آموزش های درسی و دینی

انواع بازیهای کلاسی: فواید و ۸ تا از بهترین و آموزنده ترین ها

bestkid b

چالش اصلی هر معلمی، چه با تجربه و چه تازه کار، این است که دانش آموزان را به محیط کلاس و درس علاقمند کند و یکی از بهترین راه های انجام این کار، انجام برخی از بازی های کلاسی است که موجب یادگیری و سرگرمی بیشتر می شود و در عین حال هیجان انگیز هم هست!

اگر کلاس درس یک محیط جذاب و دوست داشتنی برای کودکان باشد، یادگیری دروس و علاقه به مدرسه نیز در آنها بیشتر می شود. در این مطلب ایده هایی برای بازی در کلاس آورده شده است که می توانید برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان از آنها بهره ببرید.

چرا بازی های کلاسی بسیار مفید هستند؟

کودکان وقت زیادی در کلاس درس می گذرانند و بنابراین محیط کلاس می تواند بر شخصیت و عملکرد آنها تاثیرگذار باشد. برخلاف تصور عموم، بازی کردن در کلاس درس، زمان “تلف شده” محسوب نمی شود. برعکس بازی کردن زمان بسیار خوبی برای تمرین واژگان و دستور زبان است. بنابراین موجب افزایش رفاقت از طریق یک رقابت دوستانه شده و همچنین موجب افزایش سطح انرژی، کاهش استرس، ارتقاء مهارت های حل مسئله و تمرکز بیشتر در ساعت بعد می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: چگونه با کودکان دبستانی رفتار کنیم؟ (تحقیقات جدید)

اگرچه کودکان و دانش آموزان هنگام بازی بسیار هیجان زده می شوند، اما در واقعیت بزرگسالان و معلم ها نیز از رقابت و بازی های دوستانه در کلاس درس لذت می برند. این بدان معنی نیست که شما باید کلاس درس را به یک محیط بازی دائمی تبدیل کنید بلکه به این معناست که بازی های گهگاه باعث ایجاد تضاد در کلاس می شود و به دانش آموزان با استعدادهای مختلف اجازه می دهد تا شکوفا شوند.

معیارهای انتخاب بازی های کلاسی

بازی هایی که شما انتخاب می کنید باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • سرگرمی و ایجاد انگیزه در دانش آموزان
  • افزایش مهارت های دانش آموزان از طرق مختلف، از جمله (خواندن، نوشتن، صحبت کردن، یا گوش دادن) و تقویت مهارت های تفکر، مهارت های حل مسئله و مهارت های اجتماعی (به عنوان مثال کار با یک تیم، گرفتن نوبت و غیره)
  • آموزش محتوای دروس. اگر بازی بخشی از یادگیری درس باشد، به یک فرصت عالی برای ارزیابی غیررسمی دانش آموزان برای دستیابی به ایده های مهم تبدیل خواهد شد. بازی در صورت امکان می تواند به صورت مرور مطالب و کاربرد مفاهیم کلیدی باشد.
  • مشارکت و همکاری دانش آموزان در یک سطح یکسان. شما نباید بازی هایی انجام دهید که فقط تعداد محدودی از دانش آموزان برای انجام آن انتخاب می شوند. اگر بازی کلاسی نمی تواند همه دانش آموزان را بطور یکسان درگیر کند، بهتر است انجام نشود.
  • آموزنده و سرگرم کننده بودن بازی موجب یادگیری دروس با لذت و علاقه ی بیشتر می شود.

نکاتی درباره بازی در کلاس درس

با توجه به نکات زیر، می توانید بازی های کلاسی مناسبی برای دانش آموزان پیدا کنید:

  • قبل از انتخاب بازی برای یک کلاس، بهتر است گروه سنی دانش آموزان، سطح مهارت، تعداد دانش آموزان و مدت زمان مورد نیاز را در نظر بگیرید.
  • گاهی اوقات از بازی ها می توان برای پر کردن وقت یا فراهم کردن وقت استراحت از کارهای روزمره کلاس استفاده کرد. اما بیشتر اوقات بازی ها باید به برنامه ی درسی کلاس مرتبط باشند.
  • بازی ها را با قوانین ساده و دستورالعمل های مشخص انتخاب کنید. لازم نیست وقت با ارزش کلاس را برای توضیح قوانین و یا دادن دستورالعمل های پیچیده تلف کنید.
  • برای دانش آموزان کم سن و سال، بازی هایی که دارای برخی حرکت های بدنی هستند اغلب به بهترین شکل کار می کنند.
  • با دادن جوایز یا عناوینی مانند “قهرمان کلاس” برای برنده شدن در یک بازی خیلی تأکید نکنید. تأکید شما باید بر روی تفریح ​​و یادگیری باشد.
  • اگر یک بازی حاوی سؤالات مسابقه یا تبادل اطلاعات است، سعی کنید از مباحث مورد علاقه دانش آموزان استفاده کنید.

فعالیتهای سرگرم کننده در کلاس برای دانش آموزان

آیا به دنبال تعدادی فعالیت و بازی های جالب در کلاس درس هستید و یا قصد دارید محیط آموزش خود را جالب و جذاب کنید؟ در اینجا چند مورد از جالب ترین فعالیت های کلاسی برای مقاطع مختلف تحصیلی آورده شده است:

۱-چیستان نمایشی

این فعالیت کلاسی ممکن است خیلی جدید نباشد اما دانش آموزان هنوز هم آن را دوست دارند. ساده ترین راه بازی این است که دانش آموزان هرکدام به چیزی (یک شیء، حیوان یا هر چیز دیگر) فکر کنند و آن را بر روی یک تکه کاغذ بنویسند و سپس کاغذها را تا کنند و در ظرفی بیندازند.

پس از آن دانش آموزان به گروه های مختلف تقسیم بندی می شوند و یکی از اعضای گروه یک کاغذ از داخل ظرف برمیدارد و به گونه ای اجرا می کند که دیگر اعضای گروه بتوانند حرف نوشته شده روی کاغذ را حدس بزنند. گروهی که بیشترین امتیاز را کسب کند برنده است.

حتما بخوانید: اضطراب در کودکان دبستانی: علائم و بهترین راهکارهای موجود (تحقیقات جدید)

۲- دسته بندی ها

یک جدول ساده با گروه ها و ستون های مجزا روی وایت برد بکشید. هر ستون شامل گروهی از لغات مرتبط ازجمله گل ها، شهرها، نام پسر یا دختر، احساسات، حیوانات و… باشد. (انتخاب لغات باید براساس سطح کلاس و مقطع تحصیلی باشد).

بطور تصادفی یک حرف از حروف الفبا را انتخاب کنید. با دادن وقت محدود به هر گروه، دانش آموزان باید از هر ستون کلماتی که حاوی حرف انتخاب شده هستند را پیدا کنند. گروهی که زودتر اینکار را انجام داد برنده است.

۳- لگو یا سایر بازی های ساختنی

کدام بچه ای لگو یا آجر بازی را دوست ندارد؟ برای تهیه ی بلوک ها و آجرهای ساختمانی، از والدین کمک مالی بخواهید یا از فروشگاه های مختلف برای تهیه ی اسباب بازی های متنوع ساختمانی و ساختنی استفاده کنید. بلوک خانه سازی یکی از اسباب بازی های مورد علاقه کودکان و بسیار کاربردی در مهد کودک و گاهی اوقات مدرسه است.

کودکان می تواند هر آنچه را که در ذهن دارد بسازد و تخیلات خود را درگیر کند. در هنگام بازی اجازه دهید تا کودک هر آنچه را که دوست دارد با این بلوک ها بسازد و از تخیل و قدرت خلاقیت خودش کمک بگیرید و سعی نکنید کارش را اصلاحش کنید یا بازی را به سمت و سوی خاصی هدایت کنید. تنها نظاره گر باشید و اگر از شما کمکی خواست سعی کنید با پرسیدن سوالات مرتبط، ذهن او را درگیر کنید.

۴- هنر، صنایع دستی و رنگ آمیزی

کاغذ رنگی ها یا کاغذ و مقوای ساده را به همراه مداد رنگی، قیچی و چسب در دسترس دانش آموزان قرار دهید. هر از چند گاهی می توانید از برخی برچسب ها، اکلیل ها یا دیگر وسایل دلخواه برای خلاقیت بیشتر استفاده کنید. گاهی اوقات می توانید برای صرفه جویی در کاغذ، از کاغذهای باطله استفاده کنید (چیزی که مهم است، تحریک خلاقیت و سرگرمی دانش آموزان است).

کار دستی های متنوع و ساده را در اینترنت پیدا کنید و در اختیار کودکان قراردهید. کتاب های رنگ آمیزی هم می توانند یک سرگرمی ساده و بسیار آرام بخش برای کودکان باشند.

حتما بخوانید: چگونه با بچه ها بازی کنیم؟ آموزش ۸ تا از بهترین بازهای سرگرم کننده

۵- هنرمند نابینا

این فعالیت شگفت انگیز کلاس می تواند باعث ایجاد خلاقیت در بین دانش آموزان شود. گروه دانش آموزان ابتدا دو نفری است و این دو نفر در موقعیتی قرار می گیرند که با یکدیگر روبرو نشوند.

یک تصویر به یکی از دانش آموزان داده می شود و به دانش آموز دیگر (یا هم گروهی دانش آموز) یک کاغذ و مداد ساده داده می شود. دانش آموز اول تصویری که مشاهده می کند را توصیف کند بدون اینکه واقعاً بگوید چیست.

دانش آموز دوم مجبور است با استفاده از خلاقیت و تخیل خود، شکلی که تصور می کند را روی کاغذ بکشد.

۶- مسابقه جمله سازی

این بازی نوعی جمله سازی است که می تواند برای دانش آموزان بزرگتر (بعد از دوره ی دبستان) استفاده شود.

روش انجام این بازی به این صورت است که معلم باید واژگانی را برروی تکه های کاغذ بنویسد و آن را تا کند و در جعبه نگه دارد. کلاس به دو گروه تقسیم می شود و تخته سیاه نیز به دو قسمت تقسیم می شود، هر یک طرف از تابلو برای یک تیم.

حتما بخوانید: آموزش ساخت انواع کاردستی برای کودکان

یکی از اعضای تیم حاضر می شود و یک کاغذ بیرون می کشد. او باید یک جمله معنی دار روی تخته سیاه بنویسد که حاوی کلمه ی مشخص شده روی کاغذ است. در نهایت معلم جملات را ارزیابی می کند و طرفی که جملات پر معنی تری نوشته است، برنده خواهد شد.

۷- کارت های گمشده

این یک بازی حافظه برای دانش آموزان در هر سطح است که توجه آنها را به جزئیات بهبود می بخشد. کلاس ابتدا به دو دسته تقسیم می شود. معلم مجموعه ای از کارت ها را دارد که موضوعات مختلفی را نشان می دهد.

از یک دانش آموز در تیم اول خواسته می شود که بالا بیاید و معلم ۵ کارت را بمدت ۱۰ ثانیه به او نشان می دهد. سپس معلم یکی از کارت ها را بر میدارد و دفعه بعد فقط ۴ کارت را نشان می دهد.

حتما بخوانید: دانلود رایگان ۵ ترانه شاد تصویری برای کودکان ۳ تا ۹ ساله

دانش آموز باید به یاد بیاورد که کارت برداشته شده کدام است. تیمی که بیشترین کارت صحیح را داشت، پیروز می شود.

۸- بازی هوپ

این یک بازی عالی است که تمرکز و توجه به جزئیات را در دانش آموزان تحریک می کند و در عین حال بسیار سرگرم کننده است. این بازی چون بصورت دسته جمعی انجام می شود می تواند موجب افزایش رفاقت و رقابت سالم بین دانش آموزان شود.

ابتدا معلم مجموعه ای از اعداد (مثلا ۱ تا ۱۰۰) را در نظر می گیرد. نفر اول با گفتن شماره ی یک بازی را شروع می کند. نفر دوم (دو) نفر سوم (سه) و … هر کدام از بچه ها که به شماره های ۵ و ۱۰ می رسند باید به جای گفتن شماره، کلمه ی (هوپ) را بگویند. اگر دانش آموزان کوچکترین مکث و اشکالی در ادای لفظ (هوپ) و یا ارقام داشته باشند از دور مسابقه خارج می شوند.

حتما بخوانید: ۱۵ روش آموزش مسئولیت پذیری کودکان در دوران مدرسه+ فواید

با خارج شدن یک نفر، نفر بعدی باز مسابقه را از شماره ی یک شروع کرده و بازی ادامه می یابد. به تدریج با بروز اشکال، یکی یکی از دور مسابقه کنار گذاشته می شوند تا آخرین نفر که بازی را بدون مکث و اشتباه به پایان رسانده، برنده ی مسابقه شناخته شود.

آیا بازیهای ویدئویی می توانند تأثیر مثبتی در یادگیری داشته باشند؟

در حال حاضر در برخی مدارس، بازی های ویدئویی با دقت وارد برنامه درسی می شوند و بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که آیا بازی های دیجیتال می توانند تأثیر مثبتی در نحوه یادگیری و توسعه دانش آموزان داشته باشند یا خیر.

یک مطالعه جدید که توسط سازمان یادگیری و آموزش اسکاتلند انجام شد، نشان داد که بازی های کنسولی می توانند تاثیر مثبتی بر یادگیری دانش آموزان در مدارس داشته باشند به شرط آنکه یادگیری به درستی برنامه ریزی شود و به نتایج مناسب دست پیدا کند.

اگر کافی نبود: انواع بازی ها و سرگرمی های دبستانی (۷ فعالیت عالی در کلاس درس)

در این مطالعه همچنین مشخص شد که معرفی بازی های ویدئویی در کلاس، شکافی بین دانش آموزان و معلمان آنها ایجاد می کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا