نکات سلامتی مادران

عکس اندازه شکم در ماههای مختلف بارداری و همه نکات مهم

bestkid b

یکی از نگرانی زنان در طول بارداری اندازه و شکل شکم است. معمولا زنان در مقایسه با دیگر زنان باردار و اندازه شکم خود میزان رشد جنین را میسنجند، اما معمولا اندازه شکم مبنای مناسبی برای رشد جنین نیست ولی پزشک با اندازه گیری ارتفاع رحم میتواند موقعیت جنین و میزان رشد آن را تا حدودی تعیین کند. اندازه شکم در طول بارداری به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به طور کامل به عوامل موثر در شکل شکم و اندازه شکم در ماه های مختلف میپردازیم.

عوامل موثر بر اندازه شکم در زمان بارداری

۱-جثه طبیعی مادر

  • شکل و ساختار استخوانی مادر: هرچه مادر قدبلندتر باشد فضای رشد جنین بیشتر است و کودک تمایل به بالا رفتن دارد(بیرون امدگی ندارد) درنتیجه شکم کوچک تری دارد. اما زنان قدکوتاه فاصله بین لگن و سینه کمتری دارند بنابراین بیرون آمدگی شکم بیشتر است.
  • ساختار عضلانی بدن مادر: در صورتی که عضلات مادر سفت تر باشد اندازه شکم کوچکتر است و اندازه آن تغییر چندانی ندارد.

۲- تعداد زایمان

معمولا در زایمان اول عضلات شکم سفت هستند و به راحتی این عضلات باز نمیشوند اما در بارداری دوم باتوجه به شل شدن عضلات اندازه شکم بزرگتر از بارداری اول است و بازشدن عضلات در این دوره راحتتر است.

حتما بخوانید: درد زایمان چگونه شروع می شود و برای شروع زودتر آن چه بخوریم؟

۳- وضعیت قرارگیری جنین

اگرجنین در عرض شکم دراز کشیده باشد، پهلوی شکمتان پهن‌تر خواهد بود همچنین اگر فرزندتان سر به بالاست، بالای شکمتان بزرگ می‌شود یا اگر بچه سر به پایین است، شاید شکم پایین تر باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۴- میزان مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک جنین را در حین بارداری احاطه کرده است. مایع آمنیوتیک باید در حد متعادل باشد اگر کم یا زیاد باشد ممکن است برای جنین خطرساز باشد. در ۲۰ هفته اول بارداری بدن زن مایع آمنیوتیک تولید می کند و پس از آن جنین این مایع را از ریه ها ترشح می کند. بنابراین، مقدار این مایع آمنیوتیک در شکم نیز می تواند بر اندازه شکم تاثیر بگذارد.

۵- اندازه جنین

تاثیر اندازه جنین بر اندازه شکم بر کسی پوشیده نیست. مسلما کودک با وزن بیشتر و یا قد بلندتر فضای بیشتری برای رشد نیاز دارد که این مسئله بر اندازه شکم تاثیر میگذارد.

اندازه شکم در طول بارداری

۱- اندازه شکم در ۱ماهگی

اولین روز بارداری را معمولا از اولین روز اخرین قاعدگی محاسبه میکنند. دوهفته اول اسپرم تخمک را بارور میکند و بعد از بارور شدن جنین شکل میگیرد. تشکیل جنین در این ماه علائمی همچون حالت تهوع، افزایش بزاق دهان و یا تکرر ادرار را به دنبال دارد.با استفاده از تست های بارداری و آزمایش خون میتوان وجود جنین را اثبات کرد. اندازه جنین در این ماه ۲ میلیمتر است.

۲- اندازه شکم در ۲ماهگی

اعضای حیاتی بدن جنین در ماه دوم تشکیل میشود این دوره از بارداری بسیار مهم است.در هفته۶ و یا ۷ قلب جنین شروع به تپیدن میکند جنین به شکل C است و ۱٫۵ تا ۳ میلی متر اندازه طبیعی اوست.

۳- اندازه شکم در ۳ ماهگی

جنسیت نوزاد در هفته ۸ و یا ۹ تعیین میشود و تغییرات رشدی جنین را میتوانید از ظاهر خود تشخیص بدهید اندازه جنین در هفته دهم معمولا ۳ سانتی متر و وزن ۴ گرم است.تغییرات ظاهر مادر نیز از این ماه آغاز میشود تغییرات در رنگ پستان و ظاهر شکم از جمله تغییرات است بعد از پایان ماه سوم اندازه جنین بین ۸ تا ۹ سانتی متر و ۴۳ گرم وزن است.

۴- اندازه شکم در ۴ ماهگی

طول جنین در این ماه حدود ۹ سانتیمتر و وزنش ۴۰ گرم می باشد. معمولا اسکلت جنین سفت تر میشود وچهره جنین تکامل می یابد . همچنین پمپاژخون از قلب او بیشتر میشود و توانایی شنیدن و حرکت جنین نیز بیشتر میشود.

۵- اندازه شکم در ۵ماهگی

جنین در ۵ماهگی تقریبا ۱۴٫۲ سانتی‌متر است و وزن جنین حدود ۱۹۰ گرم است. ممکن است حرکات جنین در این ماه با تغییر مکان جفت تغییر کند و گاهی حرکات جنین را احساس نکنید. در این زمان مادر تغییراتی در خود حس میکند مانند کشیدگی در پوست، تغییرات در فشارخون و قند خون که بهتر است با پزشک در میان گذاشته شود.

حتما بخوانید: بارداری هفته به هفته با تصویر (بهمراه نکات بسیار مهم)

۶- اندازه شکم در ۶ ماهگی

اندازه جنین نزدیک به ۲۸٫۹ سانتی متر طول دارد و وزن آن ۵۱۲ گرم است. در این دوران مادر نیز تا۵ کیلوگرم اضافه وزن خواهد داشت. جنین ئر این ماه رشد سریعتری خواهد داشت.عملکرد روده ها کامل و رشد موی بدن و ناخن هایش نیز سریع خواهندشد.

۷- اندازه شکم در ۷ماهگی

در ماه هفتم بارداری ترشحات واژن تقریبا سفید و غلیظ می‌ شود و سینه‌ ها شروع به نشت آغوز می‌کند. نوزاد در حال رشد، بر دیافراگم، کبد،‌ معده و روده فشار می‌آورد و اضافه وزن می‌تواند حتی کمردرد هم ایجاد کند. کودک ریه‌های شما را هم تحت‌فشار قرار داده و باعث احساس تنگی نفس می‌شود.جنین ۳۷ سانتیمتر طول دارد و وزن آن حدود ۸۸۴ گرم است.

حتما بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

۸- اندازه شکم در ۸ ماهگی

تمام اندام جنین به جز مغز و ریه کامل شده است. چربی در بدن تجمع می کند، بخصوص در اطراف بازوها. ناخن های جنین رشد می کنند و موهای سر او نیز رشد کرده است. چشم ها و پلک ها در این ماه کامل شده است و جنین می تواند پلک بزند. در انتهای ماه هشتم بارداری فعالیت جنین نسبت به قبل کمتر می شود. زیرا فضای کمتری برای فعالیت و حرکات او وجود دارد. اندازه جنین ۱۷۰۲ گرم و طول او هم حدود ۴۲٫۴ سانتی‌متر است.

۹- اندازه شکم در ۹ ماهگی

وزن بچه در پایان ماه نهم حاملگی به‌طور طبیعی بین ۲۶۰۰ تا ۳۵۰۰ گرم است و یک جنین ۹ ماهه باید حدود ۵۰ سانتی متر طول داشته باشد. ریه‌ها در این ماه بالغ می‌شوندو جنین می‌تواند خارج از رحم مادر هم زنده بماند. پوست به‌تدریج صورتی و صاف می‌شود.

نکات تکمیلی

  • روش اندازه گیری رشد جنین به این صورت است که از هفته۲۶ تا۳۶ مادر درازمیکشد (اندازه رحم در این حالت برای همه یکسان است) و از استخوان لگن تا بالای رحم اندازه گیری میشود البته این روش برای بارداری های چندقلویی مناسب نیست.
  • با توجه به اینکه در سه ماهه اول رشد و تکامل جنین درون رحم از محدوده لگن مادر فراتر نمی رود، بزرگ شدن شکم مادران باردار، خصوصا در موارد تک قلویی، در سه ماهه اول معمولا ناشی از تجمع چربی در این نواحی خواهد بود.
  • در سه ماهه دوم رحم به قفسه سینه نزدیکتر میشود.همانگونه که در تصویر مشاهدده میکنید انبساط شکمی به سمت بالا خواهد بود

حتما بخوانید: طبق جدیدترین تحقیقات، زن باردار چه بخورد که فرزندش زیباتر شود؟

مقایسه رشد جنین با اندازه میوه ها

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا