نکات سلامتی مادران

چگونه بچه چشم رنگی داشته باشیم؟ (عامل تاثیر گذار بر رنگ چشم)

bestkid b

مطالعات اخیر نشان می دهد که تقریباً ۱۵ صفت ژنتیکی وجود دارد که به تعیین رنگ چشم کودک کمک می کند. این مطلب نتیجه جدیدترین تحقیقات پزشکی در این زمینه است.

نکات مهم

به طور کلی، رنگ چشم نوزاد با توجه به ژنتیک والدین وی تعیین می شود. اما بعد این سؤال پیش می آید که چرا والدین چشم قهوه ای، بچه هایی با چشم آبی دارند؟

پاسخ ساده به این سوال این است که رنگ چشم یک صفت مغلوب است. کارشناسان نشان می دهند که رنگ چشم نوزاد حداقل از ۱۵ ژن تعیین می شود و این به عوامل زیادی بستگی دارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

علاوه بر این، سایر فاکتورهای دیگر ازجمله “ملانین یا رنگدانه”، همیشه به عنوان مهمترین عامل تعیین کننده رنگ چشم پیشنهاد شده است.

چشمهای خاکستری یا آبی نوزاد هنگام تولد

رنگ عنبیه، دقیقاً مانند مو و رنگ پوست، به پروتئینی بنام ملانین بستگی دارد. ما در بدن خود سلول های تخصصی به نام ملانوسیت ها داریم که وظیفه آن ترشح ملانین در محل مورد نیاز از جمله در عنبیه است. هنگامی که کودک شما به دنیا آمد، چشمان او خاکستری یا آبی خواهد بود زیرا او تمام زندگی خود را در تاریکی گذرانده است و ملانوسیت ها به نور پاسخ می دهند.

چه چیزی رنگ چشم را تعیین می کند؟

رنگ چشم یک ویژگی جسمی است که با جفت شدن ژن از هر دو والدین تعیین می شود، اما به نظر می رسد برخی داروهای خاص ممکن است رنگ چشم را تغییر دهند بنابراین شاید عوامل محیطی نیز نقش داشته باشند.

سه ژن رنگ چشم وجود دارد که دانشمندان با آن آشنایی دارند اما فقط دو مورد از آنها به خوبی شناخته شده اند. این ژنها وراثت رنگ های قهوه ای، سبز و آبی چشم را توضیح می دهند. با این حال آنها توضیح نمی دهند که چرا برخی از کودکان چشم های خاکستری، فندقی یا رنگ های متمایز دیگری دارند.

ژنها واحد اساسی وراثت هستند. که بسیاری از خصوصیات فردی کودک را تعیین می کند. ژنها نیز به صورت جفت ترکیب می شوند. دگره یا آلل در ژنها یافت می شود و ظاهر هر ویژگی را تعیین می کند. برای هر صفت ارثی دو آلل وجود دارد.

یک آلل با شدت بیشتری نسبت به آلل دیگر بیان می شود. به این آلل، آلل غالب گفته می شود، آلل مشخص نشده مغلوب نامیده می شود. در مورد رنگ چشم، آلل قهوه ای همیشه بر آللهای سبز و آبی غالب است، آلل سبز همیشه بر آلل آبی حاکم است و آلل آبی همیشه مغلوب است.

حتما بخوانید: زیبایی جنین در چه ماهی شکل میگیرد؟ روش داشتن فرزند زیباتر

چشم های قهوه ای در بیشتر انسان و در بسیاری از مناطق جهان حاکم است. بیش از نیمی از جمعیت جهان چشم قهوه ای دارند.

رنگ چشم یک ویژگی ژنتیکی است و احتمالا آن را در کنار زیست شناسی مطالعه کرده اید:

  • به احتمال زیاد دو پدر و مادر چشم آبی دارای فرزند چشم آبی هستند، اما این همیشه اتفاق نمی افتد.
  • دو والد چشم قهوه ای، احتمالاً (اما نه حتما) فرزندی با چشم های قهوه ای دارند.
  • اگر یکی از مادربزرگ ها یا پدربزرگ ها چشمان آبی دارند، احتمال اینکه کودک چشم آبی داشته باشد، کمی بالا می رود.
  • اگر یکی از والدین چشمهای قهوه ای داشته باشد و دیگری چشم آبی داشته باشد، احتمالاً در مورد داشتن رنگ چشم آبی نیز شانس دارد.
  • اگر یکی از چشم های فرزند شما قهوه ای و دیگری آبی است، آن را نزد پزشک ببرید. او احتمالاً یک بیماری ژنتیکی نادر به نام سندرم واردنبورگ دارد.

رنگ چشم چه زمانی مشخص می شود؟

رنگ چشم دائمی تا زمانی که کودک حداقل ۹ ماه نداشته باشد مشخص نمی شود، بنابراین تا تولد یکسالگی فرزندتان صبر کنید تا مشخص شود که چشمان او چه رنگی است. حتی در این صورت هم گاهی اوقات ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد.

تغییرات ظریف رنگ هنوز هم تا حدود ۳ سالگی ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، چشمان سبز ممکن است به آرامی فندقی شود یا ممکن است رنگ فندقی به آرامی به رنگ قهوه ای تیره تر تبدیل شود.

حتما بخوانید: زیبایی جنین در چند هفتگی شکل می گیرد؟ نکاتی برای داشتن فرزندی زیباتر

رنگ چشم یک نوزاد تحت تأثیر رنگ چشم والدین آنها است. رنگ چشم اغلب به دلیل الگوهای ارثی، در زمینه ژنتیک مورد مطالعه قرار می گیرد اما هنوز هم کاملاً درک نشده است. الگوهای وراثت رنگ چشم بسیار پیچیده تر از چیزی است که ما در ژنتیک پایه زیست شناسی دبیرستان، یاد گرفته ایم.

رنگ چشم نهایی کودکتان، به رنگ چشم شما و همسرتان بستگی دارد. ما قبلاً فکر می کردیم که رنگ چشم قهوه ای غالب است و آبی مغلوب است. اما علم مدرن نشان داده است که تعیین رنگ چشم، آنقدرها هم ساده نیست.

رنگ چشم توسط سه ژن اساسی کنترل می شود. محققان دو مورد از این ژن ها را به خوبی درک کرده اند و یکی از آنها هنوز هم یک راز است. این ژن ها رنگ سبز، قهوه ای و آبی چشم را کنترل می کنند. پیش بینی رنگ چشم خاکستری، فندقی و سایر رنگها دشوارتر است.

چگونه کودکی با چشم های رنگی داشته باشیم؟

باید بدانید که رنگ چشم ژنتیکی است. درست مانند مو و رنگ پوست، رنگ عنبیه هم ژنتیکی است. این بدان معنی است که تنها درصورتی می توانیم کودک چشم رنگی داشته باشیم که ژنتیک یا ساختار سلولی خود را تغییر دهیم و این غیرممکن است!

رنگ چشمان کودک به میزان ملانین موجود در عنبیه کودک شما بستگی دارد: ملانین بسیار کم، موجب آبی شدن رنگ چشم کودک می شود و ملانین زیاد، عامل تولید رنگ چشم قهوه ای است.

حتما بخوانید: ۷ دعای بارداری برای سلامت جنین، پسر شدن و دعاهای کاربردی دیگر

بسیاری از نوزادان هنگام تولد چشم های آبی دارند، زیرا بدن آنها هنوز ملانین زیادی ایجاد نکرده است.

برخی جهش های ژنتیکی وجود دارد که باعث می شود دو چشم کودک، رنگ متفاوتی داشته باشند یا چشم ها، چندین رنگ داشته باشند.

آیا ظاهر کودک خود را می توان از نظر ژنتیکی تغییر داد؟

پیشرفت در مهندسی ژنتیک باعث شده است که قبل از به دنیا آمدن کودک، بیماری های مختلف تشخیص داده شود و از آنها پیشگیری شود. در کنار این کنترل جدید در سلامت کودک، والدین می توانند به لطف ویرایش ژن، صفات و توانایی هایی را که هیچ ارتباطی با سلامت فرزندشان ندارد، تعیین کنند.

این آینده قریب الوقوع ما را نسبت به مهندسی ژنتیک و محدودیت های آن دچار تردید می کند. فن آوری های فعلی، آزمایش DNA را برای کمک به شناسایی ناهنجاری های ژنتیکی که منجر به عوارض جدی سلامتی در کودکان و نسل های بعدی ما شده است، انجام داده است.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

بسیاری از دانشمندان از پیشرفتهای تحقیقات ژنتیکی که به از بین بردن ژنهای ایجادکننده بیماری کمک می کند، حمایت می کنند. آنها همچنین از اینکه والدین می خواهند از ویرایش ژنتیکی برای دستیابی به صفات مطلوب و خاص در نوزادان خود استفاده کنند و کودکانی قد بلندتر یا باهوش تر داشته باشند، احساس نگرانی می کنند.

کلیپ کوتاه زیر راجب احتمال داشتن بچه چشم رنگی با توجه به رنگ چشم والدین

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام پدرشوهرم و برادرشوهرام چشم سبز و پدر خودم سبز و همسرم قهوه ای خودم قهوه ای خیلی باز هست چرا دو فرزندم چشمانشان قهوه ای تیره شده اما خواهر شوهر و برادر شوهرم فرزندشان چشم رنگین

    1. این یک احتمال است .مثل اینکه بگویید چرا وقتی من سکه را دوبار انداختم هر دوبار شیر امده ولی برای کس دیگر خط آمده. خود شما و همسرتان چشم رنگی ندارید پس احتمال اینکه فرزندتان چشم رنگی باشد نسبت به بچه ای که یکی از والدین چشم رنگی دارد کمتر است اینکه در اقوام نزدیک شما چشم رنگی وجود دارد احتمال اینکه فرزند چشم رنگی داشته باشید را بالا میبرد ولی معلوم نیست در چندمین فرزند اتفاق بیفتد شاید در اولین فرزند شاید در دهمین فرزند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا