویدئو):

حتماً بخوانید: شکل جنین در ماه اول بارداری چگونه است؟ بهمراه فیلم

دکتر ندا ادیبی(متخصص پوست و مو) در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، درباره تاثیر منفی ماه گرفتگی بر زنان باردار اظهار کرد: ماه گرفتگی هیچ تاثیر منفی بر  زنان باردار ندارد. وی با بیان اینکه ماه گرفتگی بر روی نوزادان نیز  هیچ اثر منفی ندارد، تصریح کرد: قدیم‌ها باور بر این بود که اگر خانم باردار به ماه گرفتگی نگاه کند لکه‌ای پوستی روی بدن خود یا فرزندشان ایجاد می‌شود اما این موثق نیست و هیچ بار علمی ندارد. 

ادیبی در ادامه افزود: ماه‌گرفتگی، یک لکه رنگی بر روی پوست و یا زیر پوست است که از زمان تولد وجود دارد و ممکن است با افزایش سن، رشد کند که بر اثر افزایش سلول‌های تولید کننده رنگدانه (ملانین) در پوست یا ملانوسیت‌ها و رشد غیر طبیعی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. وی با اشاره به اینکه بعضی از لک‌ها ناشی از ازدیاد رنگدانه‌های پوستی هستند و گروهی دیگر، از رگ‌های خونی در هم تنیده منشا گرفته‌اند، گفت: هنوز مشخص نیست چرا برخی بچه‌ها این لک‌ها را دارند اما وجود این لکه ها از دیدن ماه گرفتگی زن باردار در دوران حمل نوزاد نیست.

ماه-گرفتگی

ماه گرفتگی عامل ایجاد لکه های پوستی نمی باشد!

لکه‌های شیر قهوه‌ای از دیگر ضایعات پوستی است که احتمال وجود آن‌ها در پوست هر کسی می‌رود. این لکه‌ها نوعی بیماری ارثی به نام فیبر ماتور هستند که بر اثر استرس و اضطراب در دوران بارداری و تنش‌های عصبی در دوران بارداری روی پوست و اندام‌های تحتانی کودک شکل می‌گیرد. علاوه بر این لکه‌های قهوه‌ای هم معمولا خوش خیم هستند و می‌توان با لیزر و جراحی پس از نمونه برداری آن‌ها را رفع کرد.

مساله ایجاد ماه گرفتگی همیشه درابهام بوده وعلت اصلی آن هنوز معلوم نیست. وجه تسمیه آن شاید به علت رنگ قرمز وشکل خاص آن باشد وشاید هم به این علت باشد که قدیمی‌ها سرنوشت بشر را نتیجه نحوه حرکت اجرام آسمانی به خصوص ماه وخورشید می‌دانستند و من جمله نواقص مادرزادی را به آن نسبت می‌دادند ومعتقد بودند که زن باردار درموقع گرفتن ماه وخورشید نباید به هیچ یک از اعضای بدن خود دست بزند وگرنه درآن عضو جنین ماه گرفتگی ایجاد می‌شود.

اعتقادات خرافی بسیاری در مورد ماه گرفتگی وسایر نقایص مادرزادی درمیان اقوام مختلف موجوداست که علت آن عدم درک واقعی درواقعی عامل اصلی است. نسبت دادن ماه گرفتگی به مادر ازجمله عقایدی است که تاکنون دلیل چندانی برای آن وجود نداشت.

همچنین بخوانید: زیبایی جنین در چند هفتگی شکل می گیرد؟ نکاتی برای داشتن فرزندی زیباتر

تنها دلیل محافظت زنان باردار از آثار ماه گرفتگی:

در زمان ماه گرفتگی بر خلاف خورشید گرفتگی، اشعه دریافتی برروی زمین اندک است؛ محققان اعتقاد دارند، دگرگونی در آسمان و مشاهده پدیده نجومی می‌تواند سبب استرس و ترس شدید در زنان باردار شود که این عاملی جدی برای به خطر افتادن جنین و بارداری ایمن مادر است.

ماه-گرفتگی-۲

علت اصلی لکه های پوستی:

علت ایجاد این ضایعات پوستی اختلالات ژنتیک در شکل‌گیری عروق زیرپوستی است. والدین این کودکان معمولا علائمی از اختلالات پوستی ندارند و الزامی ندارد که مثلا پدر یا مادری خود این مشکل را داشته باشد تا فرزندی مبتلا از آن‌ها متولد شود.

از نظر ظاهری این اختلالات عروقی عموما صورت بیمار را درگیر می‌کند، گرچه احتمال درگیری هر نقطه‌ای از بدن نیز وجود دارد. میزان بروز بیماری بین یک تا دو درصد است. در ناحیه صورت انتشار ضایعات در مسیر عصب سه قلو است که وظیفه عصب‌رسانی به صورت را دارد و بالا و دور چشم، بالای گونه و لب و فک پایینی را درگیر می‌کند.

همچنین گستردگی ضایعات می‌تواند تا مخاط لب‌ها و لثه‌ها نیز برسد. ضایعات ابتدا به رنگ صورتی کم‌رنگ است، ولی تدریجا و با گذشت زمان رنگ آن‌ها پررنگ‌تر شده و ممکن است این رنگ ثابت بماند یا در ناحیه تنه یا دست‌ها کم‌رنگ‌تر شود.

در ناحیه صورت، لکه‌ها به تدریج ضخیم‌تر می‌شوند و برجستگی‌های بادکنکی شکل عروقی و دیگر اختلالات عروقی نیز ظاهر می‌شوند و کم‌کم منطقه درگیر بزرگ‌تر و زمخت می‌شود. استخوان‌ها بزرگ‌تر از سمت مقابل شده و دندان درآوردن نیز زودتر رخ می‌دهد و اگر گستردگی ضایعات به اندام‌های بیمار (دست‌ها یا پاها) رسیده باشد، این اعضا ممکن است بزرگ و ضخیم و بدشکل نیز شوند.

از اینکه نظرات و ایده های ارزشمند خود را با ما در میان می گذاریم از شما سپاسگذاریم. چنانچه سؤالی دررابطه با موضوع این مطلب دارید در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا