نکات سلامتی مادران

قبل از ازدواج چگونه بفهمیم ناباروریم؟ بعد از آن چه کنیم؟

bestkid b

از هر شش زوج یک نفر در بارداری دچار مشکل می شود. اولین قدم مراجعه به یک متخصص باروری است که می تواند سلامت باروری شما را ارزیابی کند و چند آزمایش ساده برای شناسایی علل اساسی تاخیر بارداری انجام دهد.

آزمایشات باروری معمولا شامل موارد زیر است:

  • آزمایشات ناباروری زنان: ترکیبی از آزمایش خون و اسکن اولتراسوند برای کمک به شناسایی هرگونه مسئله خاصی مانند PCOS یا آندومتریوز و بررسی تخمک گذاری است که در هر ماه اتفاق می افتد.
  • آزمایش شمارش تخمک ها (AMH): یک آزمایش خون ساده که میزان هورمون آنتی مولرین (AMH) در خون را اندازه گیری می کند و نشان دهنده میزان ذخیره تخمدان است.
  • تجزیه و تحلیل مایع منی: مهم ترین آزمایش باروری مردان است که تعداد اسپرم موجود در یک نمونه و هم چنین تحرک و مورفولوژی آن ها را اندازه گیری می کند.
  • آزمایش ژنتیکی: برای بیمارانی که در معرض انواع شرایط وراثتی هستند، روش های علمی پیچیده ای برای آزمایش اختلالات ژنتیکی از جمله آزمایش تشخیص ژنتیک قبل از لانه گزینی و تست غیرتهاجمی قبل از تولد ارائه شده است.

علل ناباروری

علل ناباروری بسیار زیاد و متنوع هستند و شامل ترکیبی از عوامل مرتبط با مردان، زنان یا ترکیبی از عوامل هستند. آن ‌ها مشکلات زیر را در بر می‌گیرند:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • تولید اسپرم یا تخمک
  • ساختار یا عملکرد سیستم های تولید مثل زن و مرد. و یا
  • شرایط هورمونی و ایمنی در مردان و زنان.

بعد از رد شدن سن باروری یک زن، یک واقعیت کم تر شناخته شده مربوط به ناباروری مردان است که بزرگ ترین عامل موثر در احتمال بارداری یک زوج است [۴۰ درصد علت مرتبط با اسپرم].

در ۱۰ تا ۲۰ درصد زوجین هیچ علتی پیدا نمی شود، بنابراین ناباروری در این شرایط غیر قابل توجیه نامیده می شود، که به خصوص برای شما و همسرتان ناامید کننده است.

برنامه غذایی روزانه برای زنان باردار

شما ممکن است تحت آزمایشات اولیه زیر نظر پزشک عمومی یا متخصص زنان باشید. متخصص باروری قبل از پیشنهاد یک برنامه درمانی، نتایج بررسی ها و تاریخچه شما را بررسی می کند. قبل از این که بهترین برنامه درمانی برای شما تعیین شود، ممکن است تحقیقات بیش تری لازم باشد و به طور معمول این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

تست هایی که انجام می شود

۱-تست تخمک گذاری

برای بررسی تخمک گذاری یا تولید تخمک در هر ماه به آزمایش خون نیاز دارید. این کار را می توانید در یک کلینیک تخصصی انجام دهید.

۲-اسکن با امواج فراصوت

با سونوگرافی، پوشش رحم (آندومتر) شما بررسی می شود و شرایطی را که ممکن است باعث ناهنجاری پوشش داخلی رحم شود، تشخیص داده می شود.

این کار اجازه می دهد تا موارد زیر بررسی شوند:

  • اگر فیبروم یا پولیپ دارید، چرخه شما می تواند تحت تاثیر قرار گیرد
  • اگر کیست تخمدان دارید
  • جمع آوری تخمک ها از تخمدان به چه میزان راحت انجام می شود
  • اندازه تخمدان ها و اگر فولیکول های کوچک زیادی وجود داشته باشد.

این کار هم چنین یک گزارش پایه ارائه می دهد تا در مراحل بعدی درمان با آن مقایسه صورت گیرد.

۳-ذخیره تخمدان (آزمون AMH)

معمولا انجام آزمایش خون AMH برای اندازه گیری هورمون ذخیره تخمدان به نام هورمون آنتی مولرین AMH توصیه می شود. این آزمایش خون ساده تخمین بسیار خوبی از تعداد تخمک هایی که در تخمدان خود دارید ارائه می دهد. سپس متخصص باروری می تواند توضیح دهد که آیا میزان ذخیره تخمدان برای سن شما “طبیعی” است یا خیر.

بررسی لوله های فالوپ و رحمی

برای بررسی باز بودن لوله ها (tubal patency) و وضعیت رحم و تخمدان ها، ممکن است آزمایشات اضافی لازم باشد:

  • سونوهیستروگرام یا HyCoSy – یک آزمایش نسبتا غیر تهاجمی است، که شامل سونوگرافی و قرار دادن یک لوله کوچک در دهانه رحم برای عبور رنگ از حفره رحم و لوله ها است.
  • هیستروسالپنگوگرام – استفاده از اشعه ایکس برای تایید باز بودن لوله های رحمی (این روش هیچ اطلاعاتی در مورد تخمدان ها ارائه نمی دهد و فقط اطلاعات محدودی در مورد رحم ارائه می دهد).

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟

۴-لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی تشخیصی

این آزمایشات تهاجمی تر هستند و معمولا در مرحله آخر انجام می گیرند – در بعضی موارد ممکن است به هیچ وجه نیازی به این آزمایشات نباشد.

لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. یک تلسکوپ فیبر نوری (لاپاراسکوپ) از طریق یک برش کوچک در ناف عبور داده می شود و یک پروب دستی از طریق خط موی ناحیه تناسلی وارد می شود، تا تخمدان ها، لوله های رحمی، رحم و حفره لگن را از نظر ناهنجاری مشاهده کند. باز بودن لوله نیز با تزریق رنگ از طریق رحم و مشاهده پیشرفت آن قابل بررسی است. در صورت نیاز به درمان یا آسیب شناسی، غالبا دو برش کوچک اضافی ایجاد می شود.

هیستروسکوپی از دستگاه فیبر نوری دیگری (هیستروسکوپ) برای بررسی حفره رحم برای پولیپ (رشد خوش خیم)، فیبروم، چسبندگی و آناتومی غیر طبیعی استفاده می کند.

۵-پنل باروری

پنل باروری یک آزمایش خون است که برای بررسی ژن هایی طراحی شده است که به طور خاص با مشکلات بارداری یا حفظ بارداری همراه هستند.

این آزمایش هم در زنان و هم در مردان قابل انجام است.

  • فیبروز سیستیک
  • ژن Stag3

در زنان؛

  • MTHFR
  • پروترومبین و فاکتور پنج لیدن
  • گیرنده FSH

در مردان؛

  • AZF
  • هموکروماتوز

به هرکسی که دچار تاخیر در بارداری شده یا بیش از یک مورد سقط را تجربه کرده، توصیه می شود که از این آزمایش بهره مند شود. شما باید برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد این آزمایش با متخصص باروری خود صحبت کنید.

۱۰ تا از نکات مهم برای بارداری سریع (و مطمئن)

هنگامی که این آزمایش توسط هر دو نفر انجام گیرد، پنل باروری بسیار مفیدتر واقع می شود.

برای درمان ما بهترین مراکز و متخصصان را در اینجا معرفی کرده ایم (کلیک کنید). هر نظری هم در زمینه ناباروری دارید در بخش کامنت ها مطرح نمایید.

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا