نکات سلامتی مادران

مترونیدازول در شیردهی: مفید یا مضر؟ بهترین روش مصرف

bestkid b

خانم هایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، در مورد مصرف بسیاری از داروها نگران هستند. آنها نمی دانند که مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول برای کودک شیرخوار بیخطر است یا نه. اگر در حال شیردهی هستید، ممکن است کودک شما از طریق شیر مادر در معرض آنتی بیوتیک های مصرفی قرار گیرد. در این مقاله به این سؤال پاسخ داده می شود که آیا مصرف مترونیدازول در حین شیردهی ایمن محسوب می شود یا نه و همچنین توضیح می دهد که چرا گاهی اوقات لازم است در دوران شیردهی از آن استفاده شود و چگونه می توان خطرات این دارو را برای کودک به حداقل رساند.

آیا مصرف مترونیدازول در حین شیردهی بلا مانع است؟

مترونیدازول اغلب برای عفونت های خاص مورد نیاز است و پزشک زمانی آن را تجویز می کند که مزایای استفاده از این دارو از خطراتش بیشتر باشد. در صورت لزوم ممکن است به شما توصیه شود که در طول درمان با مترونیدازول، شیردهی را متوقف کنید. این به مسیر درمان عفونت هم بستگی دارد. موارد احتیاطی در مورد استفاده از فرم های مختلف دارو در زمان شیردهی در اینجا آمده است:

۱- خوراکی

مقدار کمی از مترونیدازول خوراکی، وارد شیر مادر می شود. اگر پزشک قصد دارد فرم خوراکی دارو را تجویز کند، به او اطلاع دهید که شیرده هستید. به دلیل عوارض جانبی مشاهده شده در نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می کنند، تجویز فرم خوراکی مترونیدازول در این دوران توصیه نمی شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مراکز کنترل بیماری (CDC) توصیه می کنند اگر به مترونیدازول خوراکی احتیاج دارید و تغذیه با شیر مادر تنها گزینه تغذیه ای موجود کودک است، باید شیردهی را به مدت ۲۴ ساعت پس از مصرف دارو متوقف کنید. در این مدت شما باید برای تغذیه ی فرزندتان از شیرخشک استفاده کنید. پزشک ممکن است دارو را در یک دوز واحد به شما بدهد، بنابراین می توانید ۲۴ ساعت پس از مصرف دارو شیردهی را شروع کنید.

از دست ندهید: مترونیدازول در بارداری: موارد مصرف، مشکل جنین و نکات مهم

به خاطر داشته باشید که مطالعات نشان می دهد مترونیدازول ۴۸ ساعت پس از مصرف (و یا بیشتر)، هنوز هم در شیر مادر یافت می شود.

۲- داخل وریدی

برای عفونت های جدی تر، پزشک ممکن است از مترونیدازول داخل وریدی استفاده کند که دریافت آن در بیمارستان انجام می شود. این روش دارو را مستقیماً وارد جریان خون شما می کند. پس از دریافت مترونیدازول تزریقی، شیر دادن به کودک توصیه نمی شود چون این فرم از دارو نیز می تواند وارد شیرمادر شود.

حتما بخوانید: چکار کنیم فرزندمان پسر شود؟ (طبق جدیدترین تحقیقات پزشکی)

۳- ژل واژینال

اگر پزشک برای شما ژل واژینال مترونیدازول را تجویز کرده است، به او اطلاع دهید که در حال شیردهی هستید. تحقیقات نشان می دهد که ژل موضعی مترونیدازول، به اندازه فرم خوراکی آن به طور سیستمیک جذب نمی شود و بیشتر پزشکان و داروسازان قبول دارند که استفاده از ژل های مترونیدازول در دوران شیردهی بی خطر است. با این حال باز هم باید با پزشک مشورت کنید و توصیه های او را دنبال کنید. همچنین برخی کارشناسان معتقدند که شیردهی به کودک باید تا ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز مصرفی این دارو متوقف شود. اگر تصمیم به استفاده از دارو گرفتید، باید در طول درمان از شیرخشک برای تغذیه ی کودک استفاده کنید.

استفاده از مترونیدازول در دوران شیردهی

مترونیدازول برای درمان برخی از بیماریهای شایع مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو معمولا برای موارد زیر استفاده می شود:

۱-واژینوز باکتریال

این یک عفونت شایع واژن است که در اثر رشد بیش از حد باکتریهای “بد” در مهبل ایجاد می شود. ابتلا به واژینوز باکتریال پس از زایمان، به دلیل تغییر در فلور واژن شایع است.

علائم این بیماری شامل بوی ماهی، ترشحات خاکستری رنگ، سوزش و خارش واژن است. در بعضی موارد ممکن است علامتی نداشته باشید.

حتما بخوانید: کنجد در بارداری: فواید، هشدارها و چند نکته مهم

۲-واژینیت تریکومونایی

تریکوموناس واژینالیس یک انگل است که از راه جنسی منتقل می شود. علائم این بیماری بعد از برقراری رابطه جنسی با یک شریک جنسی آلوده، پس از ۵ تا ۲۸ روز ظاهر می شوند. برای جلوگیری از آلودگی مجدد، باید هر دو شریک جنسی تحت درمان قرار گیرند و مترونیدازول معمولاً “داروی موثری” برای درمان این عفونت است.

علائم این بیماری شامل سوزش ادرار، خارش واژن، ترشحات خاکستری یا سبز رنگ و بوی بد واژن است.

۳-عفونت های رحمی

یکی از دلایل بسیار جدی که ممکن است به مترونیدازول احتیاج پیدا کنید و برای شیر دادن به فرزندتان با مشکل مواجه شوید این است که بلافاصله بعد از زایمان، به عفونت های رحم مبتلا شوید. اگر بعد از زایمان به عفونت های باکتریایی رحم مبتلا شوید، مترونیدازول معمولاً به صورت داخل وریدی تجویز می شود. پزشک به احتمال زیاد توصیه می کند که در طول درمان، شیردهی را متوقف کنید و کودک خود را با شیرخشک تغذیه کنید.

علائم عفونت های رحم شامل درد شکم، درجه حرارت بالا و ترشح از مهبل بهمراه بوی بد است.

حتما بخوانید: عکس اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری و همه نکات مهم

۴-بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یک عفونت تهاجمی است که روی اندام تولید مثل زن تأثیر می گذارد. این بیماری معمولاً با یک عفونت باکتریایی شروع می شود و اغلب بعلت یک بیماری مقاربتی درمان نشده ایجاد می شود. در این بیماری، عفونت از طریق واژن به دهانه رحم منتقل می شود، سپس به رحم و لوله های فالوپ حمله می کند. این عفونت اغلب با مترونیدازول درمان می شود و این امر ممکن است باعث توقف شیردهی شود.

علائم آن شامل درد لگن، درد شکم، ترشحات واژن و تب است.

۵-عفونت های روده ای

نوعی عفونت روده ای به نام کلستریدیوم دیفیسیل وجود دارد که بوسیله ی مترونیدازول قابل درمان است. این عفونت اغلب بعد از درمان با آنتی بیوتیک ها اتفاق می افتد. باکتری های “خوب” در روده توسط آنتی بیوتیک ها از بین می روند و این می تواند باعث به بروز کلستریدیوم دیفیسیل شود. این یک عفونت شدید و بسیار مسری است. برای ریشه کن کردن باکتری ها، باید مترونیدازول خوراکی مصرف شود.

علائم این بیماری شامل اسهال آبکی، درد شکم، بوی ترش و ناخوشایند مدفوع و احتمالا اسهال خونی است.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

نکاتی در مورد استفاده از مترونیدازول در حین شیردهی

اگر در طول شیردهی نیاز به مصرف مترونیدازول دارید، در اینجا نکاتی برای کمک به سالم ماندن شما و کودک تان ذکر شده است:

۱-شیر خود را بدوشید

اگر نیاز به متوقف کردن شیردهی است، شیر خود را در حین درمان پمپ کنید و آن را کنار بگذارید. این به شما کمک می کند تا شیرتان فاقد هرگونه دارویی باشد و تأمین کننده غذای فرزندتان نیز باشد.

۲-درباره جایگزین های مترونیدازول سؤال کنید

در صورت امکان از پزشک خود در مورد مصرف یک آنتی بیوتیک جایگزین سؤال کنید. آنتی بیوتیک های جایگزین مترونیدازول عبارتند از:

  • ونکومایسین
  • آموکسی سیلین
  • آمپی سیلین
  • کلیندامایسین

۳-اثرات جانبی مترونیدازول را در نظر بگیرید

گفته می شود که کمتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد از مترونیدازول وارد شیر مادر می شود اما همین مقدار کم هم می تواند باعث بروز عوارض جانبی در کودک شود. عوارض جانبی مشاهده شده در کودک ممکن است شامل عدم تحمل لاکتوز، اسهال و عفونت کاندیدا (برفک) باشد. همچنین ممکن است کاندیدا خود را به صورت بثورات روی باسن نشان دهد.

۴-ماست بخورید

برای جلوگیری از کاندیدا در شما و کودک تان حتما هنگام مصرف مترونیدازول، ماست میل کنید. این به شما کمک می کند تا باکتری های “خوب” در بدن شما جایگزین شود و توانایی بدن در مقابله با عفونت بهبود یابد.

حتما بخوانید: نکات ضروری مراقبت نوزاد بعد از تولد که والدین باید بدانند

۵-مایعات زیاد بنوشید

اگر در حین شیردهی از مترونیدازول استفاده می کنید، میزان مصرف مایعات خود را در طول دوره ی درمان افزایش دهید. این به جلوگیری از وارد شدن بیش از حد داروها به شیر شما کمک می کند. در صورت توقف شیردهی هم نوشیدن مایعات زیاد به شما کمک می کند تا دارو سریعتر از سیستم بدنتان عبور کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.خوبین.اگه مترونیدازول در شیردهی استفاده بشه چه خطری نوزاد رو تهدید میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا