نکات سلامتی مادران

زایمان طبیعی در هفته چندم اتفاق می افتد و چه کنیم تا زایمان سریعتر شود؟

bestkid b

اضافه شدن یک عضو جدید به جمع خانواده علی رغم لحظات خوشی که بهمراه دارد مراقبت های ویژه و ۲۴ ساعته والدین را می طلبد. البته مراقبت از کودک در زمان قبل از تولد و هنگام تولد نیز نباید دست کم گرفته شود. در این بخش از آموزش های سایت بهترین کودک به شما مادران عزیز خواهیم گفت که زایمان طبیعی در هفته چندم اتفاق می افتد و برای سریعتر شدن زایمان چه اقداماتی باید انجام دهید؟

مقدمه:

چنانچه شما هم ماه های آخر بارداری را تجربه می کنید و پزشک متخصصتان هم زایمان طبیعی را به شما توصیه کرده است بهتر است ذهن شما از هر استرس و نگرانی به دور باشد تا بتوانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید. اولین نکته ای که در آغاز ماه آخر بارداری باید حواستان به آن باشد این است که وسایل لازم جهت رفتن به بیمارستان برای خود و فرزندتان را آماده نموده و در دسترس قرار دهید.

کدام نشانه ها زمان زایمان را خبر می دهند؟

همچنین بخوانید: ۶ نوع غذا و میوه ای که بعد از زایمان طبیعی باید بخورید!

زمان مناسب برای زایمان طبیعی:

حتماً مادران با تجربه می دانند که بارداری حدود ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته طول می کشد. زایمان طبیعی حدود هفته چهلم بارداری اتفاق می افتد و ممکن است به طور نرمال چند روز زودتر یا چند روز دیرتر انجام شود. در واقع ما از ۳۸ هفته و ۱ روز منتظر درد می مونیم …..تا ۴۰ هفته تمام و به ندرت پیش میاد که زایمان به ۴۱ هفته برسه که در این صورت باید مراقبت روزانه انجام شود. اگر شما قرار است سزارین شوید بهتر است سزارین در هفته ۳۹ بارداری انجام شود تا عوارض مربوط به سلامت جنین در شما به حداقل برسد. نوزاد نارس یا زودرس قبل از هفته ۳۷ بارداری به دنیا می آید. نوزادان بسیار زودرس از هفته ۲۳ تا ۲۸ بارداری به دنیا می آیند. نوزادان زودرس بین هفته ۲۹ تا ۳۳ بارداری به دنیا می آیند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علائم نشان دهنده نزدیک شدن وقت زایمان کدامند؟

ورود نوزاد در لگن: اگر این اولین بارداری است، چند هفته قبل از زایمان، در قسمت لگن احساس سنگینی زیاد و کمی فشار درست زیر قفسه سینه احساس می شود.

انقباضات زیاد Braxton Hicks: انقباضات زیاد و مکرر Braxton Hicks می تواند یکی از نشانه های قبل از زایمان باشد ، و در طول آن دهانه سرویکس و بدن را برای زایمان هماهنگ می شود. بعضی از خانم ها در طول دوران قاعدگی گرفتگی عضله را تجربه کردند. بعضی وقتها همچنین با نزدیک شدن زمان زایمان، انقباضات Braxton Hicks درد ناک شده و هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مجدد آغاز می شود این نوع انقباضات به خانم باردار می فهماند که زایمان واقعی فرا رسیده است. اما اگر انقباضات طولانی تر و قوی تر نشود و به علت اتساع تدریجی دهانه رحم ، فاصله انقباضات به یکدیگر نزدیکتر نشود بنابراین احساس شما در خصوص فرا رسیدن زمان زایمان اشتباه است.

تغییرات دهانه رحم: در روزها و هفته های قبل از زایمان، در پیوند بافت دهانه رحم تغییراتی رخ می دهد. انقباضات Braxton Hicks ممکن است فعالیتهای مقدماتی انجام دهد که کمی باعث نازک شدن و شاید باز شدن دهانه رحم شود. ( اگر این زایمان اول شما نباشد، بسیار احتمال دارد که سرویکس به اندازه ۱ یا حتی ۲ سانتی متر قبل از اینکه زایمان شروع شود باز می شود. اما به خاطر داشته باشید حتی در هفته ۴۰ در اولین بارداری، باز شدن دهانه رحم به اندازه ۱ سانتی متر حتما دلیل بر زایمان زودهنگام و قریب الوقوع نیست)
هنگامیکه زمان زایمان نزدیک است، متخصص یا ماما، دهانه رحم را معاینه می کند تا مطمئن شود که دهانه رحم تغییرات خود را آغاز کرده است.

۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان راحت تری داشته باشید

خارج شدن ترشحات مخاط یا لکه های خونابه ای از خانم باردار: همانطور که زمان زایمان نزدیکتر می شود ، اتساع دهانه رحم به آرامی شروع می شود و ممکن است خانم باردار متوجه خارج شدن ترشحات مخاطی یا خونابه ای از خود شود (مقدار کمی مخاط های غلیظ که در طول ۹ ماه بارداری کانال سرویکس را مسدود کرده اند) . پلاگ های مخاطی ممکن است به شکل توده ای مانند یا در اثر افزایش ترشحات واژنی پس از چندین روز خارج شوند . رنگ ماده مخاطی ممکن است ترکیبی از قهوه ای، صورتی و حتی خونابه ای باشد که مختص به دوران بارداری است. نزدیکی و معاینات واژنی می تواند باعث تحریک ماده مخاطی و علت ترشحات خونابه ای باشد.

پاره شدن کیسه آب: زمانیکه کیسه مایع آمنیوتیک که نوزاد را در بر گرفته است، پاره شود، مایع از واژن خارج می شود. مقدار این مایع ممکن است کم یا خیلی زیاد باشد به هرحال خانم باردار باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرد.

به طور متوسط زایمان چقدر طول می کشد؟

اگر در ماه های آخر بارداری هستید و پزشک شما نیز زایمان طبیعی را به شما توصیه کرده است و با استرس به مراحل تولد نوزادتان می اندیشید بهتر است بدانید که! پس از باز شدن کامل دهانه رحم، وقت آن رسیده است که به نوزاد کمک کنیم به طرف کانال تولد وارد شود. در کل زایمان معمولا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد (نوزادان دوم و پس از آن معمولا سریعتر از نوزاد اول به دنیا می آیند)، اما ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت بیشتر طول بکشد. برای زایمان اول، میانگین ۱۴ ساعت است، البته می تواند خیلی طولانی تر یا خیلی کوتاه تر باشد.

برای زایمان های بعدی، متوسط زایمان حدود ۸ ساعت است. اگر زایمان اول باشد، درد زایمان ممکن است حدود هشت ساعت طول بکشد. این عدد میانگین است، اما می تواند زایمان بیشتر یا کمتر طول بکشد. بعید است زایمان از ۱۸ ساعت بیشتر طول بکشد. هنگامی که دهانه رحم شما تا ۱۰ سانتیمتر گشاد می شود، ممکن است قبل از اینکه نوزاد متولد شود، یک یا دو ساعت تلاش کنید. نتایج تحقیقات پزشکان نشان می دهد احتمال ۱۵ تا ۱۶ درصد وجود دارد که نوزاد اول دیر به دنیا بیاید. در مقایسه با این مسئله احتمال ۹ یا ۱۰ درصد برای نوزادان دیگر وجود دارد. اکثر نوزادان در هفته ۳۹ بارداری به دنیا می آیند. این مطالعه نشان داد اولین فرزند به احتمال زیاد زود، در هفته ۳۷ بارداری یا قبل از آن به دنیا می آید.

آیا مادران در زایمان اول زود دچار درد زایمان می شوند؟

زایمان طبیعی نسبت به سزارین، فواید زیادی برای مادران دارد. مادران در زایمان اول، اگر به صورت طبیعی زایمان کنند در هفته ۴۱ و روز اول دچار درد زایمان می شوند. زنانی که قبلا زایمان داشته اند، در حدود هفته ۴۰ و روز سوم زایمان می کنند. فقط حدود ۱۰٪ از زنان بیش از ۴۲ هفته بارداریشان طول می کشد. فقط تعداد کمی از زنان – ۵ درصد، طبق تاریخ تعیین شده زایمان می کنند. به طور سنتی، نوزادان سه هفته قبل از تاریخ تعیین شده یا دو هفته پس از آن متولد می شوند.

هر چند درد زایمان زیاد است اما عشق به فرزند تجمل این درد را برای مادر، آسان می کند. ادعایی وجود دارد که ” بدن یک انسان می تواند تا ۴۵ دل (واحد) درد تحمل کند. اما در هنگام زایمان، مادر تا ۵۷ دل (واحد درد) درد را تحمل می کند. این درد مشابه درد شکستن ۲۰ استخوان به صورت همزمان است.

نوزاد-تازه-متولد-شده

دهانه رحم چند سانتیمتر باید باز شود تا در بیمارستان بستری شوید؟

زایمان دو مرحله اصلی دارد که هر کدام دارای فازهای مختلفی را شامل می شوند. فاز زودرس زایمان – زمان شروع زایمان زمانی است که دهانه رحم تا ۳ سانتی متر گشاد شود. فاز فعال زایمان- ۳ سانتی متر ادامه دارد تا زمانی که دهانه رحم تا ۷ سانتی متر گشاد شود. مرحله انتقال – ادامه ۷ سانتی متر تا زمانی که دهانه رحم به ۱۰ سانتیمتر برسد.

چقدر طول می کشد تا پس از تحریک زایمان رخ دهد؟

مادران باردار باید بتوانند به درستی دردهای کاذب را از درد اصلی زایمان، تشخیص دهند. دردهای کاذی دردهایی هستند که با نزدیک شدن جنین به دهانه رحم ایجاد می شوند تا مادر برای انجام زایمان آمادگی لازم را پیدا کند. القاء درد می تواند از چند ساعت الی ۲ یا ۳ روز طول بکشد. این بستگی به این مسئله دارد که بدن شما به درمان چگونه پاسخ می دهد. اگر زایمان اول باشد یا کودک شما کمتر از ۳۷ هفته داشته باشد، ممکن است القاء درد بیشتر طول بکشد. کلیپ زیر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید دردهای کاذب بارداری را به درستی تشخیص دهید:

کلیپی درمورد تشخیص دردهای کاذب از دردهای واقعی زایمان:

 چه مدت طول می کشد تا بعد از زایمان شکم شما پایین برود؟

آیا می دانستید! بلافاصله پس از زایمان، رحم به سطح ناف پایین می رود و طی ۶ تا ۱۰ هفته آینده به اندازه اصلی خود باز می گردد. با این وجود، بیشتر طول می کشد تا پوست به شرایط قبل از بارداری بازگردد. همچنین واژن شما حتی بعد از اینکه بهبود یابید، نسبت به قبل از حاملگی گشادتر است. پروینوم نیز در طول زایمان کشیده می شود و در هنگام زایمان زخمی می شود بنابراین حداقل ۲ هفته متورم است و حداقل ۶ هفته طول خواهد کشید تا کاملا بهبود یابد.

 حرکت جنین در شکم مادر نشانه سلامتی وی می باشد:

مادران باردار هیچگاه نباید بخاطر حرکت ها و لگدهای پیوسته کودک خود که بعضاً باعث احساس درد و ناراحتی در رحم آنها می گردد نگران باشند، چرا که جنبش کودک شما نشانه خوب بودن او است و مشکلی آنها را تهدید نمی کند. البته بچه ها ممکن است در رحم گریه کردن را شروع کنند. اولین گریه نوزاد ممکن است در رحم رخ دهد. تحقیقات جدید نشان می دهد که جنین ممکن است نارضایتی خود را از طریق گریه در سکوت در رحم در اوایل هفته بیست و هشتم بارداری نشان دهد.

اقدامات مؤثر برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در هنگام زایمان:

علاوه بر مادرانی که در هنگام زایمان فوت می کنند، ده ها تن دچار آسیب، عفونت و یا بیماری می شوند. اکثر مرگ و میر مادران در هنگام زایمان، ناشی از خونریزی، عفونت، سقط جنین، و اکلامپسی (فشار خون بالا که منجر به تشنج می شود)، یا بهداشت نامناسب در دوران بارداری می باشد. پس با رعایت بهداشت کامل فردی در هنگام بارداری و تغذیه مناسب می توان تا حدودی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

حتماً بخوانید: زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ عوارض هر کدام چیست؟

اقدامات مؤثر برای راحت تر شدن زایمان طبیعی:

۱- تزریق بی حسی موضعی توسط پزشک معالج:

شاید تصور زایمان طبیعی برای هر مادری بسیار دردآور باشد اما در صورتی که پزشکتان تشخیص دهد که تحمل این درد را ندارید برای کاهش درد مادر در زایمان طبیعی با استفاده از بی حسی موضعی، درد زایمان را خنثی می کند تا شما بتوانید فرزند خود را با سهولت بیشتری به دنیا بیاورد. برای این که در انتهای روند زایمان طبیعی، شما درد زیادی احساس نکنید، به طور معمول یک بی حسی موضعی توسط پزشک معالج برایتان تجویز خواهد شد، تا هنگام برش دادن و بخیه زدن زیاد درد نکشید.

۲- استفاده از دستگاه مکنده:

اگر مادر پس از تلاش خود  نتواند فرزند خود را براحتی به دنیا بیاورد ممکن است پزشک متخصص از دستگاه مخصوص مکنده برای تسریع در فرایند زایمان استفاده کند. نوزاد شما ممکن است در هنگام تولد به یک متخصص و تدبیرات پزشکی خاصی احتیاج پیدا کند، تا مراحل مختلف زایمان طبیعی به خوبی پیشرفت نماید. در چنین مواردی، به احتمال زیاد پزشک معالج شما برای پیشرفت سریع روند زایمان طبیعی، از یک دستگاه مکنده استفاده کند.

۳- اعمال فشار:

هنگامی که شما به عنوان یک مادر، نوزادتان را تحت فشار بالایی به دنیا آوردید تعجب نکنید، اگر از پزشک یا مامای همراه بشنوید که به شما بگویند: “فقط یک فشار دیگر.” در اینصورت زیاد نگران نباشید، چون نوزاد دوقلویی در کار نیست، بلکه رحم شما بعد از بیرون آمدن فرزندتان آماده ارائه جفت خواهد بود.

آماده پاسخگویی به سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات همین پست هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا