سلامت نوزاد

علت کم خوابی نوزاد یک ماهه و دو ماهه+ 7 درمان ساده در منزل

bestkid b

والدین اغلب این سوال را می پرسند که “چرا کودک من نمی خوابد؟” و “آیا فرزند من بی خوابی دارد؟”. اگر فرزند شما خواب خوبی ندارد، ممکن است به علت برخی از دلایل شایعی باشد که می تواند باعث بی خوابی یا کمبود خواب در کودکان شود.

کودکان به ویژه نوزادان برای رشد سالم از نظر عاطفی و جسمی، به خواب کافی و منظم نیاز دارند. والدین باید در ایجاد عادت خواب فرزندشان بسیار حساس و هوشیار باشند. در صورت عدم توجه، والدین و کودک سرانجام تحت تأثیر بی خوابی قرار می گیرند. اتاق خواب کودک باید محلی برای خواب باشد و آرامش داشته باشد به گونه ای که از هر سر و صدا و آشفتگی به دور باشد.

حتما بخوانید: بهترین حالت خوابیدن نوزاد به چه صورت است؟ بهمراه فیلم آموزشی

اتاق خواب کودک برای بازی نیست، بلکه باید تنها برای خواب و استراحت مناسب باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا به علل بی خوابی کودکان و روشهای برطرف کردن آن پی ببرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

خواب کودک: چه چیزی نرمال و چه چیزی نشان دهنده وجود مشکل است؟

به طور کلی نوزادان تازه متولد شده ۱۶ تا ۱۸ ساعت در طول شبانه روز می خوابند. تا سن ۱۲ ماهگی، بیشتر کودکان ۱۴ تا ۱۵ ساعت در هر ۲۴ ساعت می خوابند. بیشتر خواب آنها در شب انجام می شود و معمولاً در طول روز، دو چرت کوتاه ۲ ساعته خواهند داشت.

در شش ماه اول زندگی، بیدار شدن منظم کودک در طول شب طبیعی است. احتمالاً کودک در طول شب برای تغذیه به شما احتیاج خواهد داشت و بنابراین باید به آنها شیر دهید.

حتما بخوانید: چرا نوزاد آبریزش چشم دارد و چطور با یک راه حل ساده آن را درمان کنیم؟

بعد از شش ماه اول یا بیشتر، عادت ها و رفتار خواب کودکان با یکدیگر بسیار متفاوت است. این بدان معنی است که می توان مشکلات خواب کودک را در این مدت مشخص کرد.

اما اگر کودک شما سه ماهه، شش ماهه یا بیشتر باشد، می توانید از روی علایم زیر به وجود مشکلات خواب در او پی ببرید:

  • به طور مداوم بیش از سه بار در طول شب بیدار می شود
  • به طور معمول بیش از ۳۰ دقیقه طول می کشد تا بخواب برود
  • در خواب و بخواب رفتن مشکلاتی دارد که پریشانی زیادی برای شما و خود او ایجاد می کند

اگر مطمئن نیستید که کودکتان مشکل خواب دارد یا نه، بهتر است که در مورد الگوهای خواب او با پزشک معالج و یا متخصص اطفال صحبت کنید. پزشک می تواند وجود بیخوابی و علل ایجاد کننده ی آن را مشخص کند. در پایان ممکن است تصمیم بگیرید که تغییری در الگوی خواب کودک ایجاد نکنید، اما با مراجعه به پزشک می توانید علل دیگر بیخوابی که به مشکلات سلامتی یا بیماری خاصی مربوط می شود را رد کنید.

علل بی خوابی در کودکان

در اینجا علل معمول بیخوابی کودکان و نوزادان آورده شده است:

۱- دندان در آوردن

درد زیاد ناشی از دندان درآوردن، می تواند یک اختلال خواب بزرگ برای کودکان ایجاد کند. مطابق گفته The Bump، اگر پزشک برای تسکین درد دندان درآوردن کودک، داروهای مسکن تجویز کرده است، حتماً داروها را حدود ۱۵ دقیقه قبل از خواب به فرزندتان بدهید تا از بی خوابی جلوگیری شود.

۲- آلرژی غذایی

شاید آنچه کودک شما را شبها بیدار می کند چیزی است که به شکم او مربوط می شود. در مطالعه‌ ای که در ژورنال اطفال آمریکا منتشر شد، محققان دریافتند که کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند، هنگام مصرف آن دچار اختلال خواب شده‌ اند. با این حال، وقتی شیر از رژیم غذایی آنها حذف شد، الگوی خواب آنها عادی شد. شیر یا سایر حساسیت های غذایی می تواند دلیل بی خوابی کودک شما باشد.

۳- کولیک

گاهی اوقات نوزاد به خود می پیچد و گریه می کند. به گفته مجله Parents، ​​کولیک می تواند نوزادان را ساعت ها بیدار نگه دارد. اگر کودک شما کولیکی است، به احتمال زیاد برای مدت طولانی و غیرقابل تحمل گریه می کند. در مورد بهترین روش درمان کولیک با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

حتما بخوانید: ۴ علت اصلی تشنج نوزاد و جدیدترین راه بهبود سریع خانگی آن چیست؟

۴- رژیم غذایی مادر شیرده

نوزادان حساس هستند. تحریک بیش از حد می تواند آنها را از خواب خوب دور کند. تحریک می تواند به شکلی باشد که برای مثال مادر در خوردن شکلات زیاده روی کرده است و این شکلات به شیر او وارد شده است. بنابراین رژیم غذایی مادر می تواند بر الگوهای خواب کودک تاثیر بگذارد.

بیداری بچه ها در شب گاهی اوقات نشان دهنده ی این است که چیزی در رژیم غذایی آنها موجب اذیت و دل درد فرزندشان می شود.

۵- کمبود ویتامین

علت بیداری کودک شما ممکن است به سادگی عدم وجود یا کمبود برخی مواد مغذی ساده در بدن آنها باشد. همانطور که مجله Healthy Beginnings توضیح داد، مصرف منیزیم اضافی از طریق مکمل به ایجاد خواب بهتر در کودکان کمک می کند. می توانید از ژل یا روغن منیزیم استفاده کنید که در پوست جذب می شود. علاوه بر این می توانید از طریق رژیم غذایی سالم و مقوی، ویتامین های مورد نیاز فرزندتان را تامین کنید.

۶- گرسنگی

کودک تازه متولد شده شما در یک بار تغذیه تنها مقدار بسیار کمی شیر می خورد. شیر مادر به سرعت هضم می شود. این بدان معناست که کودک می تواند در طول شب گرسنه شود و به همین علت از خواب بیدار شود.

کارشناسان می گویند گرسنگی شایع ترین دلیلی است که بچه ها را در طول شب بیدار می کند. به خاطر رشد سالم فرزندتان، نباید سعی کنید این نیاز را تغییر دهید یا آن را دوباره بازیابی کنید. حتی اگر می دانید که کودک را همین چند ساعت پیش شیر داده اید، باز هم نیاز او را با تغذیه مجدد برطرف کنید.

پست مشابه : همه چیز در مورد خواب نوزاد سالم و معمولی

تشنگی دلیل دیگری است که بچه ها را از خواب بیدار می کند. نوشیدن شیر مادر یا شیرخشک ممکن است تشنگی را تا حدودی برطرف کند.

۷- احتیاج عاطفی کودک به والدین

بعضی از نوزادان عاشق والدینشان هستند و نمی توانند وقت زیادی را در خواب بدون آنها سپری کنند. کودک می خواهد بداند شما چه کاری انجام می دهید و دوست دارد با شما بازی کند حتی اگر نیمه های شب باشد!

بعضی از والدین می دانند که خوابیدن در یک اتاق خواب به کودک کمک می کند احساس نزدیکی و آرامش کند. اما سعی کنید کنار هم خوابیدن به یک عادت برای کودک تبدیل نشود چون بهرحال پس از مدتی باید یاد بگیرد که جدا از شما و در اتاق خودش بخوابد.

۸- مشکلات تنفسی

طبق گفته های Health Hype، انسداد مجاری هوایی از جمله انسداد بینی، سینوزیت یا تب یونجه، آسم، برونشیت یا ذات الریه ممکن است باعث بی خوابی فرزند شما شود. با دیدن علایم مشکلات تنفسی در فرزندتان به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند با توجه به علایم، بیماری را تشخیص دهد و راه مناسبی برای درمان آن پیدا کند. به این ترتیب مشکل خواب کودک هم برطرف خواهد شد.

۹- بیماری

گاهی اوقات سرماخوردگی های معمول بیش از سرفه و عطسه هستند و به بی حوصلگی و ناراحتی کودک منجر میشوند. علت بیخوابی کودک ممکن است بیماری او باشد. بیماری می تواند باعث شود بچه‌ها در طول شب بیشتر بیدار شوند و همچنین چرت های کوتاه بزنند.

مشکلاتی مانند ریفلاکس اسید نیز خوابیدن کودک را دشوار می کند. در مورد چگونگی جلب آسایش کودک، توصیه های پزشک متخصص اطفال را دنبال کنید.

حتما بخوانید: علت بی خوابی کودکان ۱-۴ ساله و روش درمان خانگی بسیار ساده آن!

اگر کودک شما معمولاً خواب خوبی دارد اما ناگهان بی خواب می شود، می تواند بعلت چیزی مانند گلودرد یا عفونت گوش باشد.

چگونه به فرزندم در داشتن خواب خوب کمک کنم؟

  • سعی کنید شب ها بلافاصله هنگام گریه، کودک را آرام نکنید. بهتر است صبر کنید تا کودک کمی گریه کند. توجه مداوم می تواند یک محرک برای شب بیداری کودکان باشد.
  • شاید کودک به دلیل سر و صدای زیاد قادر به خوابیدن نیست. برای آرامش پیدا کردن در محیط پر سر و صدا، از آهنگ های کلاسیک یا آرام بخش استفاده کنید.
  • کاری نکنید که کودک به عنوان تنبیه یا توبیخ، مجبور به خوابیدن شود. این می تواند بی خوابی ایجاد کند. زیرا کودک به جای اینکه از خوابیدن لذت ببرند، از آن می ترسد.
  • والدین نباید کودک را به خوابیدن در آغوش عادت دهند. هنگامی که کودک شش ماهه است، سعی کنید او را روی گهواره یا تخت خود بخوابانید.
  • خواندن داستان در رختخواب، آواز خواندن یا لالایی گفتن برای کودک قبل از خواب کار درستی نیست چون این اغلب باعث بی خوابی می شود. زیرا این به یک عادت در کودک تبدیل می شود و بدون این روال کودکان نمی توانند بخوابند.
  • از داروهای خواب آور برای بهبود خواب کودک استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک آن را توصیه کند. تا حد امکان از مواد شیمیایی یا دارویی برای درمان بی خوابی استفاده نکنید.
  • به یاد داشته باشید که قرص های خواب ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.
  • اگر بعد از تلاش و رعایت نکات فوق برای درمان بی خوابی، این وضعیت ادامه پیدا کند، با پزشک مشورت کنید.

حتما بخوانید: ۳ دعای عالی برای رفع بی خوابی یا کم خوابی کودک شما +دانلود pdf

برای درمان بی خوابی نوزادان، والدین باید به فرزندشان یاد دهند که خودشان بخوابند. آنها همچنین باید بتدریج توجه خود را به بهانه های شبانه کودک کم کنند تا او یاد بگیرد که بدون توجه و پشتیبانی والدین بخوابد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا