تربیت کودکان

معرفی ۱۷ روش علمی پرورش خلاقیت در کودکان (۳ تا ۹ ساله)

bestkid b

خلاقیت کودک با طرز فکر و روش حل مسائل شروع می شود. چالش های (Challenge) روزانه ای که منطق و فهم آنها را از جهان تغییر می دهد بهمراه یک محیط تشویق کننده، به کودک اجازه می دهد که عقاید و نظراتشان را با راحتی بیشتری بیان کنند.

در این بخش به کمک وبسایت معتبر ویکی هاو، روش هایی علمی که به کمک آن می توانید خلاقیت فرزندتان را کاملا تقویت کنید به شما معرفی می کنیم.

۱- ویدیوی آموزش نحوه پرورش خلاقیت کودکان

آیا فرزند شما خلاق است؟

خلاقیت کودک را می توان توسط والدین یا معلمان و یا بطور رسمی توسط تست ها و کارشناسان ارزیابی کرد. یکی از آزمایش های متداول خلاقیت، تست “کاربردهای جایگزین” است که به موجب آن از فرد خواسته می شود تا در حد امکان به یک چیز معمول، به صورت های مختلف فکر کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

به عنوان مثال وقتی از بچه های چهار ساله می پرسیم به همه ی چیزهایی که قرمز هستند فکر کند، می بینیم که آنها نه تنها سیب و گوجه بلکه آبله مرغان و دست های سرد را نیز ذکر می کنند. این تست ها تفکر واگرا را ارزیابی می کنند و معمولاً براساس کمیت و کیفیت پاسخ ها نمره می دهند. پاسخ های کودکان ممکن است خاص یا معمول باشد که نشان دهنده ی پتانسیل خلاق است.

اهمیت پرورش خلاقیت در کودکان

اگرچه خلاقیت در هر سنی ضروری است اما بهتر است از کودکی پرورش داده شود. تمام توانایی ها از دوران نوزادی توسعه میابند و رشد می کنند. در زیر مزایای سلامتی کودک در زمینه های عاطفی، فیزیکی و روانی را مشاهده می کنید.

مزایای سلامت عاطفی

  • ممکن است به مدیریت استرس کمک کند
  • تفکر خلاق و حل مسئله را ترغیب می کند
  • خود بیانگری را ارتقا می بخشد
  • ممکن است عزت نفس را تقویت کند

مزایای سلامت جسمی

  • ممکن است سطح هورمون استرس و التهاب را برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی کاهش دهد
  • ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند
  • فعالیت های هنری تجسمی، مهارت های حرکتی خوب و هماهنگی چشم و دست را ارتقا می بخشد
  • فعالیت های هنری خاص ممکن است مهارت های حرکتی را ارتقا بخشند

مزایای سلامت روانی

  • ممکن است باعث تقویت روحیه و افزایش شادی شود
  • ممکن است به بچه ها کمک کند تا تمرکز کنند
  • اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد
  • ممکن است به پردازش احساسات و آسیب های منفی کمک کند

نقاشی از راههای افزایش خلاقیت کودکان است

روش پرورش خلاقیت کودکان (۱۷ راهکار ثابت شده)

شماره راهکار

راهکارهای ارائه شده

 ۱  به او زمان بدهید: عنصر مهم تر در این رابطه زمان می باشد، کودکان برای بروز خلاقیت در سنینی که تجربه ای ندارند احتیاج به زمان دارند. عجله نکنید.
 ۲  در اختیار قرار دادن فضای لازم مختص کارهای خلاقانه: هرچه مکان محدودتر باشد باعث شکوفایی بیشتر خلاقیت می شود، البته مهم این است که کودک آن فضا را متعلق به خود بداند و کنترلش را به دست گیرد. با کمترین رنگ ها به او بگویید نقاشی بکشد یا با کمترین لگوها از او بخواهید یک چیز زیبا بسازد.
 ۳  سادگی را مد نظر قرار دهید: کودکان هنگام بازی اگر به حال خود رها شوند بسیار خلاق هستند مهم داشتن امکانات بیشتر نیست، مهم پرورش تخیل با امکانات محدود است. گهگاه بگذارید کاملا آزادانه بازی کند.
 ۴  هدایای فرزندتان را مدیریت کنید: به عنوان مثال قطعات اسباب بازی که با چند پیچ و مهره به هم اتصال پیدا می کنند می تواند از یک قطعه کامل و آماده بهتر باشد. پازل و اسباب بازی های فکری-هنری زیاد خریداری کنید.
 ۵ خانه ی خود را به ظرف کشت بذر خلاقیت تبدیل کنید: وسایل متنوع، گیاهان، رنگها، تزئینات و … همه بر خلاقیت کودک تاثیرگذارند.
 ۶  ایده پردازی را وسوسه کنید: در نظر داشته باشید که  عملی بودن و ارزیابی ایده ها را در این فرصت نادیده بگیرید ودر مواقع مختلف کودک را تشویق به نظر دادن کنید.
 ۷ به کودکان کمک کنید حواس خود را به کار بیندازند: لزومی به انجام سفرهای پرهزینه ندارید، موزه،کتابخانه و هر محیطی که قدرت تخیل را در کودک تقویت کند،موجب افزایش خلاقیت کودک خواهد شد.
 ۸  نوآوری و خلاقیت کودکتان را تحسین کنید: در مورد هنرمند، بازیگر معروف، آهنگ مورد علاقه با او حرف بزنید، با او به استقبال تکنولوژی های جدید بروید تا تغییر برایش لذت بخش باشد.
 ۹  به کودکان آزادی عمل و اختیار بدهید: نگذارید ترس از موفق نشدن مانع داشتن ذهن باز برای اکتشاف ایده ها خواهد شد.
 ۱۰  برای کودک خط مشی تعیین نکنید: کودکان موقع بازی اگر به حال خود رها شوند بسیار خلاق خواهند بود، دخالت بیجای والدین در بازی کودک، چشمه خلاقیت کودک را می خشکاند.
 ۱۱ زمینه مطالعه و شرکت در فراهم کردن کارهای هنری را فراهم کنید: به جای تماشای زیاد تلویزیون یا بازی تکراری می توان از کودک خواست کتابهایی از نویسنده مورد علاقه اش را بخواند یا به یادگیری هنر مورد علاقه اش بپردازد.
 ۱۲  فرصت ابراز افکار مختلف را به او بدهید: به بیاموزید برای یک مسئله چندین راه حل ارائه دهد، در واقع این موضوع مقدمه ای است برای طوفان فکری و ثبت ایده ها در آینده.
 ۱۳  به ابراز خلاقیت کودکان پاداش ندهید: انگیزه های درونی کشف و جستجو در کودک مهم تر از انگیزه هایی چون پاداش است، بگذارید کودک کاری را که دوست دارد انجام دهد و از آن لذت ببرد نه کاری که یک محرک بیرونی باعث ایجاد انگیزه می کند.
 ۱۴  توجه به محصول نهایی را متوقف کنید: روی فرآیند انجام کار متمرکز شوید نه صرفاً نتیجه. مثلا به جای توجه به نقاشی نهایی ببینید چقدر علاقه هنگام کشیدن نشان می دهد یا چقدر رنگ استفاده می کند
 ۱۵  زمینه فعالیت در مورد علایق شان را فراهم کنید: اگر به نقاشی علاقه دارد وسایل آن را برایش تهیه کنید، اگر به موسیقی، به کلاس بفرستید و … باید موارد مختلف را امتحان کنید ببینید به چه چیزهایی علاقه دارد؟
 ۱۶  به کودکان بیاموزید شکست بخورند، اشتباه کنند تا صاحب تجربه شوند: کودکانی که از شکست خوردن می‌ترسند کمتر خلاقیت از خود نشان می‌دهند.
۱۷ برای خلاقیت خودتان فارغ از کارهای روزمره زمانی را اختصاص دهید: کودکان از والدین یاد می گیرند، الگوبرداری می کنند و از بودن کنار والدین لذت می برند.

نکات تکمیلی

۱-به کودکانتان اجازه دهید که تصمیمات ساده را او بگیرد: مثلا اجازه دهید که او تصمیم بگیرد برای نهار چه غذایی تهیه کنید یا آخر هفته کجا به گردش یا مسافرت بروید. این باعث می شودکه آنها بطور مستقل تصمیم بگیرند و این در واقع یک تمرین استقلال است.

۲-اجازه ندهید که کودک به تلویزیون و اینترنت وابسته شود: چون کودکانی که مدام توسط تلویزیون سرگرم هستند و از فکر خود استفاده نمی کنند، از منطق و قدرت تحلیل باز می مانند.

با استفاده از این بسته های  آموزشی، خلاقیت کودک خود را به اوج برسانید

۳-آیتم هایی را در محیط کودک خود تدارک ببینید تا تخیل کودک را تقویت کنند: امکانات نقاشی، پازل ها، کتاب ها، وسایل ساخت کاردستی، همه و همه به افزایش خلاقیت کمک می کنند

۴-تکنیک طوفان ذهنی (انتخاب تمام راه حل های ممکن) را به کمک کودک خود تمرین کنید: مثلا یک شی خام مثل یک لوله کارتنی به او بدهید و با هم تمرین کنید که از آن چه چیزی می توانید بسازید؟ (تلسکوپ، برج یا حتی یک آدم)

۵-از کودک خود سوال های باز بپرسید: مثلا سوال هایی که با “چی می شد اگر..” بپرسید (اگه مردم می تونستن پرواز کنن چی می شد؟ یا اگر دلفین ها می تونستن روی خشکی راه برن چی می شد؟) یا مثلا از کودک خود بخواهید چیزی را بهبود بدهد (بپرسید بنظرت چطور می تونیم اتاق پذیرایی رو سریع تر تمیز کنیم؟ یا چطور می تونیم به گل ها آب بدیم بدون اینکه با پارچ روی اون ها آب بریزیم)

۶-با کودک تان بازی کنید: بخصوص بازی های چالشی و فکری. نکته مهم: بازی هایی که قابلیت کثیف کاری دارند، به کودک شجاعت بیشتری می دهند تا خارج از مرزها و محدودیت ها حرکت کند مثل بازی با گل در تراس (مواظب باشید که بعد از اتمام بازی، با کمک خود کودک آنجا را تمیز کنید)

۷-شروع به داستان گفتن برای کودک کنید: از تنوع کمک بگیرید. مثلا بخشی از داستان را تعریف کنید و از او بخواهید که بگوید بنظرش بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟ داستان های متفاوت را برایش تعریف کنید نه آنهایی که آخرش از همین اول مشخص است.

این پست را از دست ندهید!  ۹ بازی فوق العاده برای تقویت خلاقیت کودکان

در وبسایت بهترین کودک، سعی می کنیم مقالات جدید بیشتری رادر مورد خلاقیت کودکان برای اطلاع شما والدین محترم به اشتراک بگذاریم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا