سلامت نوزاد

وزن و قد استاندارد نوزاد از یک ماهگی تا یک سالگی طبق جدیدترین تحقیقات

bestkid b

مثل بسیاری از والدین ممکن است شما هم به این توجه کنید که آیا کودک شما بصورت نرمال رشد میکند یا خیر؛ اما نباید رشد کودک خود را باکودکان دیگر مقایسه کنید. در این مقاله به کمک مجله معتبر خانواده سالم، جدول قد و وزن کاملا استاندارد برای کودکان ۱ تا ۱۲ ماهه را توضیح می دهیم.

هر کودک یک فرد است و در فضای خود رشد میکند. بعضی کودکان بزرگ هستند و بعضی دیگر کوچکند. دامنه ا ی برای رشد نرمال وجود دارد ولی از آنجایی که رشد به فاکتورهای زیادی بستگی دارد هر نوزاد الگوی مشابهی را دنبال نمیکند. در اینجا بعضی از میانگین ها برای وزن و قد در طول سال اول زندگی کودک وجود دارد. به خاطر داشته باشید اگر کودک شما مقداری کوچکتر یا بزرگتر از این مقادیر میانگین است این به این معنی نیست که رشد او نرمال نیست؛ اما اگر تفاوت زیاد است باید به پزشک مراجعه کنید. در مطالب قبلی گفتیم که آیا آلرژی در نوزادان وجود دارد؟ نتایج جدیدترین تحقیقات چه می گویند؟

نمودارهای رشد به چه معناهستند؟

نمودارهای رشد و صدک ها فقط ابزاری هستند که مسیر رشد را برای کودک در طول زمان مشخص میکند. قرار گرفتن در مقدار میانگین یعنی رشد متوسط است. درحالیکه بسیار ی از کودکان در خط متوسط قرار میگیرند بسیاری از کودکان بالاتر یا پایین تر از آن قرار میگیرند. پس اگر کودک شما دقیقا در میانگین قرار نگرفت این به این معنا نیست که بصورت نرمال رشد نکرده است. عواملی مانند ژنتیک رژیم غذایی و سطح فعالیت در وزن و قد کودک شما دخیل هستند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نمودارهای رشد سازمان بهداشت جهانی و CDC

همه ی نمودارهای رشد مشابه هم نیستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نمودار رشدی ارایه میدهد که حاوی اطلاعات قدیمی از مجموعه ای از روشهای تغذیه ای است. نمودار رشد CDC یک مرجعی است که نشان میدهد چگونه کودکان در یک دوره ی مشخص در ایالات متحده رشد کرده اند.

نمودارهای رشد سازمان بهداشت جهانی (WH0) حاوی اطلاعات بیشتری در مورد نوزادان شیرخوار است. از آنجایی که بیشتر مادران شیر دهی میکنند نمودارهای WHO به عنوان استانداردی از چگونگی رشد کودکان در نظر گرفته میشوند و CDC پیشنهاد میکند که از نمودارهای رشد WHO برای همه ی کودکان زیر دو سال چه آنهایی که از شیر مادر تغذیه میکنند یااز شیشه (شیرخشک) تغذیه میکنند استفاده کنند. آکادمی اطفال آمریکا (APP) هم با توصیه ی CDC موافق است.

متوسط وزن کودک تازه متولد شده

متوسط وزن کودک تازه متولد شده ۳٫۲-۳٫۴ کیلوگرم می باشد؛ اما بیشتر نوزادان سالم از ۶/۲ تا ۶/۳ کیلوگرم وزن دارند. اگر وزن نوزاد هنگام تولد کمتر از ۲ و نیم کیلوگرم باشد نوزاد کم وزن و اگر بیشتر از ۴ کیلوگرم باشد وزن نوزاد بیشتر از حد متوسط می باشد.

عواملی که بر روی وزن نوزاد هنگام تولد تاثیر گذارهستند شامل موارد زیر است:

  • مدت زمان بارداری: نوزادان زودرس معمولا کوچکتر هستند و نوزادانی که در زمان مشخص به دنیا می آیند ممکن است بزرگتر باشند.
  • سیگار کشیدن: مادران سیگاری کودکان کوچکتری به دنیا می آورند.
  • دیابت بارداری: داشتن دیابت بارداری به داشتن کودکان بزرگتر از حد استاندارد منجر میشود.
  • وضعیت تغذیه: وضعیت ضعیف و نامناسب تغذیه هنگام بارداری میتواند منجر به تولد کودک کوچکتر و اضافه وزن بیش از حد مادر هنگام بارداری هم باعت تولد کودک بزرگتر شود.
  • سابقه خانوادگی: بعضی کودکان کوچکتر و یا بزرگتر به دنیا می آیند و این ممکن است فقط بخاطر سابقه ی خانوادگی باشد.
  • جنس: دخترانی که به دنیا می آیند معمولا وزن کمتری نسبت به پسرها دارند.
  • چندقلوزایی: یک کودک تنها هنگام تولد وزن بیشتری نسبت به کودکان دو قلو یا چند قلو دارد.

از دست دادن وزن در طول چند روز اول زندگی چه برای کوکانی که از شیر مادر تغذیه میکنند یا آنهایی که با شیشه تغذیه میشوند طبیعی است. نوزادی که از شیر مادر تغذیه میکند ممکن است ۱۰ درصد از وزن خود وآنهایی که ازشیرخشک استفاده میکنند تا ۵ درصد از وزنشان را از دست میدهند؛ اما در عرض ۲ هفته بیشتر نوزادان دوباره وزن گیری میکنند و به وزن اولیه خود یعنی وزن هنگام تولد میرسند.

میانگین وزن کودک با توجه به ماه:

در ماه اول بیشتر کودکان ۴۵۰ گرم به وزن تولدشان اضافه میشود. در این سن نوزادان خواب آلود نیستند و الگوی تغذیه ی منظمی به دست می آورند و به صورت قوی تری از شیر مادر تغذیه میکنند. به طور متوسط نوزادان در ۶ ماه اول زندگی هر ماه ۴۵۰ گرم به وزنشان اضافه میشود. سپس بین ۶ ماه تا یکسال وزن گیری مقداری کاهش پیدا میکند. وزن بیشتر کودکان پس از ۵-۶ ماه دوبرابرو بعد از ۱ سالگی ۳ برابراز وزن تولدشان میشود.

متوسط وزن در ۶ ماهگی برای دخترها ۷٫۳ کیلوگرم وبرای پسرها ۷٫۹ کیلوگرم است. در یک سالگی متوسط وزن دخترها حدود ۸٫۹ کیلوگرم و پسرها ۹٫۶ کیلوگرم است.

عوامل موثر بر وزن نوزاد شامل موارد زیر است:

  • جنس: پسرها در سنین مشابه نسبت به دخترها وزن بیشتری دارند.
  • نوع تغذیه: نوزادانی که با شیرمادر تغذیه میکنند نسبت به کودکانی که با شیشه تغذیه میشوند با سرعت کمتری وزن گیری میکنند.
  • سطح فعالیت: نوزادانی که فعالترند وزن گیری کمتری دارند.

دوجدولی که در زیر مشاهده میکنید میانگین وزن نوزادان یک ماهه تا یکساله را براساس نمودار رشد سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد. جدول اول برای پسرها است و دومی برای دخترها میباشد. در هر جدول صدک ۵۰ نشان داده شده است. این نمودارهای رشد برای نوزادان سالم است. پزشکان برای کودکان نارس یا کودکانی که با نیازهای بهداشتی خاص متولد شده اند از نمودارهای رشد تخصصی استفاده میکنند. به یاد داشته باشید که این فقط یک مرجع است و اگر کودک شما بیش از حد یا کمتر از حد استاندارد وزن گیری میکند باید به دکتر مراجعه کنید.

حتما بخوانید: قد و وزن کودکان زیر ۴ سال به تفکیک سن و جنس چقدر باید باشد؟

متوسط وزن کودکان (پسرها):

سن حدود نرمال (کیلوگرم)
۱ ماهگی ۳٫۴ الی ۵٫۷ kg
۲ ماهگی ۴٫۴ الی ۷٫۰ kg
۳ ماهگی ۵٫۱ الی ۷٫۹ kg
۴ ماهگی ۵٫۶ الی ۸٫۶ kg
۵ ماهگی ۶٫۱ الی ۹٫۲ kg
۶ ماهگی ۶٫۴ الی ۹٫۷ kg
۷ ماهگی ۶٫۷ الی ۱۰٫۲ kg
۸ ماهگی ۷٫۰ الی ۱۰٫۵ kg
۹ ماهگی ۷٫۲ الی ۱۰٫۹ kg
۱۰ ماهگی ۷٫۵ الی ۱۱٫۲ kg
۱۱ ماهگی ۷٫۷ الی ۱۱٫۵ kg
۱۲ ماهگی ۷٫۸ الی ۱۱٫۸ kg

 

متوسط وزن کودکان (دختران):

سن حدود نرمال (کیلوگرم)
اماهگی ۳٫۲ الی ۵٫۴ kg
۲ ماهگی ۴٫۰ الی ۶٫۵ kg
۳ ماهگی ۴٫۶ الی ۷٫۴ kg
۴ ماهگی ۵٫۱ الی ۸٫۱ kg
۵ ماهگی ۵٫۵ الی ۸٫۷ kg
۶ ماهگی ۵٫۸ الی ۹٫۲ kg
۷ ماهگی ۶٫۱ الی ۹٫۶ kg
۸ ماهگی ۶٫۳ الی ۱۰٫۰ kg
۹ ماهگی ۶٫۶ الی ۱۰٫۴ kg
۱۰ ماهگی ۶٫۸ الی ۱۰٫۷ kg
۱۱ ماهگی ۷٫۰ الی ۱۱٫۰ kg
۱۲ ماهگی ۷٫۱ الی ۱۱٫۳ kg

​​

متوسط قد کودک به ماه:

به طور کلی طی ۶ ماه اول یک کودک حدود ۱ اینچ (۲٫۵۴ سانتی متر) در ماه رشد میکند. بین ۶ تا ۱ سال روند رشد به ۳ سانتی متر در ماه میرسد. متوسط قد کودکان پسر در ۶ ماهگی ۶۷٫۶ سانتی مترو دختران ۶۵٫۷ سانتی متر میباشد. در یک سالگی قد پسرها ۷۵٫۷ سانتی متر و دخترها ۷۴ سانتی متر است.

عواملی که بر روی قد نوزاد اثرگذار است شامل:

  • ژنتیک: میزان قد والدین و دیگر اعضای خانواده از عوامل تاثیر گذار در میزان قد کودکان است.
  • جنسیت: پسرها قد بلندتری نسبت به دخترها دارند.
  • تغذیه: تغذیه ی مناسب برای مادر در طول دوران باراری و کودک پس از تولد میتواند ویتامین ها، مواد معدنی و پروتیین مناسب برای داشتن استخوانهای سالم و رشد مطلوب را فراهم کند.
  • الگوی خواب: تحقیقات نشان داده است که نوزادان بعدویا در حین خوابیدن رشد میکنند.
  • فعالیت بدنی: فعالیت بدنی و حرکت بدن به ساخت عضلات و استخوان های قوی کمک میکند.
  • سلامت کلی بدن: بیماری های مزمن و سایر بیماری ها در طول دوران کودکی میتواند برروی رشد نوزاد اثر گذار باشد.

دو جدول زیر متوسط قد نوزادان را در طول یک ماهگی تا یک سالگی را براساس استانداردهای رشد سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد. جدول اول برای پسرها و جدول دوم برای دخترها است. این نمودارها برای کودکان سالم است. این جداول تنها یک مرجع است. اگر شما نگران رشد کودکتان هستید به پزشک مراجعه کنید.

متوسط قد کودکان (پسرها):

سن حدود نرمال (سانتی متر)
اماهگی ۵۱٫۱ تا ۵۸٫۴ cm
۲ ماهگی ۵۴٫۷ تا ۶۲٫۲ cm
۳ ماهگی ۵۷٫۶ تا۶۵٫۳ cm
۴ ماهگی ۶۰٫۰ تا ۶۷٫۸ cm
۵ ماهگی ۶۱٫۹ تا ۶۹٫۹ cm
۶ ماهگی ۶۳٫۶ تا ۷۱٫۶ cm
۷ ماهگی ۶۵٫۱ تا ۷۳٫۲ cm
۸ ماهگی ۶۶٫۵ تا ۷۴٫۷ cm
۹ ماهگی ۶۷٫۷ تا ۷۶٫۲ cm
۱۰ ماهگی ۶۹٫۰ تا ۷۷٫۶ cm
۱۱ ماهگی ۷۰٫۲ تا ۷۸٫۹ cm
۱۲ ماهگی ۷۱٫۳ تا ۸۰٫۲ cm

متوسط قد کودکان (دختران):

سن حدود نرمال (سانتی متر)
اماهگی ۵۰٫۰ تا ۵۷٫۴ cm
۲ ماهگی ۵۳٫۲ تا ۶۰٫۹ cm
۳ ماهگی ۵۵٫۸ تا ۶۳٫۸ cm
۴ ماهگی ۵۸٫۰ تا ۶۶٫۲ cm
۵ ماهگی ۵۹٫۹ تا ۶۸٫۲ cm
۶ ماهگی ۶۱٫۵ تا ۷۰٫۰ cm
۷ ماهگی ۶۲٫۹ تا ۷۱٫۶ cm
۸ ماهگی ۶۴٫۳ تا ۷۳٫۲ cm
۹ ماهگی ۶۵٫۶ تا ۷۴٫۷ cm
۱۰ ماهگی ۶۶٫۸ تا ۷۶٫۱ cm
۱۱ ماهگی ۶۸٫۰ تا ۷۷٫۵ cm
۱۲ ماهگی ۶۹٫۲ تا ۷۸٫۹ cm

وزن گیری و کاهش وزن نوزادان

اگرچه کاهش وزن در نوزاد تازه متولد شده در روزهای اول زندگی طبیعی است اما کاهش یا افزایش وزن غیرطبیعی در کودک نشانه ی وجود یک مشکل است. اگر کودک از شیر مادر تغذیه کند کاهش وزن به دلیل این است که به اندازه ی کافی شیر مادر را دریافت نمیکند. هنگام وزن گیری کودکانی که از شیر مادر تغذیه میکنند وزنشان با سرعت کمتری افزایش پیدا میکند و به عبارت دیگر شیر مادر به جلوگیری از اضافه وزن و چاقی کمک میکند؛ اما همین کودکان درصورتیکه شیر مادرشان خیلی زیاد باشد میتوانند وزن گیری بیشتری هم داشته باشندو همچنین میتوانند غذاهای جامد را زودتر شروع کنند.

کودکان با سرعت ثابتی رشد نمیکنند، گاهی ممکن است آنها با سرعت کمی رشد کنند اما پس از آن رشد ناگهانی داشته باشند. این رشد ناگهانی میتواند در هر سنی اتفاق بیفتد و زمان مشخصی ندارد. نوزادان میتوانند این رشد را در ۱۰ روزگی،۳ هفتگی،۶ هفتگی،۳ ماهگی و یا ۶ ماهگی داشته باشند. درطول رشد ناگهانی یا بعد از آن کودکان به شیر مادر بیشتر نیاز دارند. ممکن است نوزاد هر ساعت یا ۲ ساعت یکبار شیر مادر را تقاضا کند؛ اما بعد از آن میزان شیر مادر بعد از یک یا دو روز با میزان نیاز کودک تنظیم میشود.

حتما بخوانید: معرفی واکسن های ضروری نوزادان ۱ تا ۹ ماهه به تفکیک هر ماه

بطور کلی کودکان رشدهای متفاوتی دارند و نمیتوان رشد کودکان را باهم مقایسه کرد حتی اگر خواهر و برادر باشند. ممکن است شما از وزن گیری کودک خود یا قد کشیدن او نگران باشید اما راه آسان برای غلبه بر این نگرانی این است که با برنامه ی منظم کودک خود را تحت مراقبتهای بهداشتی قرار دهید. پزشک بهترین منبع اطلاعاتی برای کنترل وزن و قد کودک شما و همچنین سلامت کلی او میباشد. پس اینکار میتواند به شما اطمینان بدهد که فرزندتان به صورت نرمال رشد میکند و اگر هر نگرانی وجودداشته باشد پزشک میتواند شما را آگاه کند و راه حل مناسب را به شما ارایه دهد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫36 دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید خدمت شما پسر من ۷ ماهگیشو تموم کرده اما وزنش ۵ کیلو هستش آلرژی به پروتئین گاوی داره فقط هم شیر مادر میخوره شیشه نمیگیره غذای کمکی بهش میدیم خوب میخوره اما وزن قدش کمه اروم رشد میکنه قدشم ۶۱ رفلاکسم داره

    1. سلام … نوزاد تا ۱۰ ماهگی عمده وزن گیریش از طریق شیرهست پیشنهاد میکنم از شیر مایع اینفاترینی که محصول هلند هست استفاده کنید.

      1. سلام خسته نباشید دخترم یک ساله است وزن موقع تولد۲۸۰۰ قدش ۵۵
        وزن الان ۸۲۰۰
        قدش ۷۰ است میخواستم بدونم نرمال هستش یا نه؟
        ممنون

        1. نسبت به قد تولد که ماشاا.‌‌..خیلی بوده قد یکسالگی ۷۰ کمه.مطمینید قد تولد ۵۵؟؟؟یا ۴۵؟؟
          قد یکسالگی باید ۷۵ باشه به طور میانگین وطبق نمودار کارت واکسن

    2. سلام آقای دکتر پسر من بدو تولد وزنش ۲۵۸۰ و قدش ۴۶ بود الان در چهارماهگی وزنش ۶۸۰۰ و قدش ۶۵ سانت هست نرماله ایا همش احساس میکنم وزنش و قدش کمه و اینکه به توصیه پزشک شیرخودمو نمیخوره شیرخشکی هست ممنونم میشم جواب بدید

  2. سلام آقای دکتر پسر ۶ ماهه ای دارم با وزن ۶۵۰۰ قد۶۶..وزن تولد ۳۵۰۰..دورسر تولد۳۶ونیم ۶ماهگی ۴۳..شیرخشکیه اما درروز ۱۰ پیمانه به زور شیر میخوره غذای کمکی شروع کردم کم میخوره وبه سرعت دفع میکنه میخواستم بدونم آیا پسرم بااین وضعیت نرمال است..رفلاکس هم داره انواع شیر خشکارو بهش دادم اما بهش نمی سازه.. بلاک ..بلاک آر..نان..نان اچ آ.بیومیل..اپتامیل..گیگوز..ترووویتال..ممنون

    1. سلام آقای دکترخسته نباشیدمن یک پسر۱۱روزمانده به۸ماه وزنش تقریبا۶/۶۰۰جسته ریزی داره ولی قدش خوبه میخوام بدونم این وزن کم نیست

  3. سلام،نوزاد پسری ۱ماه و ۲۳روزه دارم، بد تولد دارای وزن۳۶۵۰ و قد۵۴و دور سر ۳۴بوده، الان دارای وزن۶کیلو و قد۶۲ هست، صرفا از شیر مادر تغذیه میکنه و به پروتئین گاوی هم حساسیت داره.میخواستم بدونم این رشد قد و وزنی برای این سن نرمال هست؟
    با تشکر

    1. سلام آقای دکتر.پسر من هفت ماه و 12 روزشه….وزنش 8 کیلويه.قدشم 66 سانتیمتری…امروز بردمش بهداشت گفت که از استاندارد قدش سه سانتیمتر کنه…مشکلی برای پسرم پیش نمیاد؟ممنون میشم اگه جواب بدین

      1. سلام خسته نباشید
        نوه من پسره الان هفت ماهشه قدش 74 Cm و وزنش 12 کیلو . بدو تولد 3650 kg و و قدش 54 Cm بود. از بدو تولد ریفلاکس داشت که الان خیلی بهتر شده . ولی شیر مادر به توصیه پزشک قطع شد چون خیلی سریع داشت وزن می گرفت. الان روزها هیپ 2 و شبها آنتی ریفلاکس کیندامین می خوره. البته غذای کمکی رو از سه ماه و نیم ماهگی هم بهش دادیم. سوالم این بود که تا چه حد قطع شدن شیر مادر می تونه مشکل ساز باشه برای نوه گلم؟

  4. سلام آقای دکتر ،پسر یازده ماهه دارم وزنش ۹ کیلو هست
    از شیر مادر تغذیه میکنه اشتها نداره غذای کمکی رو ب زور و خیلی کم میخوره. زیاد بدم بالا میاره و بعداز ۵ ماهگی رفلاکس پیدا کرده هرچی میخورد بالا میاورد

  5. سلام آقای دکتر خسته نباشید پسرم ۱۰ تموم کرده تازه وزن ۷.۶ قد هم ۷۰ آیا نرمال احساس میکنم قدش کوتاه خوب وزن نمیگیره علتش چی میتونه باشه

    1. قدش خوبه نرماله . وزن هم میگیره زیاد نگران نباشید . نهایتا طی 20 سال زندگی به قد نهاییش میرسه

  6. سلام روزتون بخیر پسرم با وزن 2‌‌‌:150 و قد 43 و دور سر 34 متولد شد… الان 6 ماه و 21 روز هشتش و وزن 6 ماهگیش بود 6 کیلو وقد 62. بنظرتوون رشدش خوبه یا نه.. شیر خودم رو میخوره یه ماهه غذای کمکی شروع کردم… ممنون میشم جوابم رو بدید.

  7. با سلام .پسرم امروز ۷ ماهش شده و از شیر مادرتغذیه میکنه به همراه غذای کمکی که ی ماه شروع کردیم قد۶۶ و وزن ۷/۸۰۰ و دور سر ۴۶میخاستم بدونم بنظرتون رشدش طبیعیه ؟ وزن تولد۲/۸۰۰ وقد۴۹ و دور سر۳۴ .بنظرتون نیاز هس براش سرلاک شروع کنیم؟

  8. سلام من چون بچه بودم قدم کوتاه بود تمام سعی ام رو میکنم که برای بچه ام جبران کنم و با تغذیه زیاد و فراوان کاری کردیم که در هر ماه از اعداد این جداول قدبلند تر و سنگین وزن تر باشه . البته این جداول در سال 1401 کاربرد نداره همه نوزادان پسر اطرافیان و همکاران ما از این جدول بلندتر و سنگین وزن تر هستند . احتمالا نوزادان ضعیف جثه شرق آسیا و آفریقا هم در این آمار لحاظ شده اند

  9. سلام آقای دکتر
    دخترم ۶ ماه و سه روز ش هست و قدش ۷۱ سانتیمتر و وزنش ۹ کیلو۳۰۰ گرم هست کلا در هر ماه میزان قدش از نرمال بالاتر بود خواستم بپرسم مشکل نداره‌؟ چون انگار این قد برا نوزادان دختر و پسر نه ماهه هستش

  10. سلام نوزاد دوهفته زمان تولد ۳/۳۰۰ وزنش و ۵۰ سانت قدش بوده و الان ۴ کیلو وزنش و ۵۴ سانت قدشه
    و از شیر مادر تغذیه میکنه رشدش چطوره؟ نیازی به استفاده از شیرخشک هم هست؟

  11. سلام روزتون بخیر
    دختر ۲۸ ماهش هست.وزنش ۱۰ کیلو ۷۰۰ و قدش ۸۴ سانتیمتر
    میخواستم بدونم رشدش نرمال هست؟

  12. ننوزاد۴ماهه پسر باقد۶۸ و وزن۷/۵کیلو دارم خیلی کم اشتهاشده مشکلی نیست(تولد:قد=۵۲و وزن=۳/۵)

  13. سلام آقای دکتر
    دختر من الان تازه نه ماهش تموم شده و وارد ده ماهگی شده
    وزنش هنگام تولد 2 کیلو و هشتصد گرم بود.
    وزنش الان هفت کیلو و دویست گرم هست
    به نظرتون وزنش الان روی سنش کمه ؟

  14. با سلام دکتر و مادران.
    پسرم من ۹ ماه دارد و متاسفانه حساسیت ریه هم دارد که تحت درمان فوق تخصص ریه می باشد .
    وزن کمتری دارد آیا حساسیت ریه باعث کم وزن شدن می شود..

  15. سلام دکتر گرامی.پسرم یسالو دوماهشه قدش۷۴ سانت ولس وزنش ۸۸۰۰.تا نیم کیلو وزن میگیره شیصد گرم م میکنه.بشدت بدغذاس.فقط سوپ و تیلیت میخوره.حتی شیر بخادم فقط ۹۰ سی سی میخوره.قطره مولتی ویتامینو آهنشم استفاده میکنه آزمایشاشم سالمه تیروئیدم نداره.چیکار کنم غذا بخوره دق کردم.خرما عسب گردو بادوم و خیلی چیزا گرفتم ولی لب نمیزنه.

  16. سلام پسر من هم‌شیر خشک‌می خوره هم شیر مادر.شیر خودم خیلی کمه.ولی طی روز فقط شیر خودم را میدم و شبها شیر خشک
    وزن تولدش ۳کیلو و ۲۰۰گرم‌بود .
    مراقبت اول هم وزن اش خوب بود
    ولی مراقب ۱ماهگی که بردمش وزن اش ۵کیلو و ۱۰۰گرم بود خیلی منو ترسوندن و گفتن خیلی وزن گرفته و….
    ولی طی جدول وزن شما هنوز در نمودار طبیعی بوده بچه ام
    میشه شما بگین واقعا زیاد بوده؟یا این خانم عقده دکتر الکی منو سکته داد

  17. سلام آقای دکتر پسرمن وقتی به دنیا اومد 3642کیلوبود وقدش50دوسرهم37بود الان که دوماهش وزنش5/5,وقدش57ایانرمال یانه چون بهداشت می‌گفت نرمال نیست شاید بچت مشکل داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا