نکات سلامتی مادران

۱۱ تا از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری

bestkid b

بسیاری از زوج ها به دنبال روش های مطمئن برای پیشگیری از بارداری هستند، این روش ها ممکن است نتایج متفاوتی به دنبال داشته باشند، مسلما انتخاب یک روش که علاوه بر میزان موفقیت، سلامتی شما را به خطر نیندازد بسیار مهم است. در این مقاله تمامی روش های پیشگیری از بارداری را برای شما شرح دادیم و موفق ترین روش های آن را خواهیم گفت.

انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری

نکات موثر در انتخاب بهترین روش را در نمودار زیر میبیند با در نظر گرفتن خود و مراجعه به یک متخصص بهترین روش را انتخاب کنید:

بهترین روش های پیشگیری از بارداری

۱- کاندوم زنانه و مردانه

  • کاندوم زنانه (Female Condom) به صورت لوله ای پلاستیکی، نازک و قابل انعطاف از جنس پلی اورتان (polyurethane) ساخته شده است. در هر دو انتهای کاندوم یک حلقه انعطاف پذیر وجود دارد. حلقه انتهایی بسته لوله، داخل مهبل قرار می گیرد تا در هنگام مقاربت کاندوم را در داخل مهبل نگه دارد. این کاندوم ها از بارداری ناخواسته پیشگیری میکند.
  • کاندوم مردانه پوششی است که مردان در حالت نعوظ برای اهداف مختلف از جمله جلوگیری از بارداری بر روی آلت خود قرار می‌دهند. این وسیله ۸۵ تا ۹۵ درصد از بارداری جلوگیری به عمل می‌آورد.

۲- قرص های ضد بارداری

در واقع قرص های ضد بارداری مانع تخمک ‌گذاری بدن می شوند. به این معنی که تخمدان در هر ماه تخمک آزاد نمیکند.همچنین ماد‌ه‌ مخاطی دهانه رحم را سفت‌ تر می‌کند. به طور طبیعی این ماده در اطراف دهانه رحم جریان دارد و به ورود اسپرم داخل رحم کمک میکند؛ در نتیجه رحم میتواند تخمک را بارور کند. اما در نتیجه مصرف داروهای ضد بارداری این ماده مخاطی محکم شده، مانع رسیدن اسپرم به رحم میشود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آموزش ۲۰ نکات مهم قبل از بارداری برای زنان

۳- پچ های ضد بارداری

پچ های ضد بارداری مقداری هورمون از طریق پوست وارد جریان خون می کند و بدین ترتیب از بارداری جلوگیری می شود. این پچ ها عملکردی همچون قرص های صد بارداری دارد این به معنی این است که مخاط دهانه رحم را نیز غلیظ تر کرده و موجب سخت تر شدن عبور اسپرم ها از دهانه رحم و همچنین نازک تر شدن رحم می گردد که این موضوع هم احتمال باروری تخمک را کاهش می دهد.

اگر از برچسب در روز های اول تا پنجم پریود استفاده کنید، بلافاصله در برابر بارداری محافظت خواهید شد اما اگر پس از روز پنج باشد باید به مدت ۷ روز از روش های پیشگیری از بارداری دیگر (کاندوم) نیز استفاده کنید.

۴- حلقه واژینال

حلقه واژینال یک حلقه پلاستیکی نرم، نازک، و منعطف، که دارای قطر پنج و نیم سانتی متر است. این حلقه هورمون های بارداری استروژن و پروژستین را آزاد می کند، باعث تخریب تخمک های تخمدان می شود و از بروز آن جلوگیری می کند و هنگام لقاح از بارداری پیشگیری میکند.

۵- آمپول سه ماهه ضد بارداری (DMPA)

این آمپول ها با دشوار کردن رسیدن اسپرم به رحم از طریق افزایش غلظت ترشحات دهانه رحم و تأثیر بر مخاط داخلی رحم (اندومتر) مانع از بارداری میشود. این راه حل با وجود مزایای زیادی که برای پیشگیری از بارداری دارد، پس از قطع مصرف مدت زمانی طول خواهد کشید تا باروری به حالت طبیعی برگردد.

۶- ایمپلنت ضد بارداری

کاشت ایمپلنت‌ ضد بارداری ، یک روش کنترل بلند مدت جلوگیری از بارداری است که در آن از یک‌‌ میله پلاستیکی انعطاف پذیر در زیر بازوی فوقانی استفاده‌ می‌شود. این‌‌ میله به طور مداوم هورمونی با دوز پایین برای ضخیم نگه داشتن مخاط رحم و نازک کردن آندومتر آزاد‌ می‌کند. ایمپلنت‌‌ها به طور معمول از تخمک گذاری هم پیشگیری‌ می‌کنند. از مزایای این روش بازگشت باروری پس از خارج کردن ایمپلنت است.

۷- سیستم درون رحمی یا IUS

سیستم درون رحمی یا IUS یک وسیله پلاستیکی کوچک شبیه T است که سبب می شود هورمون پروژستوژن به آرامی از رحم آزاد شود. در این روش با ایجاد لایه نازک رحمی، کمی شبیه به پذیرفتن تخمک بارور شده در رحم و با ضخیم کردن ماهیچه گردن رحمی، راه رسیدن اسپرم به تخمک را مشکل می کند.

۸- دیافراگم و سرپوش با اسپرم کش

دیافراگم و سرپوش روش هایی برای جلوگیری از بارداری میباشند، که در داخل مهبل )واژن( شما قرار داده میشود و دهانه رحم را پوشش میدهند و با توقف ورود اسپرم به رحم عمل میکند و اسپرم کش هر اسپرمی را می کشد. دیافراگم به شکل گنبد میباشد و از الستیک نازک با حاشیه انعطاف پذیر ساخته شده است. هر دو دیافراگم و سرپوش باید با اسپرم کش مورد استفاده قرار گیرند .

۹- قرص اورژانسی

قرص اورژانسی، یکی از انواع قرص‌هایی است که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. البته کاربرد آن برای زنانی است که رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده داشته‌اند یا روش‌هایی که در حین رابطه به کار برده‌اند، موفق نبوده است. لوونورژسترول که قرص آن با عنوان لنووُل شناخته می‌شود، به‌شکل موقتی، مانع از آزاد شدن تخمک‌ها می‌شود و باروری را متوقف می‌کند یا باعث جلوگیری از قرار گرفتن تخمک‌های بارورشده در رحم می‌شود.

۱۰- پیشگیری طبیعی

پیشگیری طبیعی از بارداری به روشهایی گفته می شود که برای تعیین زمان تخمک گذاری عواملی مثل تغییر ترشحات واژن، دمای بدن و سیکل قاعدگی در نظر گرفته می شوند. با استفاده از روشهای طبیعی پیشگیری از حاملگی، بدون مصرف هیچ وسیله یا دارویی تلاش می شود از لقاح تخمک و باروری آن توسط اسپرم جلوگیری شود.

در این نحوه پیشگیری طبیعی، مرد تلاش می کند هیچ اسپرمی وارد بدن زن نشود. برای این کار، مردان قبل از انزال آلت را از رحم خارج می کنند تا مایع منی بیرون از واژن تخلیه شود.

۱۱- عقیم سازی زن و مرد

وازکتومی یک عمل سرپایی است که تحت بی حسی موضعی صورت گرفته و پس از تزریق بی حسی موضعی ، متخصص برش های کوچکی بر کیسه بیضه ها زده و سپس دو مجرایی که اسپرم را به آلت تناسلی منتقل می کنند را برش داده و آنها را مسدود می کند.

بستن لوله های رحمی خانم ها ، جراحی توبکتومی یک عمل جراحی ساده و بی خطر است در این عمل لوله های فالوپ در طی عمل بیهوشی عمومی ( یا بی حسی موضعی ) بسته می شود . با بسته شدن لوله های رحمی ( فاصله بین رحم و تخمدان ها ) از رسیدن اسپرم و تخمک به یکدیگر و تشکیل سلول تخم جلوگیری به عمل می آید .

روش‌های پیشگیری از بارداری با تاثیر گذاری بیش از ۹۹%

ویدیوی کوتاه آموزش پیشگیری از بارداری

 

نتیجه

برخی روش‌های پیشگیری از بارداری مثل کاندوم یا دیافراگم و دیگر انواع روش‌‌هایی که با عنوان مانع از آن‌‌ها نام برده‌‌ می‌شود، به محض کارگذاری موثرند. اما آن دسته از روش‌های پیشگیری که سبب تغییرات شیمیایی یا فیزیکی در بدن‌‌ می‌شوند به زمان بیشتری نیاز دارند. پس تمام موارد ذکر شده را برای انتخاب یک روش مناسب لحاظ کنید. بازگشت باروری و تمایل به بارداری را با پزشک خود در میان بگذارید.

۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید!

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا