زیباترین قصه های کودکان

۴ ویژگی کتاب داستان کودکانه+ مزایای کتاب داستان خواندن برای کودک

bestkid b

کودکان در سنین خردسالی، سعی می کنند محیط اطراف خود را بشناسند و آن را درک کنند. به همین دلیل است که سال های ابتدایی زندگی کودکان بسیار مهم است. داستان ها در این مرحله از زندگی، یادگیری را آسان و سرگرم کننده می کنند. اهمیت قصه گویی برای کودکان در کل جهان ثابت شده است، زیرا قصه ها غنی ترین منبع فرهنگی برای همه جوامع هستند. در این مطلب به مهمترین مزایای کتاب خوانی برای کودکان پی می برید. پس از آن با ویژگی های یک کتاب داستان خوب آشنا می شوید و به کمک آن می توانید کتاب های بی نظیری برای فرندتان انتخاب کنید.

مزایای کتاب خوانی برای کودکان

۱- باعث دوستی کودکان با کتاب می شود

خواندن کتاب داستان برای کودکان مزایای بسیار زیادی بهمراه دارد. کتاب برای همه ی کودکان در تمام گروه های سنی مناسب است. برای مثال کتاب های پارچه ای برای نوزادان و کودکان خردسال مناسب هستند و در صورت جویده شدن توسط کودک، بیخطر هستند. به این ترتیب کودکان با کتاب ها آشنا می شوند و پس از بزرگ شدن هم به مطالعه علاقه پیدا می کنند. به این ترتیب دوستی با کتاب، عادتی ست که از کودکی تا آخر عمر باقی خواهد ماند.

۲- دامنه ی لغات و مهارت های زبانی کودک را تقویت می کند

داستان ها می توانند لغات جدیدی به کودکان (بخصوص کودکان نوپا)، آموزش دهند و علاوه بر این، تا حد زیادی به رشد مهارت های زبانی آنها کمک کنند. این مزیت فقط برای کودکان بزرگتر نیست و حتی برای کودکان خردسال دو ساله هم مفید است. شما می توانید با استفاده از کتاب های تصویری، نام اشیاء، حیوانات، رنگ ها و موارد دیگر را به فرزندتان بیاموزید. به این ترتیب مهارت های زبانی و گفتاری کودکان پرورش میابد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۳- مفاهیم مرتبط را به کودک می آموزد

داستان ها شخصیت های مختلفی دارند و می توانند مفاهیمی مانند بزرگ و کوچک، لاغر و چاق، پیر و جوان، ساکت و شلوغ، حیواناتی با اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف و موارد دیگر را به کودک بیاموزند. همه اینها توصیفات مختلفی هستند که از طریق کلمات بیان می شوند. این به ذهن کودکان کمک می کند تا به تدریج بین این مفاهیم رابطه برقرار کند و آنها را بیاموزد.

قصه درمانی چیست؟ معرفی ۳ قصه کودکانه که خاصیت درمانی دارند!

۴- قوه ی تخیل کودک را تقویت می کند

دیگر مزیت داستان سرایی این است که می تواند قوه ی تخیل کودک را تقویت کند و او را به یک دنیای خیالی ببرد. کودکان با مشاهده ی تصاویر کتاب و صداهایی که از خواننده ی کتاب می شنوند، تصاویری در ذهن خود می سازند که موجب پرورش قوه ی تخیل آنها می شود. حتی داستان هایی که از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نقل می شود هم باعث تقویت قدرت تخیل در بین کودکان می شود. تخیل کودک زمینه ساز خلاقیت و نوآوری است و به موفقیت و پیشرفت او در آینده کمک می کند.

۵- مهارت های شنیداری کودک را تقویت می کند

نوزادان پس از یادگیری برخی صداهای اصلی، شروع به صدا درآوردن می کنند. به این ترتیب شنیدن صداها و لغات مختلف، موجب تقویت مهارت های شنیداری کودکان می شود. بنابراین داستان پردازی، مهارت های شنیداری خوبی در کودکان ایجاد می کند. این مهارت یکی از کلیدی ترین مهارت های لازم در حوزه ی یادگیری است. کودکان یاد می گیرند که با صبر و حوصله بنشینند و با دقت به اتفاقات بعدی داستان گوش دهند.

۶- کنجکاوی کودکان را تحریک می کند

کودکان با شنیدن داستان های قبل از خواب، شروع به تصویر سازی های ذهنی می کنند. این باعث می شود که کنجکاوی کودک تحریک شود و در مورد شخصیت ها، رفتار یا زندگی آنها سوال کند. این امر بطور طبیعی موجب آشنایی بیشتر کودک با دنیای پیرامون، زندگی های گوناگون، مکان ها و روش های مختلف زندگی می شود.

۷- موجب آموزش اخلاقیات در قالب داستان می شود

داستان ها و افسانه ها موجب آشنایی کودکان با فرهنگ و هنجارهای رایج جامعه می شود. البته هر داستانی آموزنده نیست و والدین باید در انتخاب داستان مناسب کودک خود، محتاط باشند. علاوه بر این، داستان های آموزنده می توانند اصول اخلاقی را به کودکان یاد دهند. حتی پدربزرگ و مادربزرگ ها هم می توانند با نقل تجربه های به یاد ماندنی و ساده کودکی خود، یا با تعریف کردن چند خاطره خنده دار از مادر یا پدر کودک، او را با جنبه ها و هنجارهای اجتماعی مختلف آشنا کنند.

۱۹ روش بالا بردن اعتماد بنفس کودک (کاملا موثر)

۸- روایت داستان را به کودکان می آموزد

قصه گویی به روایت داستان توسط کودکان نوپا و پیش دبستانی کمک می کند. کودکان باید تشویق شوند که قصه هایی را که دوست دارند از زبان خودشان تعریف و روایت کنند. با قصه های کوتاهتر شروع کنید و سپس سراغ داستان های طولانی تر بروید. بچه های بزرگتر می توانند با کلمات و شیوه های روایت مختلفی، برای خواهر با برادر کوچکتر خود داستان سرایی کنند و به این ترتیب هم مهارت های گفتاری خود را بهبود ببخشند و هم فرزند کوچکتر را از مزایای بیشمار داستان ها بهره مند سازند.

برای بهره مندی از مزایای فوق، قبل از هر چیز به چند کتاب داستان خوب نیاز دارید. در این قسمت ویژگی های کتاب های خوب آورده شده است که انتخاب را برای شما آسانتر می کند.

۴ ویژگی مهم یک کتاب داستان خوب برای کودکان

کتاب های کودکان در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند و از نظر محتوا، طرح، سطح واژگان و … متفاوت هستند. به همین دلیل ممکن است تشخیص کتاب های خوب از بد دشوار باشد. با این وجود کتاب های خوب کودکان به طور کلی دارای ویژگی های خاصی هستند که کیفیت آنها را در مقایسه با دیگر کتاب ها بهتر می کند.

کتاب هایی که برای کودکان نوشته می شوند باید از نظر کیفی ارزیابی شوند و مورد علاقه ی مخاطبان کوچک قرار بگیرد. مهمترین ویژگی های یک کتاب داستان خوب عبارتنداز:

۱- موضوع داستان جالب و هیجان انگیز باشد

مهمترین ویژگی یک کتاب خوب کودکانه، داشتن یک داستان جالب است. موضوع داستان مهمترین چیزی است که باعث ترغیب مخاطبان به خرید کتاب می شود. هنگام خرید یک کتاب کودک باید مطمئن شوید که موضوع داستان جالب باشد و مورد توجه فرزند دلبندتان قرار گیرد. به عبارت دیگر شما باید داستانی پیدا کنید که علاقه کودکان را برانگیزد. یکی از بهترین راه ها برای تحقق این مهم این است که داستان شما تا حد ممکن برای کودکان قابل درک باشد. موضوع داستان می تواند واقع گرایانه و در مورد دوستی یک پسر و یک سگ باشد و یا حتی یک داستان خیالی در مورد نهنگ ها و کوسه ها باشد. هنگام خرید کتاب، سن فرزندتان را مد نظر قرار دهید و بر اساس درک و فهم کودک، داستان مورد نظر خود را انتخاب کنید. هر چه داستان برای کودک بیشتر قابل فهم باشد، برای او جذابتر خواهد بود.

۲- زبان کتاب ساده باشد

زبان بخش مهمی از کتاب است. هنگام خرید کتاب کودک، لازم است به زبان کتاب بسیار توجه کنید. یک کتاب خوب کودک اساساً از یک زبان ساده اما جذاب استفاده می کند. بنابراین سن کودک را مد نظر قرار دهید و اگر فرزندتان کوچک است، کتاب هایی خریدای کنید که از واژگان و زبان ساده ای استفاده کرده است. اگر زبان کتاب برای کودک پیچیده و غیر قابل درک باشد، هیچ جذابیتی برای او نخواهد داشت. زبان کتاب علاوه بر سادگی، باید دلپذیر و جذاب هم باشد. برای رسیدن به این هدف شما می توانید از تکنیک های مختلف و موثری (مثل قافیه ها و صداهای مختلف برای شخصیت های گوناگون داستان) در زمان داستان سرایی استفاده کنید.

۸ مزیت بلند خوانی کتاب برای کودک و ۸ نکته برای تاثیر بیشتر

۳- تصاویر رنگارنگ و جذابی داشته باشد

تصاویر جزء مهمی از کتاب های کودکانه است. خواندن کتاب های داستان (حتی با متن های ساده) برای اغلب کودکان خسته کننده و کسالت آور است و این تصاویر کتاب است که موجب جذابیت آن می شود. علاوه بر این، کودکان به طور کلی خواننده های بصری هستند. حتی کودکانی که سواد دارند و می توانند بخوانند هم برای درک یک داستان خاص، بازهم به تصاویر نیاز دارند. بنابراین برای ترغیب کودکان به کتاب خواندن، باید از کتاب هایی استفاده کنید که تصاویر زیادی داشته باشند. یک کتاب خوب کودکانه، تصاویر جذاب و خیره کننده ای دارد. این تصاویر باید پر جنب و جوش و رنگارنگ باشند تا مخاطب کوچک خود را هیجان زده و مشتاق کند و موجب کنجکاوی او برای شنیدن ادامه ی داستان شود.

۴- پیام ارزشمندی به کودک انتقال دهد

در آخر اینکه، یک کتاب خوب فقط محدود به داشتن تصاویر جذاب و زبان ساده نیست، بلکه باید حامل پیام های ارزشمندی نیز باشد. برای اینکه کتاب فرزندتان خوب و آموزنده باشد، باید پیام خوبی برای کودک داشته باشد. کتاب های داستان باید بتوانند درس های مهم زندگی را به کودکان بیاموزند. این درس ها می تواند در مورد دوستی، خانواده، عشق، شجاعت، مهربانی و یا هر چیز دیگری باشند. پیام کتاب باید واضح، صادقانه و ارزشمند باشد و بطور کلی کودکان را به انجام کارهای خوب ترغیب کند.

حرف آخر…

اگر می خواهید فرزندتان در آینده به یک فرد دوستار کتاب تبدیل شود، عادت کتابخوانی را از کودکی در او پرورش دهید. احتمالا مزایای ذکر شده در مورد کتاب، هر والدینی را متقاعد می کند که هر روز وقتی را به انجام اینکار اختصاص دهد. علاوه بر کتاب خوانی، انتخاب کتاب مناسب هم مهم است. انتخاب کتاب خوب برای کودکان، کار سخت و پیچیده ای نیست. تنها کافی ست نکات ذکر شده در این مطلب را رعایت کنید و با خرید کتاب های خوب، فرزندتان را شیفته ی کتاب و کتابخوانی کنید.

منبع ۱ منبع ۲

۲۰ فواید کتاب داستان شب کودک (و ۳ ویژگی داستان خوب)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا