سلامت کودکان

3 روش گیاهی درمان حساسیت پوستی کودکان+ پماد درمان حساسیت

bestkid b

در ادامه آموزش های کاربردی درمان آلرژی ها و حساسیت های کودکان در این مطلب می خواهیم جدیدترین و بهترین روش درمان حساسیت پوستی در کودکان را به شما معرفی نماییم. از توصیه های بهترین سالن زیبایی تهران نیز کمک گرفته ایم تا یک مطلب ساده اما کامل را ارائه نماییم.

چرا حساسیت پوستی؟

اکثر افراد در تماس با برخی مواد یا خوردن بعضی خوراکی ها دچار حساسیت می شود .کودکان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند و آلرژی شامل حال آنها نیز می شود. آلرژی و حساسیت به شکلهای مختلفی در کودکان بروز می کند طبق معمول دلایل آن هم در کودکان مختلف فرق می کند. مثلاً یک کودک به برخی از غذاها حساسیت دارد و کودک دیگر به نوع خاصی از میوه ها و کودک دیگر به گرده گل خاصی و… . در ادامه با درمان این معضل در کودکان آشنا می شوید.

فیلم درمان فوری اگزمای پوستی با روغن کدو حلوایی:

 

عوامل حساسیت زای پوستی کدامند؟

به طور کلی حساسیت پوستی با قرمزی پوست، خارش، پوسته پوسته شدن، ترک، التهاب وجوش همراه است که موجب بی قراری و حتی بی خوابی فرد می شود. مواردی که باعث بروز حساسیت می شوند عبارتند از:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • آلرژی به مواد غذایی
  • بعضی داروها
  • حیوانات خانگی و حیوانات دیگر
  • گرده گلها و درختان
  • گزیدگی و نیش حشرات
  • عفونت‌ها، از جمله سرماخوردگی
  • اضطراب یا استرس
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب یا هوای سرد
  • تماس با مواد شیمیایی
  • مصرف خوارکی های بی کیفیت مانند غذاهای ساندویچی (سوسیس، کالباس و پیتزا)
  • زیاده روی در استفاده از ادویه جات تند مانند زنجبیل، دارچین و فلفل
  • مصرف تنقلات مصنوعی مانند چیپس و پفک

حساسیت-پوستی۲

علاوه بر موارد بالا، حساسیت های فصلی هم ممکن است در برخی کودکان دیده شود که بیشتر به علت نوشیدن کم مایعات، مصرف برخی از میوه ها مانند خربزه و کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین های A ، E، C و D رخ می‌دهند بنابراین مقدار رطوبت و چربی در سطح پوست کم و ترک ایجاد می‌شود.

پست مشابه : آیا آلرژی در نوزادان وجود دارد؟ نتایج جدیدترین تحقیقات چه می گویند؟

جدیدترین درمان ها برای حساسیت پوستی در کودکان:

در جدیدترین درمان این بیماری باید به این موضوع هم توجه کنید که این بیماری علاوه بر پوست بیمار، زندگی کودک را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد به‌خصوص اگر تا سنین بیشتری همراه او باشد. باید فعالیت‌ها و میزان خواب کودک بررسی شود. عوامل تشدید کننده حساسیت های پوستی در کودکان عبارتند از : صابون، انواع شوینده‌های استحمام، حیوانات خانگی، گردو غبار خانگی، لباس‌های پشمی، عفونت وبعضی غذاها از این دسته‌اند.

۱- مصرف انواع شوینده‌ها را به حداقل برسانید چون شست‌وشوی بیش از حد بچه‌ها با این مواد شوینده به‌خصوص برای مبتلایان به اگزما چربی پوست را از بین برده و اگر بعد از شست‌وشوی کودکان از مواد نرم‌کننده پوست استفاده نشود خشکی، شکنندگی و آسیب پوست افزایش می‌یابد.

۲- برای تسکین اگزما باید پوست دائما مرطوب نگهداشته شود.

۳- کودک را به دور از گرمای زیاد و تغییر رطوبت هوا نگهدارید.

۴- کودک را از هر گونه استرس به دور نگهدارید.

۵- لباس‌های محرک مثل پشم، به کود خود نپوشانید.

۶- تا حد ممکن سعی شود که صابون، دترژانت و حلال‌های قوی استفاده نشود.

۷- عوامل محرک محیطی مثل گردو غبار، موی حیوانات و غذاهایی که ممکن است باعث شروع علائم شوند مصرف نشود.

۸- جدیدا پزشکان از داروی سورالن به همراه فوتودرمانی استفاده می شود. اخیرا سازمان دارو و غذای آمریکا ۲ داروی جدید که از گروه میانجی گرهای ایمنی هستند را نیز تایید کرده است که تحت شرایط خاص مصرف می‌شود.

۹- دانشمندان اعلام کرده‌اند افزودن ماهی به رژیم غذایی کودک قبل از ۹ ماهگی، خطر ابتلا به اگزما را کاهش می‌دهد. محققان سوئدی معتقدند میزان ابتلای کودکان با مصرف ماهی حدود ۲۵ درصدی کاهش پیدا می‌کند. دانشمندان معتقدند احتمالا وجود امگا ۳ در ماهی در این زمینه مؤثر است.

۱۰- این نکته را هم مد نظر داشته باشید که باید از مصرف بادام زمینی در کودکان مبتلا به اگزما و مادران شیرده این کودکان باید خودداری شود. احتمال می‌رود مواجهه پوست آسیب دیده از اگزما با بادام زمینی یا روغن آن نیز باعث شروع حساسیت می‌شود. به این دلیل در کل توصیه می‌شود تا ۲ سالگی به کودکان بادام زمینی داده نشود چون حساسیت به‌خود آن نیز وجود دارد.

۱۱- نیش حشرات نیز می‌تواند موجب بروز حساسیت شود؛ افرادی که دچار گزیدگی حشرات شده‌اند باید محل گزش را با پیاز رنده شده ماساژ دهند اما افراد در صورت گزیدگی با زنبورهای وحشی، مار و عقرب باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

استفاده از کرم ویتامین C:

کرم ویتامین  C می تواند به درمان حساسیت پوستی کودکان کمک کند. ویتامین C می‌تواند تاثیر هیستامین را کاهش دهد و ناراحتی‌های ناشی از حساسیت پوستی را ساکت کند. بنابراین، برای خلاصی از شر حساسیت پوستی، باید به مقدار کافی کرم ویتامین C بردارید و آن را روی ناحیه‌ی حساسیت زده‌ی پوست بمالید. اجازه دهید کرم به پوست‌ کودکتان نفوذ کند تا به سرعت نتیجه بگیرید.

حساسیت-پوستی

درمان حساسیت های پوستی با داروهای گیاهی:

مهمترین گیاهان دارویی که در درمان حساسیت های پوستی کاربرد دارند عبارتند از :

  • نعناع: گیاه نعناع به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی پوست های دچار خارش را نرم می کند.
  • ریحان: برای رفع حساسیت پوستس می توانید ریحان تازه را بکوبید و آنرا بصورت ضماد بر روی پوست قرار دهید.
  • رزماری: گیاه رزماری با خاصیت تقویت کنندگی که دارد جریان خون را در مویرگ ها بهتر می کند.
  • آویشن: حتما شما هم با خواص گیاه آویشن آشنا هستید . گیاه آویشن ضد باکتری قوی است و مالیدن آن روی اگزمای پوستی موثر است.
  • حنا: ضد خارش و ضد اگزما است پس در طول روز چند مرتبه آن را روی زخم های پوستی بمالید. قرار دادن ضماد حنا، بابونه و گل‌راعی با گلاب بر روی پوست نیز به درمان حساسیت پوستی کمک می‌کند.
  • زردچوبه: چنانچه خواستید از زردچوبه برای رفع حساسیت پوستی استفاده کنید باید یک قشق غذاخوری از آن را با آب حل کرده و به صورت خمیر بر روی زخم قرار دهید.
  • گشنیز: برای رفع حساسیت می توانید مقداری گیاه گشنیز را با مقداری پودر نان خشک مخلوط کرده و بر روی قسمت های خشکی پوست بمالید.
  • بنفشه ۳ رنگ: کوبیده شده آن بافت های ملتهب را بهبود بخشیده و رگ های خونی را تقویت می کند. همچنین افرادی که دچار حساسیت پوستی هستند باید از ترکیب دَم‌کرده گل بنفشه، عناب، خارخاسک و تخم‌ترشک استفاده کنند. همچنین ماساژ موضعی پوست با ترکیب سدر، بابونه، آرد جو و ماست نیز سبب بهبود این عارضه می‌شود.
  • روغن درخت چای : روغن درخت چای که بومی استرالیا است و در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود برای درمان اگزما مؤثر شناخته شده است. این روغن علاوه بر چرب کردن پوست اثرات ضد‌عفونی‌کننده ضدویروس و ضد‌قارچ هم دارد که البته باید زیر نظر پزشک مصرف شود.
  • چرب نگه داشتن پوست با روغن های گیاهی : ماساژ موضعی پوست با وازلین بدون اسانس به همراه پماد ویتامین AD نقش موثری در بهبود حساسیت پوستی دارد. افراد دچار حساسیت پوستی نیز باید پوست خود را با ترکیب روغن بادام شیرین، گل بنفشه، گل همیشه بهار، بابونه، گل‌راعی و گشنیز ماساژ دهند.

همچنین بخوانید : علت کهیر در کودکان و جدیدترین روش درمان خانگی آن به سادگی آب خوردن!

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد با مصرف روغن گل پامچال به‌مدت ۵ ماه در بیماران مبتلا به اگزما تا ۹۶ درصد تسکین دیده شده است. روغن این گل حاوی مقادیر فراوان اسید چرب ، امگا ۶ است که جزء ضروری ساختار پوست است. چنانچه سؤالی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. در زمینه حساسیت به مواد غذایی,هومیوپاتی هم خیلی میتونه کمک کنه.بچه ما که کاملا درمان شد.

    1. سلام، شبتون بخیر ? ببخشید بچتون چطوری درمان شد؟ دخترم یکسال و ۸ماهشه، خیلی عذاب میکشه ? همش داره خودشو میخارونه، دیگه نمیدونم چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا