تغذیه کودک

بهترین زمان برای عسل دادن به نوزاد، کودک و مادران شیرده

bestkid b

بخشی از تفریح ​​کودکان و والدین، ​​امتحان کردن غذاهای خوشمزه و مورد علاقه همه است. دستورالعمل هایی در مورد رژیم غذایی کودکان وجود دارد که در مورد دادن غذاهای خاص به کودک، زمان از شیر گرفتن و شروع غذاهای جامد است. عسل یک ماده غذایی است که اغلب والدین دوست دارند آن را به فرزندشان بدهند، چون هم شیرین و خوشمزه است و هم بسیار مفید و مقوی، اما سوالی که اغلب پرسیده می شود این است که بهترین زمان برای دادن عسل به کودک چه زمانی است؟

عسل برای کودکان بالای ۱ سال

عسل یک شیرین کننده طبیعی است و از این رو سالم تر از شکر می باشد. عسل حاوی مقادیری از موارد زیر است:

  • آنزیم ها
  • آمینو اسیدها
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان ها

عسل همچنین حاوی مقادیر متوسط ​​ویتامین های گروه B و ویتامین C است. ارزش غذایی موجود در عسل به منبع آن بستگی دارد، زیرا بیش از ۳۲۰ نوع عسل در دنیا وجود دارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

عسل درمانی برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان انجام می شود. عسل خلق و خوی فرد را بهبود می بخشد و یک گزینه ی خوب برای مناسبت های شاد است. اما گاهی اوقات، حتی مقایر کم عسل می تواند برای یک نوزاد خیلی زیاد باشد. اگرچه این غذای خوشمزه برای بزرگسالان بی خطر است اما می تواند منجر به عواقب جدی و در موارد شدیدتر مرگ کودک شود.

بنابراین، چه زمانی می توانید شروع به دادن عسل به کودک کنید؟

هنگامی که اولین مجموعه دندانهای کودک به طور کامل بیرون آمد، می توان به او عسل داد. توصیه در مورد نحوه ی مصرف عسل در کودکان، بعد از یک سالگی همچنان ادامه دارد. این توصیه ها شامل مصرف عسل به شکل خام و سایر غذاهای پخته شده یا طبخ شده با عسل است.

آکادمی اطفال آمریکا و سازمان بهداشت جهانی توصیه می کنند که عسل نباید به مواد غذایی، آب یا شیرخشکی که برای کودکان زیر ۱۲ ماه استفاده می شود اضافه شود. این امر همچنین در مورد عسل موجود در مواد غذایی پخته شده یا فرآوری شده صدق می کند. این اظهارات کاملاً روشن است که هر چیز حاوی عسل از جمله غلات عسل، باید به میزان محدود مصرف شوند.

حتما بخوانید: ۵ عصرانه بسیار مقوی برای کودکان که آنها را تپل و زیبا می کند!

چرا عسل برای نوزادان خطرناک است؟

اگر فرزند دارید، احتمالاً می دانید که کودکان زیر یک سال هرگز مجاز به خوردن عسل نیستند. این احتمال وجود دارد که عسل حاوی کلستریدیوم بوتولینوم باشد. کلستریدیوم بوتولینوم یک باکتری است که امکان تولید سم بوتولینوم را دارد. این ممکن است موضوعی باشد که از قبل می دانستید، اما بگذارید این واقعیت را بصورت علمی تر و با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

ممکن است در عسل اسپورهای بوتولیسم وجود داشته باشد. پس از بلع عسل، اسپورها سم را آزاد می کنند. سیستم بدن نوزادان برای جلوگیری از بروز این سم بسیار نابالغ است. بوتولیسم نوعی مسمومیت نادر اما خطرناک است که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد. شایع ترین علائم مسمومیت آن در نوزادان عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • ضعف عضلانی
  • یبوست (معمولاً اولین علامت است)
  • ضعیف شدن فک و مشکل در مکیدن
  • حرکات محدود صورت
  • بی حالی و ضعف بیش از حد
  • گریه ضعیف

تغذیه ضعیف می تواند به سرعت به کم آبی بدن منجر شود. ضعف عضلانی می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود.

اگر کودک شما علائم بوتولیسم نوزاد را نشان می دهد، به پزشک مراجعه کنید یا فوراً به اورژانس بروید. در صورت امکان، یک نمونه از مواد غذایی (عسل یا مواد غذایی حاوی عسل) را نزد پزشک ببرید.

حتما بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

در صورت تشخیص و درمان سریع بوتولیسم در نوزادان، اغلب بهبودی کامل دیده می شود. گاهی اوقات ممکن است کودک برای تنفس، به دستگاه اکسیژن نیاز داشته باشد.

اما این بدان معنا نیست که عسل آلوده است. این اسپورهای باکتریایی به طور طبیعی در عسل وجود دارند و معمولاً بر کودکان بالای یک سال و بزرگسالانی که سیستم ایمنی نرمالی دارند، تأثیر نمی گذارد. از آنجا که سیستم های هضم و سیستم ایمنی نوزادان هنوز در حال توسعه است، این باکتری می تواند مضر و حتی کشنده باشد.

آیا مصرف عسل برای مادران شیرده بی خطر است؟

در حالی که ممکن است مادران از خطرات دادن عسل به نوزادان خود آگاه باشند، بسیاری از اوقات گیج می شوند که در زمان شیردهی، خودشان هم می توانند عسل بخورند یا نه. آیا عسل می تواند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شود و منجر به بوتولیسم نوزاد گردد؟

وب سایت infantbotulism.org اعلام کرده است که مصرف عسل برای مادران شیرده بی خطر است، زیرا سم آن از طریق شیردهی منتقل نمی شود.

با این وجود یک نکته ی احتیاطی وجود دارد: همیشه دستان خود را بعد از مصرف یا پس از تماس با عسل کاملاً بشویید. این کار از تماس دهان کودک با عسل جلوگیری می کند.

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

این اشتباهات رایج را انجام ندهید …

در اینجا برخی از اشتباهات متداول است که بیشتر مادران در مرتبه اول مرتکب می شوند:

  • اعتقاد بر این است که عسل یک داروی طبیعی برای تسکین درد دندان است. با این حال، لثه های شیرخوار خود را با عسل مالش ندهید.
  • عسل همچنین یک جایگزین طبیعی برای تسکین سرفه مداوم محسوب می شود. ویسکوزیته و چسبندگی زیاد آن به تسکین غدد مخاطی ملتهب کمک می کند. بسیاری از شربت های سرفه نیز حاوی عسل هستند. این یک درمان عالی برای کودکان و بزرگسالان است، اما هرگز نباید برای تسکین سرفه به کودک زیر ۱۲ ماه داده شود.
  • برخی از مادران، پستانک های کودکان خود را به عسل آغشته می کنند تا آنها را شیرین و جذاب کنند. یک اشتباه احتمالی دیگر است که می تواند خطراتی بهمراه داشته باشد.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا