سلامت کودکان

حتما بخوانید! منظور از بدفرمی گوش نوزاد چیست و چه باید کرد؟

bestkid b

یکی از اجزای صورت که در زیبایی انسان نقش مهمی دارد، گوش است. اما به دلایل مختلفی ممکن است گوش برخی از افراد بد فرم شود و زیبایی خود را از دست دهد. در این پست می خواهیم دلایل بد فرم شدن گوش نوزاد را به شما بیان کنیم و راه هایی برای برطرف کردن این مشکل به شما پیشنهاد می دهیم.

مقدمه:

در مطالب گذشته علائم کم شنوایی در کودکان، طبق جدیدترین تحقیقات دنیا  را به شما معرفی کردیم. حتماً شما هم در بین دوستان و یا آشنایان خود نوزادانی را دیده اید که دارای گوش های بزرگ و یا بد فرم هستند. اگر والدین برای رفع این مشکل در کودک خود به موقع  اقدام نکنند ممکن است در آینده این افراد با کاهش اعتماد به نفس و مشکلات روحی ناشی از آن مواجه شوند. در ادامه راهکارهایی به شما معرفی می کنیم که به شما در رفع این حالت کمک خواهد کرد.

حتماً بخوانید : بهترین زمان برای شنوایی سنجی نوزاد و اهمیت غربالگری

منظور از بدفرمی گوش نوزاد چیست؟

گوش های بدفرم ، بزرگ و یا بهتر است به زبان عامیانه بگوییم به گوش های بادبزنی معروفند. غضروف و لاله گوش در نوزادی بسیار منعطف است و طوری به نظر می رسد که گوش کودک بادبزنی است. بررسی ها نشان می دهند، کودکان و نوزادانی که گوش های بزرگتر از حد معمول دارند شنوایی محیطی بیشتری دارند و حواس ۵ گانه آنها قوی تر است و کودکانی زرنگ و شیطون هستند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

گوشهای-بد-فرم

اندازه گوش معمولی:

سؤال خیلی از والدین این است که اندازه معمول گوش در نوزادان چقدر باید باشد؟ طبق گفته متخصصان ، شکل و فرم و اندازه گوش در تمامی افراد متفاوت است. ولی گوش طبیعی و نرمال باید با جمجمه زاویه ای ۲۵ تا ۳۰ درجه داشته و فاصله لبه های آن تا جمجمه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی متر باشد. اندازه طول عمودی گوش طبیعی در یک فرد بالغ معمولا ۶-۵‌/‌۵ سانتی‌متر است.

۱- زمینه های ژنتیکی و وراثت:

اولین و مهمترین عامل در ایجاد شکل گوش نوزاد است. گوش های بزرگ تا حدود زیادی ژنتیکی است و اغلب اوقات با بزرگ شدن سن و رشد ناحیه سرگوش ها کوچک تر می شوند و به سمت نرمال شدن روی می آورند.

۲- درمان بدشکلی گوش نوزادان با عمل جراحی:

جراحی-گوش

به طور معمول گوش‌های برجسته یا بادبزنی فقط با عمل جراحی اصلاح می‌شود که هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰۰ پوند دارد و پس از پنج سالگی کودک قابل انجام است. بهترین زمانی که برای عمل زیبایی گوش توصیه می‌شود براساس نوع بدفرمی متفاوت است، ولی معمولا برای بدفرمی‌های لاله گوش بهترین زمان ۷ـ۵ سال است، یعنی زمانی که رشد گوش در کودک تکمیل شده زیرا رشد لاله گوش از نوزادی تا ۳ سالگی سیر بسیار سریعی دارد و تقریبا در ۷ سالگی به حداکثر رشد خود رسیده و بیشتر از این مقدار بزرگ نخواهد شد.

۳- درمان بدشکلی گوش نوزادان با آتل سیمی:

درمان بدشکلی گوش نوزادان با آتل سیمی

پزشکان اخیراً یک روش ارزان و آسان برای اصلاح بدشکلی گوش نوزادان تازه متولد شده ابداع کرده‌اند که در آن از یک آتل سیمی به ارزش ۴۰ پنس استفاده می‌شود. در این روش جدید از یک سیم کوچک به طول دو سانتیمتر که درون یک لوله پلاستیکی قرار دارد، به عنوان آتل استفاده می‌شود. این سیم کمی منحنی است و اغلب در قسمت داخلی لاله گوش نصب می‌شود، البته محل قرارگیری آن بسته به نوع بدشکلی گوش تغییر خواهد کرد.این آتل توسط نوار جراحی نصب می‌شود و نیازی به تزریق، برش و یا بخیه نیست.

۴- اصلاح حالت گوش باکلاه:

در گذشته برای جلوگیری از بادبزنی شدن گوش نوزاد را به سر او با چسب می چسباندند و دستمال، پارچه، و یا روسری کوچکی به دور سر بچه می بستند.
پزشکان معتقدند کلاه برای اینکه برای بچه آزار دهنده نیست و جلب توجه نمی کند از همه چی بهتر است و می تواند به این شیوه از بادبزنی شدن گوش ها جلوگیری کرد.

مطلبی برای والدین : وزن و قد استاندارد نوزاد از یک ماهگی تا یک سالگی طبق جدیدترین تحقیقات

۵- حالت سر نوزاد موقع خوابیدن:

گوشهای-بدفرم)

اگر بد فرم شدن گوش نوزاد به دلیل بد خوابیدن نوزاد باشد، هنگام خواب می توانید نوزاد را کمی جا به جا کنید ولی این کار ضروری نیست. لازم نیست نگران شکل ظاهر گوش نوزاد باشید. چون به مرور زمان گوشت سفت تر می شود و شکل خودش را حفظ خواهد کرد. به هیچ عنوان به فکر انجام اقدامی برای اصلاح این وضعیت به خصوص در این سن نوزاد نباشید.

لطفاً چنانچه سؤالی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. دخترمن له علت بدخوابیدن گوشاش برگشته وشکل بدی گرفته طوری که وقتی موهاشوازپشت میبندم گوشاش خیلی معلومه الان یک سالو نه ماهشه چجوری میشه گوششوخوابوند ایاچسب گوش الان جواب میده یادیرشده ؟ برای جراحی سنش خیلی کمه بایدچیکارکنم؟

  2. سلام. متاسفانه یکی از گوشهای پسرم به علت بد خوابیدن تغییر شکل داده چون پسرم به یک طرف میخوابه. پسرم پنج ماهه است. خیلی نگرانم. آیا باچسب ضد حساسیت بهتر میشه؟

  3. سلام وقت بخیر
    دختر من سه ماه و نیمشه
    موقع خواب همش گوشش تا میشه و فکر میکنم گوشش بادبزنی شده، راهکار برای درمان هست؟ به مرور خودش خوب میشه یا لازم به اقدام کاری از طرف من هست؟

  4. سلام دکتر
    پسر من دوماهه است بخاطر بدخوابی يکی از گوشهاش شکسته چطوری درمان کنیم ممنون

  5. سلام دختر من 7ماهشه موقع خوابیدن گوشاش تا میشه ویکم حالت باد بزنی پیدا کرده آیا اگر چسب بزنم جواب میده؟

  6. سلام آقای دکتر نوزادم سه ماهشه گوش سمت راستش کمی بزرگتر از سمت چپش هستش ایا دلیل خاصی داره یا بخاطر زیاد خوابیدن روی گوش سمت راستش هستش؟؟

    1. سلام ممکنه بخاطر وضعیت خوابیدن باشه بله و خیلی کم پیش میاد نوزادی کاملا متقارن از نظر فیزیکی باشه! اصلا جای نگرانی نیست و باید تا سن 4 سالگی به حالت اول برگرده اگه وضعیت خوابیدن رو اصلاح کنید. اما اگر یکی از گوش ها ناقص رشد کرده (یعنی شکل کامل گوش رو پیدا نکرده- که البته در مورد شما صدق نمیکنه ظاهرا) بایستی میکروتیا و آنوتیا هم چک بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا