سلامت نوزاد

آفت دهان نوزاد شیرخوار و نوپا: ۱۶ درمان خانگی و زمان خطر

bestkid b

اگر متوجه شدید کودک در زمان غذا خوردن گریه می کند و درد دارد، دهان او را نگاه کنید تا از عدم وجود افت دهان اطمینان حاصل کنید چون کودکان و نوزادان نیز ممکن است به این زخم های دهانی مبتلا شوند. آفت دهان در کودکان مانند بزرگسالان اغلب خوش خیم است و به خودی خود ناپدید می شود. این نوع زخم دهانی که معمولاً در نوزادان و کودکان نوپا مشاهده می شود، به عنوان استوماتیت آفتی (زخم دهان) نیز شناخته می شود.

افت دهان چیست؟

آفت دهان زخم های کوچک و دردناک داخل دهان هستند که به طور معمول در زیر گونه ها یا لب ها، در پایه لثه ها و روی یا زیر زبان ظاهر می شوند. لازم است بدانید که آفت دهان و تبخال دو چیز کاملا متفاوت هستند. آفت دهان مسری نیست و در بافت های نرم دهان ظاهر می شوند. اما تبخال ها مسری هستند و با تماس منتقل می شوند. افت دهان می تواند غذا خوردن یا نوشیدن را برای کودک شما دشوار کند. بنابراین مهم است که به محض مشاهده، آنها را درمان کنید.

برای تغذیه کودک مبتلا به افت دهان چه باید کرد؟

غذا خوردن احتمالاً افت دهان را تحریک می کند، بنابراین مانع تغذیه ی صحیح کودک می شود و اشتهای او را کم می کند. در زیر چند گزینه برای تغذیه ی کودک مبتلا به آفت دهان آورده شده است:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • اگر کودک شما زیر شش ماه است، به او شیر مادر یا شیرخشک بدهید. اینها بی خطر هستند و حالت لطیف و ملایمی دارند (بنابراین موجب تحریک آفت و ایجاد درد نمی شوند).
  • اگر کودک شما در تغذیه با بطری دچار مشکل است، از قاشق (برای کودکان بزرگتر) جهت تغذیه ی آنها استفاده کنید.
  • اگر کودک شما مصرف غذاهای جامد را شروع کرده است، برای جلوگیری از تحریک دهان می توانید بیشتر از غذاهای نیمه جامد یا مایع استفاده کنید. می توانید از آبگوشت و پوره هایی که نیازی به جویدن ندارند استفاده نمایید. اگر کودک بخاطر درد قادر به خوردن نیست، از نی استفاده کنید.
  • غذاهای نرم مانند سبزیجات آب پز، سیب زمینی پوره شده و غلات همراه با شیرخشک یا شیرمادر گزینه خوبی برای کودکان مبتلا به آفت دهان هستند.
  • خوردن غذای سرد مانند میلک شیک، بستنی و… باعث تسکین سوزش افت دهان در کودکان نو پا می شود.
  • از تهیه غذای شور و تند که ممکن است باعث تحریک زخم و زخم شدن دهان شود، خودداری کنید.

روش های درمان افت دهان در نوزادان و کودکان نوپا

به یک متخصص اطفال مراجعه کرده و راه درست درمان را پیش بگیرید تا ناراحتی و تحریک ناشی از افت دهان در کودک شما به حداقل برسد.

هرگز از داروهای خانگی برای درمان نوزادان زیر شش ماه استفاده نکنید. اگر فرزندتان بزرگتر از شش ماه است و شما مایل به استفاده از درمان های خانگی هستید، ابتدا با پزشک مشورت کنید. در اینجا چند درمان خانگی برای معالجه افت دهان در کودکان آورده شده است.

۱- عسل: اگر فرزند شما بالای یک سال است، می توانید از عسل برای درمان افت دهان استفاده کنید. عسل را چند بار در قسمت آسیب دیده دهان بمالید. عسل از خواص ضد میکروبی بسیار خوبی برخوردار است و باعث تسریع بهبودی زخم ها می شود. لطفاً توجه داشته باشید که اگر کودک تان زیر یک سال است، هرگز از عسل استفاده نکنید.

۲- ماست: ماست و دوغ، زخم ها را بهبود می بخشد و درد زخم کودک را تسکین می دهد.

۳- زردچوبه: زردچوبه می تواند برای درمان افت دهان در کودکان استفاده شود. خاصیت ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی زردچوبه، انواع زخم ها و بریدگی ها را بهبود می بخشد. برای آسانتر کردن کار می توانید آن را با عسل مخلوط کنید و روی زخم بمالید.

۴- نارگیل: نارگیل یکی از مواد اصلی مورد استفاده در خانواده های هند است و در معالجه آفت دهان مفید است. می توانید آب نارگیل را به کودک خود بدهید تا آن را بنوشد یا شیر نارگیل بدهید تا غرغره کند. اگر این مواد را در خانه ندارید، می توانید روغن نارگیل را بر روی زخم ها بمالید. توجه داشته باشید که اگر فرزندتان زیر ۱ سال است، از روغن نارگیل برای درمان او استفاده نکنید.

۵- کشک: کشک و دوغ داروهای خوبی برای درمان افت دهان کودکان هستند. کمی کشک در دهان کودکتان بگذارید تا آن را بمکد یا در دهان خود بچرخاند. کشک یک درمان عالی است زیرا باکتری های مفید موجود در آن به مبارزه با میکروب های مضر کمک کرده و عفونت های قارچی را از بین می برند.

۶- ریحان: جویدن برگ های ریحان یکی دیگر از روش های درمانی عالی برای آفت های دهان است. این برگها دارای خواص دارویی هستند و می توانند زخم را با سرعت خوبی درمان کنند. برای گرفتن نتایج سریعتر می توانید برگ های ریحان را دو بار در روز با آب گرم به فرزندتان بدهید تا بجود.

۷- روغن حیوانی: یکی دیگر از محصولات شیر که می تواند برای درمان آفت دهان موثر واقع شود، روغن حیوانی است. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید حداقل سه بار در روز، روغن را روی زخم ها بمالید. انجام این کار باعث می شود زخم ها سریعتر بهبود یابند و درد کودک را نیز تسکین دهند. اگر فرزندتان طعم روغن حیوانی را دوست ندارد، می توانید به جای آن از کره محلی استفاده کنید.

۸- آلوئه ورا: اگر به گیاه آلوئه ورا دسترسی دارید، یک برگ آن را بشکنید و ژل را مستقیماً روی زخم بمالید. قبل از انجام اینکار برای کودک، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

۹- بستنی: غذاهای سرد می توانند درد زخم فرزند شما را تسکین دهند. کودکان نو پا می توانند بستنی را برای تسکین فوری زخم ها میل کنند. بستنی، دارویی است که کودک شما هرگز به آن نه نمی گوید!

۱۰- آب نمک: کمی نمک یا جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و یک دهانشویه درست کنید. به کودک خود بگویید که دهان خود را با این محلول بشوید و سپس آن را به بیرون تف کند. به فرزندتان توضیح دهید که از قورت دادن محلول اجتناب کند. آب نمک موجب ضدعفونی کردن زخم و تسکین درد می شود.

۱۱٫ برگهای کاری: از آنجا که برگهای کاری دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند، جویدن یک قاشق از این برگها می تواند به معالجه زخمهای دهانی کودک شما کمک کند.

۱۲- قطعات یخ: برای رهایی از درد، یک تکه یخ را بر روی زخم بمالید و یا از فرزندتان بخواهید یخ را برای مدتی در دهان خود نگه دارد. انجام اینکار برای کودک شما بسیار مفید خواهد بود.

۱۳- از مکمل های ویتامین استفاده کنید: اگر کودک نوپای شما به طور مداوم به افت دهان مبتلا می شود، او را نزد یک متخصص ببرید تا علل آن را بررسی کند. پزشک ممکن است مصرف مکمل های ویتامین و خوردن غذاهای سرشار از ویتامین را به فرزند شما پیشنهاد دهد. همیشه از وجود ویتامین ها در رژیم غذایی کودک اطمینان حاصل کنید.

۱۴- از کرم های ضد التهابی استفاده کنید: برای درمان آفت دهان، پزشک ممکن است یک یا چند کرم ضد التهاب استروئیدی یا پمادهایی مانند بنزوکائین را برای استفاده موضعی تجویز کند. استفاده ی مرتب این کرم ها روی زخم های دهان، می تواند روند بهبودی را تسریع کند.

۱۵- از دادن غذاهای تند به کودک نو پا خودداری کنید: از دادن غذاهای اسیدی، پر ادویه، سفت و تند به فرزندتان اجتناب کنید زیرا این غذاها فقط می توانند درد و سوزش زخم ها را تشدید کنند. بنابراین تا زمان بهبودی زخم ها، از دادن آجیل شور، گوجه فرنگی، چیپس سیب زمینی، لیمو و نوشیدنی های گازدار به کودک اجتناب کنید.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به وجود استفاده از این راهکارهای خانگی، آفت دهان بعد از ۲ هفته بهبود پیدا نکرد توصیه می شود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

همچنین اگر کودک شما علائم دیگری مانند بثورات پوستی، متورم شدن گره های لنفاوی یا تب داشت با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این اگر درد ناشی از آفت دهان مانع از تغذیه ی کافی کودک می شود یا زخم های دهانی بطور مکرر و مداوم پدیدار می شوند، به پزشک مراجعه کنید. امیدواریم درمان های خانگی ذکر شده در این مطلب، برای درمان آفت دهان شما یا فرزندتان موثر واقع شود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام دخترم ١١ماهش هست سفيدك بالاى لب از داخل و چندتا جوش ريز قرمز زير لب پايين از بيرون زده الان چند ساعته صداش هم گرفتگى داره من فكر كردم شايد واسه دندون در آوردنشه ممنون از راهنماييتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا