سلامت نوزاد

۵ علت اصلی جوش صورت نوزاد و روش درمان خانگی سریع (تحقیقات جدید)

bestkid b

برخی از نوزادان در هفته دوم یا سوم زندگی خود با جوش های ریز سفید رنگ بر روی صورت خود مواجه می شوند که موقتی هستند . در این مطلب ، ۵ علت اصلی جوش صورت نوزاد و روش درمان خانگی سریع طبق تحقیقات جدید را برای شما بیان می کنیم.

مقدمه:

مسلماً جوشهای نوزادان با جوشهایی که روی صورت و بدن بزرگترها ظاهر می شود متفاوتند و معمولاً در سن ۶ ماهگی برطرف می شوند. این جوشها معمولا به خودی خود از بین  می روند و والدین نباید نگران این عارضه در بدن کودک خود باشند. در ادامه با دلایل ایجاد جوش های صورت نوزاد و روش های درمان خانگی آن آشنا می شوید.

فیلم:

مطلبی برای والدین: آیا آلرژی در نوزادان وجود دارد؟ نتایج جدیدترین تحقیقات چه می گویند؟

جوشها بر روی صورت نوزادان در شکل های مختلفی ظاهر می شوند . بعضی ها دارای رنگ سفید و بعضی دیگر قرمز روشن یا صورتی، همچنین بعضی جوش ها چرکین و بعضی غیر عفونی هستند. بعضی از نوزادان چوشهای سرسفیدی به نام میلیا روی بینی یا گونه و یا چانه شان میزنند که در عرض چند هفته از بین میروند و نیازی به درمان ندارند. در ادامه با ۵ تا از مهم ترین علل ایجاد جوش روی صورت نوزادان آشنا می شوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۵ علت اصلی جوش صورت نوزاد:

آلرژی-کودکان۱

۱- وجود عفونت‌های قارچی در نوزادان: ممکن است علت بروز این جوش‌ها در نوزادان، قارچ‌ها باشند نه تجمع چربی. جوش‌های سر سفید روی بینی و گونه نوزادان معمولاَ در عرض چند هفته به صورت خود به خودی ازبین رفته و نیازی به درمان یا استفاده از لوسیون ندارند. عفونت‌های قارچی اغلب بعد از مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک به وجود می‌آیند و بسته به اینکه در کدام قسمت از پوست نوزاد ایجاد شده‌اند، متفاوت هستند.

۲- هورمونهای مادر: یکی دیگر از علت های جوش صورت نوزادان ، تأثیر هورمونهای بارداری مادر است که بر جریان خون نوزاد تاثیر می گذارد. این هورمون های مادر غدد چربی نوزاد را تحریک می کند و باعث تشکیل جوش بر روی پیشانی، چانه، گونه و پلک (و گاهی اوقات سر، گردن، پشت و قسمت بالای قفسه سینه) می شود.

۳- قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما و آفتاب سوختگی: همانطور که قرار گرفتن نوزاد در معرض هوای گرم یا سرد میتواند باعث ایجاد جوش شود، آفتاب سوختگی هم باعث ایجاد جوش های ریزی روی صورت نوزادان می شود. شما میتوانید از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان در هر سنی استفاده کنید. اما بهترین راه مراقبت از نوزاد در برابر آفتاب سوختگی این است که او را تا شش ماه از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید حفظ کنید. برای آفتاب سوختگی‌های ملایم، هر روز پارچه خنکی را برای ۱۰-۱۵ دقیقه روی پوست نوزاد قرار دهید و برای سوختگی‌های شدید‌تر به پزشک مراجعه کنید.

۴- حساسیت به دارو و غذا: اگر نوزاد شما جوش های چرک دار با مرکز کمرنگ دارد ممکن است به دلیل حساسیت به دارو و غذا (ناشی از شیر مادر) یا حتی نیش حشرات و یا با عامل ویروسی ایجاد شده باشد. این جوش های پوستی معمولا خارش دارند و کمی اذیت کننده هستند و در تمام نقاط بدن امکان بروز دارند. این موارد خیلی جدی نیستند اما مراقب نشانه هایی از جمله مشکلات تنفسی و بلع در نوزاد خود باشید. اگر این جوش ها از بین نرفتند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۵-  اگزما: اگزما جوش قرمز رنگی می باشد که ممکن است در واکنش به چیزی به وجود آمده باشد و باخارش همراه است. این مشکل معمولاَ در بچه هایی که سابقه خانوادگی آسم، آلرژی و درماتیت دارند، متداول است. اگزما ممکن است روی صورت نوزاد به صورت جوش یا تاول بروز کند که به مرور زمان کلفت، خشک و فلس مانند میشود (کبره می بندد). همچنین ممکن است شما اگزما را روی آرنج، سینه، بازو، یا پشت زانوی نوزاد مشاهده کنید. برای درمان اگزما، تحریک کننده‌ها را تشخیص داده و آنها را از نوزاد دور کنید. از صابون‌ها و مواد شوینده ملایم استفاده کرده و از کمی مرطوب کننده استفاده نمایید. در صورت شدید بودن مشکل، درمان دارویی باید توسط پزشک تجویز شود.

همچنین بخوانید : علائم آلرژی و جدیدترین روش درمان خانگی-گیاهی آلرژی کودکان چیست ؟

روش های درمان جوش صورت نوزاد:

  1. روزی دو یا سه بار صورت را پاک کنید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید.
  2. از روش های طبیعی برای درمان جوش استفاده کنید: پاک کردن منطقه آسیب دیده با شیر مادر به تسریع فرایند بهبود جوش کمک می کند. برای اینکار به روش زیر عمل کنید :

روش انجام کار:

جوش-صورت-نوزاد
– خیلی ساده شیر مادر را (چند قطره) روی قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی پوست نوزاد پخش کنید.
– روش دیگر این است که می‌توانید آن را روی کل صورت کودک بمالید. با کمک یک توپ پنبه‌ای یا نوک انگشتان‌تان، شیر را در یک حرکت دایره‌ای روی صورت کودک پخش کنید.
– بعد از ۲۰ دقیقه، صورت کودک را با استفاده از پارچه‌ی مرطوب و گرم پاک کنید.
– برای حذف جوش صورت نوزاد ، باید این روش درمانی را سه بار در روز تکرار کنید.

از انجام این کارها خودداری کنید:

  • هرگز جوش صورت نوزاد را فشار ندهید.
  • از به کار بردن محلول موضعی قوی و کرم‌های حاوی بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیلیک پرهیز کنید.
  • از به کار بردن صابون یا لوسیونی که منافذ پوست را مسدود می‌کند، پرهیز کنید. شما باید بعد از شستن کودک مرطوب‌ کننده‌ی بدون روغن رو بدن او استعمال کنید تا آکنه‌ها از بین بروند.
  • از محصولات مراقبت از پوست و برطرف کننده جوش که مخصوص بزرگسالان می باشند، استفاده نکنید.

جوش-صورت-نوزاد۱

ممکن است جوش صورت نوزاد با سایر بیماری های پوستی مانند میلیا اشتباه گرفته شود. جوش صورت نوزاد جوش های قرمزی می باشد در حالی که در میلیا، جوش ها سرسفید و بسیار کوچک هستند. اما درمان هر دو جوش یکسان می باشد؛ ابتدا صورت را بشویید، با گذشت زمان جوش ها برطرف می شوند.

کاربران عزیز : لطفاً سؤالات مرتبط خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. دخترم ۴۲ روزش هست و حدود یک هفته دانه های ریزی روی صورتش زده. چه باید بکنم ؟ و دلیلش چی هست که دانه زده ؟!

  2. سلام.پسر من وارد ۵ ماه شده امروز روی یکی از دستاش ی تعداد جوش ریز زده شده میخاستم دلیل و راه حلش بدونم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا