نکات سلامتی مادران

7 دلیل دندان درد در بارداری، روش پیشگیری و 6 داروی گیاهی بیخطر

bestkid b

بارداری دوران زیبایی است و طبیعتاً هر کاری می کنید تا ۹ ماه سالم بمانید. این شامل مراقبت مناسب در دوران بارداری، حفظ رژیم غذایی سالم، ورزش کردن و حتی ترک کردن برخی از عادت ها است.

درست است که همه اینها برای حفظ سلامتی کلی در دوران بارداری ضروری است، اما محافظت از دندان ها هم اهمیت زیادی دارد.

یکی از مشکلات غیر منتظره دوران بارداری درد یا حساسیت دندان است، اما با داشتن بهداشت خوب دندان و مراجعه به دندانپزشک می توانید دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: همه آنچه که باید درباره اسهال در بارداری و درمان سریع آن بدانید! بهمراه فیلم

دلایل دندان درد در دوران بارداری چیست؟

بیشتر خانمهای باردار، برخی از ناراحتی های دوران بارداری را تجربه می کنند.

برخی از ناراحتی های دوران بارداری شامل تهوع صبحگاهی، ورم پاها، کمردرد، خستگی و مه مغزی است.

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری، درد یا حساسیت دندان را تجربه می کنند. با این حال، مشکلات دندانپزشکی در دوران بارداری بیش از آنچه که بعضی افراد فکر می کنند متداول است. برخی علل دندان درد در دوران بارداری عبارتنداز:

  • بدن در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می شود. با افزایش استروژن و پروژسترون ممکن است علائمی مانند استفراغ و حالت تهوع ایجاد شود، این تغییرات همچنین می تواند شما را در معرض پلاک دندان قرار دهد.

این پلاک می تواند علت اصلی خونریزی لثه و التهاب باشد، شرایطی که به التهاب لثه بارداری معروف است. این شرایط ۷۵ درصد زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین اگر با آن درگیر هستید، بدانید که تنها نیستید.

  • بسته به شدت التهاب لثه حاملگی، ممکن است به بیماری پریودنتال مبتلا شوید. این یک عفونت جدی لثه است که استخوانهای پشتی دندانها را از بین می برد و منجر به ریزش دندان می شود.
  • بارداری می تواند اشتهای شما را نیز تغییر دهد و کاملاً طبیعی است که در این مدت هوس غذاهای زیادی می کنید. مشکل این است که به احتمال زیاد اشتهای زیادی به غذاهای غیرسالم دارید.
  • اگر بطورم مداوم به خوردن وعده های قندی یا کربوهیدرات زیاد تمایل دارید، خطر پوسیدگی دندان وجود دارد و منجر به ایجاد حفره می شود.
  • اگر ریفلاکس اسید یا بیماری صبحگاهی دارید، استفراغ مکرر یا اسید معده موجود در دهان می تواند به آرامی به مینای دندان آسیب برساند و باعث ایجاد حساسیت دندان شود.

نحوه جلوگیری از دندان درد در دوران بارداری

درد دندان در دوران بارداری بسیار سخت و طاقت فرسا است. این مشکل را می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان به حداقل رساند. از جمله راههای پیشگیری از دندان درد دوران بارداری عبارتنداز:

  • مراقبت از دندان را فراموش نکنید. هیچگاه بدون مسواک زدن به رخت خواب نروید. حداقل روزی دو بار دندان های خود را مسواک بزنید و روزی یک بار نخ دندان بکشید. همچنین برای جلوگیری از حفره و تقویت دندانهای خود از خمیردندان و دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • اگر ویار یا بیماری صبحگاهی دارید، آب بنوشید یا دهان خود را بشویید. این به از بین بردن اسید معده از دندان کمک می کند. با این حال بلافاصله دندانهای خود را مسواک نکنید. این توصیه ممکن است عجیب به نظر برسد اما سطح اسیدیته در دهان بعد از استفراغ افزایش می یابد. در این زمان مسواک زدن می تواند ضرر بیشتری داشته باشد، بنابراین حداقل یک ساعت بعد از استفراغ دندان هایتان را مسواک بزنید.
  • به دندانپزشک خود بگویید که شما باردار هستید به این ترتیب دندانپزشک با احتیاط های بیشتری، کار خود را انجام می دهد.
  • مصرف غذاهای قندی و کربوهیدرات ها را محدود کنید. بجای آن به خوردن میان وعده های غذایی سالم مانند سبزیجات خام و میوه های تازه روی بیاورید.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

نکات مراقبتی

۱-اولین و مهمترین نکته: به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگر دندان دردی دارید که از بین نمی رود، بی اعتنایی نکنید. فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید و فراموش نکنید که باردار بودنتان را اطلاع دهید.

در طی بارداری انجام رادیوگرافی یا اشعه ایکس دندان و برخی روشهای دندانپزشکی بی خطر است. اما بسته به اینکه در چه ماهی هستید، دندانپزشک ممکن است توصیه کند حداقل تا سه ماهه دوم، برخی از معالجات را به تاخیر بیندازید.

این تاخیر ممکن است در صورت نیاز به پر کردن یا عصب کشی که به بی حسی موضعی یا عمومی نیاز دارد، انجام شود و ممکن است خطر سقط جنین را در سه ماهه اول افزایش دهد.

اما از آنجا که اندام های حیاتی کودک در سه ماهه دوم تشکیل می شود، طبق گفته ی کلینیک مایو، خطر ابتلا به عوارض جانبی بعد از این زمان کمتر است.

۲- دندان های خود را تمیز نگه دارید

برای پیشگیری از آسیب دیدگی دندان، دهان خود را همیشه تمیز نگه دارید و روی دو بار مسواک بزنید.

تمیز کردن می تواند التهاب لثه در بارداری را نیز درمان کند. به دلیل خطر ابتلا به التهاب لثه در دوران بارداری، ممکن است دندانپزشک در حین بارداری تمیز کردن های مکرر را توصیه کند.

برداشتن پلاک همچنین می تواند ناراحتی ناشی از تومورهای حاملگی یا رشد غیر سرطانی لثه ها را کاهش دهد. فقط بدانید که ممکن است تومور تا بعد از زایمان از بین نرود و این مشکلی ندارد.

۳- در صورت لزوم درمان های ویژه تری دریافت کنید

با این حال گاهی اوقات، یک تومور در خوردن اختلال ایجاد می کند. در این صورت، دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان را پیشنهاد کند، اما باید تا سه ماهه دوم یا سوم صبر کنید. این روش شامل بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه لثه است.

اگر در دوران بارداری مبتلا به بیماری پریودنتال شدید و دندانپزشک نمی تواند دندان آسیب دیده را نجات دهد، کشیدن دندان در سه ماهه دوم می تواند درد و حساسیت را متوقف کند.

سپس می توانید گزینه های جایگزینی دندان را درنظر بگیرید. کاشت یا ایمپلنت دندان بعد از سه ماهه دوم، بیخطر است. برای اطمینان بیشتر، با پزشک صحبت کنید.

درمان های خانگی برای درد دندان در دوران بارداری

۱- نکات بسیار مهم

اگر دندانپزشک، معالجه دندان هایتان را تا سه ماهه دوم به تعویق انداخته است، می توانید برای تسکین درد در خانه کارهای زیادی انجام دهید. می توانید با اجتناب از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث افزایش حساسیت یا درد می شوند، شروع کنید.

برخی از خانم ها دریافتند که هنگام خوردن غذاهای گرم یا نوشیدنی های داغ، حساسیت دندان هایشان افزایش می یابد، در حالی که برخی دیگر نسبت به نوشیدنی های سرد یا غذاهای سرد حساسیت دارند. دهانشویه های حاوی الکل همچنین می تواند درد شما را تشدید کند.

حتما بخوانید: بهترین زمان خوردن کندر در دوران بارداری و روش مصرف آن

شست و شوی دهان با آی نمک گرم ممکن است ورم و التهاب را تسکین دهد. یا می توانید برای تسکین التهاب، کمپرس سرد را در قسمت بیرونی دندان و روی گونه خود قرار دهید.

از پزشک یا دندانپزشک بپرسید که آیا استفاده از آنتی بیوتیک های بدون نسخه حاوی بنزوکائین یا داروهای تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (تیلنول) بی خطر است یا خیر.

۲- زردچوبه

زردچوبه می تواند برای دندان درد بینظیر باشد. تمام آنچه شما نیاز دارید این است که ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با آب کافی مخلوط کنید و یک قوام خمیر مانند تهیه نمایید. حالا با استفاده از یک توپ پنبه ای، این خمیر را روی دندان آسیب دیده بمالید. و به زودی نتیجه خواهید گرفت.

زردچوبه به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده، می تواند دردهای شما را آرام کند. بنابراین، تا زمانی که تسکین پیدا کنید، از این روش درمانی استفاده نمایید.

۳- چای نعناع

تمام آنچه شما نیاز دارید این است که مقداری برگ نعناع تازه را در آب جوش قرار دهید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد. پس از آن محلول را صاف کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید تا سریع تسکین پیدا کنید.

۴- میخک

این ماده حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است و یک درمان عالی برای دندان درد می باشد. فقط کافی است دو میخک را با روغن نارگیل، روغن نباتی یا روغن زیتون مخلوط کنید. حالا با استفاده از توپ پنبه ای این مخلوط را روی دندان های دردناک بمالید. چندین بار از این راه حل استفاده کنید تا زمانی که تسکین پیدا کنید.

۵- ریشه زنجبیل

زنجبیل حاوی خواص ضد باکتریایی است که می تواند به درمان قرمزی، عفونت های جزئی و سایر زخم های مرتبط با درد دندان کمک کند. فقط یک ریشه زنجبیل را بشویید و آن را به قطعات ضخیم ۱تا۲ سانتی برش دهید. حالا آن را با استفاده از دندان آسیب دیده بجوید. به مدت پنج دقیقه جویدن ریشه را ادامه دهید و سپس آنرا تف کنید.

حتما بخوانید: درد زایمان چگونه شروع می شود و برای شروع زودتر آن چه بخوریم؟

۶- شستشوی دهان با آب نمک

شستشو دهان با آب نمک گرم به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده حفره دهان کمک می کند. شما همچنین می توانید از این راه حل حتی در هنگامی که دندان درد ندارید برای کنترل سطح باکتری ها استفاده کنید.

علاوه بر این نکات، موارد دیگری هم وجود دارد که برای جلوگیری از درد دندان در دوران بارداری باید دنبال کنید:

  • سعی کنید مصرف کلسیم خود را در دوران بارداری افزایش دهید. این نکته ساده نه تنها به محافظت از استخوان ها و برآورده کردن نیازهای غذایی کودک متولد نشده شما کمک می کند، بلکه باعث سالم ماندن دندان های تان هم می شود.
  • در دوران بارداری، مسواک نرم تری انتخاب کنید. حتماً روزانه دو بار دندان های خود را مسواک بزنید تا از پوسیدگی آنها محافظت شود.
  • اگر دچار استفراغ و حالت تهوع هستید، پیشنهاد می شود یک ساعت پس از استفراغ دندان های خود را مسواک بزنید.
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین D مانند تخم مرغ و پنیر را در رژیم غذایی قرار دهید تا از کلسیم موجود در بدن استفاده شود.

ویدیوی کوتاه و بسیار کاربردی

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا