نکات سلامتی مادران

12 علت خشک شدن شیر مادر و روش درمان خانگی سریع

bestkid b

با شروع مصرف غذاهای کمکی و کاهش دفعات شیردهی، حجم شیر تولید شده کاهش می ‌یابد. در ادامه شما را با علت خشک یا کم شدن شیرمادر و نحوه درمان راحت خانگی آن آشنا می کنیم.

برخی از مادران ممکن است شیر کافی برای سیر کردن نوزاد خود را نداشته باشند. این مشکل دلایل مختلفی دارد که باید به  درستی بررسی شود اما جای نگرانی نیست و با روشهای مختلفی هستند که به زیاد شدن شیر مادران کمک می کنند. در ادامه چند راهکار برای ازدیاد شیر مادران به شما معرفی می کنیم.

کلیپی در مورد افزایش شیر مادران:

 

دلایل تولید کم شیر و روش های افزایش شیر

۱- استراحت ناکافی مادر:

مادر-خوابیده

این موضوع یکی از دلایل مهم در کاهش شیر مادر می باشد و وقتی که شما نوزادی دارید که شب ها به راحتی نمی خوابد قطعا استراحت کافی نخواهید داشت. باید برای این منظور سعی کنید شب ها زودتر بخوابید (خواب بین ساعات ۱۰ تا ۲ بیش از ۳ برابر موثرتر از بقیه ساعات شب است!) و از طرفی حتما سعی کنید روزها چرت بزنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- مشکلات هورمونی مادر:

کاهش استرس

مشکلاتی مانند سندرم پلی کیستیک تخمدان، دیابت، تیروئید بالا یا پایین ، فشار خون بالا یا مشکلات هورمونی باعث سخت باردار شدن می شود. هر یک از ابن عوامل باعث تولید کم شیر می شود زیرا تولید شیر به سیگنال های هورمونی فرستاده شده به سینه وابسته است. در برخی موارد با درمان مشکل می توان تولید شیر را افزایش داد اما مصرف شیر خشک نیز لازم است. مشاور شیردهی نیز به شما کمک می کند.

۳- قرص های زردی یا هنگام زایمان:

زردی نوزاد

مادر هیچگاه به این نکته توجه نمی کند که قرص های استفاده شده در هنگام درد زایمان بر توانایی نوزاد در شیر خوردن تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد تاثیر قرص ها تا یک ماه باقی می ماند. زردی نوزاد باعث خوابالو بودن نوزاد می شود بنابراین برای شیر خوردن بیدار نمی شود. در این حالت باید شیر را بدوشید. هنگامی که زردی برطرف شد و قرص ها از سیستم بدن نوزاد خارج شد می توانید به خوبی به او شیر بدهید و به شیر دوشیدن نیز نیازی نیست.

۴- داشتن استرس و مصرف دیرموقع آب:

diet-breastfeeding-baby

اینکه در زندگی استرس داشته باشید یا دور و بر شما خیلی شلوغ باشد یکی از دلایل کاهش شیر است. از طرفی یک نکته مهم این است که برخی مادران شیرده به موقع آب نمی خورند و منتظر می مانند تا حسابی تشنه شوند. شاید باور نکنید ولی این موضوع تاثیر مستقیم بر میزان شیردهی دارد.

۵- استفاده از قرص های هورمونی ضد بارداری:

قرص های بارداری

با اینکه در بعضی مادران با مصرف قرص های ضدبارداری در دورهی شیر دهی به نوزاد ، تغییری در تولید شیرشان ایجاد نمی شود اما در بعضی افراد کاهش شیر اتفاق می افتد. این کاهش در بیشتر موارد زمانی اتفاق می افتد که مصرف قرص پیش از چهار ماهگی نوزاد شروع شود. اولین راه افزایش شیر قطع مصرف قرص است اما حتما با پزشک خود مشورت کنید. بعضی مادرها به مکمل های گیاهی یا شیردوش برای افزایش شیر نیاز دارند.

حتما ببینید: دانلود ۳ تا از بهترین دعاهای قرآنی برای افزایش شیر مادر

۶- مصرف قرص یا داروی گیاهی خاص:

ورزش مادر شیرده

پسودوافدرین و بروموکریپتین و مریم گلی، جعفری و نعناع بر تولید شیر تاثیر می گذارند. اگر با مصرف یکی از این موادغذایی تولید شیر کاهش یافت با پزشک صحبت کنید تا جایگزینی برای این مواد به شما ارائه کند. افزایش شیردهی و استفاده از شیردوش باعث افزایش تولید شیر می شود.

۷- ناتوانی نوزاد در شیر خوردن:

تغذیه-نوزاد۲

ممکن است نوزاد موقع شیر خوردن نتواند به درستی مک بزند. ممکن است غشای نازک انتهای دهان زبان را سفت گرفته باشد بنابراین نوزاد نمی تواند به درستی مک بزند. در بیشتر موارد این غشا را می توان دید اما در برخی موارد غشا انتهای زبان است و به سختی دیده می شود. برای بررسی آن به ملاحظه زبان نوزاد بپردازید. ببینید می تواند زبان را خارج کند یا هنگام گریه زبان با سقف دهان تماس دارد یا خیر. اگر نوزاد مشکل داشته باشد پزشک غشا را جدا می کند و شیر خوردن نوزاد به سرعت بهبود می یابد. مشکلات دیگر نیز باعث سخت شیر خوردن می شوند بنابراین اگر فکر می کنید نوزاد مشکل دارد با پزشک صحبت کنید.

۸- عمل جراحی مادر:

مادرانی که می خواهند عمل جراحی سینه انجام دهند باید عمل آنها نزدیک به زمان زایمان نباشد. عمل جراحی سینه ممکن است به خاطر بیماری یا برای زیبایی انجام شود. بزرگ کردن یا کوچک کردن سینه ها امری رایج است. سوراخ کردن نوک سینه نوعی عمل جراحی است که به کانال های شیر در نوک سینه آسیب می رساند. تاثیر عمل جراحی بر شیردهی بستگی به مدت زمان عمل، نوع عمل، فاصله بین عمل و زایمان و آسیب وارده بر سینه دارد. برخی خانم ها که عمل بزرگ کردن سینه انجام داده اند شیردهی را بدون مشکل انجام می دهند. سایرین به مکمل و شیر خشک نیاز دارند.

۹- شیر ندادن به نوزاد در شب:

درست است که پزشکان، شیر ندادن به نوزاد در خواب و کمتر بیدار کردن او در طول شب را توصیه می کنند اما این مسئله علاوه بر اینکه در برخی نوزادان باعث کاهش وزن می شود باعث کم شدن شیر مادران میگردد. بدون شیردهی در طول شب سینه ها شروه به چکه کردن می کنند. مقدار پرولاکتین در طول شیردهی شب بیشتر است بنابرابن کاهش پرولاکتین باعث چکه کردن شیر می شود. در برخی مادرها شیردهی شب باعث افزایش تولید شیر می شود بنابراین لازم است. اگر با قطع شیردهی در شب، شیر شما کم شده است بهتر است از دو بار شیردهی در شب استفاده کنید.

۱۰- برنامه ریزی برای شیردهی و استفاده از پستانک بین وعده های شیردهی:

سینه شما شیر را به طور مرتب تولید می کند اما سرعت تولید شیر به خالی بودن سینه بستگی دارد. تولید شیر زمانی انجام می شود که سینه در حال خالی شدن است. هنگامی که به طور مرتب و با فاصله های منظم به نوزاد شیر نمی دهید، سینه مدتی طولانی پر خواهد بود. بنابراین تولید شیر کاهش می یابد. در ابن حالت نوزاد نیز کمتر شیر می خورد و تولید شیر به طور پیوسته کاهش می یابد.

۱۱- بافت های نامناسب غده ای:

بافت های نامناسب غده ای در سینه مادران باعث کم شدن شیر مادر می گردد. سینه های برخی خانم ها به درستی برای تولید شیر آماده نمی شود و کانال های کافی شیر برای سیر کردن نوزاد ندارند. کانال ها در هر بارداری تشکیل می شوند و شیردهی رشد کانال ها و بافت ها را تحریک کرده و در نوزاد دوم و سوم مشکل کم بودن شیر کاهش می یابد. برای افزایش تولید شیر می توانید از روش های مختلف استفاده کنید اما باید از شیر خشک نیز استفاده کنید. مقدار کم شیر نیز باعث افزایش سیستم ایمنی بدن جنین و رشد مغز و مواد مغذی می شود.

۱۲- استفاده از مکمل ها:

مادران باید توجه داشته باشند که در دو هفته اول بارداری استفاده از شیر خشک در کنار شیر مادر باعث کاهش تولید شیر می شود. در واقع مقدار شیر تولیدی و ظرفیت سینه به مقدار شیر خروجی در ابتدای زایمان بستگی دارد. اگر شیر کمتری در ابتدا خارج شود سینه ظرفیت خود را پایین می آورد و شیر کمتری تولید می کند. هنگامی که به نوزاد شیر خشک می دهید شیر کمتری از سینه می خورد بنابراین سینه شیر کمتری تولید می کند. اگر استفاده از شیر خشک ضروری است شیردوشی باعث افزایش شیر می شود.

روش های افزایش شیر مادر:

  • به دفعات بیشتری به کودک خود شیر دهید (تعداد دفعات بیشتر و میزان کمتر)
  • اگر پمپاژ شیر شما با فشار کمی انجام می شود باید سعی کنید تعداد دفعات شیردهی را کاهش دهید
  • روش های غذایی زیر را دنبال کنید:

 افزایش شیر مادر با برخی مواد غذایی:

برخی خوراکی ها هستند که مصرف آنها باعث زیاد شدن شیر مادر می شود. این مواد غذایی شامل موارد زیر می شوند:

  1. مجموعه مواد غذایی موجود در اسفناج برای زیاد کردن شیر بانوان کاملا موثر است.
  2. مصرف دم کرده ی گل بابونه در ازدیاد شیر بانوان موثر است.
  3. خوردن تخم ترب به اندازه ۲ گرم در شبانه روز باعث زیاد کردن شیر می شود.
  4.  مصرف شوید و تخم شوید اثر آرام بخش در ناراحتی های عصبی داشته و افزاینده شیر بانوان است.
  5. خوردن دانه لوبیا پخته، به صورت های غذایی زیاد کننده ی شیر بانوان است.
  6. آب هندوانه زیاد کننده شیر بانوان شیرده می باشد
  7. گندم را بو دهند با دانه های کنجد و خشخاش و نبات، قاووت نموده میل کنند.
  8. آب گوشت تهیه نموده که دارای نخود و لوبیا باشد و مقدار ۲۰۰ گرم سرکه شیره در آن مخلوط نموده میل کنند.
  9. آب سیرابی هم شیر خانم ها را زیاد و هم معده را قوی می کند.
  10. خوردن کاهو با سرکه شیره در ازدیاد شیر نافع است.
  11. در همدان از انگور چیزی درست می کنند به نام “شیره شیره” که در ازدیاد شیر بسیار نافع است.
  12.  جوشانده ی تخم شوید برای زیاد شدن شیر خانم ها توصیه می شود. برای اینکار مقدار۳ گرم از آن را در یک فنجان آب بریزند و بجوشانند. دستور مصرف این است که در هر روز ۱ تا ۲ فنجان بیاشامند. افرادی که به امراض کلیوی مبتلا باشند نباید به هیچ وجه از شوید استفاده کنند.
  13.  خوردن رازیانه موجب زیاد شدن شیر مادران می شود. برای اینکار یک قاشق قهوه خوری دانه های رازیانه را در یک فنجان آب داغ ده دقیقه گرم کنند و بعد با عسل شیرین کرده بنوشند.
  14. کاهوی پخته برای ازدیاد شیر خانم ها نافع است.
  15. خوردن گرمک موجب ازدیاد شیر است.
  16. خوردن سیاه دانه موجب زیاد شدن شیر خانم ها می شود.
  17.  ماءالشعیر را با شربت نیلوفر میل نمایند.
  18.  خوردن سیب ترشی شیر مادران را زیاد می کند.
  19.  خوردن ماش پخته زیاد کننده ی شیر است.
  20.  خوردن آب هویج برای ازدیاد شیر مفید است.
  21. شیر مادر اگر غلیظ است آبلیمو بخورد تا رقیق شود.
  22. دم کرده ی تخم هویج به مقدار یک قاشق قهوه خوری برای یک فنجان آب جوش، شیر را زیاد می کند.

حتما بخوانید: علت چرب و غلیظ شدن شیرمادر و بهترین راه درمان خانگی آن چیست؟

ریحان جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودکان است و رازیانه نیز همانند ریحان دارای همان خاصیت به اضافه دارای هورمون ‌های گیاهی است که از طریق تحریک با غدد مترشحه شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می‌ شود.سیاه دانه نیز با خاصیت ضد درد، ضد سرطان، هضم کننده غذا، کاهش دهنده پرفشاری خون باعث افزایش شیر مادران می ‌شود و مصرف روزانه ۲ گرم سیاه دانه بلامانع است که بهتر است دانه‌ ها له تا اثر آن ها بیشتر شود. تاکنون عوارض جانبی از سیاه دانه مشاهده نشده و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می ‌شود.سیب ‌زمینی هم برای مادر مقوی و سالم است و مهم ترین اثر آن ضد درد، ضد میکروب، خواب آور، خلط آور و ادرارآور برای کودک است.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام.
    پسرم دو ماهشه. شیرم تا دیروز خوب بود الحمدلله. پریروز واکسن دوماهگیش را زدم تا دو روز درست شیر نمیخورد و سینه هام سنگین بود. از دیروز شیر خوردنش خوب شد ولی الان شیر من خشک شده. خصوصا عصر تا حالا هیچی ندارم? گرسنشه. هرچی مک میزنه هیچی تو دهنش نمیاد.???
    راههای افزایش شیر را می دونم ولی یه چیزی میخوام که الان سریع جواب بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا