سلامت نوزاد

آیا زردی نوزاد قابل برگشت است؟ بهترین راه چاره چیست؟

bestkid b

شایع ترین بیماری پساز تولد نوزادان، زردی است که نام علمی آن یرقان می باشد. علایم این بیماری زردشدن پوست و سفیدی چشم نوزادان است که گاهی سریع درمان و برطرف می شود و بعضی اوقات درمان آن به طول می انجامد. در این پست با بهترین راه چاره برای درمان زردی نوزادان و اینکه آیا زردی نوزادان قابل برگشت هست یا نه در خدمت شما هستیم.

مقدمه:

تا چه حد با بیماری زردی نوزاد آشنا هستید؟ زردی در روزهای اول زندگی نوزاد خود را نشان می دهد. حتماً پدر و مادرانی که فرزندشان زردی داشته می دانند که زردی نوزاد به واسطه‏ ى سطوح بالاى رنگدانه‏ ى زرد مایل به سبز خون که بیلى‏ روبین نامیده مى‏ شود که یک رنگدانه زرد رنگ است و بر اثر شکسته شدن گلبولهای قرمز خون ایجاد می شود. کبد بیلى‏ روبین را از خون تصفیه مى‏ کند . در کودکان و بزرگسالان بیلی روبین در کبد به طور کامل پردازش شده و از طریق مجرای روده ای عبور می کند. در حالی که، نوزاد به دلیل عدم توانایی کافی ممکن است نتواند بیلی روبین را از بدن دفع کند، در نتیجه سطح بیلى ‏روبین در خون بالا مى‏ رود. زردی انواع مختلفی دارد که عبارتند از زردی ناشی از ناسازگاری‏های خون، زردی از شیر مادر ، فاویسم یا زردی ناشی از پرخونی و عوامل دیگری مثل وزن کم نوزاد در زمان تولد، نارس بودن، جنس پسر، نوزاد مادر دیابتی، سابقه زردی در نوزاد اول، عدم تطابق گروه خونی و RH مادر و نوزاد، تغذیه ناکافی نوزاد بخصوص در روزهای اول زندگی و … .

فیلم مقایسه روشهای فوتوتراپی در درمان زردی نوزادان:

 

مطلب مشابه : علل و درمان سریع زردی نوزاد

راهکارهایی برای درمان و مقابله با زردی نوزاد:

روش ۱- با اینکه حجامت در نوزادان با عوارض زیادی همراه است، اما تعویض خون در صورتی که میزان بیلی‏روبین از حد مجاز بالاتر باشد، با تشخیص پزشک انجام می‏شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

روش ۲- تا چندین سال قبل استفاده از نور مهتابی برای درمان زردی نوزادان پیشنهاد می شد اما طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، «نور آفتاب یا نور مهتابی‌های معمولی هیچ‏گونه تاثیری در کاهش زردی و درمان آن ندارد. همچنین در مورد نوع تغذیه مادر، مصرف غذاهای گرم مانند ادویه یا خرما تاثیری در زردی نوزاد ندارد.»

روش ۳- تنها عامل موثر در کاهش زردی تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر و افزایش دفع ادرار نوزاد است. البته در زردی شیر مادر، پزشک ممکن است استفاده از شیر مادر را به طور موقت قطع و شیر خشک را جایگزین کند، اما ترنجبین و شیر خشت بیشتر سبب افزایش دفع مدفوع شده و تاثیر بسزایی در کاهش میزان زردی ندارد و هیچ گاه نباید نوزاد را صرفا با این مواد تحت درمان قرار داد و حتما باید با پزشک مشاوره شود. در انتخاب رنگ لباس نوزاد هم از طیف زرد استفاده نشود، چون تشخیص زردی را از سوی والدین به تاخیر می‏اندازد.

روش ۴- جهت درمان زردی نوزاد هر روز نصف تا یک قاشق چایخورى تخم گشنیز را در ۵/ ۱ استکان آب بجوشانید تا نیمى از آن بماند صاف کنید و در طول روز به نوزاد بدهید و چند روز تکرار کنید.

روش ۵- جهت درمان زردی نوزاد ترنجبین به میزان یک قاشق چایخورى تا مربا خورى را در کمى آب جوش حل کنید و صاف کنید و کم‏ کم به کودک بدهید و چند روز تکرار کنید. مصرف قدومه با ترنجبین بعد از صاف کردن خوب است.

روش ۶- فوتوتراپی در درمان زردی نوزاد مؤثر است و بهترین روش برای درمان زردی می باشد. فوتوتراپی روشی است که با تاباندن نور به پوست نوزادانی که دچار بالا رفتن بیلی‌روبین غیرمستقیم شده‌اند، فوتوایزومرهایی بوجود می‌آیند که قابلیت دفع بیشتری دارند و باعث پایین آمدن سطح بیلی‌روبین می‌شوند.

روش ۷- ایمونو گلوبولین وریدی (IVIG)، در کنار فوتوتراپی برای نوزادانی که ناسازگاری Rh یا ABO دارند می‌تواند بکار رود، اما استفاده از باربیتوراتها، کلستیرامین، پنیسلامین توصیه نمی‌شود.

 مطلب مشابه : نحوه درمان قطعی زردی طول کشیده نوزاد طبق جدیدترین تحقیقات در دنیا

اگر نوزاد زردی شدیدی نداشت می توانید برای جلوگیری از هدر رفتن آب بدن او مایعات زیاد به او بدهید و بیشتر از حد معمول به کودک شیر بدهید زیرا شیر مادر عامل زردی را تضعیف می کند . همچنین بهداشت کودک را به طور کامل رعایت کنید. علاوه بر آن نور خورشید می تواند به درمان زردی نوزاد کمک کند. کودک را در کنار پنجره ای آفتاب گیر، به مدت ده دقیقه و دوبار در روز قرار دهید.

بطور خلاصه در مجله معتبر بالتیمور سان می خوانیم که در بسیاری موارد زردی نوزاد قابل بازگشت است ولی در صورتی که مراقبت های لازم انجام پذیرد این امکان وجود ندارد.

اما چنانچه کودک شما درجه زردی بالایی داشت فورا به پزشک مراجعه کنید تا با قرار دادن نوزاد در معرض نوعی نور (دستگاه زردی) زردی وی درمان شود. این دستگاه را از لوازم پزشکی ها می توانید کرایه کنید. به این روش فتوتراپی با نور می گویند. این نور به پوست کودک نفوذ می کند و نوع خاصی از مولکول های موجود در پوست را در مقابل زردی تقویت می کند. درمان قطعی زردی نوزاد با فتوتراپی که از پرطرفدارترین و معمول ترین روشهای زردی نوزاد است به دست می آید.

درمان-زردی زردی-نوزاد۱

با مطالعه مطالب این پست به این نکته پی بردید که زردی نوزادان قابل برگشت است و در صورت تشخیص به موقع  و درمان آن می توان از تشدید این عارضه جلوگیری نمود.

لطفاً سؤالات خود را با ما دربخش نظرات در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. سلام . نوزاد من ۲۴ فروردین به دنیا اومد . با وزن ۲۶۰۰. بعد از سه روز زردی۶ داشت . روز دهم شد ۱۴.۸ . زیر دستگاه گذاشتیم یک شب شد ۶.۸ . روز پانزدهم شد ۱۰.۵ و روز هجدهم شد ۱۳.۵ که باز دستگاه گرفتیم گذاشتیم . الان هم وزنش حدودا ۲۹۰۰ هست . شیر مادر میخوره و دفع هم داره . میخواستم بدونم بعد از امروز هم که از دستگاه خارجش میکنیم امکان بازگشت زردی هست؟

      1. سلام دختر من ۲۷ روز ش هست و موقع تولد ۳۳۰۰ بود روز ۵ زردیش رو اندازه گرفتن ۱۱ بود و دو روز بعد دوباره بردمش دکتر ،گفتن زردیش زیاد نیست و نگران نباشید ،الان میخواستم بدون بعد از ۲۷ روز امکانش هست زردیش بالا بره و نگران کننده باشه ،آخه احساس میکنم بعضی مواقع خیلی زرد میشه .؟؟؟

  2. سلام خسته نباشید نوزاد ما ۹روز هستش و موقع تولد ۲کیلو ۵۰گرم بود بعد۵روز فهمیدیم زردی دارع بردیم آزمایش ۲۴بود دکتری بستری کرد ۲روز بعد شدش ۱۴بعدش آوردیم خونه زیردستگاه گذاشتیم روز بعد بردیم آزمایش که شده بود ۱۰.دکترش گفت ۱روز دیگ باشه زیر دستگاه کافیه الان روز۱۰ باز زردیش برگشته دکترش دارو داده گفته اگه ۵روز دیگ خوب نشد بیارش اما من نگرانم اگه میشه راهنمایی کنید

      1. سلام اقای دکتر دختر من ۱۹روزشه زردی روزچهارمش ۱۳.۵۸بوده روز ششم۱۴.۷۵بعد از اینکا سی ساعت زیر دستگاه فتوتراپی گذاشتیم۱۰.۹۵شدوبعداز سه روز ۱۱.۲۸شده بود دوباره۲۴ساعت زیر دستگاه گذاشتیم امابعد از ششروز که ازمایش گرفتیم ۱۰.۳۵بود ایا وضعیت خطرناکه چرا زردیش پایین نمیا ممنون میشم جواب بدید

        1. سلام. حتما چک کنید که شکم نوزاد به خوبی کار کنه. حتما حتما از شیر خودتون تغذیه بشه و دستگاه فوتوتراپی تون رو عوض کنید. نباید مشکلی باشه

      2. باعرض سلام ووقت بخیر ببخشید اقای دکتر من نوزادم ۸ روزشه روز دوم تو بیمارستان ازش تست زردی گرفتن گفتن مشکلی نداره ومرخص شد ولی روز پنجم ازش ازمایش کف پا گرفتیم نوشت بود بالای ۲۰ و دستگاه اجاره کردیم دوباره روز بعد از استفاده از دستگاه ازمایش تو رگی گرفتیم بیلی روبین کلی اش ۲۲و نیم بودولی تو روز دوم متوجه تغییر رنگش شدیم بدنش زردیش کم شد و فقط یکم دور چشمش و چشمش زرده حالا باید یه روز دیگه تو دستگاه بمونه و فردا آزمایش بگیریم ایا کار ما اشتباه بوده و خطرناک لطفا نظرتون رو بفرمایید

  3. سلام . پسر(نوزاد دوروزه) من با زدی ۱۵٫۵ بستری شد بعد یک هفته زیر دستگاه زردیش شد ۸٫۸ و مرخص شد . ۲۴ ساعت بعد از ترخیص زردیش ۱۰٫۲ و ۴۸ ساعت بعد ۱۱٫۱ . ظاهرا مجدد داره میره بالا. شیر خوب میخوره و دفعشم خوبه وزنش ۲٫۹۰۰ .لطفا راهنمایم کنید چیکار کنم. سپاس

  4. سلام.دختر من روز سوم تولدش زردی گرفت به اندازه ۱۴ بردیم دکتر گفتش باید زیر دستگاه بخوابه دو روز زیر دستگاه خوابید زردیش برطرف شد بعد از یک روز دوباره چشماش و صورتش زرد شده شیر مادر خوب میخوره

    1. سلام.من پسرم ۷ماه و نیم به دنیا اومده امروز ۱۲ روزشه… زردی داشت ولی وقتی از بیمارستان مرخص شد زردیش ۸ بود الان دوروزه آوردیم خونه یکم انگار زردیش برگشته بنظرتون جای نگرانیه؟ ما باید چیکارکنیم؟ آیا میتونیم سرخود قطره واسه زردی بهش بدیم؟

  5. سلام نوزادماموقع تولد ۳کیلو۴۶۰گرم بود روزبیستم زردی ۱۶درصدداشت بعدازدوروززیردستگاه دکترگفت زردی نداره وآزمایش هم لازم نیست بعدازدوروز رنگ اون دوباره زردشده شیرمادرمیخوره دفعش هم خوبه فقط رنگش زرده امکان داره زردیش برگشته باشع؟؟؟

  6. سلام آقای دکتر..پسرم روز تولد وزنش دو کیلو و پانصد و هفتاد بود‌..روز ۶ ام تولد مشکوک به زردی بود بردیمش آزمایش و زدیش ۱۷ بود..بیمارستان بستری کردمش تو عرض دو شب زردیش به ۶ رسید و مرخصش کردند..الان دوباره استرس دارم که نکنه دوباره بره بالا..نیازه که دوباره ببرمش برای ازمایش؟ دوسندارم انقد ازش خون بگیرن.مشکدم با ازمایش همینه

  7. سلام،دخترمن در۶روزگیش زردیش۲۴ بوده که۳شب بستریش کردن زردیش اومد۶بعد۲روزدوباره رفت۱۵دوشب دستگاه فوتوتراپی کرایه کردیم زردیش شد۸دکتر گفت دیگه دستگاه نیاز نداره بعدیه هفته آزمایش دادیم شده بود۱۴ الآن۴۰روزشه زردیش ۱۲٫۵هستش ولی خوراکش خوبه دفع ادرارومدفوع هم خوبه دکترمیگه چون سنش بالارفته وآزمایش تیروییدش هم خوبه وکشت ادراش هم خوبه جای نگرانی نیست‌ اماچون طولانی شده ماخیلی نگرانیم لطفامراراهنمایی کنیدباتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا