نکات سلامتی مادران

۵ دلیل درد ناف در بارداری و ۵ روش درمان خانگی سریع

bestkid b

در طول بارداری، بدن دستخوش تغییرات زیادی میشود، این تغییرات گاهی با درد همراه هستند. از دردها واسپاسم های عضلانی گرفته تا درد اطراف ناف که هر کدام به دلایلی به وجود می آیند. درد ناف بسته به علت و شرایط فیزیکی مادر ممکن است شدید باشد. در این مقاله به بررسی علل درد ناف و روش های درمانی آن پرداختیم.

بسیاری از زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، درد شکمی را تجربه می کنند. اغلب این دردها بی ضرر هستند و زمانی که نوزاد متولد می شوند، ناپدید می شوند.

دلایل درد ناف در بارداری

۱- فشار روی شکم از رحم

زمانی که در سه ماهه اول بارداری هستید، اندازه رحم بسیار کوچک است و از استخوان شکم خارج نمی شود.همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند، رحم شما شروع به رشد می کند و شکم نیز بزرگتر می شود. بزرگ شدن رحم به شکم فشار وارد کرده و گاهی موجب درد ناف میشود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- کشیدگی پوست

درد اطراف ناف معمولا در هفته سیزدهم بارداری آغاز میشود. پوست و ماهیچه شما در آخر بارداری بسیار کشیده می شود. ناف شما مرکز اصلی حرکات و تغییرات در طول بارداری است و در این دوران حساس و دردناک شده است.

۳- بیرون زدگی ناف

این اتفاق زمانی می افتد که داخل شکم به علت فشار ناشی از رشد کودک و رحم ، به بیرون فشار وارد می کند و این عمر موجب بیرون زدگی و درد ناف می شود.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری

۴- فتق ناف

فتق ناف در قسمت ناف شکم بروز می‌کند. در این قسمت از شکم (ناف) معمولا یک حفرۀ کوچک وجود دارد، اما وارد شدن فشار بر آن می‌تواند این حفره را کش داده و بزرگتر کند. که معمولا با سفتی ناف مواجه خواهید شد. معمولا بعد از مدتی اندازۀ این حفره به حالت عادی برگشته و درد نیز برطرف می‌شود، اما از آنجایی که فشار بر روی شکم در زنان باردار مداوم است، این نوع فتق در آنها بیشتر به طول می‌انجامد. علائم فتق ناف:

  • اگر برآمدگی کشیده و یا گرد در نزدیکی محل ناف خود دارید احتمال اینکه فتق ناف داشته باشید بالا است .
  • درد داشتن در محل ناف به هنگام سرفه،عطسه و یا خم شدن.
  • سخت شدن حرکت در انتهای دوران بارداری

۵- پیرسینگ ناف

پیرسینگ ناف در بارداری موجب انقباض رحم و افزایش خطر سقط جنین می‌شود. زنان باردار ممکن است مجبور باشند که هر گونه پیرسینگ را در دوران بارداری از روی ناف حذف کنند. اگر پیرسینگ ناف، تحت فشار قرار بگیرد، احتمال این وجود دارد که آن را پاره کند. ناف پاره یا آسیب دیده، ممکن است عفونت کند.

علائم خطرناک درد ناف

 در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

درمان درد ناف در بارداری

۱- جراحی

درد ناف در نیمه دوم بارداری اکثراً اگر سابقه جراحی نداشته باشند مربوط به پارگی ناف و تولید “فتق ناف” است که برای جلوگیری از پیشرفت آن گذاشتن پنبه داخل ناف و گذاشتن سکه‌ای روی آن و بستن با چسب‌های ضد حساسیت همراه با استفاده از شکم بند حاملگی توصیه می‌شود.

معمولاً چنانچه سزارین انجام شود موقع سزارین می‌توان با زدن بخیه از زیر آن را ترمیم کرد و گرنه بعداً منجر به جراحی خواهد شد، ولی اگر جراحی کرده باشند (بویژه لاپاروسکوپی) حتماً چسبندگی زیر ناف ایجاد شده است که با کشش منجر به درد می‌شود.

۲- درمان خانگی

معمولا کار خاصی نمیتوان انجام داد تا از درد ناف پیشگیری شود. در اکثر مواقع علت درد ناچیزی که در اطراف ناف خود احساس میکنید حاملگی بوده که اجتناب ناپذیر است. همین علت برای فتق ناف نیز صادق است. نگران نباشید تنها کاری که باید بکنید این است که در هنگام سرفه یا عطسه فشار کمی به محل برآمدگی وارد کرده تا از درد و ناراحتی جلوگیری شود. کارهای دیگری که می توانید انجام دهید:

  • سعی کنید به طرفین بخوابید و همزمان، با قرار دادن یک بالش زیر شکم، فشار را کاهش دهید.
  • کمربند‌های پشتیبانی از مادران نیز در هنگام ایستادن به بهبود درد دور ناف و شکم کمک می‌کند.
  • اعمال کمپرس گرم یا سرد بر روی ناحیه‌ای که احساس درد یا خارش دارد، ممکن است ناراحتی را از بین ببرد.
  • لوسیون کالامین و ژل آلوئه ورا نیز ممکن است و دور ناف را بهبود ببخشد. اگر درد ناشی از فتق ناف نیست، ماساژ حاملگی نیز ممکن است به کاهش درد دور ناف کمک کند.

نتیجه

به طور کلی بچه شما در داخل رحم از خطر هرگونه فتق در امان است و هیچ چیز نمیتوان به آن آسیب برساند. اما رشد بچه شما نیازمند استفاده از مواد مغذی است پس در صورتی که به دلیل فتق نمیتوانید چیزی بخورید این یک مشکل حیاتی بوده و باید سریعا با دکتر خود درمیان بگذارید تا برطرف شود.

۹ دلیل کمر درد بارداری و ۵ روش درمان خانگی سریع

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا